ارز دیجیتال بایننس کوین چیست؟

بایننس کوین
ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال بایننس کوین چیست؟

ارز دیجیتال بایننس کوین، از طریق عرضه‌ اولیه سکه (ICO) در ماه جولای سال ۲۰۱۷ منتشر شد. هدف اصلی ایجاد این کوین، جذب سرمایه برای توسعه و گسترش صرافی Binance بود. صرافی کریپتو Binance (که یکی از بزرگترین صرافی‌های کریپتو است) از امنیت و سرعت پردازش قابل توجهی برخوردار است و ایجاد ارز دیجیتالی‌اش نیز باعث شد جایگاهی پیشرو در این فضا کسب کند. در تاریخ ۱۸ آپریل ۲۰۱۹، این صرافی بلاکچین و کوین‌های معاملاتی خود را راه‌اندازی کرد و در نتیجه، بایننس کوین (BNB) که یک توکن اتریوم ERC-20 بر روی بلاک‌چین اتریوم بود در سال ۲۰۱۹ به بلاکچین خود منتقل شد. در واقع به بیان ساده، بایننس کوین (با نشانه‌ی اختصاری BNB) هم یک ارز دیجیتال مختص صرافی بزرگ Binance و هم یک کریپتوکارنسی بر روی زنجیره‌ بلاک چین بایننس است.

سازنده بایننس‌کوین کیست؟ تاریخچه آن

بایننس کوین یک رمزارز است که توسط عرضه اولیه سکه در 2017 به بازار ارز دیجیتال وارد شد و شخصی به اسم چانگ‎پنگ‌ژائو معروف به cz آن را بنیانگذاری کرد. آغاز کار این صرافی و رمزارز در کشور چین شروع شد اما به خاطر برخی تحریم‌ها از طرف کشور چین به ژاپن نقل‌مکان کرد و در آخر نیز به جزیره مالتا در اروپا رفت.

پنگ‌ژائو یکی از معروف‌ترین افراد فعال در بازارهای دیجیتال است و همین امر نیز موجب شد رمزارز بایننس کوین نیز از اعتبار و محبوبیت بالایی برای کاربران برخوردار شود و طی دوره‌ای کوتاه رشد قیمتی فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

این رمزارز در 18 آوریل 2019 توانست صرافی خود را تأسیس کند و درواقع می‌توان گفت بایننس‌کوین یک توکن اتریوم ERC-20 است که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده و توانست فقط در مدت‌زمان ۲ هفته 100 میلیون توکن بایننس به ارزش ۱۵ میلیون دلار بفروشد.

بایننس کوین

بلاک چین بایننس (Binance Chain)

بلاک چین بایننس که در سال ۲۰۱۹ آزمایش و راه‌اندازی شد، در واقع بستری برای اجرای صرافی غیرمتمرکز بایننس (Binance DEX) است. به گفته مدیر بایننس، سرعت و توانایی مدیریت حجم عظیم تراکنش‌ها در این بلاک چین اولویت داشته و افزودن قابلیت‌های مختلف در اولویت‌های بعدی قرار دارند. با راه‌اندازی رسمی بلاک چین در آوریل ۲۰۱۹، فرایند انتقال توکن‌های بایننس از بلاک چین اتریوم نیز آغاز شد.

این بلاک چین به گونه‌ای طراحی شده که توانایی مدیریت میزان مشابه از معاملات صرافی اصلی را داراست و بیش از هزاران تراکنش در ثانیه را می‌تواند پشتیبانی کند. زمان ایجاد بلاک در این بلاک چین یک ثانیه بوده و برای افزایش سرعت انجام معاملات، تعداد محدودی تاییدکننده (یا تولیدکننده بلاک) در نظر گرفته شده است.

گفتنی است که معماری و ساختار اصلی بایننس چین از بلاک چین کاسموس (Cosmos) گرفته شده است. در حال حاضر قرارداد هوشمند بر روی بایننس چین وجود ندارد و تنها فریم‌ورکی برای ایجاد و خریدوفروش توکن‌ها در نظر گرفته شده است.

اصول طراحی بایننس چین به شرح زیر است:

  • نگهداری از سرمایه به عهده کاربران خواهد بود و کنترل کلیدهای خصوصی‌ را خودشان برعهده خواهند داشت.
  • عملکرد بالا و تاخیر زمانی بسیار پایین که پاسخگوی تعداد زیاد کاربران باشد.
  • تجربه کاربری بهینه، همانند سایت اصلی بایننس
  • قابل توسعه در بخش معماری، ایده‌ها
  • هزینه کارمزد پایین

در حال حاضر بایننس چین امکان ایجاد توکن‌های جدید را در بستر خود می‌دهد که می‌توان آن‌ها را ارسال، دریافت و فریز کرد. حتی امکان ایجاد جفت‌ارز بین توکن‌های مختلف نیز در این بلاک چین در نظر گرفته شده است.

ویژگی‌های بایننس کوین چیست؟

ازجمله ویژگی‌های که بایننس‌کوین را از سایر رمزارزها متمایز می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غیرمتمرکز بودن

در صرافی بایننس کوین تمامی فعالیت‌ها اعم از خرید، فروش، انتقال و… به شکل غیرمتمرکز و بدون دخالت فرد سومی صورت می‌گیرد.

نامحدود بودن بایننس کوین

هیچ حد و حدودی برای انتقال، خرید و فروش در این صرافی وجود ندارد و شما به‌صورت روزانه می‌توانید هر مقدار رمزارز که نیاز داشته باشید خریداری کنید یا به فروش برسانید.

سریع بودن بایننس‌کوین

رمزارز بایننس‌کوین به شکلی طراحی و تنظیم شده که واریزی‌ها برای بیت‌کوین به‌صورت تأییدیه‌های یک عددی انجام شود و برداشتی‌ها نیز به تأییدیه‌های ۲ عددی رسیده است. همچنین این سرعت در تراکنش‌ها برای اتریوم نیز اجرا شده است به‌گونه‌ای که اکنون به 12 تأییدیه رسیده، این در حالی است که درگذشته 30 تأییدیه برای واریزی‌ها لازم بود.

معایب بایننس‌‎کوین

  • پشتیبانی ضعیف در پاسخگویی به کاربران و مشکلات آن‌ها
  • عدم پشتیبانی از ارزهای فیات، یعنی امکان به پرداخت از روش سنتی برای حساب وجود ندارد
  • تحریم ایران! متأسفانه باید گفت که این صرافی سرویس‌های خود را برای کشور ما ممنوع کرده و فقط از طریق فیلترشکن می‌توان به آن متصل شد و خریدوفروش انجام داد.

بایننس کوین

بایننس کوین چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفته شد یکی از مزایای بایننس کوین دریافت تخفیف هنگام پرداخت کارمزد معاملات است. زمانی که در صرافی بایننس معامله می کنید، هر معامله مشمول کارمزدی به میزان 0.1 درصد کل ارزش معامله می شود. می توانید این مبلغ را با دارایی های دیجیتالی خودتان پرداخت کنید یا می توانید انتخاب کنید که این کار با استفاده از BNB انجام شود.

اگر ارز رمزپایه BNB را برای این کار انتخاب کنید، مشمول تخفیف خواهید شد. در نتیجه اگر زیاد در این صرافی معامله می کنید بهتر است که کارمزدها را با استفاده از BNB پرداخت کنید. البته توجه کنید که این تخفیف در چارچوب یک برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده در دسترس خواهد بود و هر سال از تخفیف کمتری بهره مند خواهید شد؛ بطوریکه در سال اول 50 درصد، سال دوم 25 درصد، سال سوم 12.5 درصد و سال چهارم 6.25 درصد شامل حال کاربران خواهد شد. لازم به ذکر است که از آغاز سال پنجم (مورخ 30 تیر ماه 1400) هیچ تخفیفی (0 درصد) برای استفاده از بایننس کوین هنگام پرداخت کارمزد معاملات در نظر گرفته نمی شود.

از آنجا که نرخ تخفیف با گذشت زمان کاهش می یابد، انتظار می رود ارزش BNB نیز همراستا با آن کاهش یابد. برای مقابله با این استهلاک، Binance از فرآیندی به نام “سوزاندن سکه” یا “Coin Burn” استفاده می کند. مطابق مقاله سفید بایننس کوین هر سه ماه یکبار این عملیات انجام می شود که طی آن صرافی Binance بر اساس حجم کلی معاملات مقادیری از کوین های BNB را میسوزاند تا در نهایت مجموعاً 100 میلیون کوین BNB را نابود کند.

در حقیقت هدف نهایی سوزاندن کوین ها تثبیت قیمت BNB با گذشت زمان است. تا ماه اکتبر سال 2019 میلادی، بایننس 9 مرحله از سوزاندن کوین های BNB را با موفقیت طی نموده است. طی این مراحل در مجموع 14,525,153 BNB به ارزش تقریبی 170 میلیون دلار سوزانده شد که میزان کل عرضه بایننس کوین را 7.26 درصد کاهش داد.

BNB را نمی توان استخراج کرد؛ زیرا برنامه توزیع همه توکن های آن در زمان عرضه اولیه سکه تنظیم شده است. بنابراین اگر می خواهید مقداری بایننس کوین داشته باشید باید آن را از طریق صرافی های ارز دیجیتال خریداری کنید. با اینکه BNB ارز رمزپایه بومی پلتفرم Binance میباشد، اما می توان آن را در سایر صرافی ها از جمله Bancor ،IDEX و Gate.io نیز معامله کرد.

تفاوت اصلی بایننس کوین و بیت‌کوین چیست؟

  • زمانی که صحبت از معامله‌ بیت‌کوین است، معامله‌گر همیشه باید در نظر داشته باشد که از کدام صرافی کریپتو استفاده کند. چراکه همه‌ صرافی‌ها و سایت‌ها به یک اندازه قابل اعتماد و امن نیستند. ارز دیجیتال بایننس کوین در صرافی Binance پذیرش می‌شود که این یکی از امن‌ترین صرافی‌ها در جهان است.
  • تمرکز در برابر عدم تمرکز: بیت‌کوین در همه جا معامله می‌شود و نسبت به انواع مختلفی از متغیرها آسیب‌پذیر است. ارز دیجیتال بایننس کوین کمتر مستعد تاثیر از شرایط خارجی است اما به شدت تاثیرپذیر از شرایط داخلی Binance است.
  • بایننس کوین، ارزی جدید است که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. اما از طرف دیگر، بیت‌کوین دارای سابقه طولانی و اثبات شده‌ای است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ منتشر شد.
  • حداکثر تعداد بیت‌کوین‌ها، ۲۱ میلیون اما عرضه‌ بایننس کوین ۲۰۰ میلیون کوین است. این بدان معناست که طی سالهای آینده، کوین‌های BNB می‌توانند به لحاظ حجم کلی، از بیت‌کوین سبقت بگیرند.

بر خلاف بیت‌کوین، اتریوم و سایر کریپتوکارنسی‌های پیشرو، بایننس کوین ارزی جدید در شبکه‌ بلاک چین محسوب می‌شود. این بدان معناست که سهم بازار آن نسبت به دیگر کوین‌های پیشرو، کمتر و علاوه بر آن، تخصیص پرتفوی معامله‌گران نیز به این دست از کریپتوکارنسی‌ها محدود است. در نتیجه این موضوع باعث می‌شود ارائه دهندگان کریپتو، بر سر منابع سرمایه‌گذاران هر روزه با هم به رقابت بپردازند. کریپتوکارنسی‌ها ممکن است به دلیل عدم وابستگی‌شان به دولت، برای بسیاری از معامله‌گران فریبنده باشند، اما این عاقلانه نیست که فکر کنیم اقدامات دولت تأثیر عمده‌ای بر ارزش آن‌ها نخواهد گذاشت. برای نمونه اگر اوضاع اقتصاد دولت ایالات متحده در شرایط نامساعدی باشد، این موضوع ممکن است باعث شود معامله‌گران به دلیل ترس از کاهش ارزش ارز خود، سرمایه گذاری‌شان را در فضای کریپتوکارنسی‌ها افزایش دهند.

بایننس کوین

ثبت‌نام بایننس‌کوین چگونه است؟

ثبت‌نام بایننس کوین با توجه به شرایط، ممکن است متفاوت باشد اما در این بخش ۲ روش برای ثبت‌نام و خریدوفروش بایننس‌کوین معرفی می‌کنیم:

  1. چنانچه شما از قبل برای سرمایه‌گذاری و انجام تراکنش در دیگر رمزارزها ثبت‌نام کرده‌اید، ثبت‌نام و انجام فعالیت در بایننس‌کوین برای شما بسیار راحت‌تر خواهد بود، برای این کار کافی است فقط به مقدار ارزش رمزارزهای خود بایننس کوین خریداری کنید.
  2. چنانچه شما تاکنون هیچ حساب کاربری برای سرمایه‌گذاری و انجام تراکنش‌ها در رمزارزهای بازار دیجیتال ندارید لازم است حتما در سایت صرافی بایننس‌کوین ثبت‌نام کنید.
  • برای انجام این کار لازم است ابتدا وارد سایت صرافی بایننس‌کوین شوید و گزینه ثبت‌نام را کلیک کنید. توجه داشته باشید که برای ثبت‌نام حتما از فیلترشکن استفاده کنید. برای ثبت‌نام در این سایت تنها چیزی که از شما درخواست داده می‌شود یک نشانی ایمیل و رمز عبور است. رمز عبور نباید از 8 کاراکتر کمتر یا از حروف کوچک استفاده شود.
  • بعد از ایجاد حساب ایمیلی بر مبنای تأیید و فعال کردن حساب دریافت خواهید کرد. کد دریافت شدن در ایمیل را باید در سایتی که در آن ثبت‌نام کرده‎اید، وارد نمایید تا حساب کاربری شما ایجاد شود.
  • شما اکنون یک حساب کاربری دارید، برای بالا بردن امنیت حسابتان بهتر است یکی از مراحل امنیتی را برای وارد شدن به سایت انتخاب و فعال کنید. به‌طورمعمول این سایت برای کاربرهای خود ۲ روش برای انتخاب امنیت طراحی و به‌کاربرده است که شامل ارسال پیام و احراز هویت ۲ مرحله‌ای است که اکنون کاربرهای ایرانی قادر به استفاده از روش ارسال پیامکی نیستند و فقط می‎توانند گزینه احراز هویت ۲ مرحله‌ای را فعال کنند.
  • حالا نوبت به انتخاب کیف‌پول برای نگهداری رمزارز بایننس‌کوین است. برای این کار توصیه می‌شود در همان صفحه به قسمت Google Authentictor شوید و در آنجا نرم‌افزار مناسب با گوشی خود را انتخاب و نصب کنید.
  • پس از دانلود و نصب نرم‌افزار بر روی گوشی لازم است که کد دریافت شده را در اپلیکیشن خود وارد کنید تا شما را شناسایی کند. پس از شناسایی و نصب کامل نرم‌افزارها لازم است که برای امنیت و حساب خود در صورت حذف شدن یا از دست رفتن آن، کلید پشتیبانی را در جای دیگری داشته باشید.

بایننس کوین

قیمت بایننس کوین (BNB) از ابتدا تا کنون

آلت کوین ها (Altcoins) بسیاری از سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال را در سال 2018 میلادی نااُمید کردند. خوشبختانه صرافی Binance یک مدل تجاری خوب دارد که معامله گران را به ادامه استفاده از BNB برای پرداخت کارمزد معاملات ترغیب می کند. این امر تا حد زیادی قیمت این ارز رمزپایه را بالا نگه داشته است؛ زیرا معامله گران بجای دلار تتر یا هر استیبل کوین دیگری در حساب خود BNB نگهداری می کنند.

BNB در ابتدا حدود 0.10 دلار قیمت داشت و قیمت آن به یکباره در اواخر سال 2017 میلادی تا سطح 2.80 دلار رشد نمود. این ارز رمزنگاری شده سال 2018 شروع خوبی را با 10 دلار آغاز کرد و تا هفته دوم ژانویه قیمت آن به 24.46 دلار افزایش یافت. اما پس از اصلاح بازار، طی 24 ساعت ارزش آن تقریباً 30 درصد کاهش یافت.

در ادامه قیمت این ارز رمزنگاری شده سال 2018 میلادی روند صعودی داشت تا اینکه با آغاز سال جدید میلادی و در اولین روز سال 2019، قیمت بایننس کوین به مرز 5.89 دلار سقوط کرد.

جدول زیر بیشینه و کمینه قیمت بایننس کوین (BNB) را به همراه حجم معاملات روزانه و حجم بازار آن در تاریخ های ذکر شده نشان میدهد:

تاریخ بیشترین قیمت روزانه BNB کمترین قیمت روزانه BNB حجم معاملات حجم بازار
25 جولای 2017 0.115841 دلار 0.101531 دلار 145,269 دلار 11,520,267 دلار
1 سپتامبر 2017 2.39 دلار 2.12 دلار 20,990,700 دلار 220,168,800 دلار
1 ژانویه 2018 8.70 دلار 7.96 دلار 66,422,800 دلار 854,444,160 دلار
1 جولای 2018 14.69 دلار 14.14 دلار 38,434,400 دلار 1,673,692,800 دلار
1 ژانویه 2019 6.19 دلار 5.89 دلار 23,891,162 دلار 794,641,454 دلار
1 جولای 2019 33.93 دلار 31.69 دلار 290,190,904 دلار 4,647,821,414 دلار

آیا امکان جعل بایننس‌کوین وجود دارد ؟

در سرقتی که در 7 می 2009 در این شرکت رخ داد، هکرها توانستند با استفاده از روش‌های مختلف چون جعل، فیشینگ و ویروس، سطح امنیتی آن را بشکنند و بیش از 40 میلیون دلار سرمایه بایننس را به سرقت ببرند. همین امر موجب ممنوع شدن خریدوفروش کریپتوهای بایننس برای مدتی شد اما پس از گذشت مدت کوتاهی مجددا آغاز به کار کرد و اکنون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شود.

چگونه می‌توان بایننس کوین را ذخیره کرد؟

از آنجایی که بایننس کوین یک توکن اتریوم ERC-20 است، می‌تواند در کیف پول‌های نرم‌افزاری مانند MyEtherWallet و Jaxx ذخیره شود، همچنین کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند TREZOR و Ledger Nano S نیز از BNB پشتیبانی می‌کنند. به طور کلی، هر کیف پولی که قادر به ذخیره اتریوم (ETH) است می‌تواند از توکن BNB نیز پشتیبانی کند.

این کریپتوکارنسی در صرافی Binance دارای چه کارکردهایی است؟

در صورت استفاده از این ارز دیجیتال برای پرداخت هزینه‌های معاملاتی، این صرافی به کاربران خود ۲۵ درصد تخفیف ارائه می‌دهد و دسترسی به تخفیف‌های مربوط به حجم معاملات بالاتر را نیز فراهم می‌کند.

تخفیف هزینه معاملاتی BNB به چه صورت است؟

وقتی ارز بایننس کوین را در صرافی Binance نگه می‌دارید (علارغم اینکه کدام جفت ارز را معامله می‌کنید)، می‌توانید هزینه‌های معاملاتی‌تان را با بایننس کوین پرداخت کنید. زمانی که این کار را انجام می‌دهید، در مقایسه با هزینه‌های معاملات عادی، ۲۵ درصد تخفیف دریافت می‌کنید. همچنین قادر هستید در هر زمان که بخواهید، گزینه “پرداخت هزینه با BNB” را در تنظیمات حساب Binance خود فعال و یا غیرفعال کنید.

بایننس کوین

آیا بایننس‌کوین قانونی است؟

با توجه به سند استراتژیکی که توسط بایننس کوین افشا شده و دارای 4 مؤلفه هدف، ساختار سازمانی، طرح تعاملی و همچنین طرح پروانه است، می‌توان گفت که بایننس‌کوین قانونی است؛ زیرا در پی افشای این سند ایلات متحده درصد شدت اجرای قانون بر این شرکت را کاهش داده است.

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بایننس کوین

  • از آنجایی که این توکن همانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، مبتنی بر اتریوم است، ممکن است افزایش رقابت و کاهش احتمالی ارزش آن در آینده را به دنبال داشته باشد.
  • این واقعیت که بایننس کوین محدود به صرافی Binance است و روند آن به اعتبار و عملکرد این صرافی بسیار وابسته است، می‌تواند یک مشکل اساسی باشد. این موضوع باعث می‌شود، بایننس کوین نتواند به تنهایی مسیر حرکت خود را مشخص کند.
  • سیاست بازخرید Binance می‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد: از آنجایی که توسعه‌دهندگان BNB قصد دارند بخش معینی از کوین‌ها در آینده بازخرید کنند، احتمالاً از ارزش آن کاسته خواهد شد و این ممکن است منجر به سقوط قیمتش شود.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه معاملات و شناخت انواع ارزهای دیجیتال در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *