هزینه های گمرکی

هزینه های گمرکی
صادرات واردات

هزینه های گمرکی

هزینه های گمرکی مبلغی است که جهت انجام عملیات گمرکی دریافت می گردد.

هزینه های گمرکی شامل هزینه انبارداری، باربری،صفافی(بارچینی)، تخلیه، تعرفه بندی، آزمایش، بارگیری، کارشناسی، بدرقه کالا و … است که در صورت انجام این خدمات توسط گمرک از وارد کننده کالا هنگام ترخیص کالا وصول می شود.

بعضی از این هزینه ها در اظهارنامه گمركی محاسبه و منظور می شوند و برخی به موجب قبض درآمد و جدا از اظهارنامه وصول می شوند

هزینه های گمرکی جدا از حقوق ورودی وصول می شود.حقوق ورودی معادل 4% ارزش گمرکی کالا به علاوه ی سود بازرگانی است که گمرک مسئول وصول آن است و به واردات قطعی کالا تعلق می گیرد.

در مورد کالاهای صادراتی از پرداخت 75%هزینه باربری و تخلیه و بارگیری و انبارداری معاف اند.

سایر وجوه پرداختی به گمرک

  • حقوق گمرکی(ارزشCIF * نرخ ارز * نرخ تعرفه)

حقوق گمركي وجهی است که به موجب جدول تعرفه گمركي از كالاهاي ورودي دريافت ميگردد

  • سود بازرگانی(ارزش CIF * نرخ ارز * نرخ تعرفه)

سود بازرگانی مانند یک نوع مالیات غیر مستقیم است که طبق قانون امور گمرکی از برخی کالاهای وارداتی اخذ می گردد. نرخ سود بازرگانی متغیر است و بستگی به نوع کالا و سیاست های دولت دارد.

  • بیمه

نرخ حق بیمه به عوامل مختلفی بستگی دارد شامل:

  1. تعداد خطرات و نوع خطرات تحت پوشش
  2. مقدار فاصله بین مبدا و مقصد
  3. نوع محموله از لحاظ آسیب پذیری و خطرناک بودن
  4. مسیر حرکت و نوع وسیله نقلیه

هزینه های گمرکی

انبارداری و هزینه ترخیص کالا از گمرک

توجه داشته باشید که اگر هنگام انجام هماهنگی های لازم جهت حمل و نقل، هزینه انبارداری را در آن لحاظ نکرده باشند، بایستی این هزینه را پیش ترخیص کالا از بندر پرداخت نمایید. همچنین این هزینه متناسب با حجم و مقدار محموله کالای شما متفاوت خواهد بود. هزینه ی دیگری نیز به اسم دموراژ وجود دارد که در صورت عدم ترخیص محموله شما پیش از یک تاریخ معین بایستی بپردازید

وارد کنندگان و تجار جهت ترخیص محموله خود در گمرک اظهارنامه ای را تکمیل می کنند که در اظهار نامه ی مذکور، شماره تعرفه کالا که در واقع همان کدینگ کالا است در BOX33 و  BOX34 ذکر می گردد. در صورتی که تعرفه کالا صحیح ذکر نگردد، طبق ماده 27 قانون امور گمرکی جمهوری اسلامی ایران،وارد کننده کالا جریمه خواهد شد.

فرمول محاسبه ارزش CIF کالا

مبلغ ارزی کالا*نرخ ارز اعلامی توسط گمرک+هزینه بیمه(اگر کالا FOB خریداری شود)

ارزش کالای ورودی عبارت است از بهای خرید کالا در مبدا+ هزینه حمل و نقل+ کلیه هزینه های مربوط به اعتبار و واریز برات +بیمه+ حمل و نقل و باربندی و سایر هزینه هایی که تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق می گیرد.این ارزش کالا از روی فاکتور بر اساس نرخ ارز اعلام شده در روز تسلیم اظهارنامه تمامی هزینه های بیان شده  را با هم جمع نموده و سپس به گمرک اظهار می کنیم.

فرمول محاسبه عوارض گمرکی

(سود بازرگانی  +حقوق گمرکی) *8 %

عوارض دریافتی وجوهی است که گمرک به نیابت از سازمان های دیگر اخذ می کند و سپس به حساب آن سازمان ها واریز می کند.مثل تضمين صادرات ، حق ثبت سفارش، عوارض شهرداری، عوارض هلال احمر، تعاون، آسفالت، راه و ترابری،عوارض هوائي،عوارض بندري، عوارض بهداري، آموزش پرورش و …

توجه داشته باشید مبلغ هر کدام از عوارض را به صورت مجزا محاسبه می کنند و به ارزش گمرکی کالا ربطی ندارد.

هزینه های گمرکی

برای استعلام هزینه گمرکی کالای وارداتی خود با بازرگانی ابراهیمی تماس حاصل کنید.

حقوق پایه گمرکی

وجهی که گمرک به موجب تجمیع حقوق گمرکی و عوارض از واردات کالا اخذ می کند.حقوق پایه کلیه کالا ها بدون استثنا 4% ارزش ورودی آن هاست.

هزینه های گمرکی شامل موارد زیر است:

هزینه انبارداری- تعرفه بندی- بدرقه- مراقبت- تخلیه- بارگیری- خدمات فوق العاده – ایکس ری- مهر و موم- پلمپ-باربری- توزین کالا

عوارض هلال احمر

عوارض هلال احمر معادل 1% از کل حقوق گمرکی و سود بازرگانی که به کالاهای وارده به کشور تعلق می گیرد .

جریمه

چنانچه اظهار کننده کالا : صاحب کالا یا حق العملکار ارزش کالا را با نرخ پایین تری اظهار کند ، مطابق تفاوت ارزش و تعرفه جریمه می شود و کارشناس در صورت تشخیص جریمه آن را در خانه 46 فرم اظهار یادداشت می کند

حقوق و عوارض ورودی

این هزینه ها شامل هزینه های تقریبی خدمات گمرک می باشد. هزینه های گمرکی که برخی از آن ها ذکر شد به صورت مستقل از حقوق ورودی اخذ می شوند. حقوق ورودی جهت ترخیص کالا از گمرک شامل سود بازرگانی و 4 درصد ارزش گمرکی می باشد که توسط نهاد گمرک جمهوری اسلامی ایران دریافت می شود. پرداخت هزینه ترخیص کالا از گمرک برای روند قطعی واردات کالا می باشد. به طور مثال 10 درصد از هزینه حمل و 8 درصد از هزینه پرداختی برای سازمان استاندارد جزو حقوق ورودی کالا می باشند.

شایان ذکر است که حقوق و عوارض ورودی تنها در گمرکات ایران دریافت نمیشود بلکه در کل کشور های دنیا از بازرگانان و تجار این عوارض اخذ می گردد و در حقیقت می توان ادعا کرد که یک اصطلاح بین المللی می باشدکه حقوق گمرکی و مالیات و عوارض ورود کالا را شامل میشود.

ارزش کالای ورودی: به منظور تکمیل نمودن اظهارنامه گمرکی بایستی ارزش کالای ورودی را در آن ذکر نمود که عبارت است از:

•سیف کالا: قیمت خرید کالا همراه با هزینه هایی نظیر بیمه، بارگیری و حمل و نقل

•هزینه هایی چون واریز برات، افتتاح اعتبار، حقوق استفاده از امتیاز نقشه و…

•و همه هزینه های متعلق به کالا که تا زمان ورود آن به اولین گمرک لحاظ می گردد.

هزینه گمرکی

همه هزینه های فوق بر اساس نرخ ارز و اسناد خرید صاحب کالا محاسبه می شود. در رابطه با آن دسته از کالا هایی که از ارائه ی سیاهه خرید در اظهارنامه گمرکی خودداری می شود، ارزش کالا مطابق با ارزش آن در کشور مبدا محاسبه می شود.

همچنین توجه داشته باشید که هزینه ی انبار از لحظه ورود محموله یا کالا به گمرک و دقیقا از زمان تحویل آن به انباردار تا زمان ترخیص کالا از گمرک، محاسبه می گردد و مقدار این هزینه کاملا به مدت زمان انبارداری، نوع انبار و مقدار و حجم کالای شما دارد.

هزینه بیمه: نرخ بیمه کالا به فاصله مبدا تا مقصد، نوع خطرات احتمالی، نوع و جنس کالا و همچنین درصد آسیب پذیری و وسیله حمل آن بستگی دارد.

فرایند ترخیص کالا به تمامی اقداماتی تلقی می گردد که مطابق با آن، کالایی مجوز ورود یا صدور را دریافت می‌ کند. اصلی‌ترین  و معروف ترین محل جهت ترخیص انواع کالا،  گمرک می باشد که کالاها پس از ورود به آن و طی مراحلی، مجوز لازم جهت ورود یا خروج از کشور را اخذ می‌کنند.  توجه داشته باشید که عمدتا مراحل محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک اندکی پیچیده و تخصصی است و نیازمند کارشناسانی مسلط به دانش گمرکی می باشد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام