اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) چیست و چگونه کار می‌کند؟

اتریوم کلاسیک
ارزهای دیجیتال

اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) چیست و چگونه کار می‌کند؟

اتریوم کلاسیک یک پلتفرم محاسباتی متن باز مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است که دارای قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند میباشد. این پلتفرم یک ماشین مجازی تورینگ کامل غیرمتمرکز یعنی ماشین مجازی اتریوم (EVM) را فراهم می کند که می تواند قراردادهای هوشمند را با استفاده از شبکه بین المللی گره های عمومی اجرا کند. ارز دیجیتال بومی شبکه اتریوم کلاسیک با نماد اختصاری ETC نمایش داده شده و بر اساس داده های موجود در حال حاضر با حجم بازار 513 میلیون دلار در جایگاه بیست و سوم در میان ارزهای رمزپایه قرار دارد.

تاریخچه پیدایش اتریوم کلاسیک

دو سال پس از انتشار نسخه اولیه اتریوم، جامعه این ارز دیجیتال تصمیم به ایجاد یک نهاد مستقل جهت سرمایه گذاری و تأمین مالی پروژه‌های مختلف در زمینه ارزهای دیجیتال گرفتند. ماه مه سال 2016 میلادی یک صندوق سرمایه گذاری جسورانه به نام DAO (سازمان مستقل غیرمتمرکز) با هدف سرمایه گذاری در پروژه هایی که از قراردادهای هوشمند استفاده می کنند، پدید آمد و حدود 168 میلیون دلار سرمایه اولیه جمع آوری نمود.

در همان ماه مقاله ای منتشر شد که در مورد آسیب پذیری های امنیتی DAO که می توانست دارایی های دیجیتالی را به سرقت ببرد، هشدار میداد. در ماه ژوئن 3.6 میلیون ETH (تقریباً 50 میلیون دلار) از حساب های DAO به سرقت رفت و بدون رضایت صاحبان آنها و به دلیل آسیب پذیری های موجود به حساب های دیگری منتقل شد.

پس از آن اعضای DAO و جامعه اتریوم بحث کردند که در صورت رخ دادن چنین اتفاقاتی چه اقداماتی باید انجام شود تا مشکل حل شود. رأی گیری رخ داد و در ژوئیه سال 2016 مقرر شد یک هارد فورک را در کد اتریوم پیاده سازی و اترها را به یک قرارداد هوشمند جدید منتقل کنند تا از این طریق بتوان ضرر کاربران را جبران نمود.

اتریوم کلاسیک هنگامی به وجود آمد که برخی از اعضای جامعه اتریوم هارد فورک را کاملاً رد کرده و معتقد بودند که امکان تغییر بلاک چین وجود ندارد و تصمیم به استفاده از همان نسخه اصلی اتریوم داشتند. در این هنگام اولین بلوک اتریوم کلاسیک در بلوک شماره 1,920,000 زنجیره اتریوم در تاریخ 20 جولای 2016 توسط استخراج کنندگان تولید شد.

Ethereum Classic جهت اجرای کدهای مختلف در ماشین مجازی اتریوم در تاریخ 25 اکتبر 2016 یک هارد فورک فنی را پشت سر گذاشت تا بتواند حملات DDoS را کاهش دهد. از سوی دیگر هارد فورکی که اوایل سال 2017 میلادی رخ داد توانست با موفقیت بمب سختی یا همان Difficulty Bomb را به تأخیر بیندازد. با فعال شدن این بمب سختی در شبکه اتریوم، سختی استخراج با افزایش بسیار زیادی همراه شده و عملاً فرآیند استخراج به شدت ناکارآمد و بدون سود می‌شود.

با همه توضیحات بیان شده پروژه Ethereum Classic به طور رسمی توسط بنیاد اتریوم پشتیبانی نمی شود. لازم به ذکر است پروژه در تاریخ 29 ژوئن 2017 در حساب توییتری خود بیانیه عمومی را صادر کرد و در آن اظهار داشت که دامنه وب سایت کیف پول اتریوم کلاسیک به خطر افتاده است. تیم Ethereum Classic در این زمینه با Cloudflare همکاری کرد تا هشداری را برای کاربران صادر کند و آنها را از حملات فیشینگ روی دامنه مطلع سازد. در ژانویه سال 2019 میلادی نیز اتریوم کلاسیک در معرض حملات Double-Spending قرار داشت.

اتریوم کلاسیک

چرا اتریوم کلاسیک به وجود آمد؟

پس از حمله سایبری به DAO جامعه اتریوم به ۲ دسته تقسیم شد:

  • دسته‌ای که خواستار تغییر در بلاک چین و بازگرداندن دارایی‌های سرمایه گذاران بودند.
  • دسته‌ای که به تغییر در بلاک چین اعتقادی نداشته و به اصل «کد، قانون است» پایبند بودند.

طبیعتا افرادی که در دسته دوم قرار می‌گرفتند با فورک سخت مخالف بودند و بنابراین به استخراج بلاک‌های جدید برای نسخه قدیمی بلاک چین اتریوم ادامه دادند؛ این گونه بود که ۲ نسخه متفاوت از بلاک چین اتریوم به وجود آمد. بنابراین تنها تفاوت جامعه اتریوم کلاسیک و جامعه اتریوم در نسخه بلاک چینی است که قبول دارند و استفاده می‌کنند.

برای توکن‌های ETC یک سقف دویست و ده میلیارد عددی تعیین شده و ارزش بازار این رمزارز نیز تا فوریه ۲۰۲۰ از مرز ۸۹۰ میلیون دلار عبور کرده است.

نگرانی ها در مورد اتریوم کلاسیک

اگرچه هر دو Ethereum و Ethereum Classic قراردادهای هوشمندی را ارائه می دهند و هر دو در یک بازار فعالیت می کنند، اما اتریوم به عنوان قانونی ترین شبکه، دارای محبوبیت بیشتری است. همچنین، ETH اتریوم بعد از بیت کوین دوم است و به عنوان محبوب ترین آلت کوین شده در جهان محسوب می شود.

یکی از اصلی ترین نگرانی های اتریوم کلاسیک محدودیت های بالقوه در مورد مقیاس پذیری است. به طور معمول، این شبکه می تواند 15 تراکنش در ثانیه را انجام دهد، اما این تعداد بسیار کمتر از شبکه های پرداخت مانند Visa است که بیش از یک هزار تراکنش در ثانیه را انجام می دهد. اگرچه Ethereum Classic بسیاری از به روزرسانی های نرم افزاری را پشت سر گذاشته است، اما مقیاس پذیری سیستم های پرداخت آن همچنان یکی از بزرگترین چالش های پیش رو است.

امنیت احتمالاً در قراردادهای هوشمند همچنان مسئله ای مهم خواهد بود، خصوصاً از آنجا که Ethereum Classic قبلاً هک و سرقت میلیون ها دلار را تجربه کرده است. این نگرانی ها می تواند به طور بالقوه مانع استفاده از قراردادهای هوشمند از طریق اتریوم کلاسیک در معاملات عمده مالی و املاک و مستغلات شود.

مقررات بازار ارزهای رمزنگاری شده همچنان در حال توسعه هستند که ممکن است نحوه کار Ethereum Classic و سایر شبکه ها را تغییر دهد یا ندهد. به عنوان مثال، کمیسیون امنیت و تبادل (SEC) به دلیل شبکه های غیرمتمرکز، اوراق بهادار اتریوم یا بیت کوین را در نظر نمی گیرد.

بدون در نظر گرفتن ضمانت، برخی از رمزنگاری ها ممکن است برای گنجاندن در محصولات مالی مختلف که شامل سبدی از اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مانند صندوق های معاملاتی و صندوق های سرمایه گذاری مشترک است با چالش هایی روبرو شوند.

اتریوم کلاسیک

Ethereum Classic چگونه کار می‌کند؟

Ethereum Classic درست مانند اتریوم کار می کند؛ اگرچه قیمت اتریوم کلاسیک (ETC) و قیمت اتریوم (ETH) به شدت با یکدیگر متفاوت است. زبان برنامه نویسی قراردادهای هوشمند در اتریوم کلاسیک همانند اتریوم “Solidity” میباشد و به لحاظ زمان ایجاد، سایز و پاداش بلوک ها نیز این شباهت وجود دارد.

این ارز رمزپایه بر پایه الگوریتم اثبات کار (PoW) و قراردادهای هوشمند ساخته شده است، اما سازگاری یا بروزرسانی خود را با کدهای پایه اتریوم به اشتراک نمی گذارد. این بدان معناست به هر میزانی که اتریوم از اثبات کار دور شده و به اثبات سهام نزدیک می شود، این اتفاق الزاماً برای اتریوم کلاسیک رخ نمی دهد؛ مگر اینکه توسعه دهندگان هر کدام آنها را بطور همزمان و مستقل توسعه دهند. طرفداران اتریوم کلاسیک ادعا می کنند در صورت بروز برخی از هک ها در آینده هیچ منعی برای اتریوم جهت اجرای یک هارد فورک دیگر وجود نخواهد داشت.

اتریوم کلاسیک

تفاوت اتریوم کلاسیک با اتریوم

اگرچه ETC را می توان به عنوان دارایی دیجیتال ترید کرد، اما ETH قانونی تر و به طور گسترده تری ترید می شود. در اوایل سال 2021، صرافی شیکاگو (CME) معاملات آتی اتر را تصویب کرد. فقط بیت کوین و اتر برای چنین معاملاتی تایید شده اند. قراردادهای آتی قراردادهای مشتقه در یک اوراق بهادار اساسی با قیمت ثابت و تاریخ سررسید هستند. معاملات آتی اتر به سرمایه گذاران این امکان را می دهد تا برای حدس و گمان با اتر ترید کنند و همچنین از موقعیت برجسته ای در ETH یا شاید سایر رمزارز ها نیز جلوگیری کنند.

ما می توانیم با تجزیه و تحلیل میزان سرمایه یا دلار سرمایه گذاری متعهد به دو ارز، نحوه دید جامعه سرمایه گذاری نسبت به ETC در مقابل ETH را تعیین کنیم. هنگام مقایسه سرمایه بازار دو رمزارز، ETH برنده آشکار است. سقف بازار ارز رمزنگاری شده با ضرب قیمت ارز، بر اساس ارز فیات مانند دلار آمریکا در کوین ها یا توکن های موجود در گردش محاسبه می شود.

ETC دارای 116 میلیون کوین در گردش است که سرمایه بازار آن نزدیک به 1.3 میلیارد دلار است در حالی که ETH تقریبا 115 میلیون در گردش است و کلاهک بازار آن تقریبا 177 میلیارد دلار است. ETC تقریباً 11 دلار ترید می شود، در حالی که ETH از 04 مارس 2021 بیش از 1500 دلار برای هر کوین ترید می کند.

اگرچه هر دو شبکه قراردادهای هوشمند ارائه می دهند، اما احتمال نگرانی های امنیتی گفته شده پیرامون ETC سرمایه گذاران را به سمت سرمایه گذاری در ETH و اتخاذ قراردادهای هوشمند اتریوم در مقابل قراردادهای اتریوم کلاسیک سوق می دهد.

مزایا و معایب ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک


مزایا


  • اتریوم کلاسیک به چشم انداز اصلی آنچه یک بلاک چین باید داشته باشد، صادق مانده است.
  • اتریوم کلاسیک پتانسیل بالقوه صعودی بیشتری برای سرمایه گذاران دارد. به طور طبیعی این پروژه یک سرمایه گذاری پرخطر است، اما برخی از پشتیبانان تأثیرگذار آن مانند Barry Silbert از Grayscale Investment Trust نشان از آینده درخشان این ارز رمزپایه می‌دهند.

معایب


  • اتریوم کلاسیک یک جامعه همچون Enterprise Ethereum Alliance (مخصوص اتریوم) ندارد که همه افراد جامعه شامل توسعه دهندگان، محققین و بازرگانان در آن حضور مستمر داشته باشند.
  • تیم توسعه دهنده آن دیگر توسعه دهندگان اولیه اتریوم نیستند و این نگرانی همواره وجود دارد که این ارز رمزپایه از اصول ابتدایی خود پیروی نکند.
  • عده ای از کارشناسان معتقد هستند این پروژه از سوی کسانی حمایت میشود که به طور کلی مخالف پروژه Ethereum هستند.

معرفی بهترین کیف پول های اتریوم کلاسیک

کیف پول The Emerald Wallet

این کیف پول رمزارز برای سیستم عامل‌های ویندوز، دبیان، لینوکس و مک عرضه شده است. Emerald Wallet کیف پول رسمی اتریوم کلاسیک محسوب می‌شود و جدیدترین نسخه آن همواره از گیت هاب قابل دریافت است. پس از نصب این کیف پول می‌توانید انتخاب کنید تا یک گره کامل (Full Node) باشید یا یک گره دور (Remote Node). گره‌های کامل سرعت کمتری دارند، ولی از امنیت بالاتری برخوردار هستند. گره‌های دور نیز سرعت بیشتری دارند ولی به اندازه گره‌های کامل امن نخواهند بود. لازم به ذکر است شما در هر زمان قادر خواهید بود تا نوع گره را در بخش تنظیمات کیف پولتان عوض کنید. کیف پول Emerald Wallet با کیف پول سخت افزاری Ledger Nano S هماهنگ است و امکان اتصال این کیف پول سخت افزاری به کیف پول رسمی اتریوم کلاسیک وجود دارد.

کیف پول سخت افزاری Ledger Nano S

اگر به دنبال کیف پول سخت افزاری هستید، مثل همیشه مدل محبوب Ledger Nano S به شما پیشنهاد می‌شود. این کیف پول علاوه بر بهره بردن از ويژگی‌های امنیتی فراوان، به آسانی به کیف پول رسمی اتریوم کلاسیک متصل شده و کار را برای کاربر آسان می‌کند.

کیف پول Jaxx

بهترین گزینه برای دستگاه‌های اندروید و ای او اس است. در این کیف پول علاوه بر اتریوم کلاسیک، از بیش از ۹۰ رمزارز دیگر هم پشتیبانی می‌شود. صرافی درون برنامه‌ای، اخبار به روز دنیای رمزارزها و نمایش آنی قیمت‌های جدید از جمله ویژگی‌های اصلی این کیف پول موبایل هستند.

اتریوم کلاسیک

آینده اتریوم کلاسیک

آینده ETC نسبت به اتریوم درخشان تر نیست زیرا Ethereum قانونی تر از این شبکه است، به ویژه با نگرانی های امنیتی که در مورد اتریوم کلاسیک وجود دارد. سرمایه گذاران به دلیل هک شدن در سیستم طی سالیان گذشته اعتماد خود را به ETC از دست داده اند و تا زمانی که ETC نتواند کد و نرم افزار خود را برای جلوگیری از هک شدن در آینده بروز کند، ممکن است اتریوم کلاسیک چالش هایی در پیش داشته باشد. با این حال، باید دید که چگونه قراردادهای هوشمند در پروژه Ethereum Classic توسعه می یابد و آیا می توان آنها را برای استفاده گسترده تصویب کرد.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام