چگونه با آردوینو ربات نوریاب بسازیم؟

ربات نوریاب
رباتیک

چگونه با آردوینو ربات نوریاب بسازیم؟

در این مطلب قصد داریم یک ربات نوریاب با استفاده از آردوینو بسازیم. از مقاله قبلی در مورد ساخت ربات نوریاب میدانیم که ربات نوریاب رباتی است که به نور حساسیت داشته و به سمت آن حرکت میکند. مدلی از ربات نوریاب که قبلا ساختیم بدون استفاده از میکروکنترلر ساخته شده بود اما در این پست قسمت قصد داریم تا ربات خود را با کمک میکرو کنترلر آردوینو بسازیم. در ادامه لیست قطعات مورد نیاز برای ساخت این ربات را با هم بررسی خواهیم کرد.

قطعات مورد نیاز برای ساخت ربات نوریاب با آردوینو

گیربکس 4 عدد

آردوینو نانو

درایور L293

چرخ

ماژول سنسور LDR

جا باتری 18650

از قبل با طرز کار یک ربات نوریاب ساده بدون میکرو آشنا شدیم. در اینجا نیز هدف همان کاری است در ساخت ربات نوریاب ساده انجام دادیم. میدانیم که سنسور LDR یک سنسور نوری است که مقاومت آن با تغییر میزان تابش نور تغییر خواهد کرد. در اینجا قصد ما این است تا از این خاصیت استفاده کنیم و ربات خود را راه اندازی کنیم. برای راه اندازی ربات باید آردوینو خود را به گونه ای برنامه ریزی کنیم که با تغییر مقاومت هر یک از سنسور ها با تغییر میزان شدت نور موتورها  را راه اندازی کند.

شیلد درایور L293

برای راه اندازی موتورها نیز میدانیم که به یک درایور موتور نیاز داریم. در این پروژه ما از شیلد درایور L293 استفاده خواهیم کرد. در پروژه قبلی مربوط به ساخت ربات هوشمند با آردوینو ما با این مدل از درایورها آشنا شدیم. این درایور موتور L293D برای آردوینو احتمالاً یکی از پر کاربردترین درایورهای بازار است و دارای 2 اتصال سروو و 4 اتصال موتور برای موتورهای DC یا استپ است. این امر آن را به وسیله ای عالی برای هر پروژه رباتیک تبدیل می کند.

شیلد درایور L293

این شیلد درایور موتور سازگار با آردوینو محصولی کامل است که می توان از آن برای هدایت 4 موتور DC یا دو استپ 4 سیم و دو سرو 5 ولت استفاده کرد. این شیلد موتور DC و استپر را با L293D درایو می کند و سروو را با Arduino pin9 و pin10 هدایت می کند.

L293D یک درایور یکپارچه ، ولتاژ بالا ، جریان بالا و 4 کانال است. اساساً ، این بدان معناست که با استفاده از این تراشه می توانید از موتورهای DC و منبع تغذیه تا 36 ولت استفاده کنید ، زیرا برخی از موتورهای بسیار بزرگ و تراشه می توانند حداکثر جریان 600 میلی آمپر در هر کانال را تأمین کنند ، تراشه L293D نیز همان چیزی است که به عنوان یک نوع  پل H H-Bridge شناخته می شود به طور معمول یک مدار الکتریکی است که می تواند ولتاژ را از طریق بار در هر دو جهت ورودی ، اعمال کند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی مجری رسمی برگزاری دوره های آموزشی رباتیک به صورت حضوری و آنلاین. ارائه ی گواهینامه بین المللی مورد تایید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قابل ترجمه با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه

این پروژه ما همچنین از ماژول شدت نور ( LDR ) نیز استفاده خواهیم کرد که در ادامه برخی از ویژگی های این ماژول را ملاحظه میکنید.

ماژول شدت نور LDR Sensor Module

ویژگی های ماژول شدت نور

  • می تواند روشنایی محیط و شدت نور را تشخیص دهد
  • حساسیت قابل تنظیم (از طریق تنظیم پتانسیومتر دیجیتال آبی)
  • ولتاژ کاری 3.3 ولت تا 5ولت
  • نوع خروجی :  خروجی ولتاژ آنالوگ – خروجی های سوئیچینگ دیجیتال (0 و 1) -D0A0
  • سوراخ پیچ و مهره ثابت برای نصب آسان
  • اندازه PCB بورد کوچک: 3 سانتی متر * 1.6 سانتی متر
  • نشانگر توان (قرمز) و نشانگر خروجی سوئیچ دیجیتال (سبز)
  • از تراشه مقایسه گر LM393 استفاده میکند، پایدار است

همچنین در این پروژه ما از یک برد آردوینو اونو  برای میکروکنترلر این ربات استفاده خواهیم کرد. همان طور که میدانید برد های آردوینو اخیرا به شکلی گسترده در صنایع رباتیک و اینترنت اشیا مورد استفاده قرار میگیرند هزینه نسباتا پایین و همچنین راحتی استفاده این بردهای پردازنده از دلایل گسترش استفاده این ابزار میباشد. توجه داشته باشید که شیلد درایور L293 کاملا منطبق بر بردهای آردوینو سری اونو میباشد و همین امر کار را برای شما بسیار راحت خواهد کرد و برای ساخت این ربات به کمترین میزان اتصالات و سیم کشی نیاز خواهید داشت.

برد آردوینو Uno R3 اورجینال

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﺷﺮﮐﺖ در دوره رباتیک ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

مدار ربات نوریاب

در نهایت برای ساخت این مدل ربات شما به یک شاسی نیاز خواهید داشت که در این آموزش سعی بر این بده که با ساده ترین ابزار موجود که تهیه آنها به راحتی صورت خواهد گرفت این ربات را بسازیم اما چنانچه قصد دارید ربات شما ظاهر متفاوتی داشته باشد و اتصالات شما غیر از چسب باشد و با استفاده از پیچ و مهره شاسی ربات خود را تکمیل کنید میتوانید از انواع شاسی ربات موجود در بازار نیز استفاده کنید. لازم به ذکر است تفاوت ظاهر شاسی ها تغییری در عملکرد ربات به وجود نخواهد آورد جز در مواردی که ساختار شاسی ربات جزیی از عملکرد ربات میباشد و با تغییر آن عملکرد ربات نیز تغییر میباد. اما در این ربات مهمترین چیزی که ما نیاز داریم یک شاسی ربات ساده است که امکان اتصال گیربکس ها و سنسورها را دارد .

در نهایت به منظور برنامه نویسی این ربات شما به IDE آردوینو نیاز خواهید داشت و تنها کافیست با دانلود برنامه ربات و انتقال آن به ربات خود از طریق این IDE به ربات خود مرحله نهایی تکمیل ربات خود را انجام دهید. پس از ارسال برنامه به آردوینو و اتصال درایور به باتری ربات شما نوری را که به سنسورها تابانده شود دنبال خواهد کرد. برای عملکرد بهتر ربات چنانچه تست نهایی ربات را در یک محیط کم نور انجان دهید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

در این آموزش از باتری های 18650 برای راه اندازی ربات استفاده شده است. ما نیز پیشنهاد میکنیم از این باتری ها برای پروژه های خود استفاده کنید چرا که این باتری ها قابل شارژ بوده و شما میتوانید بارها و بارها در پروژه های مختلف خود از آنها استفاده کنید اما چنانچه تمایل داشته باشید میتوانید از باتری های قلمی نیز برای راه اندازی ربات خود استفاده کنید. چنانچه در نظر دارید از باتری های قلمی استفاده کنید حتما توصیه میگردد از 4 باتری آلکالاین برای این منظور استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. در این صورت احتمالا مجبور خواهید بود در سایز شاسی خود نیز تجدید نظر کنید چرا که جا باتری قلمی 4 تایی برای نصب روی ربات به فضای بیشتری نیاز خواهد داشت.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام