اسپرد خرید-فروش (Bid-Ask Spread)

اسپرد
فارکس

اسپرد خرید-فروش (Bid-Ask Spread)

مفهوم اسپرد را قبل شرح دادیم.

معادل Bid و Ask را در فارسی می‌توان پیشنهاد (Bid) و درخواست (Ask) دانست.

با این حال ما درخوارزمی با بررسی معادل‌ها و اصطلاحاتی که دیگران برای اشاره به این دو کلمه داشتند توصیه می‌کنیم معادل عبارت Bid-Ask Spread را در فارسی، “اسپرد پیشنهاد خرید و درخواست فروش” در نظر بگیرید.

اگر نظر یا پیشنهاد دیگری برای بهبود این ترجمه دارید لطفا در بخش نظرات برای ما بنویسید.

«اسپرد پیشنهاد خرید و درخواست فروش» (به انگلیسی Bid-Ask Spread)، تفاوت بین قیمت پیشنهادشده توسط خریدار برای خرید یک دارایی و قیمت درخواست شده توسط فروشنده برای فروش همان دارایی است.

«اسپرد پیشنهاد خرید و درخواست فروش» که بطور اختصار، اسپرد خرید-فروش می‌نامیم در واقع تفاوت بین این دو قیمت است:

بالاترین قیمتی که یک خریدار حاضر است بابت خرید دارایی پرداخت کند
و
پایین‌ترین قیمتی که یک فروشنده برای فروش دارایی درخواست کرده است

شخصی که قصد فروش دارایی دارد، قیمت پیشنهادی خریدار را دریافت می‌کند و شخصی که قصد خرید دارد، باید قیمت درخواست شده توسط فروشنده را ببیند.

اسپرد

شرح بیشتر اسپرد خرید-فروش

قیمت یک دارایی یا اوراق بهادار در هر لحظه خاص در بازار، نشان‌دهنده احساس و آگاهی فعالان بازار نسبت به آن دارایی است.

برای درک اینکه چرا یک قیمت خریدار وجود دارد و یک قیمت فروشنده، باید دو بازیگر اصلی که در هر تراکنش نقش دارند را در نظر بگیرید.

در هر تراکنش و معامله در بازار، یک طرف قبول‌کننده قیمت (price taker) که معامله‌گر است وجود دارد و دیگر بازارساز (market maker) که طرف مقابل است.

بازارساز که معمولا کارگزاری‌ها هستند قیمت‌هایی که معامله‌گران با آن معامله می‌کنند را منتشر می‌کند. در واقع هزینه معامله، همان اسپرد است.

معامله‌گران خریدهایشان را به قیمت درخواستی ارسال شده (Ask) انجام می‌دهند و برای فروش، قیمت پیشنهادی (Bid) را قبول می‌کنند تا معامله انجام شود (متناسب با اینکه چه تصمیمی دارند).

اما بازارساز یا همان کارگزار با قیمت Bid (قیمت درخواستی) می‌خرد و به قیمت Ask که خود تعیین می‌کند می‌فروشد.

در واقع قیمت Bid و Ask را کارگزار تعیین می‌کند. کارگزار ارزان‌تر می‌خرد و گران‌تر می‌فروشد و تفاوت این دو قیمت که اسپرد نام دارد همان سود کارگزار است.

نکته خیلی مهم: کارکرد بورس تهران به شکلی که شرح داده شد نیست و کارگزاران چنین نقشی ندارند. قیمت عرضه و تقاضا صرفا توسط خریداران و فروشندگان واقعی ارسال می‌شود و کارگزار دخالتی در تعیین قیمت ندارد. کارگزاران در بورس تهران، بابت هر معامله مقداری کارمزد دریافت می‌کنند و درآمدشان از این محل است.

اسپرد خرید-فروش، انعکاسی از وضعیت عرضه و تقاضا در یک دارایی است. Bid یا پیشنهاد نشان‌دهنده تقاضاست و درخواست یا Ask نشان‌دهنده است.

عمق پیشنهادها و درخواست‌ها در یک بازار تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی اسپرد خرید-فروش می‌گذارد و در صورتی یک سمت به اندازه کافی قدرتمند نباشد می‌تواند باعث افزایش قابل ملاحظه اسپرد شود.

اسپرد

نکات کلیدی:

  • اسپرد خرید-فروش در واقع تفاوت بین بالاترین قیمتی است که خریدار برای یک دارایی حاضر است بپردازد و پایین‌ترین قیمتی که یک فروشنده مایل است بپذیرد.
  • در بازارهای مالی بین‌المللی، اسپرد هزینه انجام تراکنش است. قبول‌کنندگان قیمت‌های ارائه شده یا همان معامله‌گران برای خرید با قیمت Ask وارد معامله می‌شوند و برای فروش، قیمت Bid را می‌پذیرند. اما بازارسازها که اغلب کارگزاران هستند، با قیمت Bid می‌خرند و با قیمت Ask می‌فروشند.
  • Bid یا پیشنهاد، نشانگر تقاضاست و Ask یا درخواست نشانگر عرضه برای یک دارایی است.
  • اساسی‌ترین فاکتور برای سنجش نقدشوندگی یک بازار، بررسی و ارزیابی اسپرد خرید-فروش است.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه اصطلاحات در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *