اینیشیتیو کیو (Initiative Q)

Initiative Q
ارزهای دیجیتال

اینیشیتیو کیو (Initiative Q)

اینیشیتیو کیو (Initiative Q) یا همان کیو (Q) طرحی مشکوک است که به‌تازگی در شبکه‌های اجتماعی بر سر زبان‌‌ها افتاده است. احتمالاً شما هم در روزهای اخیر از سوی دوستانتان برای ثبت‌نام در این طرح دعوت شده‌اید. اما این پروژه چه هدفی را دنبال می‌کند؟ آیا قرار است همه را پولدار کند؟

Initiative Q چیست؟

اینیشیتیو کیو طرحی است که گردانندگان آن ادعا می‌کنند به‌‌زودی فناوری پرداخت را متحول خواهد کرد و جایگزین سیستم‌های سنتی شده و به پول رایج در سرتاسر دنیا تبدیل خواهد شد.

اگر به شما پیشنهاد ثبت‌نام در طرح Initiative Q ارائه شده باشد، احتمالاً این جملات برایتان آشنا هستند:

در روزهای اولیه پیدایش بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال تنها چند سنت بود؛ اما حالا هر واحد بیت کوین هزاران دلار ارزش دارد. آیا شما هم از این انفجار قیمتی بزرگ جامانده‌اید؟ نگران نباشید! کیو فرصت دوباره‌ای است برای تمام کسانی که این فرصت بزرگ را از دست داده‌اند.

اینها جملاتی هستند که این روزها در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شوند. دقیقاً یکی از شگردهای طرح‌های کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال این است که در ابتدا به بیت کوین و انقلاب آن اشاره می‌کنند تا بتوانند تصور سودهای چندهزار درصدی را برای کاربر آسان‌تر کنند.

تبلیغ‌کنندگان این پروژه مدعی هستند که این طرح را تیم پی‌پل توسعه داده و در حال ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی جدید است. طبق ادعای این طرح، برای اینکه پذیرش این سیستم در جهان گسترش پیدا کند، مبالغ قابل‌توجهی از ارز دیجیتال اختصاصی این سیستم که Q نام دارد، بین کاربران اولیه توزیع می‌شود. طرح مدعی شده تنها چیزی که برای ورود به این سیستم موردنیاز است، دعوت‌شدن از سوی یک دوست و وارد کردن نام و ایمیل برای ثبت‌نام است.

تنها چیزی که این سیستم از شما می‌خواهد، یک سری اطلاعات شخصی برای ثبت‌نام است، سپس باید از چند نفر نیز برای مشارکت در شبکه دعوت کنید. آنها هم باید چند نفر دیگر را دعوت کنند و به این ترتیب یک ساختار هرمی از افراد تازه‌وارد شکل می‌گیرد. بعد از ورود هر فرد به شبکه، تعدادی ارز دیجیتال Q برای هر فرد رزرو می‌‌شود تا در آینده‌ای نامشخص دریافت کند.

یک شمارش‌گر در وب‌سایت رسمی نشان می‌دهد که هرچقدر زودتر وارد این سیستم شوید، Qهای بیشتری دریافت خواهید کرد. به این ترتیب کاربر برای عضویت سریع در سیستم ترغیب می‌شود.

Initiative Q

درباره پروژه Initiative Q

 Initiative Q یک ارز رمزنگاری نیست، بلکه یک پروژه اختصاص یافته برای ایجاد یک شبکه جهانی پرداخت با ارز مخصوص به خود، بدون واسطه یا بانک و کارمزدهای بسیار پایین است.

با این حال، Initiative Q فعلا مبتنی بر بلاک چین نیست، اما براساس “فناوری های جدید پرداخت” است. برخلاف معروف ترین ارزهای رمزپایه، این شبکه یک سیستم پولی متمرکز با ویژگی برگشت پذیری پرداخت خواهد بود.

این پروژه تلاشی برای ایجاد یک سیستم پرداخت جدید با این شعار بوده است : “چیزی برای از دست دادن وجود ندارد، اما اگر این سیستم پرداخت به یک روش پرداخت پیشرو در جهان تبدیل شود، ارزهای کیو شما ارزش بسیاری خواهند داشت.”

این شعار به سرعت در شبکه های اجتماعی گسترش یافت. در حال حاضر، افراد زیادی بدون تحقیق و تحت تاثیر همین شعارها، به این پروژه ملحق شده اند.

این باعث شد تا فوربس و گوگل مقالاتی را درباره این پروژه منتشر کنند. هدف این است که افراد زیادی به این شبکه بپیوندند، چون سازندگان این ارز (معروف به Q) معتقدند روزی Q ارزش پولی خواهد داشت.

بنیانگذاران Initiative Q

سار ویلف، بنیانگذار این پروژه، یک کارآفرین و بازیکن نیمه حرفه ای پوکر است. لارنس اچ وایت نیز از پروژه Q پشتیبانی می کند. وی یک اقتصاددان مشهور در دانشگاه است که سال هاست از نظریه بانکداری آزاد حمایت می کند.

با این حال، برخی ملاحظات را باید در نظر گرفت:

اول، این واقعیت که سار ویلف یک کارآفرین سریالی است؛ اگرچه این یک نکته منفی نیست، انتظارات کاملا مشخصی درباره سرنوشت پروژه Initiative Q ایجاد می کند.

وقتی که پروژه ای موفقیت آمیز است، می توان آن را به مزایده گذاشت و به بالاترین پیشنهاد دهنده (یکی از شرکت های بزرگ فناوری) فروخت. مانند آنچه ویلف در گذشته انجام داده است.

دوم، حضور اقتصاددانی مانند وایت، به جای اطمینان بخشی، برخی نگرانی ها را بوجود می آورد. این اقتصاددان سال هاست که از ضرورت حذف پول های ملی و بانک های مرکزی حمایت می کند. وی به طور جدی به دنبال جایگزینی برای سیستم مالی کنونی است که مبتنی بر عرضه پولی خصوصی بوده و توسط بانکهای مستقل شخصی اداره می شود .

بنابراین، بسیاری از افراد مشارکت وی در این پروژه را عجیب می دانند و آن را تلاشی برای سوار شدن بر موجی (دقیق تر ایجاد جنجال) تلقی می کنند که توسط دنیای ارز رمزنگاری ایجاد شده است. زیرا بیت کوین توسط هیچ دولت یا قدرتی کنترل و اداره نمی شود که این با اعتقاد وایت منافات دارد.

در همین رابطه، وایت در مصاحبه اخیر خود گفت که وی از همان مراحل اولیه، بیت کوین را به عنوان یک پدیده مورد مطالعه قرار داده است، اما از این که در آن زمان روی آن به اندازه کافی سرمایه گذاری نکرده، ابراز تاسف کرد.

چرا این پروژه به جایی نخواهد رسید؟

حالا که با طرح Q آشنا شدید در ادامه قصد داریم توضیح دهیم که چرا این پروژه حتی اگر کلاهبرداری هم نباشد، در بهترین حالت یک پروژه محکوم به شکست است.

قبل از هر چیز ادعاهای این طرح را مرور می‌کنیم.

کیو ربطی به‌ پی‌پل ندارد!

تبلیغ‌کنندگان Q می‌گویند که شرکت پی‌پل، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پرداخت جهان، پشت این پروژه است. این ادعا کاملاً غلط است.

در وب‌سایت Q از سار ویلف (Saar Wilf) به‌عنوان بنیان‌گذار پروژه یاد شده است، اما او اکنون هیچ ارتباطی با پی‌پل ندارد و فقط در سال ۲۰۰۸ پی‌پل شرکت او را خریداری کرده است و مدتی هم به‌عنوان کارمند پی‌پل در این شرکت حضور داشته است. پس این ادعا که گفته می‌شود Q را بنیان‌گذاران پی‌پل راه‌اندازی کرده‌اند، کذب محض است.

با بررسی صفحه لینکدین ویلف متوجه شدیم او تعداد زیادی پروژه مختلف را شروع کرده است و هیچ‌کدام از آنها نتوانسته‌اند به موفقیتی برسند. نکته جالب اینجاست که با وجود اینکه پروژه Q خود را سیستم پرداخت آینده معرفی می‌کند، سار ویلف اکنون تمرکز خود را روی پروژه دیگر خود گذاشته است که «Bzigo» نام دارد.

تنها هدف: جذب کاربر بیشتر

در پروژه Initiative Q به‌جز تلاش برای جذب مخاطب، هیچ هدف دیگری دنبال نمی‌شود. در وب‌سایت این پروژه ادعا شده است که سیستم‌های پرداخت امروزی «قدیمی و ناکارآمد» هستند و باید جایگزین شوند. اما اشاره نشده که منظور از قدیمی و ناکارآمدی چیست. می‌دانیم که امروزه ابزارهایی مانند ویزا و مسترکارت به‌عنوان روش‌های پرداخت متمرکز و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین به‌عنوان ابزار پرداخت غیرمتمرکز، وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهند و توسعه‌دهندگان آنها در حال بهبود این سیستم‌ها هستند. اصلاً مشخص نیست منظور وب‌سایت از ناکارآمد بودن چیست و Q تلاش می‌کند که چه مشکلی را حل کند. این پروژه بلاک چینی است؟ مشخص نیست. کدی از آن منتشر شده است؟ خیر. این پروژه متمرکز است؟ معلوم نیست. با کدام مدل اقتصادی قرار است این همه آدم ثروتمند شوند؟ فقط خدا می‌داند!

همان قدر که در وب‌سایت این پروژه جای سند و مدرک از آن خالی است، شاهد تلاش برای جذب مخاطب بیشتر هستیم.

Initiative Q

تعیین قیمت برای چیزی که هنوز فقط عدد است!

همه می‌دانند که قیمت‌ در بازار با اصل عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و نمی‌توان برای یک دارایی قیمت تضمینی مشخص کرد. با این حال، مشابه با پروژه‌های کلاهبرداری دیگر، در وب‌سایت Q ادعا شده است که قیمت هر واحد از این ارز دیجیتال ۱ دلار خواهد شد. این یعنی یک نفر می‌تواند با صرف چند دقیقه وقت ۱,۵۰۰ دلار به دست بیاورد. به نظر شما چنین چیزی از نظر منطقی می‌تواند درست باشد؟

چگونه می‌توان قول یک دلاری شدن چیزی را داد که فعلاً فقط در حد یک عدد است که به حساب کاربر افزوده می‌شود و مشخص نیست چه تعداد از آن عرضه خواهد شد؟

کلی‌گویی و پاسخ ساده به سؤالات مهم هم در این پروژه یکی دیگر از مواردی است که از اعتبار آن می‌کاهد. در حقیقت تیم توسعه‌دهنده، به‌جای هدف‌گذاری برای مشخصات فنی، کاربردی‌بودن، مقیاس‌پذیری و سایر مشخصات مهم پروژه، صرفاً برای قیمت این ارز هدف‌گذاری کرده است.

تفاوت ارز Q با بیت کوین و ارزهای رمزنگاری از نظر بنیانگذاران آن

بیت کوین یک ارز رمزنگاری است و هیچ بانک مرکزی آن را ردیابی نمی کند. این ارز سریع و قابل اعتماد بوده که یک بلاک چین اصولی دارد. اما ارز Q رمزپایه نیست. ارزهای رمزنگاری به خاطر نیاز قدرت محاسباتی خیلی زیاد و مصرف بالای انرژی مورد انتقاد قرار گرفته اند. در مقابل، ارزهای Q از طریق ثبت نام و ارجاع توزیع می شوند.

 قیمت ارزهای رمزنگاری بی ثبات است و تحت نظارت و یا اختیار قدرت یا دولتی نیست. از طرفی،  Initiative Q در نظر دارد سیستمی در حیطه نظارت ها و شکلی پایدار از پول با هدف دستیابی به 1Q= 1$ ایجاد کند.

صنعت بازاریابی علاقه زیادی به کشف این موضوع دارد که چگونه یک پروژه تقریبا ناشناخته توانسته چنین هیاهوی گسترده ای را  ایجاد کند.

ارز Q از منظر سازندگان پروژه

در حال حاضر، I.Q فقط از طریق دعوت نامه کار می کند و ارزهای Q فقط با دریافت پیوند از یک کاربر که قبلا ثبت نام کرده، قابل رزرو هستند. این پروژه اعلام می کند:

هر چه کاربران بیشتری ثبت نام کنند، ارزهای کمتری را می توان رزرو کرد. بنابراین، تصور کنید که یک موقعیت بی نظیر وجود دارد و فقط کسانی از آن سود می برند که به موقع ثبت نام کرده باشند. برای ثبت نام و رزرو این ارز جدید فقط به نام، نام خانوادگی و یک ایمیل نیاز است.

پس از ثبت نام، اگر کاربر لینک دعوت را برای 5 دوست دیگر بفرستد، می تواند ارزهای بیشتری رزرو کند. اما اگر این سیستم جدید نه ارز رمزپایه است و نه مبتنی بر بلاک چین، چرا باید در مورد آن بحث کنیم؟

جواب ساده است:  Initiative Q تقریبا همان هدف بیشتر ارزهای رمزنگاری را دنبال می کند، زیرا می خواهد نظر کاربران علاقه مند به دنیای ارز رمزنگاری را به خود جلب کند. بعلاوه، رمزپایه نبودن Initiative Q آن را به یک محصول منحصر به فرد تبدیل می کند و برای کسانی که تازه وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده اند جذابیت بیشتری دارد.

این پروژه در حال تبلیغ و ایجاد هیاهو در بین تازه واردان و سرمایه گذارانی است که اخیرا به دنیای ارزهای دیجیتال علاقه مند شده اند و از اوج این بازار در اوایل سال 2018  سود کسب نکرده اند. این نیز خود یکی دیگر از سوء ظن ها به این پروژه است.

سیاست های این شبکه برای اطمینان از ارزش پایدار ارز Q و رشد پیوسته آن

برای موفقیت Initiative Q، ارزهای Q باید ارزش پایداری داشته باشند تا بتوان قیمت ها را ثابت و قابل پیش بینی نگه داشت.از لحاظ فاندامنتال، روند و ابزارهای مورد استفاده برای دستیابی به این هدف با آنهایی که برای حفظ ارزش ارزهای فیات به کار گرفته می شوند،تفاوتی نخواهند داشت.

وقتی که این شبکه پرداخت اه اندازی شود، ارزهای Q به تدریج آزاد خواهند شد. آزاد کردن یکباره آنها باعث اشباع بازار و کاهش ارزش این ارز می شود.اما با عرضه Q به مشتریان در یک جریان ثابت می توان تقاضا برای این ارز و همچنین ارزش آن را بالا نگه داشت.

Initiative Q قصد دارد مشوق هایی ارائه کند تا کاربران از ارز Q استفاده کنند. این مشوق ها شامل دادن پاداش های نقدی و همچنین تبدیل ارزهای دیگر به Q هستند.این استراتژی فعالیت شبکه را افزایش خواهد داد و همراه با آن ارزش این ارز نیز بالا خواهد رفت.

در هنگام راه اندازی این سیستم، کاربران می توانند ارزهای Q  را با ارزهای دیگر خریداری کنند.یک کمیته پولی مرکزی برای محافظت از ارز Q در برابر تورم و حفظ ارزش آن در محدوده مورد نظر، مستقیما Q های بیشتری را صادر خواهد کرد و بر عرضه در گردش آنها نظارت خواهد داشت.

این کمیته پولی ناظر بر Q، یک واحد مستقل از Initiative Q خواهد بود. اعضای این کمیته با رای دارندگان Q انتخاب خواهند شد. کمیته پولی به نمایندگی از این دارندگان، وظیفه دارد تا سیاست های پولی را تعیین و اجرا کند تا ثبات شبکه حفظ و موفقیت آن تضمین شود.

Initiative Q

انتشار برنامه موبایل Q

به نظر می رسد که Initiative Q برنامه موبایل خود را در App Store منتشر کرده است. البته  این برنامه فقط در دسترس کاربرانی  قرار دارد که گوشی آیفون دارند. آنها می توانند با نصب برنامه برای خود Q رزرو کنند و همچنین لینک دعوت برای دوستان خود بفرستند تا به این پروژه ملحق شوند.

تیم توسعه این ارز افراد را با وعده توزیع رایگان Q، تشویق به ثبت نام، نصب برنامه و اشتراک گذاری لینک دعوت از طریق این برنامه می کند. آنها اعلام کردند که این سیستم پرداخت پس از رسیدن تعداد کاربران به سطح مورد نظر راه اندازی می شود و بعد از آن برنامه موبایل با قابلیت پرداخت کاملا به روز رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام