چگونه کیفیت مطالعه را بالا ببریم؟

کیفیت مطالعه
پانسیون مطالعاتی

چگونه کیفیت مطالعه را بالا ببریم؟

با توجه به سوالات متداول شما یکی از دغدغه های ذهنی شما عزیزان پاسخ به این پرسش مهم هست که کیفیت مطالعه به چه معنا است و چطور حاصل می آید؟

در جواب این سوال باید عرض کنیم که کیفیت در سایه کمیت حاصل می شود به این معنا که در وادی کنکور اگر ساعت مطالعه از میزان خاصی کمتر باشد کیفیت بی معنا خواهد بود.

فرضا اگر فردی 2 ساعت در روز درس بخواند هر چه قدر هم با کیفیت باشد می تواند به میزان 4 یا حداکثر 5 ساعت مطالعاتی بازده داشته باشد که عملا ساعت مطالعه کمی خواهد بود پس هر چه قدر هم که در این کمیت جزئی کیفیت را لحاظ کند،بی فایده است.

این نکته بسیار حائز اهمیت است که شما عزیزان ابتدا باید میزان قابل قبولی از ساعت مطالعه را در برنامه خود لحاظ کرده باشید و سپس برای افزایش کیفیت مطالعه اقدام نمایید وگرنه برای ساعت مطالعه کم،واژه کیفیت معنایی نخواهد داشت.

افزایش کیفیت مطالعه به کمک تکنیک های تندخوانی

قبل از اینکه متن را با دقت مطالعه کنید، سعی کنید یکبار با سرعت و به قول معروف بصورت روزنامه‌وار آن را برانداز کنید. اینکار به شما کمک می‌کند که محتوای کلی کتاب یا متن پیش روی خود را دریابید. همچنین کلماتی که به صورت بولد شده یا ایتالیک تایپ شده‌اند را پیدا می‌کنید. بدین ترتیب هنگام مطالعه اصلی خواهید توانست قسمت های مهم را پیدا کرده و تمرکز بیشتری هنگام مطالعه آن‌ها داشته باشید.

استفاده از خط بر یکی از مهمترین ترفند های تندخوانی نیز محسوب می‌شود. برای اینکه بفهمیم چگونه چگونه کیفیت مطالعه را بالا ببریم لازم است که حتما از یک خط بر استفاده کنیم. این خط بر می‌تواند هرچیزی باشد. از انگشت اشاره شما گرفته تا یک خودکار یا حتی خط کشی که آنرا زیر جملات قرار می‌دهید. این کار هم باعث افزایش دقت شما در حین مطالعه کردن می‌شود، هم موجب افزایش سرعت مطالعه شما نیز خواهد شد. برای این کار کافی است خط بر را زیر هر کلمه ( یا در سطوح بالاتر زیر هر عبارت) قرار دهید و با حرکت چشم آنرا تکان دهید. استفاده از خط بر مساوی است با سرعت و دقت، آن هم به صورت همزمان!

کیفیت مطالعه

تعداد تست و تمرین زیاد و تسلط بر روی تست ها

دومین فاکتور در افزایش کیفیت مطالعه افزایش تعداد تست و تمرین و تسلط بر روی تست ها است.

دستاورد کیفیت مطالعه و ساعت مطالعه بالا باید به این نقطه ختم شود که ما تعداد تست و تمرین را زیاد کرده و روی تست ها به تسلط کافی برسیم.

برای مطالعه بار اول نیاز نیست به تسلط کامل برسیم و می توانیم این مهم را با لحاظ کردن تست پوششی در برنامه روزانه به دست آوریم.

به این معنا که از مباحث قبلی حل تست و تمرین انجام داده و سعی کنیم مطالبی که فرضا در هفته گذشته خوانده ایم نه تنها فراموش نکنیم بلکه به تسلط روی آنها دست یابیم.

تعداد تست و تمرین زیاد، تکرار تست های علامت دار (تکرار تست هایی که قبلا زده ایم و مجدد از آنها حل تست انجام می دهیم) اهمیت بسیار بسیار بالایی دارد.

علت تاکید زیاد بر افزایش تعداد تست و تمرین

علت این همه تاکید بر روی حل تست و تمرین بیشتر و اهمیت حل تست چیست؟

زمانی که مبحثی را مطالعه می کنیم ممکن است نظر و برداشت ما با مؤلف و طراح تست متفاوت باشد و شاید ما نکته ای را استخراج کرده باشیم که طراح از زاویه دید دیگری به آن نگاه کرده است.

پس افزایش تست ها به خصوص از برنامه ها و مباحث قبلی و حل دوباره ی آن ها و حل تستهای علامتدار همه و همه ما را در رسیدن به این مهم یاری می دهند که بتوانیم دیدگاه طراحان را کشف کرده و به روش های حل و نکات مورد نظر تسلط یابیم.

به خصوص تست غلط زده یا علامت دار یا تست های آزمون های سراسری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تعداد صفحات مورد مطالعه

کیفیت مطالعه زمانی ارتقاء میابد که علاوه بر تعداد تست و تمرین، سعی کنیم تعداد صفحات بیشتری را هم مورد مطالعه قرار دهیم.

البته این افزایش سرعت مطالعه که روی کیفیت در مطالعه تاثیر مثبت خودش را دارد باید همراه با تعهد یادگیری بالا باشد و نه مطالعه با سرعت بالا و بدون دقت و تمرکز.

کیفیت مطالعه

چگونه به کمک تمرکز کیفیت مطالعه را بالا ببریم ؟

داشتن تمرکز کافی در انجام هر کاری ضروری است. مخصوصا اگر کاری که در حال انجام آن هستیم، نیازمند فکر کردن است. ذهن آگاهی به ما می‌گوید که رمز موفقیت در زندگی این است که هنگام انجام هر کاری، تمام توجه خود را به آن معطوف کنیم. یک فرد متمرکز قادر است به خوبی مطالب را درک کرده و یاد بگیرد. حال آنکه، کسی که در هنگام مطالعه از تمرکز کافی برخوردار نیز، همیشه با یادگیری مطالب مشکل خواهد داشت. اما برای مقابله با عدم تمرکز هنگام درس خواندن چه کار باید کرد؟

چجوری متمرکز شم!

اولین چاره این است که تمامی وسایلی که ممکن است حواس شما را پرت کنند، اعم از گوشی تلفن همراه، لپ تاپ و یا تلویزیون، را یا از خود دور کنید، یا خودتان از آنها دور شوید. مغز ما قادر نیست که همزمان بر روی دو کار تمرکز کند. پس اگر فکر می‌کنید که می‌توانید همزمان هم درس بخوانید و هم با دوست خود در تلگرام یا واتساپ چت کنید، سخت در اشتباهید. بهتر است که گوشی خود را خاموش کرده یا آن را روی حالت بی‌صدا بگذارید تا هنگام مطالعه حواستان پرت نشود. این گونه مطالعه با کیفیت و خوبی خواهید داشت.

چگونه با یادداشت کردن مراحل کیفیت مطالعه خود را بالا ببریم ؟

داشتن یک دفترچه خاطرات یکی از رضایت بخش‌ترین اتفاقات بچگی بود. ما در دفترچه خاطرات خود سعی می‌کردیم که اتفاقات و وقایع تلخ و شیرین را ثبت کنیم. این کار به ما کمک می‌کرد (یا می‌کند) که به خوبی با پستی و بلندی های زندگی آشنا شویم و در ادامه با آنها روبرو شویم. یادداشت کردن خاطراتمان ما را به یاد این می‌انداخت که هنوز هم چیزهایی داریم که برای داشتن آن‌ها خوشحال باشیم. اما این موضوع چگونه به ما کمک می‌کند تا کیفیت مطالعه خود را بالا ببریم ؟

عجله نکنید!

برای اینکه بتوانید مطالعه با کیفیت تری داشته باشید، بهتر است که یک دفترچه یادداشت کنار خود قرار دهید. سپس بعد از تمام شدن هر بخش آن را در دفترچه خود یادداشت کنید. این کار در درجه اول موجب افزایش انگیزه برای درس خواندن خواهد شد. به علاوه با انجام این کار شما خواهید فهمید که کجای برنامه‌تان قرار دارید. موفقیت های کوتاه مدت در ما حس رضایت را به وجد می‌آورند که این حس به صورت مستقیم بر روی کیفیت مطالعه و درس خواندن شخص تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

کیفیت مطالعه

فرصت طلایی مطالعه در نوروز!

پانسیون مطالعاتی نوروز و سالن مطالعه VIP خوارزمی اصفهان  , تعطیلات نوروزی فرصتی طلایی و تکرار نشدنی برای دانش آموزان است که می توانند فارغ از کلاس و مدرسه به مرور و بازخوانی مباحث بپردازند . چنانچه داوطلبی با تعهد بیشتر به اجرای برنامه ریزی مشاوری با تجربه در تعطیلات اقدام به مطالعه و جمعبندی دروس پایه و پیش یک نماید ، می توان به طور قطع و تضمینی گفت که این داوطلب جهش بسیار خوبی در آزمون های بعد از عید خواهد داشت.

 به همین منظور دپارتمان مشاوره خوارزمی با تحقیق و رصد تمام اردوهای مطالعاتی نوروز سال های گذشته در سراسر کشور ، آماده ی پاسخگویی در این زمینه به تمام داوطلبان عزیز است تا انشاء الله داوطلبان شرکت کننده در این اردوها بتوانند با انتخاب بهترین اردوی نوروزی ، استفاده ی مفید تر و سازنده تری از دوران طلایی عید داشته باشند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام