کدام کیف پول بیت‌کوین برای شما مناسب‌تر است؟

کیف پول بیت‌کوین
ارزهای دیجیتال

کدام کیف پول بیت‌کوین برای شما مناسب‌تر است؟

انتخاب تصادفی و بدون بررسی کیف پول بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال کاملا اشتباه است.

انتخاب یک کیف پول نامناسب می‌تواند منجر به از دست دادن کل بیت‌کوین موجود در والت شود و چنین اشتباهاتی هیچ وقت قابل برگشت نیستند.

شما براساس انتظارات، مدت نگهداری و پلتفرم موردنظرتان، کدام کیف پول بیت‌کوین را انتخاب می‌کنید؟ این سوال شاید حیاتی‌ترین سوال در هنگام شروع استفاده از بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال باشد.

زیرا کیف پول‌ها هستند که کلید خصوصی ارز دیجیتال را نگهداری می‌کند و از دست دادن کلید خصوصی به معنای از دست دادن کل موجودی‌تان است، هیچ گزینه‌ای برای بازیابی کلید خصوصی وجود ندارد.

قبلا در مطلبی لیست کیف پول‌های پیشنهادی بیت‌کوین و آلتکوین‌ها را قرار دادم اما در ادامه این مطلب از خوارزمی قصد داریم به شما کمک کنیم کیف پول مناسب را با توجه به شرایط خودتان انتخاب کنید.

راهنمای کامل انتخاب کیف پول بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال

صرف‍نظر از اینکه کیف پول موردنظر شما سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، موبایلی، تحت وب و… باشد برای انتخاب کیف پول مناسب باید به موارد زیر توجه کنید:

  • کنترل کلید خصوصی: آیا کیف پول موردنظر امکان خروجی گرفتن از کلید خصوصی را به شما می‌دهد؟
  • پشیبان‌گیری و ویژگی‌های امنیتی: آیا کیف پول موردنظر امکان پشتیبان‌گیری از Seed و قابلیت تنظیم Pin code برای دسترسی به کیف پول را داراست؟
  • تیم توسعه: آیا کیف پول موردنظر به طور مرتب بروزرسانی و آپدیت می‌شود و یک تیم توسعه فعال در پشت آن وجود دارد؟
  • کیف پول سرد یا گرم (Hot wallet و Cold Wallet): کیف پول گرم به کیف پول‌هایی گفته می‌شود که همواره به اینترنت متصل هستند، مانند کیف پول‌های موبایلی، تحت وب.
    کیف پول سرد، کیف پول‌هایی هستند که به اینترنت متصل نیستند مانند کیف پول کاغذی یا کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس. امنیت کیف پول‌های سرد بالاتر از گرم است.
  • راحتی استفاده: آیا رابط کاربری کیف پول برای استفاده سریع و راحت، بهینه شده است؟
  • قابلیت سازگاری: آیا کیف پول را می‌توان روی پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌های مختلف مانند اندروید، ویندوز و IOS و یا سیستم عامل موردنظر شما نصب و استفاده کرد؟
  • کیف پول HD: به کیف پول‌هایی گفته می‌شود که بعد از هربار درخواست آدرس، بطور خودکار آدرس‌های جدیدی تولید می‌کنند. این ویژگی برای افزایش امنیت و محرمانگی کاربرد دارد.
  • احراز هویت: برخی از والت‌ها نیازمند KYC ( احراز هویت) هستند.

علاوه بر ویژگی‌های فوق، باید به مدت زمانی که قصد دارید ارز دیجیتال را نگهداری کنید و کاربردی که ارز دیجیتال برای شما دارد توجه نمایید.

ممکن است شخصی یک معامله‌گر (trader) باشد که بخواهد بطور مرتب تراکنش‌هایی را انجام دهد، در این صورت طبیعتا استفاده از کیف پول کاغذی برای او مناسب نخواهد بود. یا اینکه شخصی همیشه به جای PC از موبایل خود استفاده می‌کند، در این صورت احتمالا کیف پول موبایلی برای او بهتر باشد.

کاربرد و اهدافی که شخص در نظر دارد را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • سرمایه‌گذاری بلندمدت بیش از 6 ماه یا یکسال
  • سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت 2 تا 6 ماهه
  • تراکنش‌های روزانه یا هفتگی
  • معاملات و خرید و فروش ارزهای دیجیتال به دفعات زیاد (trading)

کیف پول بیت‌کوین

کیف پول بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

یک کیف پول بیت کوین، با بررسی نقل‌وانتقالات انجام‌شده در بلاک چین و محاسبه موجودی شما، مقداری را که قادر به ارسال آن به کیف پول دیگر هستید، تعیین می‌کند.

بسیاری از افرادی که از کیف پول‌های بیت کوین استفاده می‌کنند، از چگونگی کار این کیف پول‌ها بی‌اطلاع هستند. البته همان‌‌طور که برای استفاده از اینترنت، نیاز به دانستن چگونگی عملکرد آن نیست، برای استفاده از کیف پول و ارسال و دریافت بیت کوین هم نیاز نیست بدانید یک کیف پول چگونه کار می‌کند. بااین‌حال، در ادامه توضیحاتی را ارائه می‌دهیم تا کمی با نحوه کار کیف پول بیت کوین آشنا شوید.

یک کیف پول با رصد تراکنش‌ها و سوابق ثبت‌شده در بلاک چین، موجودی را محاسبه می‌کند و به کاربر نمایش می‌دهد. وقتی بیت کوین ارسال می‌کنید، در حقیقت از موجودی شما کم شده و به موجودی حساب مقصد اضافه می‌شود.

در درون هر کیف پول بیت کوین، دو رشته متنی مجزا، اما مرتبط وجود دارد: کلید عمومی (Public Key) و کلید خصوصی (Private Key).

هرکس برای ارسال بیت کوین باید پیام تراکنش را با کلید خصوصی خود امضا و به شبکه ارسال کند. به این ترتیب، بدون اینکه نیاز به استفاده از نام و مشخصات هویتی در شبکه بیت کوین باشد، مشخص می‌شود که بیت کوین‌ها دقیقاً از طریق کیف پول آن فرد ارسال شده‌اند و فرد دیگری به دروغ این پیام را به شبکه نفرستاده است. داشتن کلید خصوصی به‌منزله مالکیت دارایی‌ها است. برای همین گفته می‌شود هرگز نباید کلید خصوصی (یا کلمات بازیابی) کیف پول خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهید.

نودها (کامپیوترهایی که در شبکه بیت کوین تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند)، امضای هر تراکنش را بررسی می‌کنند تا از درستی آن مطمئن شوند. اما چگونه شبکه می‌تواند بدون داشتن کلید خصوصی، از اعتبار امضای دیجیتال اطمینان حاصل کند؟ اینجاست که کلید عمومی به‌ کار می‌آید. با استفاده از کلید عمومی که افشای آن هیچ مشکلی ندارد، نودها می‌توانند بدون دیدن کلید خصوصی، از اعتبار امضای تراکنش اطمینان حاصل کنند.

همان‌طور که واریز پول به حساب‌های بانکی با شماره حساب یا شماره کارت انجام می‌شود، در کیف پول‌ها نیز چیزی به نام «آدرس کیف پول» وجود دارد که اگر بخواهید بیت کوین دریافت کنید، باید آن را به گیرنده بدهید.

بنابراین، منظور از انتقال بیت کوین،‌ ثبت تراکنشی بر روی بلاک چین است که بر اساس آن، مالکیت بیت کوین‌ها به آدرسی دیگر منتقل می‌شود و کیف پول‌ها با رصد تغییرات بلاک چین، اطلاعات جدید را به‌روزرسانی می‌کنند.

کدام کیف پول بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال را انتخاب کنیم؟

براساس ویژگی‌های اشاره شده، باید براساس کاربردی که کیف پول برایتان دارد کیف پول مناسب را انتخاب کنید. در ادامه با نگاهی به نوع کیف پول‌ها در اینباره بیشتر توضیح می‌دهیم تا انتخاب درست را انجام دهید.

کیف پول‌های سخت‌افزاری

این کیف پول‌ها، به جز برای معامله‌گری (انجام تراکنش در پلتفرم‌های معاملاتی) تقریبا برای تمامی اهداف مناسب هستند.

ویژگی مثبت این کیف پول‌ها، سرد بودن آنهاست به این معنا که همیشه به اینترنت وصل نیستند و از این لحاظ امنیت بسیار خوبی دارند.

HD بودن این والت‌های سخت‌افزاری نیز به این معناست که با هر بار درخواست آدرس، آدرس جدیدی ایجاد و به شما ارائه می‌شود. باید توجه داشت آدرس‌های قبلی ساخته شده نیز معتبر هستند و از این لحاظ نگرانی وجود ندارد.

دو نوع از کیف پول‌های سخت‌افزاری پرطرفدار:

والت Ledger nano s
والت Trezor

کیف پول‌های سخت‌افزاری به شکل یک سخت‌افزار مشابه فلش مموری به USB کامپیوتر وصل می‌شوند و می‌توان انتقال ارزهای دیجیتال را از طریق نرم‌افزار مخصوص آنها انجام داد.

حتی در صورتی که این کیف پول‌های سخت‌افزاری به دستگاهی آلوده به ویروس متصل شوند هیچ خطری موجودی کیف پول را تهدید نمی‌کند.

کیف پول بیت‌کوین

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

بهترین گزینه برای نگهداری بیت کوین، کیف پول سخت‌افزاری است و شرکت فرانسوی لجر (Ledger)، بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری را می‌سازد. مدل لجر نانو اس (Ledger Nano S) مشهورترین محصول این شرکت است که سال‌هاست از نظر امنیت امتحان خود را پس داده است.

با این حال، این شرکت مدل‌های جدیدتری را هم با یک‌سری قابلیت‌های بیشتر مثل صفحه نمایش بهتر عرضه کرده است. کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر، کلیدهای خصوصی را به صورت کاملاً امن و آفلاین نگهداری می‌کنند و هک کردن آنها تقریباً غیرممکن است.

کیف پول‌های لجر تقریباً از تمام ارزهای دیجیتال معتبر به‌علاوه هزاران توکن (توکن‌های مبتنی بر اتریوم، ایاس، نم و …) پشتیبانی می‌کنند. از این رو، یک کیف پول برای نگهداری اغلب ارزهای دیجیتال کافی است.

نقاط قوت:

  • امنیت فوق‌العاده بالا
  • پشتیبانی از بیش از هزار ارز دیجیتال و توکن
  • قابلیت همگام‌سازی با نرم‌افزارهای کیف پول
  • اندازه و وزن مناسب

نقاط ضعف:

  • به دلیل سخت‌افزاری بودن، برای استفاده‌های روزمره مناسب نیست.

کیف پول بیت‌کوین

کیف پول سخت افزاری (Trezor)

شرکت ترزور که دفتر مرکزی آن در کشور چک قرار دارد، اولین سازنده کیف پول‌های سخت افزاری بیت کوین برای عموم است. این شرکت هم مانند لجر، بهترین و امن‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری دنیا را می‌سازد.

مشهورترین محصول این شرکت، کیف پول ترزور وان (Trezor One) است که البته در حال حاضر محصول جدیدتری به نام ترزور مدل تی (Trezor Model T) عرضه شده است. این دو محصول از نظر امنیت تفاوت چندانی با هم ندارند، اما مدل تی از امکانات جانبی بیشتری برخوردار است. همچنین مدل وان از ریپل و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی نمی‌کند، اما مدل تی این ارزها را هم پوشش می‌دهد.

کیف پول سخت افزاری ترزور مثل لجر کلیدهای خصوصی را به صورت کاملاً امن و آفلاین نگهداری می‌کند و هک کردن آن تقریباً غیرممکن است.

نقاط قوت:

  • امنیت فوق‌العاده بالا
  • پشتیبانی از بیش از هزار ارز دیجیتال و توکن (البته مدل one از ریپل و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی نمی‌کند.)
  • قابلیت همگام‌سازی با نرم‌افزارهای کیف پول
  • اندازه و وزن مناسب

نقاط ضعف:

  • به دلیل سخت‌افزاری بودن، برای استفاده‌های روزمره مناسب نیست.
  • بدنه ضعیف

کیف پول بیت‌کوین

کیف پول‌های دسکتاپ

برخی از کیف پول‌های دسکتاپ کلیه ویژگی‌های مناسب یک والت خوب را دارا هستند، بنابراین افراد با توجه به هدف‌شان می‌توانند این کیف پول را روی دسکتاپ خود نصب کنند.

اگر هدف شخص نگهداری ارز دیجیتال به مدت یک یا دو ماه است، کیف پول‌های دسکتاپ گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

کیف پول‌های دسکتاپ را می‌توان از دسته کیف پول‌های گرم دانست زیرا به محض اتصال به اینترنت، آنها نیز به اینترنت متصل می‌شوند.

اما دارا بودن ویژگی‌های امنیتی همانند قابلیت تنظیم پین‌کد و خروجی گرفتن از Seed و HD بودن آنها و همچنین عدم نیاز به احراز هویت و ثبت نام، باعث شده افراد زیادی برای نگهداری کوتاه‌مدت ارزهای دیجیتال از آنها استفاده نمایند.

عیب کیف پول‌های دسکتاپ، در معرض خطر بودن آنها به دلیل ویروسی شدن PC و لپ‌تاپ است.

کیف پول‌های موبایلی

کاربردی این کیف پول‌ها را نیز می‌توان مشابه کیف پول‌های دسکتاپ دانست با این تفاوت که همیشه همراه شما هستند و اگر شخص تمایل دارد بتواند از طریق موبایل خود اقدام به ارسال و دریافت ارز دیجیتال نماید می‌تواند از این والت‌ها استفاده کند.

این والت‌ها برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت 2 تا 6 ماهه و تراکنش‌های روزانه یا هفتگی مناسب هستند.

کیف پول‌های مختلفی برای اندروید و IOS وجود دارد که از محبوب‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد (برای اندروید):

کیف پول موبایلی Coinomi
کیف پول موبایلی Jaxx
کیف پول موبایلی Edge (مخصوصا برای ریپل)
کیف پول موبایلی MyCelium

تعیین پین کد در کیف پول‌های موبایلی اهمیت زیادی دارد. به این ترتیب اگر شخصی به موبایل شما دسترسی پیدا کند و قصد انتقال ارزهای دیجیتال را داشته باشد، نمی‌تواند به هدف خود برسد زیرا برای انتقال مبالغ نیاز به پین کد خواهد بود.

امکان پشیبان‌گیری از والت موبایلی این مزیت را داراست که اگر موبایل شما مفقود شد و یا به هر دلیلی دسترسی به آن وجود نداشت، بتوانید مبالغ را در کیف پول دیگری بازیابی کنید.

پس به دلیل آسیب‌پذیری موبایل‌ها، پشتیبان‌گیری از کیف پول یک اقدام حیاتی است.

کیف پول تحت وب

اگر دسترسی به رایانه یا تلفن همراه نداشته باشید، کیف پول‌های تحت‌وب راحت‌ترین گزینه برای شما هستند. همان طور که از اسمشان پیداست، این کیف پول‌ها بر بستر اینترنت کار می‌کنند و با استفاده از یک مرورگر می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد. در خصوص معایب این کیف پول‌ها می‌توان به ذخیره‌شدن کلید خصوصی بر روی اینترنت اشاره کرد که امنیت را کاهش می‌دهد.

هم‌اکنون که در حال نگارش این مطلب هستیم، بیش از ۷۰ کیف پول معتبر برای بیت کوین وجود دارد. در ادامه قصد داریم ۱۰ مورد از بهترین کیف پول‌های بیت کوین در سال ۲۰۲۰ را معرفی کنیم. در تهیه این فهرست معیارهایی مانند تعداد کاربر (نصب)، امتیاز و بازخورد کاربران، راحتی در استفاده و ویژگی‌های امنیتی در نظر گرفته شده است. به یاد داشته باشید که امنیت و اعتبار کیف پول باید اصلی‌ترین معیار شما برای انتخاب باشد.

کیف پول بیت‌کوین

کیف پول کاغذی

ساده‌ترین نوع کیف پول ارزهای دیجیتال، کیف پول کاغذی است و درست مانند کیف پول‌های سخت‌افزاری، کیف پول کاغذی نیز کیف پول سرد محسوب می‌شود. به‌بیان ساده، کیف پول کاغذی همان کلید خصوصی است که روی برگه کاغذی نوشته شده است. امنیت مهم‌ترین مزیت این کیف پول‌ها است، اما معایب و مشکلات زیاد آن باعث می‌شود گزینه محبوبی برای سرمایه‌گذاران نباشند. به‌عنوان نمونه، از‌آنجا‌که در این کیف پول‌ها کلید خصوصی روی یک تکه کاغذ نوشته می‌شود، در مقابل شرایط بد نگهداری مقاوم نیست و نسبت به عوامل طبیعی مانند رطوبت، گرما و پوسیدگی آسیب‌پذیر است. همچنین، برای خرج‌کردن مبالغ ذخیره‌شده روی کیف پول کاغذی نیاز به استفاده از نرم‌افزار است و این سطح دسترسی کاربر به دارایی‌ها را کاهش داده است.

برای ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین می‌توانید به وب‌سایت bitaddress.org مراجعه کنید. در این وب‌سایت با حرکت‌دادن موس یا زدن دکمه‌های کیبورد کیف پول شما ساخته می‌شود و اگر بخواهید می‌توانید با دستگاه پرینتر آن را چاپ کنید. همچنین، جهت اطمینان بیشتر، پس از بارگذاری کامل صفحه ساخت کیف پول، اتصال خود را از اینترنت قطع کنید؛ زیرا نرم‌افزار ساخت کیف پول کاغذی پس از بارگذاری کامل نیاز به اینترنت ندارد. برای خرج‌کردن مبالغ یک کیف پول کاغذی بیت کوین، می‌توان از نرم‌افزارهایی مانند مای‌سلیوم (Mycelium) استفاده کرد.

انتخاب کیف پول از نظر کارمزد تراکنش

سوالی که بسیار پرسیده می‌شود این است که آیا کیف پول‌ها از نظر کارمزد باهم تفاوت دارند؟ کدام کیف پول بیت‌کوین کارمزد کمتری دارد؟

کارمزدی که کیف پول ارزهای دیجیتال برای تراکنش‌ها تعیین می‌کند صرفا کارمزد شبکه آن ارز است و کارمزدی به کیف پول نمی‌رسد. به دلیل شفاف بودن بلاک‌چین و قابلیت مشاهده کلیه تراکنش‌های آن، یک کیف پول نمی‌تواند برای خود کارمزدی بردارد و کاربران متوجه آن نشوند! زیرا تمامی تراکنش‌ها در Explorer های بلاک‌چین قابل مشاهده است.

بنابراین مقدار کارمزد پرداختی ارتباطی با کیف پول ندارد ولی خود کاربر در بسیاری از کیف پول‌ها می‌تواند مقدار کارمزد پرداختی را کم یا زیاد کند. با کم کردن کارمزد، زمان بیشتری برای انجام تراکنش نیاز خواهد بود، زیرا ماینرهای کمتری حاضر می‌شوند تراکنش‌های با کارمزد پایین را تایید کنند و به همین دلیل تایید تراکنش به تعویق می‌افتد.

نکته: باید توجه داشت بیشتر صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی کارمزدی بابت Deposit و withdraw (واریز و برداشت) از کاربران دریافت می‌کنند.

درآمد اصلی بیشتر کیف پول‌ها از طریق اکسچنج داخلی موجود در کیف پول است. کاربران با تبدیل ارزها در کیف پول‌هایی که چنین قابلیتی را فراهم کرده‌اند مقداری کارمزد پرداخت می‌کنند که بخشی از آن به کیف پول می‌رسد و بخشی دیگر به ارائه دهنده سرویس اکسچنج تعلق می‌گیرد.

انتخاب کیف پول از لحاظ تحریم نشدن

مشکلی که متاسفانه ما ایرانیان با آن درگیر هستیم تحریم است که باعث شده در استفاده از هر سرویس خارجی احتیاط کنیم و همیشه استرس از تحریم شدن و ترس از قطع ارائه خدمات توسط آن سرویس وجود داشته باشد.

این مشکل در زمینه ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد ولی کم‌رنگ‌تر است. با این حال هنوز صرافی‌ها و پلتفرم‌های زیادی مانند bittrex، kraken، bitfinex و … هستند که اجازه عضویت به ایرانیان را نمی‌دهند.

اما از لحاظ کیف پول‌ها، در صورتی که کیف پولی مستقل که دارای قابلیت خروجی گرفتن از کلید خصوصی و پشتیبان‌گیری است را انتخاب کنید، می‌توان گفت از بابت تحریم نگرانی نخواهید داشت. زیرا مهم کلید خصوصی شماست که اگر آنرا در اختیار داشته باشید به راحتی می‌توانید موجودی کیف پول را در کیف پول دیگری وارد کنید.

این ویژگی، نگرانی از بابت فیلترشدن سایت یا کیف پول را نیز از بین می‌برد. اینجاست که تکنولوژی بلاک‌چین هم تحریم‌کنندگان و هم فیلترکنندگان را ناکام می‌کند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *