کالاهای صادراتی ایران

کالاهای صادراتی ایران
صادرات واردات

کالاهای صادراتی ایران

مهمترین کالاهای صادراتی ایران شامل چه هستند؟ این سوالی است که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده باشد. این نوشتار سعی کرده است با معرفی مهمترین کالاها و محصولات صادراتی ایران به این سوال پاسخ دهد و مخاطبان عزیز را با مهمترین صادرات ایران آشنا نماید.

در حالت کلی می توان صادرات ایران را به دو بخش عمده صادرات نفتی و صادرات غیر نفتی تقسیم کرد. دولت ایران همواره سعی دارد میزان صادرات غیر نفتی خود را افزایش دهد و خود را از وابستگی به صادرات نفتی برهاند. در زیر به برخی از مهمترین صادرات ایران اشاره خواهد شد.

بهترین روش برای صادرات کالا چیست؟

۱- صادرات با واسطه:

در این روش، که شاید به عقیده برخی تولیدکنندگان روش مناسب است، شرکتهای مدیریت صادرات به عنوان واسطه صادرات محصول را به عهده می گیرند. این روش، روشی مناسب و معمول در دنیاست، اما نه در ایران!

در کشور ما به دلیل شرایط خاص اقتصادی و نوع تعامل بخش های مختلف تولید و صنعت و بازرگانی، هرگز شرکت های مدیریت صادرات واقعی با کارکرد مورد انتظار ایجاد نشده اند. عمده شرکت هایی که با عنوان مدیریت صادرات در کشور فعالیت میکنند، صرفاً شرکتهای واسطه ای و با فعالیت دلالی هستند. در ۹۹% مواقع شروع فعالیت با این شرکتها نتیجه ای جز ضرر و زیان برای تولیدکننده ندارد. برخی از مهمترین دلایل عدم به نتیجه رسیدن فعالیت با این قبیل شرکتها عبارتست از:

  1. شرکتهای مدیریت صادرات در چهارچوب اقتصادی کشور ناشناخته هستند و فعالیتشان از طریق نظارت دقیق دولتی کنترل نمی شود. لذا قرارداد منعقده فی مابین تولیدکننده و این قبیل شرکتها، جنبه صنفی ندارد. به عبارت دیگر چنانچه این قبیل شرکتها حقوق و سهم سود و یا حتی کالای شما را نصاحب کنند، شما صرفاً قادر به شکایت حقوقی به مجامع قضایی و طی کردن مسیری طولانی و پرهزینه برای به دست آوردن حقوق ضایع شده خود هستید.
  2. برای صادرات محصول بایستی این صادرات از طریق یک شخص حقیقی یا حقوقی دارنده کارت بازرگانی صورت بپذیرد. شرکت هایی که با عنوان مدیریت صادرات در ایران فعالیت می کنند، صادرات کالای شما را از طریق کارت بازرگانی خود انجام می دهند. تا اینجای کار همه چیز به نفع شماست و شما از شر تهیه کارت بازرگانی راحت شده اید! اما باید توجه داشته باشید با توجه به قوانین گمرکی کشور، دارنده کارت بازرگانی به عنوان صاحب کالای صادراتی شناخته می شود. به عبارتی در این حالت شما به طور تمام و کمال کالای خود را به دارنده کارت بازرگانی واگذار کردید. چنانچه این شرکت حق و حقوق شما را پرداخت نکند، شما تقریباً قادر به اجرای هیچ عملی نیستید، زیرا شما عملاً صاحب کالا محسوب نمی شوید!
  3. با توجه به مشکلات تحریمی، عمده انتقال ارزهای صادراتی به ایران از روشهای غیر مستقیم و با استفاده از خدمات صرافی ها صورت می پذیرد. در نتیجه شرکتی که با عنوان مدیریت صادرات فعالیت میکند، میتواند با سادگی مدعی بلوکه شدن ارز صادراتی شده و عملا دست شما را در پوست گردو بگذارد! و باز هم شما می مانید و راهروهای بی انتهای مجامع حقوقی

موارد فوق تنها بخشی از مشکلاتی بود که شرکت های سودجو با وعده های دروغین برای تولیدکنندگان ایجاد می کنند.

در مقابل برخی تولیدکنندگان برای رفع این مشکل به دنبال فروش محصول خود با قیمت صادراتی به تجار ایرانی هستند. این مورد عملاً اتفاق نمی افتد و نیاز به پرداختن بیشتر ندارد. واضح است تجار و شرکتهای صادرکننده محصول را به کف قیمتی از بازار داخل تهیه می کنند و هیچ گاه تولید کننده را در سود صادراتی شریک نمی کنند.

کالاهای صادراتی ایران

۲- صادرات مستقیم:

تنها روش عملی و حقیقی صادرات این روش است. تمام تولیدکنندگانی که در این حوزه موفق شده اند، خود وارد مسیر صادرات شده اند و درآمد خود را صدها برابر نموده اند. اگر شما به عنوان یک تولیدکننده علاقه مند به حوزه صادرات هستید، نصیحت ما را بپذیرید و خود برای ورود به این حوزه تلاش کنید. اما سوال بزرگی که در هنگام تصمیم برای ورود به این حوزه پیش می آید: چگونه یک تولیدکننده بدون هیچ دانش بازرگانی می تواند به حوزه صادرات ورود کند؟ پاسخ روشن است: از طریق بهره گیری از مشاوره متخصصان این حوزه

کالاهای صادراتی ایران (نفتی)

مهم ترین صادرات ایران، محصولات و مشتقات نفتی و شیمیایی

از جمله مهمترین گروه کالایی صادرات ایران که سهم بیشتری نیز در میزان صادرات دارد، محصولات و مشتقات نفتی و شیمیایی می باشد.

میعانات گازی

میعانات گازی که در چهار ماهه نخست سال ۹۷ بیشترین میزان صادرات را داشته است، از مهمترین صادرات ایران می باشد. این محصول با سهمی بیش از ۱۷ درصد توانسته است رتبه اول را در صادرات ایران به خود اختصاص دهد.

روغن های سبک و فرآورده های آن به غیر از بنزین

روغن های سبک و فرآورده های آن به غیر از بنزین که از جمله مهمترین صادرات ایران محسوب می شود، با سهمی حدود ۸۱/۳ درصد از کل صادرات ایران توانسته است رتبه دوم را از میان کالاهای صادراتی ایران به خود اختصاص دهد.

پلی اتیلن گرید فیلم

از مهمترین صادرات ایران پلی اتیلن گرید فیلم است، که در سال ۹۷ با سهمی حدود ۶/۳ درصد از کل صادرات ایران توانست در جایگاه سوم محصولات صادراتی ایران قرار بگیرد.

پروپان مایع

رتبه چهارم در کالاهای صادراتی ایران متعلق به پروپان مایع، از مهمترین صادرات ایران به سایر کشورهای جهان است، که در میان کالاهای صادراتی ایران، دارای سهمی حدود ۳۲/۳ درصد است.

متانول

از جمله مهمترین صادرات ایران در سال ۹۷ متانول می باشد، که در میان کالاهای صادراتی ایران در جایگاه پنجم قرار گرفته است و سهمی حدود ۱۷/۳ درصد را از ارزش کل صادرات ایران به خود اختصاص داده است.

کالاهای صادراتی ایران

کالاهای صادراتی ایران (غیر نفتی)

مصالح ساختمانی و کالاهای معدنی

سنگ آهن، خاک سرخ، سنگ مس، سنگ مرمر، سنگ روی، سنگ گچ، کرومیت، نمک طعام، سرامیک، شن و ماسه، سیمان، استرانسیوم و آجرهای تزئینی از مهمترین صادرات ایران در بخش مصالح ساختمانی و کالاهای معدنی هستند که سالانه درآمد قابل توجهی را نصیب ایران می-کنند. در سال ۹۶ ایران مقدار قابل توجهی از مصالح ساختمانی و کالاهای معدنی همچون سیمان، کاشی، سرامیک، آجر، کفپوش و سنگ کچ را به کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، امارات و چین صادر کرده است.

کالاهای کشاورزی و دامی

کالاهای کشاورزی و دامی همچون میوه های تازه و خشک، مغز بادام، کشمش، سبزیجات، کتیرا، زیره، پسته، زعفران، انگور، هندوانه، سیب، خرما، انجیر، ماهی، خاویار، میگو، کرک، پوست و چرم، کراست و روده دسته ای دیگر از مهمترین صادرات ایران می باشند. از میان محصولات فوق، پسته، خرما، پوست و زعفران ایرانی از محبوبیت فراوانی برخوردار هستند، بنابراین سود فراوانی را نصیب ایران می کنند.

کالاهای سنتی و صنایع دستی

از محصولات صادراتی که در دسته کالاهای سنتی و صنایع دستی قرار می گیرند و از مهمترین صادرات ایران می باشند می توان به فرش دستی، انواع گلیم، مسگری، گلابتون، سفالگری، قلمکاری و … اشاره کرد.

در این بخش فرش دستی ایرانی بیشترین رقم صادرات را به خود اختصاص داده است. از جمله کشورهایی که فرش ایرانی وارد می کنند عبارتند از: آمریکا، آلمان، ایتالیا، امارات، لبنان، سوئیس، فرانسه، ژاپن، انگلستان و …

لازم به ذکر است ایران در این زمینه توانسته ۲۷۳ نشان یونسکو دریافت کند که از جمله آنها می توان کلاه نمدی، سراجی سنتی، دولچه دوزی، پارچه بافی، حوله بافی، مسگری، گلابتون سازی، قلمکاری، نساجی سنتی، عبا بافی، گلیم و … را نام برد.

حدود ۴۶۰ رشته در زمینه صنایع دستی در جهان وجود دارد که حدود ۳۷۰ رشته از آن در ایران وجود دارد. بنابراین می توان گفت ایران در زمینه صادرات صنایع دستی از پتانسیل فراوانی برخوردار است که می تواند با برنامه ریزی دقیق میزان صادرات آن را افزایش دهد.

کالاهای صادراتی ایران

کالاهای صادراتی ایران (کالاهای صنعتی)

از جمله مهمترین صادرات ایران در بخش صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی

از مهمترین کالاهای صادراتی صنعتی می توان به رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی اشاره کرد که در سال ۹۶ این سه کالا از لحاظ میزان صادرات در جایگاه اول این بخش قرار داشتند.

کاغذ و محصولات کاغذی

صادرات کاغذ و محصولات کاغذی با رشد ۷۱ درصدی نیز از جمله کالاهای صنعتی هستند که به کشورهای مختلفی صادر می شوند.

مبلمان

صادرات مبلمان، دسته ای دیگر از کالاهای صنعتی در سال های گذشته با افزایش چشمگیری رو به رو بوده است.

از جمله محصولات مهمی دیگری که به سایر کشورهای جهان صادر می شوند عبارتند از:

توتون و تنباکو

توتون و تنباکو که در شهرهای همچون آذربایجان غربی، گیلان، کردستان، گلستان، مازندران و … کشت می شود، در کشورهای همجوار و همسایه ایران همچون روسیه، ترکیه، عراق، افغانستان و … دارای بازار مناسبی است. بنابراین بیشترین میزان صادرات آن نیز به این کشورها می باشد.

انواع بستنی، شیرینی و شکلات

صادرات شیرینی و شکلات در سال ۹۷ با رشدی ۲۳ درصدی رو به رو بوده است که این میزان از رشد نشان دهنده افزایش محبوبیت شیرینی و شکلات ایرانی در بین مردم سایر کشورهای جهان و در نتیجه افزایش صادرات آن بوده است.

نساجی و پوشاک

در زمینه نساجی و پوشاک نیز میزان صادرات در سال ۹۷ رشدی ۲۶ درصدی داشته است. این میزان از رشد نشان دهنده پتانسیل موجود در این زمینه است که باید با برنامه ریزی و آگاهی میزان آن را افزایش داد.

از جمله اقلام صادراتی دیگر که در سال های اخیر درآمدهای بالایی را نصیب ایران کرده است می توان به محصول نیمه تمام از آهن و فولاد، هیدروکربونهای گازی شکل مایع شده، اتیلن گلیکول، بوتان مایع شده، سایر گازهای نفتی و … اشاره کرد. این محصولات توانسته اند بخش قابل توجهی از صادرات ایران را به خود اختصاص دهند.

مهمترین کشورهای وارد کننده کالاها و محصولات ایرانی کدام کشورها هستند؟

از جمله مهمترین مقاصد صادراتی ایران و به عبارت دیگر مهمترین خریداران کالاها و محصولات ایرانی می توان به ترتیب کشورهای عراق، چین، امارات و افغانستان را نام برد. البته به جز کشورهای نام برده فوق، کشورهای بسیاری نیز محصولات و کالاهای ایرانی را خریداری می-نمایند که از جمله آنها می توان به ترکیه، پاکستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان و … اشاره کرد.

کالاهای صادراتی ایران

10 کالای کشاورزی صادراتی ایران را بشناسید:

در پنج ماهه نخست امسال، زعفران ایرانی به صورت فله با وزن 46 هزار و 586 کیلوگرم به 30 کشور صادر شد.

ارزش ریالی صادرات زعفران در این مدت معادل یک هزار و 920 میلیارد و 424 میلیون و 145 هزار ریال و ارزش دلاری آن معادل 59 میلیون و 269 هزار و 196 دلار است.

کشورهای ژاپن، آلمان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، آمریکا، امارات، ایتالیا، بلژیک، تایوان، سنگاپور، سوئد، سوئیس، فرانسه، کویت، هنگ کنگ، هند، لتونی، چین، کره، دانمارک، مالزی، مجارستان، نیوزیلند، اردن، بحرین، قطر، کانادا، موریس و یونان خریداران زعفران ایرانی هستند.

در این مدت، همچنین 272 هزار و 149 کیلوگرم عسل طبیعی به ارزش 35 میلیارد و 722 میلیون و 531 هزار ریال معادل یک میلیون و 99 هزار و 844 دلار به 14 کشور چین، عراق، افغانستان، امارات، ترکیه، عمان، قزاقستان، کویت، لبنان، مالزی، آذربایجان، قطر، آلمان و بحرین صادر شده است.

صادرات خرما؛ 32 میلیون دلار

در پنج ماهه امسال، 25 هزار و 113 تن خرمای مضافتی تازه یا خشک کرده به ارزش یک هزار و 37 میلیارد و 207 میلیون و 988 هزار ریال معادل 31 میلیون و 966 هزار و 447 دلار صادر شده است. کشورهای یوگسلاوی، پاکستان، ژاپن، گرجستان، آذربایجان، آلبانی، ارمنستان، استرالیا، افغانستان، امارات، انگلستان، اندونزی، آمریکا، ایتالیا، بلغارستان، بوسنی، تایلند، ترکیه، ترکمنستان، دانمارک، سوریه، سنگاپور، سوئد، صربستان، عراق، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، کانادا، لبنان، لهستان، لیتوانی، مالزی، نروژ، هلند، هند، چین، اتریش، اتیوپی، ارمنستان، کره، رومانی، قطر، هنگ کنگ و نیوزیلند خرمای تازه از ایران وارد کرده اند.

صادرات شکلات؛ 29 میلیون دلار

در همین مدت پنج ماهه شکلات حاوی کاکائو به صورت غیر از بلوک و تخته نیز با وزن 7 هزار و 157 تن با ارزش 961 میلیارد و 196 میلیون و 619هزار ریال معادل 29میلیون و 515 هزار و 17 دلار صادر شده است که کشورهای خریدار شکلات ایرانی به ترتیب پاکستان، چین، آذربایجان، افغانستان، امارات، بحرین، ترکمنستان، سنگاپور، ساحل عاج، عراق، نروژ، یمن، پاکستان، اتریش، استرالیا، انگلستان، عمان، روسیه، قطر، کانادا، کویت، مالزی، سوئد، سومالی، کامبوج، کنیا، نیجریه، کره و مراکش هستند.

صادرات انجیر؛ یک میلیون دلار

در همین حال، انجیر تازه یا خشک کرده با وزن 457 هزار و 353 کیلو گرم و به ارزش ریالی 42میلیارد و 270 میلیون و 552 هزار و به ارزش دلاری یک میلیون و 299 هزار و 70 دلار به کشورهای ژاپن، استرالیا، امارات، کره، مالزی، نروژ، هند، چین، آلمان، انگلستان، آمریکا، تایلند، سنگاپور، قطر، کویت، افغانستان، برزیل، عمان، قزاقستان، کانادا، لبنان، هلند، ویتنام، هنگ کنگ و ترکمنستان صادر شده است.

خریداران رب گوجه ایرانی؛ 30 کشور

در پنج ماهه نخست امسال 52هزار و 537 تن رب گوجه فرنگی به ارزش ریالی 2 هزار و 382 میلیارد و 45 میلیون و 787 هزار و به ارزش دلاری 73میلیون و 254 هزار و 993 به کشورهای آذربایجان، آلمان، افغانستان، امارات، انگلستان، ترکیه، رومانی، ساحل عاج، سومالی، عراق، روسیه، قزاقستان، کانادا، کویت، لبنان، پاکستان، گرجستان، استرالیا، اسلواکی، ترکیه، اوکراین، آمریکا، بحرین، تاجیکستان، نیجریه، قطر، نیوزیلند، ماداگاسکار، مراکش و هلند صادر شده است.

سقز ایرانی در ترکیه و کویت

سقز با وزن یک هزار 680 کیلو گرم و با ارزش ریالی 870میلیون و 459 هزار و 200 و به ارزش دلاری 25 هزار و 200 به کشورهای ترکیه و کویت صادر شده است.

خریداران گلاب ایران؛ 20 کشور

گلاب استحصالی از گل محمدی با وزن یک هزار و 383 تن با ارزش ریالی 127 میلیارد و 934 میلیون و 603 هزار و به ارزش دلاری 3میلیون و 936هزار و 647 به کشورهای پاکستان، ژاپن، آذربایجان، آلمان، اتریش، افغانستان، امارات، انگلستان، بحرین، عراق، روسیه، قطر، کویت، کانادا، استرالیا، ترکیه، عمان، هلند، چین، فرانسه، گرجستان، هنگ کنگ و مالزی صادر شد.

صادرات هندوانه؛ 97 میلیون دلار

ایران 503هزار و 798 تن با ارزش 3 هزار و 180 میلیارد و 159 میلیون ریال، معادل 97میلیون و 798 هزار و 33 دلار هندوانه تازه به کشورهای پاکستان، گرجستان، آذربایجان، آلمان، اتریش، ارمنستان، استونی، افغانستان، امارات، انگلستان، بلغارستان، ترکیه، رومانی، سوئد، عراق، روسیه، قبرس، قزاقستان، قطر، کویت، لهستان، مجارستان، هلند و بحرین صادر کرده است.

کشور خریدار خاویار ایران

در همین مدت کشور از 388 کیلو گرم خاویار 31میلیارد و 492 میلیون و 530هزار ریال معادل 965 هزار و 380 دلار درآمد کسب کرده است. کشورهای هنگ کنگ، آلمان، امارات، آمریکا، ژاپن، ایتالیا، بلژیک، فرانسه، کویت و انگلستان خریداران خاویار ایران بودند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل صادراتی در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام