چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟

کارشناس دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟

اگر سابقه‌ی تحصیلی شما، رشته‌هایی مانند بازاریابی، فروش و یا مدیریت باشد؛ احتمالاً اطلاعاتی درباره‌ی کارشناس دیجیتال مارکتینگ دارید. با این وجود بعید نیست که بدون هیچ اطلاعاتی و از سر کنجکاوی، به دنبال پاسخ  این باشیم که چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟ و اینکه اصلا کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست؟ آمده‌اید. یا حتی ممکن است به عنوان صاحب یک کسب‌وکار نوپا، به دنبال یک دیجیتال مارکتر برای تجارت خود باشید. درهر صورت نگران نباشید؛ چه اطلاعاتی داشته باشید، چه هیچ‌چیزی ندانید و یا صرفا برای آشنایی کلی با این مهارت به جست‌وجو پرداخته‌اید، ما در این مطلب تمام سوال‌های شما را پاسخ خواهیم داد.
اگر دوست دارید درباره متخصص بازاریابی دیجیتال بدانید و پاسخ سوال‌های خود را پیدا کنید، با خوارزمی همراه باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال مجموعه تمام فعالیت‌های بازاریابی است که یک شرکت از طریق رسانه‌های دیجیتال انجام می‌دهد تا با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کند. مثلاً وب‌سایت، ایمیل، موتورهای جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی. دیجیتال مارکترها از طریق دستگاه‌هایی مثل گوشی موبایل، تبلت و لپ‌تاپ با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند. این یعنی در دیجیتال مارکتینگ باید بدانید که مشتریان بالقوه‌ی شما از چه طریق به اینترنت متصل می‌شوند، از چه دستگاهی برای ارتباط با شما استفاده می‌کنند و شما باید از طریق چه دستگاهی با آن‌ها صحبت کنید.

دیجیتال مارکتینگ با همتای سنتی خود، یعنی بازاریابی سنتی، متفاوت است. مثلاً در بازاریابی سنتی تمرکز بازاریاب فروختن محصول به مشتری بود اما در بازاریابی دیجیتال این‌طور نیست. دیجیتال مارکتینگ تلاش می‌کند دقیقاً در زمان و مکانی که مشتری به آن نیاز دارد در دسترس باشد و با این روش نزد مشتری ارزشمند می‌شود. هدف دیجیتال مارکتینگ این است که نیاز مشتری را در زمان و مکان مناسب و درست، پاسخ دهد.

بازاریابی دیجیتال مانند یک چتر است که بسیاری مشاغل تخصصی را شامل می‌شود. از جمله سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوایی، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، PPC و … .

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه کاری انجام می دهد؟

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ با وجود داشتن مهارت‌های مختلف، معمولا در یک زمینه تخصص کسب می‌کند و در همان مشغول به کار می‌شود. در ادامه چند موقعیت شغلی را که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به عهده بگیرد معرفی می‌کنیم:

کارشناس سئو

وظیفه کارشناس سئو این است که رتبه سایت را در بین موتورهای جست‌وجو ارتقا دهد. او باید هم روی مسائل فنی (مثل سرعت سایت) نظارت کند و هم برای تعیین استراتژی محتوا و تعیین کلمات کلیدی با تیم تولید محتوا در ارتباط باشد تا محتواها به‌گونه‌ای روی سایت قرار بگیرند که ترافیک ارگانیک بیشتری را به خود جذب کنند.

چه کسی برای سئو سایت مناسب است؟

سئو سایت دارای اصول و روش های مختلفی است که آگاهی از آن می تواند بازدید وب سایت شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

هر شخصی می تواند اصول ابتدایی سئو را فراگرفته و با بکارگیری آن رتبه خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهد. با این وجود تنظیمات پیشرفته سئو نیازمند دانشی است که از طریق مطالعه، تمرین و تجربه حاصل می‌شود و در اختیار متخصصانی است که برای یادگیری آن زمان زیادی صرف کرده اند.

بسیاری از اشخاص، شرکت ها و سازمان ها با هدف بهینه سازی سریع و حرفه ای وب سایت خود از کارشناسان سئو کمک می‌گیرند تا هرچه سریعتر و به بهترین شکل ممکن به نتایج دلخواه خود دست یابند.

مراحل سئو کدام است؟

سئو علاوه بر دانش به صرف زمان نیازدارد و شامل مراحل مختلفی است. مهمترین مراحل سئو عبارت اند از: سئو تکنیکال، بازاریابی محتوایی و لینک سازی هدفمند.

سئو تکنیکال

رعایت اصول استاندارد در  طراحی وب سایت تا حد بسیار زیادی به سئو تکنیکال کمک می‌کند. رعایت اصول سئو در طراحی، استانداردهای کد نویسی، رعایت اصول سرعت لود صفحات سایت به همراه طراحی ریسپانسیو صفحات از اصول اساسی سئو تکنیکال به شمار می‌آید.

بازاریابی محتوایی

بررسی رقبا، آنالیز کلمات کلیدی، تولید محتوای ارزشمند، دسته بندی، برچسب گذاری و لینک سازی مناسب تنها بخشی از فرآیند بازاریابی محتوایی به شمار می‌آید.

هر سایتی بدون محتوا یک پیکره بی جان است که مشاهده آن برای مخاطب هیچ جذابیتی نخواهد داشت، بنابراین تولید و بازاریابی محتوا یکی از مهمترین بخش های سئو سایت بشمار می‌رود.

لینک سازی هدفمند

همواره سایت هایی وجود دارند که از سایت شما سابقه بیشتری دارند و برای اینکه بتوانید به جایگاه بهتری در موتورهای جستجو دست یابید لازم است لینک سازی خارجی مناسب و هدفمندی داشته باشید.

لینک سازی هدفمند به  SEO Off-page  هم معروف است.

سئو سایت یک فرآیند کاملا علمی و تخصصی است که شناسایی و بکارگیری آن نیامند دانش و تخصص است.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

کارشناس بازاریابی محتوایی

 ممکن است کارشناس بازاریابی محتوایی را با تولیدکننده محتوا اشتباه بگیرید. اما مسئولیت‌های این دو موقعیت شغلی باهم متفاوت است. یک تولیدکننده محتوا، معمولا در یکی از زمینه‌های تولید محتوای متنی و تصویری فعالیت می‌کند؛ در حالی که کارشناس بازاریابی محتوایی، یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ است که به کار هماهنگی تولیدکنندگان محتوا، چیدن استراتژی محتوا و هماهنگی با کارشناس سئو می‌پردازد. هدف او این است که با تولید و توزیع محتوای جذاب و کاربردی، در هریک از قسمت‌های سفر مشتری، افراد را به کسب و کار مورد نظر جلب کند.

کارشناس شبکه‌های اجتماعی

کار کارشناس شبکه‌های اجتماعی را می‌توان تلفیقی از کارشناس سئو و کارشناس بازاریابی محتوایی دانست. یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ که در این حوزه مشغول به کار می‌شود، باید روی تولید و توزیع مناسب محتوا در شبکه‌های اجتماعی، زمان‌بندی پست‌ها، ارتباط با مخاطبان و تعیین هشتگ‌ها نظارت داشته باشد. همچنین این موقعیت شغلی در ارتباط نزدیک با دو موقعیت قبلی است و گاهی زیرمجموعه بازاریابی محتوایی محسوب می‌شود.

مهارت های مورد نیاز:

  • این باید در مورد کانال های رسانه های اجتماعی بداند.
  • باید خلاقیت زیادی داشته باشد.

کارشناس کمپین دیجیتال مارکتینگ

این موقعیت شغلی نسبت به دو موقعیت قلبی، فنی‌تر است و شخصی که آن را به عهده می‌گیرد، وظیفه مدیریت و تحلیل کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ را به عهده دارد. به عنوان مثال، به دنبال نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی می‌گردد که به کمک آن‌ها بتواند به بهترین شیوه رفتار کاربران در کمپین را تحلیل کند.

مدیر دیجیتال مارکتینگ

اگر به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ به این بخش ارتقا پیدا کنید، وظایفتان بیش از پیش می‌شود. در این موقعیت شما باید بین تمام تیم‌هایی که زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ یک شرکت هستند، هماهنگی برقرار کنید؛ یک استراتژی برای تمام جنبه‌های بازاریابی دیجیتال بگیرید و دائم در حال تحلیل و بهبود عملکرد بخش‌های مختلف باشید.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

مهارت یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ مهارت‌های مختلفی دارد. او باید بر تمام حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ تسلط نسبی داشته باشد و در یکی از این حوزه‌ها، خبره باشد. در ادامه چند مهارت مورد نیاز دیجیتال مارکترها را معرفی می‌کنیم.

1. ایمیل مارکتینگ

برخی از شرکت ها از ایمیل مارکتینگ به عنوان روشی برای ارتباط با مخاطب استفاده می کنند. ایمیل ها اغلب با هدف ترویج محتوا، معرفی خدمات، ارائه تخفیفات و اطلاع رسانی رویداد استفاده می شود.

2. بازاریابی موتور جست‌وجو (SEM) و سئو

سئو برای موفقیت در یک کمپین بازاریابی دیجیتال نقش مهمی دارد، به همین دلیل است که یادگیری چگونگی بهینه‌سازی وب‌سایت، برای موتورهای جست‌وجو مهم است. کسب مهارت‌های سئو کار با سایر روش‌های بازاریابی آنلاین را آسان‌تر می‌کند. اگرچه به احتمال زیاد شما در تیم خود یک متخصص سئوی اختصاصی را خواهید داشت اما به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ اگر از سئو، سررشته و بر کار آن‌ها نظارت داشته باشید؛ برای شما اهمیت دارد و امتیازی مثبت خواهد بود. بهترین و مفید‌ترین راه‌کار آموزش سئو، تجربه‌ی کار با سئو است.همچنین درباره بازاریابی موتورهای جست‌وجو مطالعه‌ کنید تا به جز جنبه‌های فنی کار، با روش فکر کردن گوگل  آشنا شوید!

3. ابزارهای تحلیل

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ، تحلیل مواردی مانند روند رشد سئوی سایت است. به همین دلیل، یک دیجیتال مارکتر باید به ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول تسلط داشته باشد. همچنین، توانایی تحلیل شبکه‌های اجتماعی با استفاده از ابزارهای مختلف نیز یک مهارت مهم در همین زمینه است.

4. تفکر طراحی

شما قرار نیست کار طراحی را انجام بدهید اما باید بر کار طراحان سایت و شبکه‌های اجتماعی نظارت داشته و با آن‌ها در ارتباط باشید. پس خوب است که اندکی درباره تفکر طراحی و تجربه کاربری (User experience) مطالعه کنید.

5. بازاریابی محتوایی

بی‌شک بازاریابی محتوایی و بازاریابی دیجیتال ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه بخواهید سئوی سایت را بهبود ببخشید و چه بخواهید بر شبکه‌های اجتماعی نظارت کنید، نیاز به محتواهای جذاب دارید.

6. دانش فنی

اگر می‌خواهید کارشناس دیجیتال مارکتینگ شوید، بی‌شک به دانش فنی هم نیاز خواهید داشت. مقداری توانایی برنامه‌نویسی سایت و همچنین آشنایی با سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، قطعا مورد نیاز شما خواهد بود.

7. فریم ورک  RACE

تمام کار ها در فضای دیجیتال اعم از برنامه ریزی، اجرا، مدیریت و ارزیابی باید بنابر مدل RACE انجام شود. در واقع این مدل به هدف ایجاد شیوه ای منسجم تر و ساختارمند برای فعالیت در دنیای دیجیتال ایجاد شد زیرا طبق تحقیقات صورت گرفته بسیاری از شرکت ها استراتژی بازاریابی دیجیتال خوبی ندارند و در تعیین مسیر و ابزار درست، اشتباه می‌کنند. پس با استفاده از فریم ورک RACE مناسبت ترین استراتژی را طراحی و اجرا می‌کنیم.

فریم ورک RACE چرخه عمر کامل مشتری یا قیف بازاریابی را در برمی‌گیرد. حال ببینیم هرکدام از این مراحل چیست و چه اتفاقی در آن روی می‌دهد.

به نقل از سایت smartinsights طبق تحقیقاتی که صورت گرفت، در کمال ناباوری مشخص شد بسیاری از بیزینس ها و شرکت های کوچک و بزرگ استراتژی دیجیتال مارکتینگ ندارند!

حتی هنگامی که شما استراتژی لازم را داشته باشید اینکه بدانید آن را از کجا و چگونه شروع کنید یا چگونه آن را سازمان دهی کنید، یک چالش بزرگ برای شما خواهد بود.

در نتیجه استفاده از فریم ورک RACE باعث می شود تمام بیزینس ها از مزایا و پتانسیل فضای آنلاین نهایت اسفاده را ببرند.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

5 نکته برای تبدیل شدن به کارشناس دیجیتال مارکتینگ

تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال به تلاش و زحمت زیادی نیاز دارد اما انجام این تلاش و پیگیری‌ها به شما کمک می‌کند بهترین کار بازاریابی دیجیتال را از آن خود کنید. با این وجود اگر مایل به تلاش یادگیری‌های مورد نظر این شغل هستید، هیچ‌کاری نیست که مانع راه شما برای تبدیل شدن به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باشد. ما در این‌جا ده قدم مهم و اساسی را که می‌تواند راهنمای شما باشد، آورده‌ایم.

1. با سایر افراد فعال در ارتباط باشید

یکی از بهترین راه‌های یادگیری دیحیتال مارکتینگ، ارتباط با افراد باتجربه و سرشناس این حوزه است. این افراد را پیدا کنید و تلاش کنید از آن‌ها بیاموزید. استراتژی‌هایشان را ببینید تا متوجه شوید که برای هر مشکل، چه راهی را در پیش گرفته‌اند.

همچنین می‌توانید در انواع گردهمایی‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید تا بیشتر با این فضا آشنا شوید.

2. مهارت‌های بازاریابی و کار با رسانه‌های اجتماعی را کسب کنید

علاوه بر استفاده از تبلیغات پولی مثل تبلیغات فیس‌بوک و… ، همچنین شما باید یادبگیرید که چگونه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی دیگر انجام می‌شود و  از آن استفاده می‌کنند. بسته به نوع وب‌سایت و کسب‌وکار خود ممکن است نیاز داشته باشید شبکه‌های رسانه‌ای دیگری مثل توییتر، پینترست و لینکدین را کاوش کنید. به همین علت، مهم است که مهارت‌ لازم در برخورد با این رسانه‌ها را داشته باشید.

3. اجرای کمپین‌های بازاریابی محتوایی

برای تامین و پیش‌برد کمپین‌های تبلیغاتی بازاریابی دیجیتال خود، به محتوایی نیاز دارید که بتواند تمام مشخصات زیر را در خود گنجانده باشد:

  • کاربر را راضی کند و همه‌ی آنچه که به دنبال آن است به او بدهد.
  • برای کاربران جالب باشد و به خواندن آن رغبت داشته باشند.
  • برای هر پلتفرمی مثل سئو و … بهینه‌ شده باشد.
  • رتبه‌بندی دریافت کند.

محتوا می‌تواند به صورت متن، فیلم یا صوت باشد و در قالب‌های مختلفی مانند مقالات، فیلم‌های یوتیوب و پادکست‌ها منتشر شوند.

در یک تیم بازاریابی پیشرفته‌ی دیجیتال، شما به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ این وظیفه را به عهده ‌ندارید که مطالب را بنویسید و تهیه کنید. چرا که نویسندگان اختصاصی برای این کار خواهید داشت. اما این وظیفه‌ی شماست که از تولید نوع مناسب محتوا برای کمپین‌های مختلف، اطمینان حاصل کنید.

4. دریافت گواهینامه بازاریابی دیجیتال

یکی از سریع‌ترین و کارآمدترین راه‌ها برای تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال، آموزش دیدن از یک دوره‌ی جامع بازاریابی دیجیتال است. این دوره به شما چیزهایی که درباره‌ی یک بازاریاب دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ باید بدانید؛ بدون نیاز به خواندن منابع و راهنماهای متفرقه، جداگانه و همچنین بدون نیاز به جست‌وجو اضافی، می‌آموزد. دریافت گواهینامه بازاریابی دیجیتال از یک شرکت معتبر، یک راه عالی برای نشان دادن به افرادی است که دنبال چنین نیرویی هستند. این گواهینامه به آن‌ها می‌گوید شما بازاریابی دیجیتال را می‌شناسید و اطمینان درباره‌ی شناخت شما از این حوزه‌ را تضمین می‌کند.
اما فراموش نکنید که داشتن گواهینامه ثابت نمی‌کند که شما یک فرد حرفه‌ای، کاربلد و متخصص در این زمینه هستید. تنها نشان می‌دهد که دانش لازم برای انجام این‌کار را دارید و می‌توان در مراحل اولیه برای واگذاری این کار، به شما اعتماد کرد.
البته برای به دست آوردن جایگاه در یک آژانس یا شرکت بزرگ، باید چندین سال سابقه کار و روش‌هایی برای نشان دادن و اثبات تخصص خود داشته باشید.

5. به آخرین‌ بروزرسانی‌ها و امکانات دیجیتال آگاه باشید

گوگل سالانه هزاران بروزرسانی در نتایج جست‌وجو و الگوریتم‌های خود انجام می‎دهد، فیس بوک تمام مدت به امکانات خود اضافه می‌کند و گوگل ادز به سمت به هوش مصنوعی شدن، حرکت می‌کند. تغییراتی که در صنعت بازاریابی دیجیتال اتفاق می‌افتد مداوم و بسیار زیاد است. این به معنی این است که یادگیری هرگز برای کارشناسان بازاریابی دیجیتال متوقف نمی‌شود و درست همین ویژگی است که شغل کارشناس دیجیتال مارکتنیگ بودن را جالب و چالش برانگیز می‌کند. شما هیچ‌وقت از این کار خسته نخواهید شد چرا که همواره چیزهای جدید برای کشف و یادگیری دارید.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری مناسب است؟

دیجیتال مارکتر ها می گویند بازاریابی دیجیتالی برای هر کسب و کاری و در هر صنعتی کار می کند. صرف نظر اینکه شرکت شما چه چیزی می فروشد، دیجیتال مارکتینگ شامل شناسایی شخصیت خریداران برای درک نیاز آن ها و ایجاد محتوای آنلاین با ارزش است. و به این معنی است که همه شرکت ها، چه از نوع B2B و چه B2C می توانند از ابزار و تاکتیک های دیجتال مارکتینگ بهره مند شوند. تنها ابزار و نحوه استفاده از ابزارها ممکن است متفاوت باشد.

در دیجیتال مارکتینگ چقدر طول می کشد تا نتایج دیده شود؟

با دیجیتال مارکتینگ شما خیال تان راحت است که به سرعت می توانید نتیجه فعالیت های آنلاین خود را مشاهده کنید و این نتیجه نسبت به بازاریابی آفلاین بسیار سریع تر است. در حقیقت دلیل آن هم بخاطر سادگی محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا همان ROI است.

اگر شما زمان معینی را برای شناسایی پرسونای مخاطبان خود صرف کنید، و همچنین تمرکز خود را بر روی تولید محتوای مناسب و با کیفیت قرار دهید به احتمال زیاد بتوانید در عرض شش ماه اول فعالیت خود نتایج خیلی خوبی را مشاهده کنید.

اگر شما از تبلیغات پولی نیز استفاده کنید سریع تر به نتیجه می رسید؛ گرچه پیشنهاد ما این است که فعلا این مورد را کنار بگذارید و روی فعالیت های ارگانیک (رایگان) مانند محتوای خوب، سئو و رسانه های اجتماعی تمرکز کنید تا موفقیت های بعدی شما پایدار باشد.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟

برای ایجاد حرفه ای در بازاریابی دیجیتال، فقط یک راه حل واحد وجود ندارد. شما باید تلاش زیادی کنید. با این حال، هر بازاریاب دیجیتال باید با این اصول آشنا باشد.

  • درک مفاهیم بازاریابی داشته باشید
  • اطلاعات در مورد استراتژی های بازاریابی دیجیتال داشته باشید
  • درک تجزیه و تحلیل وب

آیا می‌توانم بدون هیچ تجربه‌ای کارشناس دیجیتال مارکتینگ بشوم؟

دیجیتال مارکتینگ نیز مانند هر شغل و حرفه دیگری نیاز به مقداری یادگیری و کارآموزی پیش از شروع به کار دارد. مهم‌ترین نکته این است که بدانید با شروع به کار در دنیای دیجیتال مارکتینگ، نیاز دارید که دانسته‌هایتان را همواره به روز نگه دارید و دائم در حال مطالعه و جست‌وجو باشید.

کارآموزی کردن برای شرکت‌هایی که کارآموز دیجیتال مارکتینگ می‌پذیرند یکی از راه‌هایی است که باعث می‌شود در این کار مقداری تجربه کسب کنید و بتوانید کم‌کم وارد بازار کار بازاریابی دیجیتال بشوید.

فرصت های شغلی بازاریابی دیجیتال در ایران کدامند ؟

مشاغلی که پرداخت های بالا به افراد صورت می گیرد در زمینه های زیر می باشد:

  • مدیر بازاریابی دیجیتال
  • متخصصان SEO
  • مدیر بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • مدیر بازاریابی محتوایی
  • مدیر تبلیغات دیجیتال
  • متخصص گوگل ادورز
  • مدیر ایمیل مارکتینگ

درآمد دیجیتال مارکتینگ در ایران چقدر است؟

مانند بسیاری از شغل‌ها و حرفه‌ها، حقوق یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ به میزان سابقه، نوع شغل ( کار در یک شرکت یا کار آزاد) و کشوری که در آن کار انجام می‌شود بستگی دارد. درآمد دیجیتال مارکتینگ در ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. نمی‌توان یک میزان درآمد ثابت و قطعی در نظر گرفت. به طور مثال یک تولید کننده محتوا بسته به مهارت کیفی کاری که ارائه خواهد داد، می‌تواند از ماهی ۵۰۰ هزارتومان تا ۳۰ میلیون تومان برای تولید محتوا درآمد داشته باشد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام