ارز دیجیتال مونرو

مونرو
ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال مونرو

ارز دیجیتال (پول دیجیتال، پول الکترونیکی یا ارز الکترونیکی) موجودی یا سوابقی است که در یک پایگاه داده الکترونیکی در پروفایل‌های دیجیتال یا در یک کارت با کمک کامپیوتر ذخیره می‌شود. نمونه ارزهای دیجیتال شامل زیر مجموعه‌هایی از جمله ارزهای رمزپایه (CryptoCurrency)، ارزهای مجازی، ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی و e-Cash است.

ارزهای دیجیتال ویژگی‌های مشابهی از انواع ارزها را به نمایش می‌گذارند، اما در واقع مانند سکه و اسکناسی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم شکل فیزیکی و قابل لمس ندارند و تماماً در اینترنت هستند و امکان معاملات فوری را فراهم می‌کنند.

کاربرد ارزهای دیجیتال

این نوع ارزها ممکن است برای خرید کالاها و خدمات فیزیکی مورد استفاده قرار گیرند، اما استفاده از آن ممکن است محدود به انجمن‌های خاص باشد، برای مثال شاید بتوان در یک بازی آنلاین با آن کسب درآمد کرد. یک نوع ارز دیجیتال اغلب با استفاده از استراتژی‌ها و تکنیک‌های آربیتراژ (سود حاصل از تفاوت قیمت که عموماً بدون ریسک است) با ارز دیجیتال دیگر معامله می‌شود.

هر وسیله پرداختی که صرفاً به صورت الکترونیکی وجود داشته باشد پول دیجیتال است. پول دیجیتال با استفاده از فناوری‌هایی مانند تلفن‌های هوشمند، کارت های اعتباری و صرافی‌های رمزنگاری آنلاین مبادله می‌شود. در برخی موارد، می توان آن را به پول نقد فیزیکی مبدل کرد، به عنوان مثال با برداشت پول نقد از دستگاه خودپرداز.

ارز دیجیتال (ارز رمزی، کریپتو کارنسی یا به اختصار کریپتو) یک دارایی دیجیتال است که برای کار به عنوان وسیله‌ای برای مبادله طراحی شده است که در آن سوابق مالکیت دارایی شخصی در دفترچه‌ای موجود در نوعی پایگاه داده کامپیوتری با استفاده از یک رمزنگاری قوی ذخیره می‌شود.

ذخیره‌ی ارزهای دیجیتال در پایگاه‌های کامپیوتری به منظور داشتن کنترل، به دست آوردن دارایی بیشتر و نیز تأیید انتقال مالکیت این دارایی‌ها انجام می‌شود. این نوع از دارایی به صورت فیزیکی (مانند پول کاغذی) وجود ندارد و به طور معمول توسط یک مرجع مرکزی صادر نمی‌شود. ارزهای دیجیتال برخلاف سیستم‌های بانکی از کنترل غیرمتمرکز برخودارند.

مونرو چیست؟

مونرو یک ارز دیجیتال امن، خصوصی و پیگیر گریز است و از رمزنگاری مخصوصی برای اطمینان یافتن از اینکه تمامی تراکنش‌هایش غیر قابل رهگیری و پیگیر گریز باقی می‌ماند، استفاده می‌کند. در جهانی با شفافیت روزافزون، دلیل به وجود آمدن ارز دیجیتالی مانند مونرو و علاقه به آن را می‌توان درک کرد.

مونرو از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. این بدین معناست که مونرو نیز مانند بیت کوین یک ارز دیجیتال قابل استخراج است.

اولویت مونرو و جامعه آن بر ۳ ارزش کلیدی استوار است. در سایت مونرو این ویژگی‌ها به صورت زیر تعریف شده است:

امنیت: کاربران باید برای انجام تراکنش‌هایشان بدون اینکه با هرگونه خطا یا حمله‌ای مواجه شوند، قادر به اعتماد کردن باشند.

حریم شخصی: مونرو به حریم شخصی اهمیت زیادی می‌دهد. مونرو باید کاربرانش را در دادگاه‌های قضایی و در پرونده‌های بدتر حتی از مجازات مرگ نجات دهد !

تمرکززدایی: مونرو به بالاترین سطح از غیرمتمرکزسازی معتقد است.

تاریخچه پیدایش مونرو

در جولای ۲۰۱۲، برای اولین بار ارز دیجیتال بایت کوین (Bytecoin) از پروتکل کریپتونوت (CryptoNote) استفاده کرد. کریپتونوت پروتکل لایه کاربردی است که بسیاری از ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز بر بستر آن شکل گرفته‌اند.

مونرو در واقع فورکی از بایت کوین است که پس از شایعات درباره کوین‌های از پیش استخراج شده (Pre-Mined) بایت کوین شکل گرفت. زنجیره جدا شده در ابتدا بیت‌مونرو (Bitmonero) نام داشت و سپس به مونرو تغییر نام داد. مونرو در زبان اسپرانتو به معنی سکه (coin) است. در این بلاک چین جدید هر ۲ دقیقه یک بلاک استخراج و به زنجیره اضافه می‌شد.

مونرو یک پروژه منبع‌باز است و توسط یک تیم ۷ نفره اداره می‌شود. از آنجا که این پروژه بر محوریت ناشناس ماندن توسعه یافته، ۵ نفر از افراد تیم ناشناس بوده و ۲ نفر دیگر هویت خود را مشخص کرده‌اند. این افراد دیوید لاتاپی و ریکاردو اسپاگنی (معروف به Fluffypony) هستند.

علاوه بر این تیم ۷ نفره، بیش از ۳۰ توسعه دهنده و ۴۲۰ مشارکت‌کننده دیگر در طول قسمت‌های مختلفی از پروژه حضور داشته‌اند.

مونرو

هدف ساخت مونرو

به طور کلی، هدف کلی ساخت و رمزنگاری دقیق و امن این ارز این بود که اجازه پرداخت سریع، ارزان و بدون ترس از سانسور را بدهد.

حوزه دیگری که مونرو سعی در بهبود داشت، از نظر مقیاس‌پذیری آن است. به زبان ساده، مقیاس پذیری فقط به معنای رشد خوب شبکه در رابطه با تقاضا است.

بر اساس تعریف ارزهای رمزپایه مبتنی بر بلاک چین اندازه محدودی دارند. برای مثال، بیت کوین محدودیتی در اندازه بلوک ۱ مگابایتی داشته است. این بدان معنی است که فقط ۱ مگابایت داده می‌تواند در هر بلوکی که هر ۱۰ دقیقه در شبکه بیت کوین استخراج می‌شود، قرار گیرد.

متأسفانه، وقتی بسیاری از کاربران تلاش می‌کنند تا همزمان با استفاده از بیت کوین تراکنش انجام دهند، بلاک چین با داده‌های حاصل از این تراکنش‌ها پر می‌شود. آن دسته از تراکنش‌هایی که نمی‌توانند در یک بلوک قرار بگیرند باید منتظر بمانند تا یک استخراج‌گر آنها را وارد کند.

از آنجایی که ماینرها ترجیح می‌دهند تراکنش‌هایی را با بیشترین هزینه‌های پیوست شده در نظر بگیرند، اگر شبکه بسیار شلوغ باشد، مردم را تشویق می‌کنند تا هزینه‌ها را افزایش دهند تا این افزایش در هزینه‌ها تراکنش‌ها و معاملات با این ارزها را نیز شامل شود.

این همان اتفاقی است که در بهار ۲۰۱۷ در مورد بلاک چین بیت کوین رخ داد. برخی از معاملات فقط برای تأیید اعتبار نیاز به کارمزد بیشتر از ۳۰ دلار داشتند!

اما مونرو متفاوت است. هیچ محدودیتی در اندازه بلوک از پیش تعیین شده وجود ندارد. در حالی که این امکان برای داده‌های تراکنش بیشتر در هر بلوک وجود دارد، یک نقطه ضعف وجود دارد؛ آن هم این که اسپم‌ها می‌توانند زنجیره بلوک معاملات را پر کنند که این می‌تواند بلوک‌های بزرگی ایجاد کند.

با این حال، توسعه‌دهندگان Monero سیستم جریمه و پاداش در بلوک‌ها را ارائه دادند. اندازه‌ی متوسط، ​​۱۰۰ بلوک آخر در نظر گرفته شده است. اگر بلوک جدیدی که ماینرها روی آن کار می‌کنند از حد متوسط ​​۱۰۰ بلوک قبلی بیشتر باشد، پاداش بلوک کاهش می‌یابد.

البته این مسئله موجب نا امیدی کاربران نمی‌شود، زیرا اگر دیگر برای آنها سودآور نباشد، بلوک‌هایی را که بر آنها جریمه‌ای اعمال شده‌اند را استخراج نمی‌کنند.

پاداش داده شده به هر بلوک هرگز به زیر ۰٫۳ XMR (مونرو) نمی‌رسد، که این وضعیت Monero را به یک ارز ضد تورم تبدیل می‌کند: تورم در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۱٪ خواهد بود و برای همیشه کاهش می‌یابد، اما تورم اسمی ۰٫۳ XMR در دقیقه خواهد بود. این بدان معنی است که همیشه انگیزه‌ای برای ماینرها برای استخراج مونرو و در نتیجه حفظ امنیت بلاک چین، با یا بدون کارمزد تراکنش وجود دارد.

مونرو چگونه حریم شخصی را بهتر حفظ می‌کند؟

مونرو دغدغه افراد در مورد حفظ حریم شخصی را با استفاده از مفاهیمی مانند امضاهای حلقه‌ای (ring signatures) و آدرس‌های مخفی (stealth addresses) کمتر می‌کند.

امضاهای حلقه‌ای باعث می‌شود که یک فرستنده بتواند هویت خود را از سایر افراد در یک گروه مخفی کند. امضاهای حلقه‌ای امضاهای دیجیتالی ناشناسی از یک عضو از گروه هستند، درحالیکه مشخص نیست که کدام عضو گروه تراکنش را امضا می‌کند.

برای ایجاد یک امضای حلقه، پلتفرم مونرو از ترکیبی از کلیدهای حساب فرستنده استفاده کرده و آن را با کلیدهای عمومی روی بلاک‌چین یکپارچه می‌کند، کاری که آن را هم منحصر به فرد و هم خصوصی می‌کند. این عملیات اجازه می‌دهد تا هویت فرستنده نیز مخفی شود زیرا حصول اطمینان از اینکه کلیدهای کدام اعضای گروه برای ایجاد این امضای پیچیده استفاده شده است به لحاظ کامپیوتری امری غیرممکن است.

تصویر

آدرس‌های مخفی نیز به حفظ حریم خصوصی بیشتر کمک می‌کنند. این آدرس‌های تصادفی یک بار مصرف از طرف گیرنده برای هر تراکنش ایجاد می‌شوند. از طریق استفاده از این آدرس‌های مخفی میتوان آدرس واقعی مقصد یک تراکنش و در نتیجه هویت گیرنده را نیز پنهان کرد.

علاوه بر این، تراکنش‌های محرمانه حلقه‌ای (Ring Confidential Transactions) یا RingCT ها می‌توانند مقدار تراکنش را نیز مخفی کنند. پس از کسب موفقیت در پنهان کردن هویت فرستنده و گیرنده، عملکرد RingCT در سال 2017 معرفی و جزو جداناپذیر تمام تراکنش‌های انجام شده در شبکه مونرو شد.

مونرو

مونرو چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

بیت کوین، که مشهورترین رمزارز است بر اساس پروتکلی کار می‌کند که تلاش دارد هویت اشخاص را با آدرس‌های مستعار مخفی کند. این آدرس‌های مستعار به طور تصادفی و از ترکیب حروف الفبا و اعداد تشکیل می‌شوند.

با این حال، حریم شخصی افراد در این روش به طور کامل حفظ نمی‌شود زیرا آدرس‌های بیت کوین و همچنین تراکنش‌ها روی بلاک‌چین ثبت می‌شوند و در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

حتی آدرس‌های مستعار نیز نمی‌توانند به طور کامل خصوصی باشند. تعدادی تراکنش که توسط یک نفر در طول یک بازه زمانی انجام شده باشد را می‌توان مرتبط با آن آدرس دانست و از این رو عموم افراد، دولت، خانواده و دوستان می‌توانند از تراکنش‌های صاحب آدرس مطلع شده و در نتیجه هویت او را شناسایی کنند.

یکی دیگر از مزایای مونرو نسبت به بیت‌کوین، تعویض پذیری (fungibility) آن است، به این معنی که دو واحد از یک ارز را می‌توان متقابلا با هم جایگزین کرد و هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد. با اینکه دو اسکناس یک دلاری به لحاظ بها با یکدیگر برابر هستند، به علت اینکه هر کدام یک شماره سریال خاص دارند با هم تعویض پذیر نیستند.

در مقابل، دو تکه 50 گرمی طلا با عیار یکسان تعویض‌پذیر هستند، زیرا هر دو بهایی برابر دارند و فاقد ویژگی متمایزکننده هستند. با استفاده از این مثال می‌توان گفت یک بیت کوین مانند یک اسکناس یک دلاری است درحالیکه یک مونرو شبیه به یک تکه طلاست.

تاریخچه تراکنش هر بیت‌کوین روی بلاک‌چین ثبت می‌شود و از این رو اگر از یک بیت کوین در یک اتفاق خاص مثل کلاهبرداری، قمار، و دزدی استفاده شده باشد، می‌توان آن را شناسایی و دنبال کرد، و امکان مسدود کردن، معلق کردن، یا بستن حساب‌هایی که چنین واحدهایی از بیت کوین را نگهداری می‌کنند وجود دارد.

مونرو، با تاریخچه تراکنش غیرقابل ردیابی اش، به اعضای شبکه امنیت بیشتری می‌دهد و دیگر خطر عدم پذیرش یا قرار گرفتن در لیست سیاه برای دارایی‌های آنها وجود نخواهد داشت.

مونرو

مقدار ارز مونرو

در زمان نوشتن مقاله، میزان عرضه مونرو در حدود ۱۷،۷۰۳،۴۷۱ است. این ارز رمزنگاری شده به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر مدارهای مجتمع مخصوص برنامه که معمولاً برای استخراج بیت کوین جدید استفاده می‌شود، مقاوم باشد. در تعریف تئوری این بدان معناست که استخراج مونرو با استفاده از تجهیزات محاسباتی روزمره امکان‌پذیر است. به طور کلی، در نهایت ۱۸٫۴ میلیون ارز مونرو در گردش خواهد بود و انتظار می‌رود این سقف در ۳۱ مه ۲۰۲۲ به دست آید.

معرفی بهترین کیف پول‌های مونرو

اگرچه ویژگی‌های خاص مونرو برای کاربران تازه‌وارد دنیای ارزهای دیجیتال تا حدی گیج‌کننده است، اما با انتخاب یک کیف پول مناسب و آگاهی دقیق از نحوه کارکرد آن، می‌توان به‌راحتی واحدهای XMR را مدیریت و نگهداری کرد. در ادامه ۱۲ کیف پولی را معرفی خواهیم کرد که از نظر وب‌سایت ارزدیجیتال بهترین کیف پول‌های مونرو هستند.

توجه داشته باشید که در فهرست زیر معیارهایی همچون امنیت، تعداد نصب، اعتبار تیم توسعه‌دهنده و سهولت کاربری لحاظ شده است، اما در نهایت، مسئولیت حفظ دارایی‌های دیجیتال بر‌عهده خود افراد است. بنابراین بهتر است که پیش از انتخاب و استفاده از کیف پول‌ها شخصاً درباره اعتبار و امنیت آن‌ها تحقیق کنید.

برترین کیف پول‌های مونرو در زمان نگارش این مطلب عبارت‌اند از:

  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S
  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano X
  • کیف پول سخت‌افزاری Trezor Model T
  • کیف پول نرم‌افزاری Monero GUI (دسکتاپ)
  • کیف پول نرم‌افزاری MyMonero (تحت وب و دسکتاپ)
  • کیف پول نرم‌افزاری Cake (موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Exodus (دسکتاپ و موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Atomic (دسکتاپ و موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Guarda (تحت وب، دسکتاپ، موبایل و افزونه مرورگر)
  • کیف پول نرم‌افزاری Edge (موبایل)
  • کیف پول کاغذی Monero Paper
  • کیف پول نرم‌افزاری Monerujo (موبایل)

به خاطر داشته باشید که هیچ‌کدام از کیف پول‌ها به‌معنای واقعی ارز دیجیتال در خود ذخیره نمی‌کنند، بلکه این کیف پول‌ها موجودی دارایی‌های شما را بر روی بلاک چین رهگیری کرده و با ذخیره کلیدهای خصوصی در دستگاه شما (موبایل، کامپیوتر یا دستگاه سخت‌افزاری کیف پول)، امکان انجام تراکنش را برای شما فراهم می‌کنند. تمامی کیف پول‌های معرفی‌شده در این مقاله، کنترل کلیدهای خصوصی را در اختیار خودتان قرار خواهند داد.

بنابراین در تمام کیف پول‌های معرفی‌شده خودتان مسئول مراقبت از دارایی‌های خود هستید و باید با روش‌هایی مانند تهیه بک‌آپ (دریافت کلمات بازیابی یا کلید خصوصی) و به‌روزرسانی نرم‌افزارها، امنیت دارایی‌های خود را در نظر داشته باشید.

مونرو

نحوه ذخیره‌ سازی

کریپتو کارنسی مونرو به دلیل ماهیتی که به عنوان یک ارز امن دار‌د، در برخی از صرافی‌های مهم ذکر نشده است. به عنوان مثال، اگرچه می‌توانید این ارز را در Binance خریداری کنید، اما باید بدانید که آن توسط Coinbase پشتیبانی نمی‌شود. در نتیجه، ممکن است لازم باشد مقدار ارز خود را به بیت کوین تبدیل کرده و از بستر تجاری کوچک‌تری استفاده کنید.

ذخیره سازی مونرو قبلاً کاری بسیار دشوار بود. باید کیف پول را با استفاده از اصول و فرمان‌هایی خاص باز می‌کردید و برای بسیاری از کاربران باعث می‌شد که احساس کنند در حال هک کردن برخی از پایگاه‌های داده مخفی دولت هستند که به هیچ عنوان خوشایند نبود! خوشبختانه، اکنون روش بسیار ساده‌تری برای ذخیره مونرو وجود دارد:

  1. ابتدا به سایت www.mymonero.com مراجعه کنید.
  2. گزینه‌ی ساخت اکانت (Create account) را انتخاب کنید.
  3. کلید ورود خصوصی خود را وارد کنید.
  4. کلید ورود خصوصی را دوباره در باکس زیر کلید وارد کنید تا اطمینان حاصل شود که شخص شما این اطلاعات را وارد می‌کند.

به این صورت شما اولین کیف پول مونرو خود را ایجاد کردید.

مزایای مونرو

  • یکی از خصوصی‌ترین ارزهای رمزپایه.
  • انجام معاملات برای ارتباط با شخص غیرممکن است.
  • ردیابی تراکنش‌ها غیرممکن است.
  • بلاک‌چین محدودیتی ندارد. مقیاس‌پذیری پویای آن بدان معنی است که هزینه‌ها حتی در صورت استفاده زیاد نیز نباید گزاف باشد.
  • می‌توانید انتخاب کنید چه کسی می‌تواند معاملات شما را ببیند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مالکیت خود را برای مقدار مشخصی از Monero برای اهداف مالیاتی ثابت کنید، می‌توانید کلید مشاهده خصوصی خود را با سازمان مالیاتی کشور خود به اشتراک بگذارید. احتمال ممنوعیت از طرف سایر تنظمی‌کنندگان را کاهش می‌دهد.
  • تیم بزرگی از توسعه‌دهندگان متعهد روی پروژه کار می‌کنند.

معایب مونرو

علیرغم مقاومت در برابر ASIC، هنوز درجه زیادی از تمرکز استخراج‌کنندگان بر روی مونرو وجود دارد.

  • کیف پول‌های زیادی برای مونرو ساخته نشده است. پشتیبانی از مونرو را در هیچ کیف پول سخت‌افزاری پیدا نخواهید کرد.
  • ذخیره مونرو به روشی که به طور کامل ایمن باشد بسیار سخت‌تر از اکثر ارزهای رمزپایه دیگر است. ممکن است به همین دلیل باشد که توسط جامعه گسترده‌تری از کاربران پذیرفته نشده است.
  • مونرو مبتنی بر بیت کوین نیست؛ در نتیجه توسعه برنامه‌هایی که با زنجیره بلوکی آن تعامل دارند دشوارتر است.

مونرو

چالش‌ها

با اینکه مونرو با در اختیار داشتن مزایایی که برشمردیم به سرعت به شهرت و پذیرش چشمگیری دست پیدا کرده است، هنوز هم چالش‌هایی بر سر راه این شبکه وجود دارد.

ویژگی غیرقابل ردیابی و خصوصی بودن مونرو ممکن است باعث ایجاد سواستفاده‌های غیرقانونی در بازارهایی مانند خریدوفروش مواد مخدر و قمار شود.
بازارهای دارک وب (dark web)، استفاده روزافزونی از مونرو داشته‌اند.

اخیرا گزارشی توسط CNBC در مورد هکرهایی منتشر شد که با ساخت نرم‌افزاری مخرب اقدام به ویروسی کردن کامپیوترها و استفاده از آنها برای استخراج مونرو و فرستادن آن به کره شمالی می‌کردند.

مونرو اساسا ارزی است که افراد بیشتری از آن برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند زیرا مراجع قانونی نمی‌توانند کنترلی روی سرمایه داشته باشند و ارزهای مونرو نیز قابل ردیابی نیستند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون انواع ارزهای دیجیتال و معاملات آن در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام