ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink)

چین لینک
ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink)

رمز ارز چین لینک (ChainLink) یکی از توکن های استاندارد erc20 است که بر روی بلاکچین اتریوم فعالیت دارد. همانطور که قبلا گفته شد، قراردادهای هوشمند که توسط بنیانگذار بلاکچین اتریوم، ویتالیک بوترین به حوزه بلاکچین ارائه شد، انقلاب بزرگی در این حوزه ایجاد نمود.
با خلق قراردادهای هوشمند، توسعه دهندگان قادرند تا برنامه های بلاکچینی خود را بدون نیاز به ایجاد یک بلاکچین جداگانه پیاده سازی کنند.

و اما باوجود فواید بسیار زیاد قراردادهای هوشمند، این تکنولوژی یک مشکل اساسی دارد که این مشکل در ارتباط بین بلاکچین ها و دنیای واقعی خلاصه می شود. بدین معنی که انتقال اطلاعات از دنیای واقعی به قراردادهای هوشمن به صورت اتوماتیک و خودکار، ناممکن است.
حال پروژه چین لینک با هدف حل این مشکل، توسط کمپانی اسمارت کانترکت توسعه یافت.

ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink) چیست؟

چین لینک یک شبکه اوراکل (پیشبینی دیتا) غیر متمرکز است که اطلاعات موجود در نهادهای مرکزی در دنیای واقعی را به قراردادهای هوشمند موجود در فضاهای بلاکچینی ارائه می دهد. چین لسنک اولین پروژه ای بود که به منظور حل این مشکل توسعه یافت و توجه بسیاری از کاربران را به سرعت به خود جلب نمود. با این حال یکی از ایرادات این پروژه این است که بر روی بلاکچین اتریوم قرار دارد و در نتیجه مشکلات موجود در اتریوم از جمله مقیاس پذیری و هزینه زیاد کارمزد تراکنش ها شامل حال آن نیز می شود.
پس به طور کلی چین لینک یک پروژه مبتنی بر بلاکچین است که راه حل های بلاکچینی را برای مشاغل و کسب و کارهای سنتی در دنیای واقعی به ارمغان می آورد.

چین لینک

ChainLink چیست؟

ChainLink یک پروژه بلاکچینی منحصربفرد و اولین در نوع خود است. این سرویس اوراکلی غیرمتمرکز، در حال حاضر روی شبکه اتریوم قرار دارد و امکان توسعه راه‌حل‌های مبتنی بر Blockchain برای شرکت‌ها و کسب و کارهای سنتی را فراهم می‌کند. چین لینک در وبسایت رسمی خود، خودش را اینگونه معرفی کرده است:

شبکه چین لینک، ورودی‌ها و خروجی‌های معتبر غیر قابل دستکاری را برای تمامی قرارداد هوشمند پیچیده روی هر بلاکچینی فراهم می‌کند.

حالا فاکتورها و عوامل زیادی باعث منحصربفردی شبکه رمز ارز چین لینک می‌شوند. ChainLink مفهومی است که کاملا به اتصال بیشتر اسمارت کانترکت‌ها به دنیای خارج می‌پردازد. مفهوم قرارداد هوشمند برای اولین بار توسط Ethereum مطرح شد؛ اما Smart Contract های اتریوم تنها داده‌های روی بلاک چین را مدیریت کرده و از ایجاد ارتباط با کسب و کارهای دنیای واقعی دور مانده‌اند. هدف چین لینک کمک به غیرمتمرکزسازی اینترنت در جهت ساخت ارتباطی بین Blockchain و برنامه‌های دنیای واقع است.

کاربران قراردادهای هوشمند، توانایی بهره‌برداری از اوراکل‌های داخل شبکه را دارند تا داده‌های حاصل از API ها، استخرهای داده و دیگر منابع خارج از زنجیره را دریافت کنند. این اسمارت کانترکت‌ها را می‌توان در داخل بلاک چین یکپارچه‌سازی کرد. در اصل، این قراردادها از طریق API ها، داده‌های مربوط به برنامه‌های خارجی را گرفته و وارد شبکه Blockchain می‌کنند. چین لینک می‌تواند اپلیکیشن‌های مختلف نظیر پی پال (PayPal) را به بلاک چین اتریوم متصل کند. همچنین توانایی کمک به کاربران برای ارسال پرداخت‌های خود از قرارداهای هوشمند به حساب بانکی به صورت مستقیم را دارد.

چین لینک چگونه کار می کند؟

چین لینک با اتصال اکوسیستم بلاکچین به برنامه های خارجی کار می کند. از یک طرف به بلاکچین وصل می شود و از طرف دیگر با یک API یکپارچه می شود. اساس این راه حل بر پایه اوراکل ساخته شده است ، که کمک می کند تا اعتماد به یک حزب را محدود کنید و یکپارچه در زیرساخت های غیرمتمرکز کار کنید.

کارکردهای اصلی چین لینک به دو فرآیند زنجیره ای و غیر زنجیره ای بستگی دارد. قراردادهای هوشمند در چین لینک “externally aware” هستند به این معنی که یک مؤلفه را در اختیار دارند که به آنها کمک می کند تا با برنامه های غیر بلاکچینی ادغام شوند. زیرساخت های زنجیره ای در انتخاب اوراکل و ایجاد رکورد اوراکل کمک می کند.

در نهایت این توافق نامه قبل از گزارش به زیرساخت های زنجیره ای به صورت غیر زنجیره ای اجرا می شوند. معماری غیر زنجیره ای مجهز به طرح های فرعی و آداپتورهای خارجی به همراه ChainLink Core است. کلیه مؤلفه های زیرساخت قابل بروزرسانی می باشند. این راه حل در حال حاضر در اتریوم کار می کند، اما در آینده به روز خواهد شد تا معاملات زنجیره ای متقابل نیز امکان پذیر باشد.

چین لینک

کاربردهای چین لینک (ChainLink)

پروژه چین لینک (ChainLink) به منظور اتصال خدمات پرداختی و دسترسی به پایگاه های داده در دنیای واقعی و فضاهای بلاکچینی کاربردهای فراوانی را ارائه داده است که در این بخش به مرور برخی از آن ها می پردازیم.

سیستم های پرداختی در چین لینک (ChainLink)

یکی از ویژگی های اصلی قراردادهای هوشمند این است که امکان پرداخت با استفاده از ارزهای دیجیتال مربوط به یک بلاکچین خاص را فراهم می آورند. حال نکته ای که در این امر از آن چشم پوشی شده است این است که قراردادهای هوشمند به منظور این که بتوانند در دنیای واقعی مورد استفاده قرار بگیرند باید روش های پرداخت متنوع تری را ارائه دهند که چین لینک (ChainLink) این امر را پوشش می دهد.

پرداخت های بانکی در چین لینک (ChainLink)

یکی از خدمات مهمی که پروژه چین لینک ارائه می دهد، امکان اتصال سیستم های بانکی موجود با قراردادهای هوشمند در بلاکچین های مختلف و ایجاد نرم افزارهای سازگار با سیستم های مالی سنتی است. کاربران و توسعه دهندگان قادرند تا با استفاده از ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink) اطلاعات و داده هایی از قبیل حساب های بانکی مشتریان را در قراردادهای هوشمند اعمال کرده و از مزایای پرداخت های بین المللی بهره مند شوند.

ایجاد شبکه های پرداختی توسط چین لینک (ChainLink)

امکان دسترسی آسان به قراردادهای هوشمند توسط ارائه دهندگان کارت های اعتباری با استفاده از پروژه چین لینک امکان پذیر است.

استفاده از رمز ارزهای متنوع در قراردادهای هوشمند

از آنجایی که در دنیای امروزی محبوبیت و پذیرش عمومی ارزهای دیجیتال روز به روز درحال افزایش است، یکی از مشکلاتی که از پذیرش بیشتر آن ها توسط کسب و کارهای سنتی جلوگیری می کند این است که بیشتر ارزهای دیجیتال معروف قادر نیستند تا در قراردادهای هوشمند، به عنوان روشی از پرداخت مورد استفاده قرار بگیرند. به عبارت دیگر، ارتباط این ارزها با قراردادهای هوشمند کاملا قطع است.

حال کاری که چین لینک انجام می دهد این است که بلاکچین های ارائه دهنده قراردادهای هوشمند را قادر می سازد تا پرداخت های خود را در هر بلاکچین دیگری و هم ارز دیجیتالی به انجام برسانند. این خدمات ارائه شده توسط پروژه چین لینک باعث می شود تا افرادی که قراردادهای هوشمند را توسعه می دهند، قادر باشند تا پرداخت های خود را با هر ارز دیجیتالی که در دست دارند به انجام برسانند.

چین لینک

صرافی های غیرمتمرکز در چین لینک (ChainLink)

در بیشتر صرافی های غیرمتمرکز، کاربران به منظور خرید و فروش ارزهای دیجیتال باید کیف پول هایشان را به صرافی مورد نظر اتصال دهند.
حال پروژه چین لینک (ChainLink) یک روش جایگزین را به صرافی های غیرمتمرکز ارائه داده است. با استفاده از چین لینک و قراردادهای هوشمند، کاربران قادرند تا به حساب های خارج از زنجیره بلاکچین های خود متصل شده و پرداخت های خود را انجان دهند.

اوراکل چیست و استفاده از آن چه فایده‌ای دارد؟

اوراکل‌ها برنامه‌هایی هستند که برای بازیابی و تائید اطلاعات خارج از شبکه بلاک چین و قراردادهای هوشمند استفاده می‌شوند. این برنامه‌ها برای رسیدن به یک هدف مشخص، از خوراک داده و API های تحت وب استفاده می‌کنند. مثلا گرفتن اطلاعات قیمت از بورس سهام نیویورک (NYSE) یا اطلاعات پرداخت از پی پال و سپس ارسال آن به شبکه Blockcahin، از جمله کارهایی هستند که یک Oracle انجام می‌دهد.

حالا برای بهره بردن از قدرت اوراکل‌ها، یک منبع داده برای دریافت یک سری اطلاعات خاص بررسی، و سپس به بلاک چین متصل می‌شود. قراردادهای هوشمند هم می‌توانند برای کار روی یک سری از اطلاعات خاص ورودی از خوراک‌ها داده، ساخته شوند. به عنوان مثال، یک اسمارت کانترکت برای کاربران قرعه‌کشی ساخته می‌شود و از اوراکل‌ها هم برای تولید اعداد تصادفی قرعه‌کشی از یک منبع خارجی، استفاده می‌شود.

حال مثلا دو سیاست‌مدار را در نظر بگیرید که همراهشان مترجم دارند، زمانی که این دو نفر از دو منطقه مختلف، با دو زبان کاملا متفاوت با یکدیگر صحبت می‌کنند، به این مترجم‌ها وابسته هستند. کار این مترجم‌ها هم ایجاد پلی بین این دو نفر برای از بین بردن فاصله زبانی است، تا بتوانند حرف یکدیگر را بفهمند. اوراکل‌ها هم دقیقا همین کار را برای بلاک چین و دیگر پلتفرم‌های موجود انجام می‌دهند. Oracle ها درخواست‌های بلاکچین را گرفته، پاسخ آن‌ها را در پلتفرم‌های خارجی جستجو کرده و سپس جواب مربوطه را برمی‌گردانند. اوراکل‌ها برای برنامه‌های دنیای واقعی مبتنی بر فناوری Blockahin، بسیار کاربردی هستند.

آیا چین لینک غیر متمرکز است؟

بله، ChainLink یک شبکه غیر متمرکز است. هر کسی که علاقه به اجرای یک اوراکل را داشته باشد، می‌تواند در این شبکه فعالیت کند. چین لینک همچنین یک سیستم اعتبار قوی دارد. به هر Oracle یک اعتبار و هویت درون شبکه‌ای داده می‌شود که به تعریف قابلیت اطمینان آن کمک می‌کند. حتی نودهای شبکه هم باید رمز ارز LINK را در شبکه استیک کنند که در صورت ارائه داده‌های بد، به عنوان جریمه از آن‌ها دریافت می‌شود. این امر، شبکه ارز دیجیتال چین لینک را در کنار حفظ یک معماری غیر متمرکز، کاملا آزاد گذاشته و افراد را از تهیه داده‌های بد را برحذر می‌دارد.

چین لینک

توکن ارز دیجیتال LINK چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توکن LINK، رمز ارز محلی شبکه چین لینک و در واقع یک توکن ERC20 است، به این معنا که روی شبکه اتریوم ساخته شده است. توسعه‌دهندگان، ارز دیجیتال لینک را به صورت زیر تعریف کرده‌اند:

یک توکن ERC20، بهمراه قابلیت اضافه «ارسال و فراخوانی» استاندارد ERC223، که به LINK اجازه بازیابی و پردازش توسط قراردادهای درون یک تراکنش واحد را می‌دهد.

از رمز ارز LINK برای پرداخت دستمزد نودهای شبکه استفاده می‌شود. ارزش و تقاضای این توکن‌ها، مستقیما به تعداد اپراتورهایی که روی معماری درون شبکه‌ای چین لینک کار می‌کنند بستگی دارد. ارزش رمز ارز لینک همچنین بر اساس کاربردهای شبکه تعیین می‌شود؛ یعنی هرچه کاربردهای پلتفرم ChainLink افزایش یابد، ارزش توکن LINK نیز بیشتر خواهد شد.

رمز ارز لینک روی چه شبکه‌ای قرار دارد؟

توکن LINK ارز محلی شبکه چین لینک بوده و به عنوان مشوق در این اکوسیستم استفاده می‌شود. این توکن بر اساس استاندارد ERC20 اتریوم ساخته شده است. در حال حاضر، ارز دیجیتال لینک بجز ارز پرداختی به نودهای شبکه و به عنوان یک دارایی برای تبادل در صرافی‌ها، هیچ کاربرد دیگری ندارد. ارزش و کاربرد این توکن، کاملا به میزان پذیرش شبکه ChainLink بستگی دارد.

عرضه کل ارز دیجیتال لینک چقدر است؟

عرضه کل ارز دیجیتال LINK به 1 میلیارد واحد محدود است، به این معنا که امکان تولید رمز ارزهای بیشتر چین لینک وجود نداشته و این امر خود باعث کم‌یابی و افزایش ارزش این ارز دیجیتال در بلند مدت می‌شود. این شرکت، 30 درصد از تعداد رمز ارزهای لینک را برای توسعه و پرداخت دستمزد کارکنان خود اختصاص داده است. 35 درصد از توکن‌ها نیز برای عرضه اولیه سکه ارز دیجیتال LINK تخصیص داده شده بود. 35 درصد باقی مانده (350 میلیون واحد LINK) هم برای ایجاد مشوق در شبکه، نظیر پرداخت به نودها، در نظر گرفته شده است.

کیف پول چین لینک (ChainLink)

همانطور که گفته شد ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink) یک توکن erc20 است که بر روی بلاکچین اتریوم قرار دارد. از این رو تمام کیف پول هایی که سازگار با استاندارد erc20 هستند برای این ارز نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این کیف پول ها می توان به MyEtherWallet وLedger Nano S  اشاره کرد.
این نکته را به خاطر داشته باشید که ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink) قصد دارد تا بلاکچین خودش را راه اندازی کند که پس از به اجرا درآمدن این طرح، وضعیت کیف پول ها نیز تغییر خواهد کرد. بر اساس اخبار منتشر شده از چین لینک (ChainLink)، قرار است که پس از راه اندازی بلاکچین اصلی این پروژه، از استاندارد ترکیبی erc20 و erc223 استفاده شود.

چین لینک

قیمت چین لینک (ChainLink)

در زمان نگارش این مقاله ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink) با قیمت 13.18 دلار معامله می شود و این ارز هم اکنون در رتبه 7 در وبسایت کوین مارکت کپ لیست شده است.

خرید  ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink)

بیش از 97% از معاملات انجام شده با چین لینک (ChainLink) در صرافی بایننس صورت گرفته است که در طی این معاملات، 66 درصد از بیت کوین و 31 درصد از اتریوم استفاده شده است. از جمله صرافی های دیگری که ارز چین لینک (ChainLink) را در پلت فرم خود لیست کرده اند می توان به موارد زیر اشاره نمود.

صرافی huobi
صرافی coinBene
صرافی Bitrue
صرافی OKEX
صرافی Mercatox

علاوه بر موارد فوق کاربران ایرانی قادرند تا با مراجعه به پلت فرم معاملاتی موربیت و احراز هویت بر این بستر، به خرید و فروش چین لینک (ChainLink) ، با کمترین کارمزد بپردازند.

استخراج ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink)

همانطور که پیشتر توضیح داده شد، ارز دیجیتال چین لینک بر روی بلاکچین اتریوم قرار داشته و توکن LINK از استاندارد ERC20 پیروی می کند. از این رو این ارز قابل استخراج نیست.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با انواع ارزهای دیجیتال در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام