پی پال چیست و چگونه کار می‌کند؟

پی پال
ارزهای دیجیتال

پی پال چیست و چگونه کار می‌کند؟

پشتیبانی پی پال از ارزهای دیجیتال برای همه پرداخت‌های آنلاین اتفاق بسیار بزرگی است. پی پل (PayPal) بیت کوین، اتریوم و لایت کوین را پذیرا است.

پی پال در روز چهارشنبه سی‌ام مهر ماه اعلام کرد برای نخستین مرتبه، از رمز ارزها در پلتفرم خود پشتیبانی خواهد کرد. به این ترتیب همه حساب‌های کاربری در PayPal قادر به نگهداری، خرید و فروش چند ارز دیجیتال محبوب خواهند بود. در ابتدا فقط از چهار کوین اصلی پشتیبانی می‌شود، اما انتظار داریم در گذر زمان، این فهرست گسترش پیدا کند. گفتنی است انتشار خبر پشتیبانی پی پال از ارزهای دیجیتال با افزایش قیمت خرید بیت کوین همراه شد.

اکنون پی پل بزرگترین شرکت در بخش فناوری مالی است که رمز ارزها را به اکوسیستم خود اضافه و امکان خرید، فروش و حتی نگهداری آن‌ها را مهیا کرده است. گفتنی است پی پال یک هلدینگ آمریکایی بزرگ بوده و یک سیستم پرداخت جهانی با قابلیت انتقال آنلاین پول ارائه می‌کند. PayPal به عنوان یک جایگزین الکترونیکی برای روش‌های سنتی کاغذ مانند چک و حواله به شمار می‌رود.

پی پال

کاربرد پی پل چیست؟

این سیستم در بسیاری از کسب‌وکارهای مختلف، چه فیزیکی و چه مجازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از همین طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها، از کسب درآمد گرفته تا خریدهای اینترنتی را شامل می‌شود.

انتقال وجه بین‌المللی

دانشجوها، مهاجرین و حتی مسافرانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، می‌توانند به راحتی تراکنش‌های بین‌المللی خود را با استفاده از یک حساب پی پال انجام دهند.

کسب درآمد

اگر شما هم از آن دسته افرادی باشید که به کسب درآمد ارزی و در خارج از کشور علاقه دارید، حساب پی پال می‌تواند گزینه مناسبی برای دریافت هزینه‌ها و دستمزدهایتان باشد. پی پال یکی از محبوب‌ترین روش‌های پرداخت برای فریلنسرهاست. تولید محتوا، کارهای گرافیکی، طراحی وب‌سایت و بسیاری دیگر از فعالیت‌ها را می‌توان به صورت «از راه دور» صورت داد. اگر با دریافت دستمزد چنین فعالیت‌هایی مشکل دارید، پی‌پال گزینه بسیار مناسبی است.

خریدهای اینترنتی

همانطور که پیش‌تر گفته شد، پی‌ پال به عنوان روش پرداخت در فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای زیادی پشتیبانی می‌شود. با داشتن یک حساب پی‌پال و شارژ کردن آن می‌توان خریدهای اینترنتی خود را به سرعت انجام داد. صد البته این خریدها بیشتر به صورت مجازی بوده و خریدهای فیزیکی تنها در صورتی امکان پذیر است که:

  • یک: وب‌سایت پذیرنده از پی‌پال پشتیبانی کند.
  • دو: وب‌سایت پذیرنده امکان ارسال مستقیم به ایران را داشته باشد.

سایر کاربردها

پی‌پال امکانات دیگری را نیز در اختیار دارندگان حساب‌هایش قرار می‌دهد. صدور آنی صورتحساب، اهدای پول به بنیادهای خیریه، تبدیل ارزهای مختلف و پرداخت تلفنی از جمله این امکانات است.

هر کدام از قابلیت‌های ذکر شده دارای نرخ کارمزد به خصوصی است که در هنگام استفاده از کاربر دریافت خواهد شد.

حساب‌های پرسونال پی‌پال (Personal Account) مخصوص کاربران عادی و اشخاص حقیقی‌ای طراحی شده که از پی پال برای پرداخت‌ و دریافت پول و همچنین خریدهای اینترنتی استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر اگر برای ارسال پول به خارج از کشور نیاز به پلتفرمی سریع و قابل اطمینان دارید، این نوع حساب‌ها برای شما بسیار مناسب است.

پی پال چگونه کار می‌کند؟

سازوکار پی‌پال بسیار ساده است. اگر یک کاربر مقیم خارج از کشور باشید، تنها کافی است یک حساب کاربری رایگان در وب‌سایت PayPal.com ایجاد نموده و سپس حساب پی‌پل خود را به بانک یا کارت اعتباری خود وصل کنید تا اکانت شما تایید شود. همچنین می‌توانید جدای از بانک، حساب خود را از طریق وب‌سایت‌های واسطه شارژ نمایید.

البته اگر در ایران باشید، امکان استفاده از پی پل برای شما بسیار مشکل خواهد بود. طبق قوانین پی پل کاربران ساکن ایران و چند کشور تحت تحریم حق هیچ‌گونه استفاده از خدمات این شرکت را ندارند و در صورتی که سیستم متوجه تخطی از قوانین شود، حساب را با تمام دارایی‌هایش مسدود می‌کند.

به عبارتی می‌توان گفت که پی‌پال همانند یک کیف پول عمل می‌کند، با این تفاوت که امکانات بسیاری در اختیار شما قرار می‌دهد. به محض اینکه حساب خود را شارژ کرده و اعتبار آن را بالا ببرید، همانند یک سیستم پرداخت تمام عیار برای شما عمل خواهد کرد و به راحتی هر چه تمام‌تر می‌توانید تراکنش‌های خود را انجام دهید، پول دریافت و ارسال کنید و خریدهای اینترنتی خود را با استفاده از درگاه‌های پی‌پال تکمیل کنید.

پی پال

تراکنش‌های پی‌پال بر خلاف تراکنش‌های بین بانکی، به صورت یکپارچه و از طریق سیستم مخصوصش انجام می‌گیرد؛ به همین دلیل است که در کسری از ثانیه تراکنش شما انجام شده و موجودی حساب‌تان تغییر می‌کند.

به یاد داشته باشید، در صورت اتصال حساب بانکی به حساب پی‌پال، تسهیلات ویژه‌ای برای شما در نظر گرفته خواهد شد؛ پلتفرم اعطای وام پی پال یکی از این موارد است که در برخی کشورها به کاربران ارائه می‌شود. شارژ مستقیم حساب پی‌پال و تایید آسان حساب کاربری از جمله این امکانات است.

پشتیبانی پی پال از چهار ارز دیجیتال

یکی از رقبای پی پال، اسکوئر (Square)، در سال 2018 پشتیبانی از بیت کوین را از طریق اپلیکیشن خود با نام Cash به پلتفرمش افزود. از طرفی حدود یک ماه پیش، خرید بیت کوین به ارزش 50 میلیون دلار توسط شرکت Square خبرساز شد. پشتیبانی پی پال از ارز دیجیتال برخلاف رقیب آن محدود به بیت کوین نشده و سه رمز ارز دیگر یعنی اتریوم، بیت کوین کش و لایت کوین کش را نیز برای همه پرداخت‌های آنلاین پذیرا است. این تغییر از سال آتی برای شرکت زیرمجموعه پی پل یعنی Venmo نیز لحاظ خواهد شد. در نظر داشته باشید خرید و فروش بیت کوین و سه رمز ارز دیگر در دل PayPal، تا پایان سال 2020 محدود به کاربران ایالات متحده آمریکا بوده و از سال 2021 برای همه در سراسر دنیا امکان‌پذیر می‌شود.

پشتیبانی پی پال از ارزهای دیجیتال آن‌ را تبدیل به یک صرافی و همچنین والت مخصوص رمز ارزها می‌کند. با در نظر گرفتن اهمیت و قدرت PayPal، پذیرش چند پول الکترونیکی رایج توسط این شرکت، به شدت به مقبولیت و همه‌گیری آن‌ها کمک خواهد کرد. بر اساس یک گزارش بلومبرگ، پی پل دارای 346 میلیون حساب کاربری فعال شامل 26 میلیون تاجر و بازرگان است.

دن شولمن (Dan Schulman) مدیر عامل این شرکت در گفتگو با رسانه‌های خبری گفت مهاجرت به شکل دیجیتالی ارز اجتناب‌ناپذیر بوده و مزایای کاملا روشنی را از لحاظ گنجایش و پذیرش به ارمغان می‌آورد؛ رمز ارزها افزایش کارایی، سرعت و انعطاف‌پذیری درون سیستم‌های پرداخت را به ما هدیه می‌کنند. به عقیده مدیر عامل بزرگترین شرکت پرداخت آنلاین در دنیا، توانمند شدن دولت‌ها برای پرداخت سریع وجوه به شهروندان، یکی دیگر از کاربردهای آن‌ها محسوب می‌شود.

دن شولمن ضمن اعلام خبر پشتیبانی پی پال از ارزهای دیجیتال مدعی شد دسترسی جهانی، تخصص در پرداخت دیجیتال، داشتن شبکه دو طرفه و کنترل‌های دقیق امنیتی در کنار انطباق‌پذیری، این فرصت و مسئولیت را برای PayPal ایجاب می‌کند تا برای درک، بازخرید و قابلیت همکاری این ابزارهای جدید مبادله تلاش بیشتری داشته باشد.

آقای شولمن در انتها به علاقه شرکت پی پال به همکاری با بانک‌های مرکزی و رگولاتوری‌ها در سراسر جهان برای پشتیبانی از رمز ارزها اشاره کرد.

بر اساس گزارش رویترز، تراکنش‌ها بر بستر پلتفرم پی پال با استفاده از ارزهای فیات سنتی صورت می‌گیرند، بنابر این بازرگانان پس از انجام یک معامله نیازی به انتقال سکه‌های دیجیتالی به دلار ندارند. با این حال PayPal در حال حاضر کاربران را محدود به خرید رمز ارزها از طریق سیستم خود کرده است. به عبارتی نمی‌توان از موجودی رمز ارزهای کنونی خود که در والت‌های مختلف یا مخصوصا صرافی بایننس نگهداری می‌شوند، برای پرداخت‌های آنلاین بر بستر پی پال استفاده کرد. انتظار داریم این محدودیت‌ها در آینده‌ای نزدیک برداشته شوند.

پی پال

انواع حساب‌های پی پال

حساب‌های این پلتفرم به دو صورت حساب‌های پرسونال (شخصی) و بیزینس (تجاری) در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. در ادامه به تشریح ویژگی‌های هر کدام از این حساب‌های می‌پردازیم.

حساب‌های پرسونال (شخصی)

حساب‌های پرسونال پی‌پال (Personal Account) مخصوص کاربران عادی و اشخاص حقیقی‌ای طراحی شده که از پی پال برای پرداخت‌ و دریافت پول و همچنین خریدهای اینترنتی استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر اگر برای ارسال پول به خارج از کشور نیاز به پلتفرمی سریع و قابل اطمینان دارید، این نوع حساب‌ها برای شما بسیار مناسب است.

حساب‌های بیزینس (تجاری)

حساب‌های بیزینس پی پال (Business Account) دارای امکاناتی بیشتر از حساب‌های شخصی هستند. امکان دریافت تراکنش‌ها با مبالغ بالاتر و دریافت درگاه پرداخت به صورت پی‌پال در وب‌سایت خود از جمله امکاناتی است که حساب‌های تجاری در اختیارتان قرار می‌دهد.

کارمزدهای تراکنش‌های پی پال

پی‌پال برای تراکنش‌های داخلی مبغلی به عنوان کارمزد دریافت نمی‌کند. تراکنش‌های داخلی، تراکنش‌هایی هستند که در آن تغییر ارز صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال اگر شما قصد ارسال دلار به کشوری با واحد پولی دلار را داشته باشید، پی‌پال کارمزدی از شما دریافت نخواهد کرد. به علاوه ارسال تراکنش‌ها به حوزه یورو و کرون سوئد نیز رایگان خواهد بود.

کارمزد ارسال تراکنش‌های برون مرزی برای کاربران بریتانیا، جرسی، جبل‌الطارق، جزیره من و گانزی، پنج درصد کل تراکنش خواهد بود. لازم به ذکر است که حداقل میزان کارمزد ۰.۹۹ پوند و حداکثر آن ۲.۹۹ پوند است.

ارسال تراکنش‌های برون مرزیِ شخصی، در صورتی که گیرنده در کشورهای آمریکا، کانادا، شمال اروپا، و حوزه‌های یک و دو اروپا ساکن باشد، میزان کارمزد ۱.۹۹ یورو است. ارسال تراکنش به دیگر کشورهایی که نام‌شان در این فهرست نیست کارمزدی ۳.۹۹ یورویی برای شما به همراه خواهد داشت.

پی‌پال برای تراکنش‌های تجاری و مبالغی که از سطح تعیین شده خود بالاتر هستند، نرخ کارمزدی جداگانه را در نظر می‌گیرد که در هنگام انجام تراکنش، برای شما به نمایش در خواهد آمد.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون ارزهای دیجیتال در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام