چطور در بازار سکه و طلا سرمایه گذاری کنیم؟

بازار سکه
بورس

چطور در بازار سکه و طلا سرمایه گذاری کنیم؟

امروزه در ایران ارزش ریال کاهش پیدا کرده و این امر باعث نگرانی مردم نیز شده است.

مردم در اقشار مختلف جامعه نیز با کاهش ارزش ریال تصمیم می‌گیرند که پول خود را چگونه سرمایه‌گذاری کنند تا ارزش پولشان حفظ شود.

بعضی افراد در این مواقع سرمایه‌گذاری‌های عجیبی انجام می‌دهند که از نظر اقتصادی کاملاً نادرست است. با کاهش ارزش ریال مردم برای سرمایه‌گذاری به بازارهای طلا و دلار سرازیر می‌شوند که این امر باعث افزایش خرید و فروش این موارد است.

سرازیر شدن مردم به این‌ گونه بازارها، باعث به وجود آمدن دلالان در این زمینه می‌شود که گاها دلیل ضرر رسیدن به مردم خواهد بود. این کار افراد جامعه برخلاف نظر کارشناسان است و نباید به این شکل پیش رود.

سوالی که پیش می‌آید این است که اگر خرید سکه کار درستی نیست، پس چگونه باید ارزش پول خودمان را حفظ کنیم؟

آیا باید برای ناکارآمدی اقتصادی دارایی خود را فدا کنیم؟

پاسخ این سؤال خیر است، شما به‌راحتی می‌توانید هم از ارزش پول خود حفظ کنید و هم گام هایی در راستای ضد اقتصادی ملی برندارید.

یکی از راهکارها، سرمایه گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری طلا است.

اگر شما بودجه خود را در این صندوق سرمایه گذاری کنید، در اقبال آن به شما اوراق سکه و طلا واگذار می‌شود. درنتیجه با سرمایه‌گذاری پول خود در صندوق سرمایه‌گذاری طلا، ارزش سرمایه‌گذاری شما بر اساس نرخ روز طلا و سکه محاسبه می‌شود و از آن به شما سود تعلق می‌گیرد.

حال می‌خواهیم بدانیم این صندوق‌ها با پول ما چه کاری انجام می‌دهند. صندوق های سرمایه گذاری طلا با پول‌ها، سهام شرکت‌های مختلف را خریداری و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و سپس سود حاصل را به سهامداران خود پرداخت می‌کنند.

با کمی بررسی متوجه خواهید شد سودی که این صندوق‌ها با شما پرداخت می‌کنند حتی از سود بانکی نیز بیشتر است و گاها به دو برابر سود بانکی نیز می‌رسد.

بازار سکه

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک چیست؟

برای درک بهتر این موضوع در اینجا ابتدا به بررسی یک مثال ساده می‌پردازیم.

اگر تا به حال در برخی صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی و یا آشنایان خود شرکت کرده‌ باشید، می دانید که برای شرکت در این‌گونه صندوق‌ها باید ماهیانه مبلغی را به فرد مسئول بدهید تا در آخر هر ماه قرعه‌کشی انجام شود و به فرد برنده پولی که در آن ماه جمع شده است پرداخت شود.

این قرعه‌کشی فقط در میان افرادی که در صندوق شرکت کرده‌اند انجام می‌گیرد. مهم‌ترین ویژگی که این صندوق دارد این است که اگر ۱۰ نفر ماهیانه ۲۰ هزارتومان در صندوق بگذارد ماهانه ۲۰۰ هزارتومان جمع می‌شود و این پول ثابت است. این خاصیت را نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ابعاد بزرگ‌تری دارند.

صندوق سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک‌نهاد مالی شناخته می‌شود که زیر نظر سازمان اوراق بهادار و بورس تهران است. این صندوق پول سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری می‌کند و در اوراق بهادار  همانند، اوراق قرضه، طلا و… سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نحوه عملکرد صندوق سرمایه گذاری طلا

متخصصان مالی، صندوق سرمایه‌گذاری را مدیریت می‌کنند و هدف این متخصصان این است که گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند تا سود خوبی به دست آید.

اگر شما نیز عضو صندوق سرمایه‌گذاری باشید به همان نسبت که سهم دارید می‌توانید از آن سود به دست آورید.

در این صندوق‌ها پول‌ها در سبدی از دارایی‌های مالی سرمایه‌گذاری می‌شود و نسبت به نرخ بازده آن سود تعلق می‌گیرد. در بعضی‌اوقات صندوق برای اینکه ریسک را کاهش دهد در اوراق مشارکت دولتی پول‌ها را سرمایه‌گذاری می‌کند.

اگر می‌خواهید سود بیشتری کسب کنید باید ریسک زیادتری کنید؛ چراکه بازده و سود باهم رابطه مستقیم دارند. این‌گونه صندوق‌ها به دلیل استفاده از افراد خبره دارای مزیت ویژه‌ای هستند و سودی که از این طریق به دست می‌آید مطمئن‌تر است.

افراد خبره در صندوق ریسک را در بازه کنترل‌شده قرار می‌دهند در نتیجه سود حاصله با اطمینان بیشتری به دست می آید.

بازار سکه

سرمایه گذاری در سکه به چه معنا است؟

در همین شروع بحث باید عرض کنیم که سرمایه گذاری در بازار سکه با سرمایه‌گذاری در طلا و بازار طلا تفاوت‌هایی دارد. هرچند هر دو این بازار مستقیماً به فلز گران‌بهای طلا مربوط می‌شوند اما برای بیان تفاوت‌های این دو همین‌قدر باید بگوییم که بازدهی بازار سکه در ۱۰ سال اخیر بیش از ۱۰۰۰ درصد بوده اما برای بازار طلا این میزان بسیار کمتر بوده است. سرمایه گذاری در سکه به معنی خرید انواع سکه‌های بهار آزادی در طرح‌های مختلف برای کسب سود و یا سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت به‌عنوان پشتوانه مالی است. قابلیت‌های سکه باعث می‌شود تا هم بتوان از آن برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و هم بلندمدت و هم به‌عنوان روشی برای جمع‌کردن پشتوانه مالی در آینده استفاده نمود.

بازار سکه چگونه بازاری است؟

بسیاری از مردم با این تصور که بازار سکه دقیقاً مشابه با بازار طلا حرکت می‌کند، اقدام به خرید سکه نموده و در فاصله بسیار اندکی درصد قابل توجهی از سرمایه خود را از دست می‌دهند. ترس از شکست بیشتر باعث می‌شود تا آن‌ها با اولین ضرر از بازار خارج شده و سرمایه خود را به باد دهند. اما ماهیت بازار سکه با سایر بازارهای مالی کمی متفاوت است. سکه به دلیل استفاده از طلا در ساخت آن‌هم تحت تأثیر بازارهای جهانی و قیمت روز طلا در دنیا قرار دارد و هم به دلیل اختصاصی بودن ضرب آن برای کشور ایران تحت تأثیر عوامل درونی نوسان می‌نماید. برخلاف طلا که قیمت آن باید در بازار داخل برای جلوگیری از قاچاق متناسب با بازار بین‌المللی باشد، بازار سکه‌این محدودیت را نداشته و امکان نوسانات بالا برای آن قابل تصور است.

این بازار با میزان رشد بسیار بالا و بازدهی مناسب یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی در ایران است که حتی خارجی‌ها را هم به سمت سرمایه‌گذاری در آن سوق داده است. میزان نقد شوندگی مناسب، حفظ ارزش سرمایه در گذر زمان و نرخ رشد مناسب در بازه‌های زمانی طولانی‌مدت ازجمله سایر ویژگی‌هایی است مه برای بازار سکه می‌توان آن را متصور بود. روند قیمتی بازار سکه هم هرچند با نوسان زیادی در کوتاه‌مدت روبرو است اما در همه این سال‌ها نمودار مشابهی را از خود ثبت نموده است. حرکت بالاتر از نرخ تورم آن در هرساله نیز باعث شده تا سکه تبدیل به روشی برای دور زدن افزایش قیمت‌ها در میان کاربران ایرانی شود.

بازار سکه

مزایا و معایب بازار سکه

برای ورود به بازار سکه اطلاع از مزایا و معایب این بازار می‌تواند در اتخاذ تصمیمات کاربران نقشی اساسی ایفا نماید. در این بخش به معرفی مهم‌ترین مزایا و معایب بازار سکه و سرمایه گذاری در سکه می‌پردازیم.

مزایای بازار سکه

۱- نقد شوندگی بسیار خوب:

سکه‌ها هیچ‌وقت روی دست شما باد نخواهند کرد. بازار سکه‌ایران در حال حاضر به میزان رشدی رسیده است که به‌راحتی می‌توان حجم بالایی از سکه را در آن خریدوفروش نموده و در بازه  زمانی کوتاهی آن‌ها را نقد نمود.

۲- بازدهی فوق‌العاده:

یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این بازار در میان ایرانی‌ها بازدهی‌های بسیار زیادی است که سکه در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت از خود به ثبت رسانده است. امکان ورود با سرمایه‌های متوسط: برای ورد به بازار سکه حتماً نباید سرمایه‌های میلیاردی داشته باشید. بلکه با سرمایه‌های متوسط حتی می‌توانید از سکه‌های چند گرمی شروع کرده و کم‌کم به سطوح بالاتر این بازار قدم بردارید.

۳- امکان خریدوفروش تلفنی:

در حال حاضر این امکان برای کاربران فراهم آمده که با استفاده از صرافی‌های معتبر اقدام به خریدوفروش تلفنی این محصول نمایند. نرخ رشد ثابت در بازه‌های طولانی‌مدت: گاها شاهد رکود در بازار سکه و حتی نوسانات منفی در آن هستیم. نوسانات جهشی مثبت هم که از ویژگی‌های اصلی بازار سکه است. بااین‌حال نمودارها نشان می‌دهد که بازار سکه در درازمدت نرخ رشد حداقلی را برای کاربر فراهم آورده است. ازاین‌رو سرمایه گذاری در سکه در بازه‌های زمانی طولانی‌مدت می‌تواند رشد سرمایه‌های شما را تضمین نماید.

معایب بازار سکه

این بازار نیز مانند سایر بازارهای مالی معایبی با خود به همراه دارد. از اصلی‌ترین معایب بازار سکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ریسک بسیار بالا در کوتاه‌مدت:

هرچند در درازمدت سرمایه گذاری در سکه می‌تواند ریسک بسیار کمی برای کاربر به دنبال داشته باشد اما در کوتاه‌مدت این ریسک به‌شدت افزایش یافته و می‌تواند اثر سوء زیادی روی سرمایه‌های افراد داشته باشد.

۲- شرایط نگهداری:

هرچند در حال حاضر صندوق‌های امانت در بانک‌های بزرگ در داخل کشور برای نگهداری از سکه وجود دارد اما بااین‌حال شرایط نگهداری سکه ازجمله معایبی است که با آن همراه است.

۳- تأثیرپذیری بالا از اخبار:

یکی دیگر از ایراداتی که در سرمایه گذاری در سکه می‌تواند گریبانگیر سرمایه‌گذاران باشد، تأثیرپذیری این بازار از اخبار سیاسی روز جهان است. خبرهای جنگ نرخ سکه را چند برابر نموده و خبرهای صلح می‌تواند باعث کاهش قیمت سکه در بازار شود.

هدف از سرمایه گذاری در سکه چیست؟

بازار سکه را از چند جهت می‌توان مورد بررسی و در اولویت قرار دارد. در این بخش قصد داریم تا دلایلی را بررسی کنیم که ضرورت استفاده از روش‌های سرمایه گذاری در سکه را نشان می‌دهند.

۱- به عنوان پشتوانه مالی

یکی از دلایلی اصلی که باعث می‌شود کاربران همیشه نیم‌نگاهی هم به بازار سکه داشته باشند، قابلیت این فلز خوش‌رنگ به‌عنوان پشتوانه مالی برای آینده است. شما چگونه برای خود پشتوانه مالی ایجاد می‌کنید؟ خرید مسکن؟ طلا؟ سهام شرکت‌های بورسی؟ یا سکه؟ دراین‌بین سکه می‌تواند جذابیت‌های بالاتری برای کاربران به دنبال داشته باشد. ازاین‌رو کاربران می‌توانند فارغ از اهداف سرمایه‌گذاری مازاد سرمایه‌های خود را در سایر بازارهای مالی برای خرید سکه به‌عنوان پشتوانه مالی اختصاص دهند.

۲- سرمایه گذاری بلندمدت

همانطور که در نمودار بالا دید سکه در یک بازه زمانی طولانی سود تضمین‌شده‌ای را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. ازاین‌رو این رفتار برای سرمایه گذاری در سکه نیز می‌تواند فرهنگ مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

۳- سرمایه گذاری در سکه در بازه‌های کوتاه چندماهه برای حفظ ارزش پول

فرض کنید که قصد خرید خانه و یا یک وسیله گران‌بها در چند ماه آینده را دارید. اکنون درصد قابل توجهی از پول آن را نیز تهیه کرده‌اید. خرید سکه در این بازه زمانی می‌تواند باعث حفظ ارزش پولی شما در برابر نوسانات قیمتی کالای موردنظر باشد. نگران افت قیمت سکه هم نباشید زیرا افت قیمت سکه با افت قیمت کالای موردنظر عجین بوده  و شما را از ضرر دور نگه می‌دارد.

۴- استفاده از تکنیک هایی خاص برای سودهای مطمئن

روش‌های خاصی هم وجود دارد که با استفاده از آن‌ها شما می‌توانید ارزش ذاتی سکه را محاسبه کرده و این ارزش ذاتی را با قیمت فعلی آن مقایسه نمایید. این مقایسه می‌تواند به عنوان سیگنالی برای خرید سکه و یا فروش آن در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت استفاده شود.

۵- جهت تنوع در سبد سرمایه

گذشته از همه اینها کاربران بایستی سبدی از سهام را برای کاهش حداکثری ریسک در اختیار داشته باشند. ازاین‌رو سرمایه گذاری در سکه می‌تواند به‌عنوان بخشی از این سبد نقش مهمی داشته باشد.

بازار سکه

اصول سرمایه‌گذاری در بازار سکه

برخی از مهم‌ترین اصول سرمایه گذاری در سکه عبارت‌اند از:

  1. با ریسک‌ها و راه‌های از بین بردن آن‌ها آشنا باشید.
  2. نحوه قیمت‌گذاری سکه را بر اساس قیمت طلای جهانی را بدانید
  3. سکه‌های رایج در ایران را بشناسید.
  4. برای سرمایه گذاری در سکه به‌صورت پله‌ای وارد شوید
  5. به دید بلندمدت وارد این بازار شوید.

چه زمانی برای سرمایه‌گذاری در بازار سکه بهتر است؟

تعیین زمان مناسب برای سرمایه گذاری در سکه به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای ورود به این بازار ابتدا باید نگاه خود را به آن مشخص نمایید. اگر قصد سرمایه‌گذاری‌های چند هفته‌ای  و یا چندساله را دارید استراتژی‌های ورود به بازار سکه متفاوت خواهند بود. برای بازهای طولانی‌مدت چندساله خیلی تفاوت قیمتی امروز و فردای سکه اهمیت نداشته و شما بلافاصله بعد از داشتن نقدینگی لازم می‌توانید برای ورود به این بازار به دید ۵ سال و بالاتر اقدام نمایید. اما برای ورود به بازار سکه برای نوسان‌های قیمتی چند هفته‌ای باید به چند نکته مهم دقت کنید:

  • در نزدیکی ایامی مانند عید سال نو، عیدهای مذهبی، کریسمس و مراسم‌هایی از این دست و دوره‌هایی که عروسی‌ها در آن رواج دارد، زمان مناسبی برای ورود به بازار سکه نخواهد بود. زیرا در این بازها تقاضا برای این کالا افزایش یافته و درنتیجه قیمت‌ها می‌توانند در بالاترین حد خود باشند.
  • با گذشت چند روز از آخرین روزهای تعطیلات قیمت در بازار سکه می‌تواند دارای تعادل نسبی برای ورود باشد.
  • شما می‌توانید از طریق سایت‌های معتبر قیمت طلای جهانی را رصد نموده و با تحلیل قیمت آن در زمانی‌هایی که در روندهای نزولی روزانه به حمایت‌های پیش رو نزدیک می‌شود اقدام به سرمایه گذاری در سکه نمایید.
  • تحلیل قیمت ارز داخلی نیز بایستی به‌صورت دقیق انجام پذیرد.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه معاملات در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام