آلت کوین و معرفی انواع آن

آلت کوین
ارزهای دیجیتال

آلت کوین و معرفی انواع آن

هیچ تضمینی وجود ندارد که با پیدایش ارز رمزپایه‌ی بهتر از بیت‌کوین، مردم کماکان به آن وفادار بمانند.

بیت‌کوین اولین ارز رمزپایه‌ است و اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین نوع این ارز به‌شمار می‌رود. اما همان‌طور که می‌دانید، بیت‌کوین مشکلات زیادی به‌عنوان یک ارز دارد. اصطلاح آلت‌کوین به ارزهایی اشاره دارد که بیت‌کوین نیستند و به‌عبارت دیگر جایگزین‌هایی برای بیت‌کوین محسوب می‌شوند.

با مفهوم آلت کوین آشنا شویم

آلت کوین‌ (Altcoin) به تمام ارزهای رمزنگاری شده‌ای گفته می‌شود که پس از بیت‌ کوین معرفی شده است. می‌توان گفت که علت وجود آلت کوین‌ها این بود که داشتن جایگزین‌هایی بهتر برای بیت کوین انتخاب خوبی به نظر می‌رسید.

اصطلاح آلت کوین به هر ارز رمزپایه‌ای غیر از بیت کوین اشاره دارد. بر اساس آخرین شمارشی که در اوایل سال ۲۰۲۰ انجام گرفت، به این نتیجه رسیدیم که بیش از ۵۰۰۰ ارز رمزپایه وجود دارد. طبقه گفته‌ CoinMarketCap در فوریه ۲۰۲۰، آلت کوین چیزی بیش از ۳۴ درصد از کل بازار ارزهای رمزنگاری شده را تشکیل می‌دهد.

برخی از علاقه‌مندان با آلت کوین‌ها پروژه‌هایی را راه‌اندازی می‌کنند و برخی نیز آن‌ها را پایه‌ کسب و کار خود قرار می‌دهند. می‌توان قوانین بیت کوین را در آلت کوین جدید تغییر داد، به نحوی که تغییرات اعمال شده عملکرد آن را به بهترین شکل کاربردی و خاص کند.

آلت کوین

نگاهی عمیق‌تر به آلت کوین‌ها

Altcoin ترکیبی از دو کلمه Alt از ریشه‌ Alternate به معنای جایگزین شدن و Coin به معنای سکه است که در نهایت کلمه آلت‌ کوین را می‌سازد. همانطور که از اسم آن پیداست آلت کوین جایگزینی است برای بیت کوین. چرا بیت کوین؟

زیرا بیت کوین اولین ارز دیجیتال بود که در جهان معرفی شد و اجرا و به کارگیری آن به موفقیت انجامید و راه را برای ارزهای دیجیتال دیگر باز کرد. اما اتفاقی که پس از آن افتاد این بود که هر یک از رمزارزهایی که پس از بیت کوین ساخته شدند به کاربران این اطمینان را می‌دادند که دیگر در این آلت کوین‌ها خبری از محدودیت‌های موجود در بیت کوین نخواهد بود و ویژگی‌های جدید به طور حتما آنها را شگفت‌زده می‌کند.

بنابراین اولین چیزی که به ذهن می‌رسید این بود که آلت کوین‌ها برای رقابت با بیت کوین می‌بایست خصوصیات رقابتی چشمگیری داشته باشند.

بسیاری از آلت کوین‌ها بر اساس چارچوب اصلی ارائه شده توسط بیت کوین ساخته شده‌اند. به همین علت هم بیشتر آلت کوین‌ها نظیر به نظیر هستند. همه‌ آن‌ها در تلاشند روش‌های کارآمد و ارزان‌تری را برای انجام معاملات در اینترنت ارائه دهند. آلت‌ کوین‌ها با وجود ویژگی‌های مشترک زیادی که با هم دارند، تفاوت‌های بسیاری نیز دارند.

بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری

آلت کوین ها به نسبت بیت کوین بسیار پرنوسان هستند و برای سرمایه گذاری بر روی آنها باید ریسک زیادی را تحمل کنید. در واقع نقدشوندگی کمتر آنها، نسبت به بیت کوین‌ ترید بر روی آنها را پرریسک کرده است. برای خرید آلت کوین ها باید پروژه‌ها را به صورت ویژه مورد بررسی قرار داد. آلت کوین های زیر به نسبت سایر آلت کوین ها از ارزش بازار بیشتری برخوردار هستند.

  1. اتریوم                  (ETH)
  2. ریپل                    (XRP)
  3. تتر                      (USDT)
  4. لایت کوین            (LTC)
  5. ایاس                   (EOS)
  6. بیت کوین کش       (BCH)
  7. کاردانو                 (ADA)
  8. استلار لومن         (XLM)
  9. بایننس کوین        (BNB)

شما برای خرید ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری روی آنها اولین کاری که باید انجام هید این است که در یک صرافی ارز دیجیتال در ایران حساب افتتاح کنید و از طریق آن اقدام به سرمایه گذاری کنید.

ویژگی هر یک از آلت کوین های معروف

ویژگی آلت کوین های اتریوم (ETH) ریپل (XRP) تتر (USDT) لایت کوین (LTC) ایاس (EOS) بیت کوین کش (BCH) لیبرا (LIBRA) مونرو (XMR) چین لینک (Chainlink) کاردانو (ADA) استلار لومن (XLM) بایننس کوین (BNB) آلت کوین اتریوم (ETH) به شرح زیر می باشد.

آلت کوین

اتریوم بهترین و معروف ترین آلت کوین

بهترین و معروف ترین آلت کوین اتریوم می باشد و با توجه به اینکه ارزش بازار بالایی دارد به عنوان بهترین آلت کوین و جایگزین بیت کوین به حساب می آید. مهمترین ویژگی اتریوم که باعث افزایش کاربرد آن شده قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) می باشد. توکن مختص بلاک چین اتریوم، اتر می باشد که با حروف اختصاری (ETH) در صرافی‌های ارز دیجیتال نشان داده میشود. در برخی موارد اتریوم حتی به نسبت بیت کوین بهتر است مثلا اتریوم به اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های ثالث این اجازه را میدهد که از شبکه آن استفاده کنند در واقع شبکه اتریوم نه تنها به ارز، بلکه به سایر موارد هم اجازه استفاده از شبکه را می‌دهد اما در شبکه بیت‌کوین چنین امکانی وجود ندارد و در آن فقط ارزها می‌توانند جابجا شوند.

ریپل (XRP) یکی از بهترین و معروف ترین آلت کوین ها

ریپل باتوجه به ارزش بازار بالایی که دارد سومین ارز دیجیتال بزرگ در جهان شناخته شده است. توجه داشته باشید که توکن XRP ارزی است که روی شبکه پرداخت ریپل‌نت منتقل می‌گردد و البته شبکه ریپل‌نت هم به شرکت ریپل تعلق دارد. این ارز دیجیتال با توجه به اینکه از یک فناوری تسویه حساب آنی تحت عنوان (RTGS) استفاده می‌نماید به بانک‌ها و موسسات مالی امکان می‌دهد تا با سرعت بیشتر و هزینه کمتر تراکنش‌های مالی برون مرزی را انجام دهند. نحوه کسب و کار ریپل با بقیه ارزهای دیجیتال فرق دارد، بیشتر رمزارزها با هدف تمرکززدایی و انجام معاملات بدون واسطه طراحی شدند، اما ریپل تصمیم دارد به بانک‌ها و موسسات مالی کمک نماید و درحال حاضر هم بانک‌های زیادی در سراسر جهان با ریپل همکاری می‌نمایند.

تتر (USDT) یکی از بهترین و معروف ترین آلت کوین ها

تتر که شناخته شده با نام اختصاری USDT است، جزء گروهی از ارزهای دیجیتال با ارزش ثابت یا همان استیبل کوین (stablecoin) می باشد که ارزش آن همواره یک دلار است. استیبل کوین (stablecoin) چیست؟ همانطور که در فوق اشاره کردیم نوسان زیاد یکی از ویژگی‌های مهم ارزهای دیجیتال می باشد که این نوسانات باعث ایجاد دشواری انجام کسب و کار با ارزهای دیجیتای می شود. به همین علت نوعی از ارزهای دیجیتال به نام استیبل کوین پدید آمد که به وسیله یک ارز فیات پشتیبانی می‌شود و نوسان بسیار پایینی دارد. تتر مهمترین و پرکاربردترین استیبل کوین و با توجه به ارزش بازار تتر در رده سوم بهترین آلت کوین ها و رده چهارم بهترین ارزهای دیجیتال قرار دارد.

لایت کوین (LTC) یکی از بهترین و معروف ترین آلت کوین ها

اولین ارز دیجیتال لایت کوین می باشد و شباهت زیادی به بیت کوین دارد و لایت کوین را عنوان بیت کوین نقره‌ای هم میشناسند. لایت کوین را شخصی به نام چارلی لی به بازار معرفی نمود تا افراد بتوانند از لایت کوین مانند بیت کوین برای خریدها و تراکنش‌های روزمره استفاده نمایند. با اینکه شباهت‌های زیادی بین لایت کوین و بیت کوین وجود دارد، اما سرعت تراکنش‌ها در شبکه لایت کوین بسیار سریع‌تر از بیت کوین می باشد.

ایاس (EOS) یکی از بهترین و معروف ترین آلت کوین ها

یکی از جدیدترین ارزهای دیجیتال ایاس می باشد که در ژوئن سال 2018 راه‌اندازی شد. آلت کوین ایاس توسط پیشگام رمز ارز دن لاریمر (Dan Larimer) ایجاد شد. یکی از دلایل مشهور شدن ایاس مشهور شد، عرضه اولیه آن بود که جزو طولانی‌ترین و سودآورترین عرضه در طول تاریخ بود. آن عرضه به ایاس کمک کرد تا با رکود سرمایه گذاری به مدت یک سال ارزش این رمز ارز به 4 میلیارد دلار در صندوق‌های سرمایه گذاری برسد.

آلت کوین

بیت کوین کش (BCH) یکی از بهترین و معروف ترین آلت کوین ها

بیت کوین کش (BCH) هم یکی از بهترین ارزهای دیجیتال می باشد و یکی از اولین و موفق‌ترین هاردفورک‌های بیت کوین اصلی است که در سال ۲۰۱۷ بیت کوین به دو ارز بیت کوین اصلی و بیت کوین کش تقسیم شد. اما علت به وجود آمدن آن چه بود؟ علت این هاردفورک مشکل مقیاس‌پذیری و محدودیت اندازه ۱ مگابابتی بلاک‌ها در بیت کوین اصلی بود، هاردفورک بیت کوین کش این محدودیت را برطرف و سرعت تراکنش‌ها را زیاد کرد

کاردانو (ADA) یکی از بهترین و معروف ترین آلت کوین ها

بلاک چین کاردانو جزو نخستین شبکه‌هایی می باشد که از مکانیسم اجماع اثبات سهام استفاده می‌نماید تا یک جامعه امن‌تر، شفاف‌تر و عادلانه‌تر را تشکیل دهد. بنیانگذار کاردانو شخصی به نام چارلز هاسکینسون است که یکی از هم‌بنیانگذاران شبکه اتریوم هم بوده است. هاسکینسون اعتقاد دارد او در کاردانو ضعف‌های اتریوم را برطرف کرده و کاردانو در آینده می‌تواند جای اتریوم را بگیرد. نام اختصاری ارز کاردانو (ADA) می باشد که در سال ۲۰۱۷ با قیمت ۰/۰۱۷ دلار وارد صرافی‌های ارز دیجیتال شد و در ژانویه ۲۰۱۸ ارزش هر واحد کاردانو به ۱/۳۳ دلار رسید در حال حاضر کاردانو یکی از بهترین آلت کوین ها محسوب می‌شود که آینده درخشانی خواهد داشت

استلار لومن (XLM) یکی از بهترین و معروف ترین آلت کوین ها

استلار لومن یک پلتفرم رمزارز در مسیر پیشرفت است که در سال ۲۰۱۴ با هدف تبدیل شدن به یک واسطه متن باز برای مبادله قراردادهای کسب‌وکاری پول ساز تشکیل شده است و تقریبا ی سری خصوصیات اتریوم و ریپل را دارد. جد مک‌کلب که هم‌بنیانگذار ریپل بود بنیانگذار استلار هم می باشد، و دلیل شباهت زیاد این دو ارز هم همین می باشد بگونه ای که گاهی اوقات با هم اشتباه گرفته می‌شوند. استلار به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردش یکی از بهترین آلت کوین‌ها به شمار می رود.

بایننس کوین (BNB) یکی از بهترین و معروف ترین آلت کوین ها

رمز ارز بایننس کوین توکن رسمی صرافی بایننس (Binance) است. این رمز ارز در سال 2017 توسط صرافی بایننس راه‌اندازی شد و این صرافی پشتیبانی این رمز ارز را بر عهده دارد. بایننس کوین این اجازه را به کاربران می‌دهد که در پلتفرم صرافی بایننس این کوین را با ارزهای دیگر معامله کنید. آلت کوین بایننس برای تسهیل کارمزد ترید در بورس استفاده می‌شود. با استفاده از این رمز ارز می‌توانید هزینه‌های سفر خود و پرداخت پول کالاها را حساب کنید. رمز ارز بایننس کوین با حجم بازار 2.6 میلیارد دلار در رده نهم بزرگ‌ترین رمز ارزهای سایت کوین مارکت کپ قرار دارد.

آلت کوین

روش ساخت آلت کوین جدید

پس از جذب افراد و ایجاد پلتفورمی امن، بارگزاری یک نماد و یا آرم کاری مهم است. می‌توانید از میان گزینه‌های پیش‌فرض انتخاب کنید و انواع مختلفی از پارامترهای استاندارد (برای مثال پارامترهای عددی) را تنظیم کنید.

پس از اتمام تنظیمات، فقط روی ایجاد کوین من کلیک کنید، می‌توانید در این مرحله فورک بیت کوین اصلاح شده را نیز دانلود کرده و با آن شروع به کار کنید. به طور معمول مبلغی برای استفاده از این سرویس‌ها از شما دریافت می‌شود که این مبلغ می‌تواند برای هر ارز دیجیتالی متفاوت باشد.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، زیرساخت‌های فنی زیادی نیز وجود دارد که اکثر آلت کوین‌ها از آن برخوردارند و به نظر می‌رسد که برای موفقیت و توسعه نیازی ضروری است. داشتن روشی مشخص برای هر یک از فرآیندهای مربوط به ایجاد و استخراج کوین برای کاربران مهم است.

تقریباً همه آلت کوین‌ها نوعی بازاریابی یا برند تجاری متمایز دارند که باعث تشخیص آسان و به یاد آوردن آن می‌شود.

سایر زیر ساخت‌های مورد نیاز مربوط به مبادلات یا روش‌های خودکار مبادله بیت کوین یا آلت کوین با انواع دیگر ارز یا آلت کوین است. مبادلات و فرایندهای پرداخت زیادی وجود دارد که در حال حاضر از بسیاری از آلت کوین‌ها پشتیبانی می‌کنند، بنابراین چالش شما متقاعد کردن کاربران برای قرار دادن آلت کوین جدید شما در لیست ارزهای رمزپایه پشتیبانی شده است.

مزایای آلت کوین‌ها

۱- بهبود نقص‌ های موجود در بیت کوین

آلت کوین‌ها به طور کلی برای رفع نقص‌های موجود در بیت کوین با چارچوب‌های مشابه به آن طراحی شده‌اند؛ خواه این نقص‌ها سرعت باشد، خواه هزینه استخراج یا عوامل دیگر باشد.

۲- ایجاد رقابت

سازندگان آلت کوین بر اساس قوانینی که بیت کوین به آنها پایبند است، فضایی را برای رقابت آلت کوین‌ها با بیت کوین ایجاد کرده‌اند.

۳- کارمزد پایین تراکنش‌ ها

علاوه بر فناوری امن بلاک‌چین، یکی از مزایای استفاده از آلت کوین به عنوان یک روش پرداخت، کارمزدهای نسبتاً پایین تراکنش‌ها است که برای هر تراکنشی به صورت مجزا اعمال می‌شود.

معایب آلت کوین ‌ها

۱- دارای ارزشی بسیار ناپایدار

از آنجایی که آلت کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری به نسبت انتخابی سخت هستند، ارزش آنها می‌تواند به سرعت دستخوش تغییر شود.

۲- پتانسیل بالا برای تقلب و کلاهبرداری

در آیلت کوین، مانند بیت کوین اغلب مواردی از جمله کلاهبرداری و سایرهای جعلی دیده می‌شود؛ زیرا در بسیاری از این ارزها امکان بازگشت سرمایه، شناسایی فرستنده و گیرنده و کنترل و توقف تراکنش وجود ندارد.

آلت کوین

آلت‌ کوین‌ ها چگونه با پول سنتی رقابت می ‌کنند؟

انتظار می‌رود که آلت کوین‌ها به عنوان ارزهای جایگزین بیت کوین سطح پذیرش کمتری را در بین شرکت‌های بزرگ ببینند. طبق شواهد در لیست کاربران این ارزهای دیجیتال، تعداد کمی شرکت‌های بزرگ بین المللی هستند و بیشتر اسامی موجود در این لیست، صرافی‌های رمزنگاری شده و فروشگاه‌های تخصصی آنلاین هستند. این حقیقت نشان‌دهنده‌ وضعیت بقیه‌ آلت کوین‌ها است.

ما برای کسب اطلاعات بیشتر و داشتن نگاهی اجمالی به وضعیت فعلی در میان منابع معتبر دیگری نیز جستجو کردیم. در این جستجو با UseBitcoins روبرو شدیم که یک دایرکتوری با بیش از ۵۰۰۰ کسب و کار و خرده‌فروش است. به طور تقریبی، همه آنها بیت کوین را پذیرفته‌اند اما اکثریت آنها ارزهای دیجیتال دیگر را قبول نمی‌کنند!

از طرف دیگر Coinmap نیز اعلام کرده که در حال حاضر حدود ۷۵ کسب و کار در شهر نیویورک آمریکا پرداخت با بیت کوین را قبول می‌کنند. برخی از این کسب و کارها به طور انحصاری با بیت کوین کار می‌کنند، به نحوی که هر یک دارای دستگاه خودپرداز بیت کوین مخصوص به خود هستند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون انواع ارزهای دیجیتال در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام