با قبولی در آزمون یوس در چه رشته هایی می توان تحصیل کرد؟

آزمون یوس
آزمون های بین المللی

با قبولی در آزمون یوس در چه رشته هایی می توان تحصیل کرد؟

دانشگاه های دولتی کشور ترکیه، جزء دانشگاه های معتبر بین کشور های مختلف شناخته شده اند و بسیاری از دانشجویان فارسی زبان برای ادامه تحصیل این کشور را مقصد خود انتخاب کرده اند. از این رو، دانشگاه های دولتی ترکیه آزمون های ورودی ویژه دانشجویان خارجی در نظر گرفته اند تا با شرکت در این ازمون، در صورت قبولی بتوانند در رشته مورد نظر خود تحصیل کنند. آزمون های ورودی شامل” آزمون یوس” و آزمون ” اس ای تی” می شود و امروز درمورد آزمون یوس صحبت میکنیم.

آزمون یوس

آزمون یوس، یک آزمون ملی ویژه دانشگاه های دولتی ترکیه است که تا سال 2010 میلادی زیر نظر سازمان سنجش ترکیه در یک زمان و یک روز به صورت سراسری در شهر های مختلف ترکیه مانند استانبول، انکارا، ارزروم، شانلی اورفا ، ازمیر و… برگزار می شد اما در سال 2012 میلادی طبق بخشنامه جدیدی که صادر شد هر دانشگاه به صورت جداگانه آزمون ورودی خود را برگزار می کرد.

هشت الی نه سال از تصویب این قانون میگذرد و در حال حاضر این روال برقرار است. شرکت در آزمون یوس، به دانش آموزان خارجی این امکان را می دهد تا در رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، مهندسی، حقوق، هنرهای زیبا و… دانشگاه های ترکیه درس بخوانند و وارد بازار کار شوند.

آزمون یوس

آزمون یوس شامل چه درس هایی می شود؟

این آزمون شامل دروس هوش، هندسه و ریاضی است که دانش آموزان با تمرین و تکرار می توانند به تمامی مطالب این ازمون مسلط شوند.

آزمون یوس چند سوال دارد؟

آزمون یوس دارای 80 سوال می باشد که بودجه بندی سوالات در هر دانشگاه متفاوت است. به طور مثال دانشگاه استانبول 5 سوال هندسه، 40 سوال هوش و 35 سوال ریاضی دارد ولی دانشگاه دیگری شاید این ترتیب سوالات فرق کند و به جای 5 سوال هوش، 10 سوال هوش داشته باشد.

این آزمون به چه زبانی برگزار می شود؟

زبان این آزمون ترکی می باشد اما بعضی از دانشگاه ها به زبان های مختلف دیگر هم این آزمون را برگزار میکنند که زبان هایی مانند انگلیسی، فارسی، عربی و یا روسی هستند.

آزمون یوس، از چه نمره ای محاسبه می شود؟

نمره آزمون یوس از 100 محاسبه می شود و به ازای هر چهار سوال غلط، یک جواب درست حذف خواهد شد. هرچقدر بتوانید نمره نزدیک تری به 100 کسب کنید مثل 99,98,97 شانس پذیرش بیشتری در رشته های پزشکی و دندانپزشکی بیشتر خواهید داشت.

سطح سوالات هر دانشگاه چگونه است؟

سطح سختی سوالات آزمون یوس دانشگاه به دانشگاه متفاوت است و یا حتی سبک سوالات برخی از دانشگاه ها مثل هم نیستند. به طور کلی ما آزمون هایی با سطح سوالات متفاوتی خواهیم داشت. ممکن است دانش آموز با کسب نمره 100 در رشته پزشکی قبول شود اما در دانشگاه دیگری با نمره 98 و یا 96 رشته پزشکی بیاورد و به این معناست سطح سوالات آن دانشگاه سخت بود.

اعتبار آزمون یوس چقدر است؟

اعتبار آزمون یوس دانشگاه های مختلف یک الی دو سال است. دانشگاه هایی مثل دانشگاه استانبول یکسال اعتبار دارد و آزمون یوس دانشگاه های مثل دانشگاه آتاتورک و آنکارا دو سال اعتبار دارند.

تعداد داوطلبانی که سالانه در آزمون یوس شرکت میکنند، چقدر است؟

درسال های گذشته حدود 39 هزار و 37 نفر داوطلب در این ازمون شرکت کردند. در سال 2017 تعداد شرکت کنندگان خارجی دو برابر شده است و انتظار میرود در سال های بین 2018 تا 2023 شرکت کنندگان به 100هزار نفر برسد.

آزمون یوس

بیشتر شرکت کنندگان در آزمون یوس از کدام کشورها هستند؟

بیشتر داوطلبانی که در این آزمون شرکت میکنند از کشورهای افغانستان، ایران، آلمان، بلغارستان، قرقیزستان، افریقا، تانزانیا، کنیا، مالاوی، مصر ، سوریه و تونس هستند.

برای شرکت در آزمون یوس، چه شرایطی باید داشته باشم؟

1- متقاضیان باید دانش آموز سال آخر دبیرستان یا فارغ التحصیل دبیرستان باشند.
2- متقاضیان باید جزء اتباع خارجی باشند.
3- در صورتی که یک متقاضی در بدو تولد تبعه ترکیه بوده و با گواهی وزارت کشور ترکیه از تابعیت این کشور خارج شده باشند باید برگه های مورد نظر را از وزارت کشور اخذ و ارائه نمایند.

توجه داشته باشید که شرط تسلط به زبان ترکی برای شرکت در آزمون یوس الزامی نیست. چرا که امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم در ترکیه وجود دارد و داوطلبان می توانند با مطالعه منابع آزمون آیلتس و شرکت در این آزمون، از دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه پذیرش بگیرند، اما برای تحصیل در سایر دانشگاه ها باید با زبان ترکی آشنایی کافی داشته باشند.

آزمون یوس

داوطلبان طرفدار چه دروسی هستند؟

  • پزشکی (Human Medicine) (ترکی)
  • پزشکی (Human Medicine) (انگلیسی)
  • دندانپزشکی (Dentistry)
  • مدیریت بازرگانی (Business Administration)
  • حقوق (Law)
  • اقتصاد (Economics)
  • برق‌نگاری مغز (الکتروآنسفالوگرافی) (Electroencephalography)
  • روان‌شناسی (Psychology)
  • معماری (Architecture)
  • دامپزشکی (Veterinary medicine)

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون آزمون یوس (YOS) در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای موفقیت عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام