هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان
مهاجرت

هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان ، شرایط سنی تحصیل در آلمان و همچنین هزینه زندگی دانشجویی در آلمان در این نوشتار مورد بررسی و تحصیل علمی قرار خواهد گرفت. هزینه تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف تحصیلی چقدر است؟ هزینه زندگی در آلمان برای دانشجویان چقدر است؟ شرایط کار ضمن تحصیل در آلمان و کاریابی پس از آن برای دانشجویان چگونه است؟ در نوشتار هزینه تحصیل در آلمان برآنیم که با استفاده از منابع قوی ، تمامی اطلاعاتی که شما سروران در این باره نیازمند آن هستید را خدمت شما سروران ارائه نماییم. کشور آلمان را به نوعی می توان موتور اقتصاد اروپا تلقی نمود. به سبب وجود صنایع متعدد که البته با قدرت مشغول به کار هستند کشور آلمان مقصد مهاجران بسیاری می باشد. یکی از عواملی که آلمان را مورد توجه مهاجران قرار می دهد و علاقمندان بسیار تمایل دارند در این کشور اقامت داشته باشند و حتی موفق به اخذ پاسپورت و شهروندی آن شوند، امکان کاریابی برای نیروهای متخصص در زمینه های فنی است. وجود صنایع متعدد که در حال توسعه و پیشرفت هم هستند از آلمان کشور نیازمند نیروی کاری ساخته به طوری که این کشور در رشته های فنی بسیاری بحران نیروی کاری دارد.

هزینه تحصیل در آلمان و شرایط عمومی

آلمان کشوری صنعتی واقع در قلب اروپای غربی می باشد. این کشور به واسطه صنایع بسیاری که در کلیه زمینه ها دارد لقب بزرگترین اقتصاد ملی در اروپا را تصاحب نموده است. وجود بازار اقتصادی مملو از نیروی مجرب کاری، نرخ پایین فساد، خلاقیت و فناوری بسیار پیشرفته از این کشور یک ابر قدرت اقتصادی ساخته است به صورتی که در بین چهار تولید کننده اول جهان قرار دارد. نظام آموزشی در آلمان بسیار پرقدرت است، چنانکه در زمینه های علمی دارای دستاوردها بسیاری است و بخشی از اقتصاد آلمان را با دستاوردهای علمی پوشش می دهد. یکی از مواردی که دولت آلمان توجه ویژه ای به آن دارد سطح آموزش و پرورش از همان سال های ابتدای تحصیل است.

هزینه تحصیل در آلمان

پایتخت و بزرگترین شهر آلمان ، شهر برلین است. نظام سیاسی آلمان فدرال دموکراتیک است و این کشور دارای 16 ایالت است و در کنار برلین شهرهای فرانکفورت، مونیخ و هامبورگ شهرهای مهم این کشور تلقی می شوند. جالب است بدانید کشور آلمان ثروتمند ترین کشور در اتحادیه اروپاست و از آن به عنوان موتور اقتصادی حوزه پولی اروپا نام می برند. مساحت این کشور در حدود 358 هزار کیلومتر مربع است که جمعیتی در حدود 84 میلیون نفر را در خود جای داده است که پرجمعیت ترین کشور حوزه اتحادیه اروپا نیز به شمار می رود. واحد پول این کشور یورو است و زبان رسمی اش زبان آلمانی می باشد. لازم به ذکر است که تحصیل در آلمان رایگان است اما به منظور دستیابی به تحصیل رایگان در آلمان باید متقاضیان شرایط لازم را داشته باشند که در ادامه در رابطه با هر مقطع این شرایط ذکر خواهد شد. البته مانند بسیاری از کشورها در کنار مدارس و دانشگاه های، رایگان مدارس و دانشگاه های خصوصی و بین المللی نیز در این کشور مشغول به آموزش هستند.

هزینه تحصیل در آلمان در مدارس

نظام آموزشی در آلمان در هر ایالت منحصر به فرد است و ایالت با ایالت از نظر سیستم آموزش و پرورش و فرهنگ دارای تفاوت هایی می باشند. به صورت کلی دولت مرکزی در حیطه آموزش و پرورش هر ایالت اجازه دخالت ندارد. تحصیل به زبان آلمانی در مدارس رایگان می باشد و اگر والدین تمایل داشته باشند فرزندان خود را در مدارس دو زبانه ثبت نام کنند باید در مدارس خصوصی ثبت نام نموده و شهریه پرداخت نمایند.

تحصیل برای کودکان در آلمان به صورت رسمی از 6 سالگی آغاز می گردد و اجباری است اما امکان تحصیل کودکان از سن 3 سالگی نیز وجود دارد. تحصیل در دوره ابتدایی 4 سال به طول می انجامد و دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی، دوران متوسطه و دبیرستان را باهم در یک دوره تحصیلی 6 ساله سپری می کنند. پس از سال دهم دانش آموزان می توانند دوره های فنی و حرفه ای بگذرانند و یا با گذراندن سه سال و دریافت مدرک Abitur وارد دانشگاه گردند. همانطور که ذکر نمودیم اگر دانش آموزان خارج تحصیلات خود را به زبان آلمان ادامه می دهند، هزینه تحصیل در مدارس آلمان به زبان آلمانی برای آنان تقریبا رایگان تمام می شود اما در صورت تمایل به تحصیل در مدارس بین المللی که دو زبانه هستند باید شهریه پرداخت نمایید که بسته به مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. در جدول زیر به هزینه های تحصیل در مدارس خصوصی آلمان خواهیم پرداخت:

  نام مدرسه  شهریه در سال ( یورو)
مدرسه بین المللی مونیخ (کلاس ۱ تا ۸) ۱۵۴۰۰ یورو
مدرسه بین المللی مونیخ ( کلاس ۹ تا ۱۲ ) ۱۹۷۰۰ یورو
مدرسه بین المللی براندنبورگ برلین (کلاس ۱ تا ۸) ۱۵،۵۰۰ یورو
مدرسه بین المللی براندنبورگ برلین (کلاس ۹ تا ۱۲) ۱۸۲۰۰ یورو
مدرسه بین المللی فرانکفورت (کلاس ۱ تا ۸) ۲۱۸۰۰ یورو
مدرسه بین المللی فرانکفورت (کلاس ۹ تا ۱۲) ۲۴۵۰۰ یورو
دانشکده بین المللی اشتوتگارت (کلاس ۱ تا ۸) ۱۵۴۰۰ یوورو
دانشکده بین المللی اشتوتگارت (کلاس ۹ تا ۱۲) ۱۷۰۰۰ یورو

هزینه تحصیل در آلمان

شهریه دانشگاه در کشور آلمان

اکثر دانشگاه های آلمان رایگان می‌باشند. تنها هزینه‌ای که باید به عنوان یک دانشجوی بین المللی در آلمان پرداخت کنید سهم ترم است. کلیه دانشجویان یک موسسه آموزش عالی ملزم به پرداخت سهم ترم هستند. این مبلغ بسته به موسسه آموزش عالی متفاوت است، تا حدودی به این دلیل که خدمات مختلفی در این سهم گنجانده شده است. به طور متوسط، سهم هر ترم حدود ۲۵۰ یورو است. مبلغ مشخصی که شما برای خدمات دانشگاهی مانند حمل و نقل با اتوبوس و قطار، امکانات ورزشی، سالن های ناهار خوری و موارد دیگر پرداخت می‌کنید.

در بسیاری از دانشگاه ها، سهم ترم شامل هزینه “بلیط ترم” یعنی گذرنامه حمل و نقل عمومی نیز می‌شود. با بلیط ترم خود می‌توانید به مدت شش ماه بطور رایگان در مناطق اطراف موسسه آموزش عالی خود با وسایل نقلیه عمومی سفر کنید. بسته به جایی که زندگی می‌کنید و تا چه میزان اجازه سفر دارید، بلیط می‌تواند بین ۲۵ تا ۲۰۰ یورو هزینه داشته باشد و در حال حاضر در سهم ترم گنجانده شده است.

 بلیط ترم باعث کاهش هزینه های زندگی در آلمان می‌شود.  دانشجو با پرداخت این هزینه کارت حمل و نقل رایگان (Semester Ticket) دریافت می‌کند که بواسطه آن دیگر نیازی به خرید بلیط اتوبوس و یا مترو ندارد و رفت و آمدش در شهر محل سکونت و یا شهرهای اطراف کاملا رایگان خواهد شد. پرداخت هزینه Semester Ticket اجباری است، زیرا Semester Ticket کارت دانشجویی شما نیز محسوب می‌شود. کاملا واضح است که بدون Semester Ticket هزینه زندگی دانشجویی در آلمان می‌توانست بیش از این مقدار باشد و به راحتی می‌توان گفت بدون این سرویس، هر ماه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو به مخارج دانشجو اضافه می‌شود.

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان

علیرغم اینکه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است، اما دانشجویان موظف به پرداخت هزینه کمی بایت ثبت نام سایر خدمات ترم هستند. این هزینه به طور متوسط ۲۵۰ یورو در هر ترم است، اما در هر دانشگاه متغیر خواهد بود.

اکثر دانشگاه های آلمان، دولتی هستند. دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی در مقطع کارشناسی باید سالانه تا ۲۰,۰۰۰ یورو یا بیشتر را پرداخت کنند.

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در آلمان

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان اگر به صورت پیوسته باشد، معمولا رایگان خواهد بود. پیوسته به این معنی که دانشجو مدرک لیسانس خود را نیز از دانشگاه‌های آلمان گرفته باشد. در این صورت همچنین دانشجو موظف به پرداخت هزینه خدماتی ترم خواهد بود.

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در آلمان برای دانشجویانی که مدرک لیسانس خود را از کشوری به جز آلمان دریافت کرده‌اند، در هر دانشگاه متفاوت است و می‌تواند تا ۲۰,۰۰۰ یورو سالانه در دانشگاه‌های دولتی و تا ۳۰,۰۰۰ یورو سالانه در دانشگاه‌های خصوصی باشد.

شهریه تحصیل در مقطع دکتری در تمام دانشگاه‌های آلمان، حداقل به مدت شش ترم رایگان است. دانشجویان دکتری در آلمان نیز موظف به پرداخت هزینه‌های خدماتی ترم به مبلغ ۲۵۰ یورو خواهند بود.

هزینه تحصیل در آلمان

 

میانگین شهریه بعضی از دانشگاه های خصوصی در آلمان

دانشگاه شهریه
Bard College Berlin 28700 یورو
دانشگاه علمی کاربردی CODE 9800 یورو
EBC Hochschule 10000 یورو
دانشگاه Friedensau Adventist 3500 یورو
GISMA Business School 20000 یورو
Hertie School of Governance 32500 یورو
Munich Business School 24000 یورو
SRH Hochschule Berlin 10000 یورو
WHU – Otto Beisheim School of Management 15000 یورو
دانشگاه علمی کاربردی اروپا (University of Applied Sciences (Europe 1400 یورو

توجه داشته باشید که بعضی از دانشگاه‌های خصوصی آلمان با توجه به وضعیت مالی دانشجو می‌توانند شهریه را برای آن‌ها کاهش دهند. تعداد بسیار کمی از دانشگاه‌های خصوصی آلمان مانند International Psychoanalytic University Berlin نیز تنها هزینه‌های اداری را دریافت می کنند.

هزینه های زندگی

اجاره خانه دانشجویی در آلمان در شهرهای مختلف، متفاوت است. در شهرهایی مثل مونیخ اجاره خانه بسیار زیاد و در شهرهایی مانند هانوفر و یا بوخوم به صرفه و مناسب است. هر چند پیدا کردن کار در شهرهای بزرگ قطعا راحت تر خواهد بود. دانشجویان بین ۲۹۰ تا ۵۶۰ یورو در ماه برای اقامت پرداخت می‌کنند. در برخی از شهرهای بزرگ مانند کلن، مونیخ، هامبورگ و فرانکفورت، این اجاره بالاتر از حد متوسط نیز می‌باشد. اجاره یک خانه یک خوابه در شهر اشتوتگارت آلمان معادل ۸۵۰ یورو است. اجاره همین خانه با همین شرایط در شهر برمن آلمان معادل ۵۵۰ یورو است.
عنوان هزینه ( یورو )
غذا در رستوران ارزان قیمت ۱۰
غذا برای ۲ نفردر رستوران عادی ۴۵
غذا در مک دونالد ۸
شیر یک لیتر .۷۲
نان ۵۰۰ گرمی ۱٫۴۳
برنج ۱ کیلو گرم ۲٫۱۴
تخم مرغ ۱۲ عددی ۱٫۹۷
مرغ ۱ کیلوگرم ۷٫۹۳
گوشت قرمز ۱ کیلوگرم ۱۰٫۵۳
شارژ ماهانه مانند آب، برق، گاز و… ۲۱۷
تعرفه مکالمه تلفن همراه برای ۱ دقیقه 10
بلیط یک طرفه حمل و نقل عمومی ۲٫۷
کرایه ماهیانه حمل و نقل عمومی ۷۰
تعرفه تاکسی برای ۱ کیلومتر ۲
اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر ۷۲۰
اجاره آپارتمان یک خوابه در خارج مرکز شهر ۵۳۶٫۷۷
اجاره آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر ۱۳۶۴
اجاره آپارتمان سه خوابه در خارج از مرکز شهر ۱۰۱۵
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر ۵.۰۱۷.۱۳
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز 4.۵۳۲.۵۲
هزینه تحصیل در آلمان

شرایط زندگی دانشجویی در آلمان

از میان عناصر بی شماری که بسیاری از دانشجویان بین المللی را به آلمان می کشاند، داشتن پیشنهادات گسترده گزینه های تحصیلی، هزینه های مقرون به صرفه و سطح بالای زندگی مهمترین دلیل انتخاب آلمان است. اما تجربه واقعی دانشجوی خارجی بودن در آلمان چگونه است؟ در این قسمت به توضیح شرایط زندگی دانشجویی در آلمان می پردازیم:
  • مردم آلمان چگونه هستند

    در داخل دانشگاه ها کارکنان خوش برخورد هستند و تمام تلاش خود را می کنند تا به دانشجویان خارجی در محل زندگی خود کمک کنند به خصوص از آنجا که اکثر دانشگاه ها هر ساله تعداد زیادی دانشجوی بین المللی را به خود اختصاص می دهند. به عنوان مثال، بسیاری از دانشگاه ها خدمات ویژه ای برای تازه واردان دارند که معمولاً International Office نامیده می شود که به شما یک استاد راهنما می دهد یا در انجام هرگونه تشریفات به شما کمک می کند.

  • تحصیل در دانشگاه یا کالج آلمان چگونه است

    همانطور که قبلاً ذکر شد، دانشگاه های آلمان دارای فضای چند فرهنگی هستند بنابراین در میان همکلاسی های خود با چندین ملیت مانند ترک، لیتوانیایی، پرتغالی، فرانسوی و غیره ملاقات خواهید کرد.

  • زبان

    فارغ از اینکه شما در دوره تحصیلی خود به زبان انگلیسی یا آلمانی تحصیل می کنید، اساتید و کارمندان انگلیسی نیز صحبت می کنند و مهارت بالایی دارند بنابراین جای نگرانی نیست. در مورد سطح تسلط مردم به زبان انگلیسی، به طور کلی هیچ پاسخ ساده ای وجود ندارد. در شهرهای بزرگ، مانند برلین، مونیخ یا کلن، بیشتر مردم انگلیسی بسیار خوبی صحبت می کنند بنابراین شما نباید در فعالیت های اجتماعی خود مشکلی داشته باشید. در شهرهای کوچکتر آلمان، اوضاع کمی متفاوت است به این معنی که شما باید حداقل در سطح مکالمه به زبان آلمانی تسلط داشته باشید.

     

به طور خلاصه، تحصیل در خارج از کشور در آلمان قطعاً دارای مزایای بی شماری است، بنابراین به معنای واقعی هیچ دلیلی وجود ندارد که شما حداقل گزینه های تحصیلات ارائه شده توسط دانشگاه های آلمان را در نظر نگیرید. نگاهی دقیق به برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد داشته باشید، شرایط ورود را به دقت بررسی کنید و شروع به درخواست کنید! در مدارس محلی شما می توانید آموزش کلاس جهانی را با فعالیت های پر رونق اجتماعی و فرهنگی ترکیب کنید.

هزینه تحصیل در آلمان و کار دانشجویی

کار دانشجویی یکی از راه های تامین بخش قابل توجهی از هزینه های زندگی است. دانشجویانی که ضمن تحصیل مشغول به کار هستند می توانند حداقل هفته ای 200 الی 300 یورو درآمد داشته باشند. دانشجویانی که هزینه تحصیل در آلمان برای آنها رایگان است تنها به تامین هزینه های زندگی و ملزومات تحصیل نیاز دارند که کار ضمن تحصیل می تواند آنها را تامین کند. دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد 20 ساعت در هفته و دانشجویان مقطع دکترا 30 ساعت در هفته می توانند مشغول به کار ضمن تحصیل باشند. برای این منظور دانشجویان با کارت دانشجویی و همچنین پیشنهاد کاری می توانند به اداره کار آلمان مراجعه و مجوز کار ضمن تحصیل دریافت نمانید. دانشجویانی که مهارت فنی داشته باشند سریعتر می توانند کار پیدا کنند و این امر در نهایت به دانشجویان کمک می کند که پس از فارغ التحصیلی سریعتر کتار تمام وقت مناسب بیابند. دستمزد دانشجویانی که در کنار تحصیل به کار نیز مشغول هستند بسته به مشاغلی که وجود دارد بین 300 الی 400 یورو در هفته می باشد.

هزینه تحصیل در آلمان و بررسی ویزای همراه

ویزای همراه و امکان اخذ آن از جمله مهمترین دغدغه دانشجویان متاهل به شمار می رود. در کشور آلمان دانشجویانی که در این کشور مشغول به تحصیل می شوند پس از دریافت کارت اقامت تحصیلی با ارائه مدارک زیر می توانند درخواست الحاق خوانواده خود را به اداره مهاجرت این کشور تسلیم نمایند. همراه به همسر و فرزندان زیر 18 سال متقاضی اطلاق می شود که در صورت اخذ ویزای همراه اجازه تحصیل رایگان را خواهند داشت. همچنین همراه متقاضی می تواند با یافتن کار مناسب و ارائه پیشنهاد کاری به اداره کار آلمان موفق به دریافت مجوز کار گردد و به صورت تمام وقت به کار مشغول گردد. مدارکی که برای الحاق خانواده نیاز به ارائه دارد عبارتند از:

  • سند ازدواج
  • عکس
  • پاسپورت
  • کلیه مدارک هویتی
  • ارائه مدرک در اربطه با مسکنی که برای خانواده در نظر گرفته شده است
  • ارائه تمکن مالی مناسب به جهت تامین خانواده
  • در صورتی که فرزندان بین 16 الی 17 سال سن داشته باشند باید مدرک زبان A2 آلمانی ارائه دهند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام