اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک

اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه
مهاجرت

اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک

اگر به دنبال آن هستید که اقامت یا پاسپورت (حق شهروندی) یک کشور دیگر را دریافت نمایید، مطمئنا خرید خانه در ترکیه یکی از سریع‌ ترین ، ارزان ترین و بدون دردسرترین روش ها برای اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه است. ایرانیان به راحتی می‌توانند با اجاره یا خرید خانه، اقامت ترکیه را به دست آورند و در صورت خریداری ملک در ترکیه با ارزش بیش از 250 هزار دلار، امکان دریافت پاسپورت کشور ترکیه در کمتر از دو هفته وجود دارد. به همین دلیل است خرید خانه یکی از روش های محبوب اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان به شمار می‌رود. بنابراین تصمیم گرفتیم که در این مقاله همه چیز درباره خرید خانه و ملک در ترکیه را برای شما بیان کنیم و  توضیح دهیم که چگونه با خرید ملک در ترکیه اقامت بگیریم؟

در این مطلب ابتدا درباره نحوه اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه صحبت خواهیم کرد، سپس به توضیح موضوعات جزیی تری همچون مراحل اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک و مدت زمان اخذ پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک خواهیم پرداخت. همچنین برای بررسی دقیق موضوع خرید خانه در ترکیه، به مقایسه خرید ملک در ترکیه و امارات می‌پردازیم و مزایا و معایب خرید خانه در ترکیه و امارات را شرح می‌دهیم. در انتهای این مقاله نیز به بیان روش های بسیار کم هزینه اقامت ترکیه می‌پردازیم که می‌توانید با استفاده از خدمات خوارزمی اقامت ترکیه با اجاره خانه را به راحتی به دست آورید.

اقامت ترکیه برای ایرانیان

ترکیه کشوری در همسایگی ایران است و از لحاظ ارزش پولی و فرهنگی نزدیکی های زیادی با ایران دارد. به همین دلیل اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان محبوبیت بیشتری نسبت به سایر روش های مهاجرتی دارد، چرا که سازگار شدن با زندگی در ترکیه سریع تر از زندگی در سایر کشورها رخ می‌دهد. اما محبوب ترین روش اخذ اقامت برای ایرانیان، اخذ اقامت ترکیه با خرید یا اجاره خانه در ترکیه است. بنابراین در این مقاله جنبه های مختلف این روش اقامتی را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد و سعی می‌کنیم تمام نکات و شرایط خرید خانه در ترکیه را مورد پوشش قرار دهیم.  

اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه

اقامت ترکیه با خرید خانه

بر طبق قوانین ترکیه، ایرانیان اجازه خرید ملک در ترکیه را دارند و تقریبا می‌توانند در تمام شهرها و مناطق ترکیه، خانه خریداری کنند. ترکیه کشوری وسیع و چهار فصل است که به دلیل نوع موقعیت جغرافیایی خود در جهان از اهمیت بسزایی برخوردار است. از سال 2004، خارجی‌ها به خرید املاک در ترکیه علاقه مند شده‌اند، به طوری که آمار منتشر شده توسط سیستم اطلاعات ثبت املاک و زمین TAKBIS نشان می‌دهد که سالانه ملیت‌های مختلف به منظور اخذ اقامت ترکیه، اقدام به خرید املاک و مستغلات در ترکیه می‌کنند. در ابتدا فروش املاک تنها به ملیت‌هایی که با ترکیه توافق متقابل داشتند محدود می‌شد. در سال 2013 دولت ترکیه این قانون را لغو کرد و همین امر موجب شد که بازار فروش املاک به خارجی‌ها تقویت شود. هرساله خرید ملک توسط خارجی‌ها در ترکیه افزایش می‌یابد و این افزایش در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت. دولت ترکیه تا حد ممکن فرایند خرید را برای خارجی‌ها ساده کرده است. اما در عمل هنوز هم بین فرایند خرید املاک توسط ملیت های خارجی‌ و ترک‌ها تفاوت‌هایی دیده می‌شود که در ادامه با آنها اشاره خواهد شد.

چگونه با خرید ملک در ترکیه اقامت بگیریم؟

 اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه بسیار ساده است؛ با خرید ملک در ترکیه با هر قیمتی شما مشمول اخذ اقامت ترکیه خواهید بود. اگر قیمت ملک و یا مجموع قیمت خانه هایی که در ترکیه خریداری کرده‌اید، کمتر از 250 هزار دلار باشد، مشمول اقامت یکساله ترکیه خواهید بود. اقامت یکساله ترکیه قابل تمدید است و با آن می‌توانید در ترکیه حساب بانکی باز کنید، اما با این نوع از اقامت اجازه کار در ترکیه را نخواهید داشت و برای کار در ترکیه باید حتما مجوز کار در ترکیه (چالیشما ایزین) دریافت کنید.

اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه

نکته طلایی در مورد خرید ملک در ترکیه این است که اگر قیمت ملک و یا مجموع قیمت خانه هایی که در ترکیه خریداری کرده‌اید، بیشتر از 250 هزار دلار (حدود 6 میلیارد تومان) باشد، امکان دریافت حق شهروندی و پاسپورت ترکیه برای شما وجود دارد و می‌توانید در کمتر از دو هفته پاسپورت ترکیه را دریافت کنید. با اخذ پاسپورت ترکیه از طریق خرید خانه، شما شهروند ترکیه محسوب می‌شوید و از تمام حقوق مربوط به یک شهروند ترک بهره‌مند هستید. می‌توانید در ترکیه کار کنید، حساب بانکی باز کنید، تحصیل کنید و بدون نیاز به تمدید اقامت برای همیشه در ترکیه زندگی کنید. در بین کشورهای جهان ترکیه راحت ترین سیاست اعطای پاسپورت و حق شهروندی را دارد و به همین دلیل به کسانی که قصد دریافت پاسپورت دوم دارند، توصیه می‌کنیم که این روش بدون دردسر را انتخاب نمایند.

خوارزمی مرکز تخصصی و مجری رسمی ارائه خدمات مهاجرتی اعم از:

  • اخذ ویزای سرمایه گذاری، خرید ملک و ثبت شرکت در خارج از کشور
  • اخذ ویزای تحصیلی و اعزام دانشجو
  • اخذ ویزای کار و زندگی

اقامت ترکیه با خرید ملک ارزان

معمولا یکی از سوالاتی که اغلب در مشاوره ها از ما پرسیده می‌شود این است که آیا اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک ارزان نیز امکان پذیر است؟ در جواب این سوال باید بگوییم که دریافت اقامت ترکیه با خرید مسکن، محدودیت قیمتی ندارد، یعنی اگر شما خانه ای را به صورت رسمی و قانونی در ترکیه خریداری نمایید، شامل اقامت ترکیه می‌شوید. بنابراین اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک ارزان در ترکیه امکان‌پذیر است؛ اما اگر قصد دریافت پاسپورت ترکیه با خرید ملک را دارید، باید حتما خانه ای با ارزش بیش از 250 هزار دلار (حدود 6 میلیارد تومان) خریداری کنید، یا اینکه مجموع قیمت خانه های خریداری شده توسط شما بیش از 250 هزار دلار باشد. در ضمن گفتنی است که حتی اگر اقامت ترکیه را با خرید ملک ارزان به دست آوردید، باز هم اجازه آن را خواهید داشت که خانه خود را اجاره دهید و از این طریق به کسب درآمد بپردازید.

اخذ اقامت تركيه با خريد آپارتمان نیز امکان پذیر است ؟

برای دریافت اقامت ترکیه با خرید مسکن هیچ محدودیتی در نوع خانه خریداری شده وجود ندارد. شما می‌توانید در ترکیه آپارتمان و یا ویلا خریداری کنید و اخذ اقامت تركيه با خريد آپارتمان کاملا امکان‌پذیر است. همچنین شما می‌توانید چند آپارتمان در شهرهای مختلف ترکیه خریداری کنید و با اجاره دادن همه آن ها به کسب درآمد بپردازید. اگر شما جز آن دسته سرمایه گذارانی هستید که به خرید و فروش ملک علاقه دارید، خرید خانه در شهرهای مختلف ترکیه هم می‌تواند برای شما سود در پی داشته باشد و هم اینکه اگر مجموع قیمت خانه های خریداری شده توسط شما بیش از 250 هزار دلار شود، می‌توانید پاسپورت ترکیه را نیز دریافت کنید.

اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه

شرایط دریافت پاسپورت ترکیه با خرید ملک

همانطور که در قسمت های قبل گفتیم، در میان تمام کشورهای جهان، آسان ترین روش اخذ شهروندی یا پاسپورت دوم مربوط به کشور ترکیه است. شما می‌توانید با خرید یک خانه با ارزش بالای 250000 دلار در ترکیه در مدت بسیار کم (در حدود چند ماه) حق شهروندی و پاسپورت ترکیه را برای خود و خانواده تحت پوشش ( همسر و فرزندان زیر 18 سال خود ) دریافت نمایید. چند تابعیتی بودن در کشور ترکیه مجاز است، بنابراین شما به صورت همزمان می‌توانید شهروند ترکیه و شهروند ایران باشید.

برای آنکه با خرید خانه در ترکیه بتوانید پاسپورت ترکیه را دریافت کنید، باید خانه خود را با شرایط زیر بخرید:

  • ارزش خانه خریداری شده یا مجموع ارزش خانه های خریداری شده شما در ترکیه، باید بالاتر از 250000 دلار باشد.
  • خانه به صورت نقد خریداری شود.
  • تا سه دست قبل به تحت مالکیت افراد خارجی نبوده باشد. (یعنی سه مالک قبلی این خانه خارجی نباشند.)
  • تا سه سال اجازه فروش خانه ای را که به منظور دریافت حق شهروندی خریداری می‌کنید، نخواهید داشت.
  • هر فرد خارجی فقط می‌تواند حداکثر 30 هکتار از اراضی ترکیه را خریداری کند.
  • شهروندان خارجی حق تملک و یا اجاره زمین‌ها در مناطق نظامی و امنیتی را ندارند.
  • اجازه اجاره دادن خانه و خانه های خود را دارید و به این شکل می‌توانید کسب درآمد کنید.
  • هیچ نیازی به حضور در ترکیه نیست و بدون حضور در ترکیه نیز می‌توانید پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.

خرید خانه با ارزش بیشتر از 250000 دلار در ترکیه و اخذ پاسپورت ترکیه، دارای یک فرآیند اداری و حقوقی است. در صورتی که با این روندها آشنایی نداشته باشید، امکان سواستفاده از پول شما و طولانی شدن فرآیند اخذ پاسپورت ترکیه وجود دارد.

مراحل اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک

افرادی که تمایل به خرید ملک در ترکیه دارند باید تابعیت یکی از کشورهای مجاز به خرید اراضی را داشته باشند. ایرانی ها جزو افراد مجاز به خرید ملک در ترکیه هستند. مالک یا وکیل قانونی خریدار باید درخواست خود را مبنی بر ارائه اقدامات مقدماتی انتقال سند و انجام کارهای اداری پیش از انجام معامله و عقد هرگونه قرارداد به وزارت خانه مربوطه ارائه دهد. در صورت عدم ارائه درخواست در زمان تعیین شده ، انتقال سند و عقد قرارداد نیز به تاخیر می افتد. برای خرید ملک در ترکیه به گذرنامه و شماره مالیات محلی خود نیاز دارید، همچنین برای باز کردن حساب بانکی هم به آنها نیاز خواهید داشت. به منظور تشخیص هویت هم به چند عکس گذرنامه نیاز پیدا خواهید کرد.

اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه

مدارک مورد نیاز برای اخذ پاس دوم ترکیه با خرید ملک

  • دو قطعه عکس 6*4 از فروشنده و مالک
  • مدارک مالک اعم از کارت ملی، پاسپورت و شناسنامه همراه با ترجمه رسمی به زبان ترکی
  • دو نفر شاهد عادل برای انجام معامله
  • پرداخت عوارض شهرداری برای خرید ملک مورد نظر
  • حضور وکیل طرفین، اصل و کپی وکالت نامه همراه با ترجمه رسمی و تایید وزارت خارجه و دادگستری کشور صادر کننده
  • حضور مترجم همزمان در صورت آشنا نبودن به زبان ترکی

مدت زمان اخذ پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک

هنگامی که یک شهروند ترک ملکی خریداری می‌کند، فرآیند پرداخت و امضای سند (به ترکی Tapu) دو یا سه روز به طول می‌انجامد. خارجی‌ها معمولاً به خاطر نقل و انتقال پول از حساب‌های خارجی، این فرآیند را تقریبا در پنج روز به اتمام می‌رسانند، یعنی دو روز برای مشاهده و عقد قرارداد و سه روز هم بابت انتقال پول، دریافت گزارش تعیین قیمت و درخواست سند صرف می‌شود. پس از خریداری ملک در ترکیه باید مراحل اداری دریافت پاسپورت ترکیه را انجام دهید. موسسه حامی مهاجر می‌تواند مراحل اداری اخذ پاسپورت ترکیه را در حدود دو هفته برای شما انجام دهد. بنابراین دریافت پاسپورت ترکیه با خرید ملک برای متقاضی و خانواده اش در کمتر از یک ماه امکان پذیر خواهد بود.

مقایسه خرید ملک در امارات و ترکیه

ترکیه و امارات دو مقصد بسیار محبوب ایرانیان برای خرید خانه و سرمایه گذاری هستند. بنابراین برای آگاهی‌بخشی بیشتر تصمیم گرفتیم که در جدول زیر مقایسه ‌ای میان خرید خانه در ترکیه و امارات داشته باشیم و به این ترتیب بتوانیم به تصمیم‌گیری بهتر شما کمک کنیم.

قوانین اقامت و خرید ملک

خرید ملک در امارات

خرید ملک در ترکیه

امکان دریافت پاسپورت با خرید ملک

وجود ندارد.

وجود دارد. با خرید ملک با ارزش بیش از 250 هزار دلار (حدود 6 میلیارد تومان) امکان دریافت پاسپورت ترکیه در عرض دو هفته وجود دارد.

امکان به ارث گذاشتن ملک

وجود ندارد.

بر طبق قانون ترکیه، ملک خریداری شده توسط شما به فرزندان شما به ارث خواهد رسید.

نوع اقامت دریافتی با خرید ملک

از نوع موقت و قابل تمدید

اقامت موقت و قابل تمدید (با خرید خانه با ارزش کمتر از 250 هزار دلار )، اقامت دائم و اخذ پاسپورت ( با خرید خانه بیش از 250 هزار دلار)

حداقل سرمایه برای اخذ اقامت

یک میلیون درهم (6 میلیارد و هشتصد میلیون تومان)

با اجاره خانه و خرید خانه به هر قیمتی امکان دریافت اقامت در ترکیه وجود دارد.

امکان کار با خرید ملک

وجود ندارد.

در صورت خرید ملک با ارزش بیش از 250 هزار دلار شما شهروند ترکیه محسوب می‌شوید و از تمام امکانات یک شهروند ترکیه بهره‌مند خواهید شد.

امکان عدم تمدید اقامت و باطل کردن آن

وجود دارد.

در صورت خرید ملک با ارزش بیش از 250 هزار دلار، امکان لغو تابعیت وجود ندارد.

نوع مالکیت مسکن

در بیشتر موارد فقط مالک ساختمان و اعیان آن هستید.

در بیشتر موارد مالک زمین خانه نیز هستید و امکان خرید خانه ویلایی را نیز خواهید داشت.

شهرهای مجاز برای خرید ملک

مناطق آزاد امارات

تقریبا در همه شهرهای ترکیه امکان خرید ملک وجود دارد.

با توجه به جدول بالا اگر قصد خرید خانه در خارج از کشور را دارید، به شما توصیه می‌کنیم که به خرید ملک در کشور ترکیه فکر کنید. کشور ترکیه دارای آب و هوای بسیار عالی است و مردم ترکیه از لحاظ فرهنگی به ایرانیان نزدیک تر هستند. همچنین به دلیل نزدیکی ارزش پول ایران و ترکیه، مخارج زندگی در ترکیه تفاوت چندانی با ایران ندارد. شما می‌توانید با هزینه کمتر در ترکیه ملک خریداری کنید و حق شهروندی و پاسپورت ترکیه را برای خود و خانواده‌تان اخذ نمایید، در صورتی که با هزینه بیشتر در امارات فقط می‌توانید اقامت موقت 6 ماهه یا دو ساله این کشور را اخذ نمایید که اجازه کار نیز به شما نمی‌دهد.

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﻣﻬﺎﺟﺮت ﺑﻪ اتریش، درﯾﺎﻓﺖ اﻗﺎﻣﺖ، اداﻣﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ و ﯾﺎ ﮐﺎر و زﻧﺪﮔﯽ در اتریش ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

مزایای خرید ملک در ترکیه

  • فرآیند اداری دریافت پاسپورت ترکیه با خرید ملک بسیار ارزان و سریع است و در کمتر از چند ماه صورت می‌پذیرد. این یکی از مزایای بزرگ خرید ملک در ترکیه است که در هیچ کشور دیگری با این سرعت و هزینه صورت نمی‌پذیرد.
  • امکان دریافت اقامت ترکیه با خرید ملک ارزان وجود دارد و برای اخذ اقامت هیچ محدودیتی در نوع ملک خریداری شده و ارزش آن وجود ندارد. در ضمن فرآیند دارای دریافت اقامت نیز بسیار سریع و کم هزینه است.
  • اجازه اجاره دادن خانه و خانه های خریداری شده خود را دارید و به این شکل می‌توانید کسب درآمد کنید.
  • هیچ نیازی به حضور در ترکیه نیست و بدون حضور در ترکیه نیز می‌توانید پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.
  • بنا بر قوانین ترکیه خانه خریداری شده توسط شما قابلیت به ارث رسیدن را دارد.
  • با دریافت پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک، هیچکس نمی‌تواند از ورود شما به کشور ترکیه جلوگیری کند و شما عملا شهروند ترکیه به حساب می‌آیید.
  • با خرید خانه به ارزش بیش از 250 هزار دلار، می‌توانید در ترکیه کار کنید و هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد.
  • ارزش پول کشور ترکیه تفاوت کمی با ارزش پول ایران دارد، به همین دلیل می‌توانید با مبالغ مناسب در این کشور خانه بخرید.
  • ترکیه کشوری بسیار خوش آب و هوا و توریستی است، بنابراین می‌توانید خانه یا ویلای رویایی خود را در این کشور پیدا کنید.

اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه

معایب خرید ملک در ترکیه

  • در صورتی که خانه خود را در کمتر از مدت 5 سال پس از خرید بفروشید، مشمول مالیات بر سرمایه خواهید بود. در قسمت های بعدی در مورد چگونگی و میزان این مالیات صحبت خواهیم کرد.
  • در برخی شرایط خاص امکان ابطال قرارداد خرید ملک در ترکیه وجود دارد. در مورد شرایط ابطال قرارداد خرید ملک در ترکیه نیز توضیحاتی ارائه خواهیم داد.
  • در صورتی که ناآگاهانه و از طریق موسسات نامعتبر برای خرید ملک در ترکیه اقدام کنید، امکان کلاهبرداری وجود دارد. در مورد کلاهبرداری خرید ملک در ترکیه در قسمت های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

شرایط ابطال قرارداد خرید ملک در ترکیه

قرارداد خرید ملک‌های مسکونی و تجاری در ترکیه بر اساس شرایط زیر می‌تواند باطل گردد:

  • اگر ملک مورد معامله باعث نقص و یا شکسته شدن قوانین ترکیه شده باشد.
  • عدم تایید ملک یا معامله صورت گرفته از سوی وزارت خانه و ارگان های امنیتی باعث لغو قرارداد می‌گردد.
  • پایان یافتن مهلت قانونی برای شروع پروژه ها می‌تواند موجب باطل شدن مالکیت فرد شود.
  • عدم پایان کار طبق برنامه ارائه شده به وزارتخانه

هزینه‌ های خرید ملک و آپارتمان در ترکیه

قیمت‌ خانه های کشور ترکیه در مقایسه با سایر مقاصد توریستی مشهور دیگر بسیار مناسب و مطلوب هستند. اگرچه هزینه‌ها درحال افزایش است اما خرید آپارتمانی دو خوابه و زیبا با منظره‌ دریا با 100.000 پوند هنوز هم امری ممکن است. از سوی دیگر، خانه‌های بسیاری در بازار وجود دارد که توسط طراحان و معماران شناخته شده‌ جهانی ساخته شده و در محیطی مجلل و باشکوه واقع شده‌اند. بودجه شما هرچقدر که باشد، همیشه فرصت هایی برای خرید خانه در ترکیه وجود دارد.

آسان بودن اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه به وسیله خرید مسکن در ترکیه، ارزان بودن خانه در ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی و مناطق توریستی دیگر و مناسب بودن هزینه های زندگی در ترکیه، همه از عواملی است که ارزش خرید خانه در ترکیه را بسیار بالا می‌برد. همانطور که گفتیم شما می‌توانید با هر بودجه ای خانه مناسب خود را در ترکیه پیدا کنید.

اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه

خرید خانه و ملک در ترکیه با 500 میلیون تومان

500 میلیون تومان حدود 167000 لیر ترکیه می‌شود، با 167000 لیر می‌توان خانه های مناسبی برای خرید در ترکیه یافت. با این بودجه حتی امکان خرید خانه در شهر استانبول را نیز خواهید داشت و در شهرهایی همچون انکارا و ازمیر که قیمت خانه پایین تر است، می‌توانید خانه های بهتری را بیابید. البته در صورت خرید خانه و ملک در ترکیه با 500 میلیون تومان امکان دریافت پاسپورت ترکیه را نخواهید داشت و صرفا فقط می‌توانید اقامت ترکیه را دریافت کنید.   

خرید خانه و ملک در ترکیه با 300 میلیون تومان

300 میلیون تومان حدود 100000 لیر ترکیه می‌شود، با 100000 لیر شاید نتوانید خانه مناسبی در شهر استانبول پیدا کنید و با این بودجه بهتر است به فکر خرید خانه در شهرهای ارزان‌تری همچون همچون انکارا و ازمیر باشید. در صورت خرید خانه و ملک در ترکیه با 300 میلیون تومان، حتما هزینه های اداری و کارمزد های مشاورین املاک در ترکیه را در نظر بگیرید تا به علت کمبود بودجه متحمل خرج اضافه نشوید.

خرید خانه و ملک در ترکیه با 100 میلیون تومان

100 میلیون تومان حدود 33000 لیر ترکیه می‌شود، به احتمال زیاد با 33000 لیر نمی‌توانید خانه ای در ترکیه خریداری کنید و برای اخذ اقامت ترکیه باید به فکر دریافت اقامت به وسیله اجاره خانه در ترکیه باشید. چنانچه بودجه کمی در حد 100 میلیون تومان دارید، بیشتر مراقب کلاهبردارن باشید، چرا که افرادی ادعا می‌کنند خرید خانه و ملک در ترکیه با 100 میلیون تومان امکان‌پذیر است و با این وعده از طمع شما سو استفاده می‌کنند. در صورتی که بودجه شما برای خرید ملک در ترکیه پایین است، حتما توصیه می‌کنیم که از مشاورین معتبر مهاجرتی در این زمینه کمک بگیرید و به صورت شخصی برای خرید ملک در ترکیه اقدام نکنید.

مالیات بر سود سرمایه در ترکیه

مالیاتی که در ترکیه و کشورهای اروپایی وجود دارد و شاید برای ایرانیان ناشناخته باشد، مالیات بر سود سرمایه است. چنانچه شما در ترکیه ملک، طلا ، خودرو و … خریداری کنید و در هنگام فروش آن سود کنید، باید قسمتی از سود خود را به شکل مالیات به دولت ترکیه بدهید. برخی این مالیات را مالیات خانه در ترکیه نیز می‌نامند. چنانچه قصد اخذ اقامت ترکیه با خرید مسکن را دارید، بهتر است در مورد قوانین مالیات خانه در ترکیه آگاهی داشته باشید.

در ترکیه اگر خانه‌ خود را برای پنج سال و یا بیشتر نگه دارید، مالیات‌ بر سود سرمایه رایگان خواهد شد. اگر تصمیم بگیرید که در پنج سال اول خانه‌ خود را بفروشید، به طور متغییر برای هر ملک، حدود 15% مالیات بر سود لحاظ می‌شود. برای فهمیدن تاریخ دقیق خرید ملک، باید تاریخ ثبت سند را بررسی کنید. همانطور که گفتیم مالیات بر سود سرمایه، فقط بر روی سودی که از فروش ملک به دست آورده‌اید اعمال می‌شود. بنابراین نگهداری طولانی مدت ملک در ترکیه منطقی تر است و باعث می‌شود که از پرداخت مالیات خانه معاف شوید.

کلاهبرداری خرید ملک در ترکیه

وقتی خود ترک‌ها خانه‌ای خریداری می‌کنند، برای صرفه جویی در هزینه ها، بیشتر فرایند خرید را خودشان انجام دهند. در نتیجه آژانس‌های املاک و مستغلات کشور ترکیه پس از تحویل سند یا Tapu، هیچ خدمات دیگری ارائه نمی‌کنند. با این حال خارجی‌ها ترکی صحبت نمی‌کنند، هیچ اطلاعاتی درباره‌ی دفاتر انتقال و فرایندهای نوار قرمز نداشته و معمولاً برای تکمیل خدمات پس از فروش از مشاور آژانس املاک درخواست کمک می‌کنند.

متاسفانه بسیاری از مشاورین املاک در ترکیه اعتبار خوبی ندارند، چراکه کم کاری کرده و با خریداران خارجی صادق نیستند. به همین دلیل ممکن است تجربه های گوناگونی در مورد کلاهبرداری، دروغ، هزینه‌های خرید، هزینه‌های اضافی و از دست دادن پول بشنوید. بنابراین با تجربیات بسیاری از خریداران بین المللی مواجه هستیم که مبلغ قابل توجهی پول از دست داده‌اند، یا اینکه نمی‌توانند برای خدمات پس از فروش به مشاور املاک خود اعتماد کنند.

اتفاقی که در بیشتر کلاهبرداری های خرید ملک در ترکیه رخ می‌دهد این است که ملک هایی به خارجی ها به فروش می‌رسد که در رهن بانک هستند و صاحب ملک بدهی های معوق زیادی دارد. خریدار خانه بدون آنکه متوجه این قضیه شود در دام کلاهبرداری می‌افتد و ملک را با قیمت ارزانی خریداری می‌کند، غافل از اینکه پس مدتی بانک اقدام می‌کند و خانه را در عوض بدهی ها مصادره می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم که اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید، حتما این کار را از طریق موسسات معتبر مهاجرتی انجام دهید. برای خرید ملک در ترکیه باید قوانین حقوقی خرید و فروش خانه در ترکیه را بدانید، بدهی های خانه را بررسی کنید و همه چیز را درست و قانونی انجام دهید. چرا که اگر مشکلی در فرآیند خانه شما وجود داشته باشد، نمی‌توانید پاسپورت و اقامت ترکیه را اخذ کنید و در یک کلاهبرداری خرید ملک در ترکیه به دام خواهید افتاد.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام