موتور بازی سازی CryEngine چیست؟

CryEngine
بازی سازی دیجیتال

موتور بازی سازی CryEngine چیست؟

سلام به شما کاربران عزیز و دوست داشتنی. امروز میخوام درباره یکی از موتور های بازی سازی براتون مطلب بزارم. موتور بازی سازی CryEngine یک موتور بازی طراحی شده توسط توسعه دهنده های  آلمانی Crytek است. این موتور برای ساخت بازی Far Cry نیز مورد استفاده قرار گرفته است. موتور بازی سازی کرای انجین برای پشتیبانی از کنسول های جدید و سخت افزار برای بازی های خود، به روز می شود.

CryEngine چیست؟

موتور بازی کرای انجین توسط شرکت بازی سازی آلمانی Crytek طراحی شده است. این موتور بازی سازی بر اساس زبان های سی شارپ و ++C و Lua نوشته شده و از اون میشه در اکثر پلت فرم ها از جمله Linux و Play station3 و Play station4 و Xbox 360 و Xbox One و اندروید و ویندوز و IOS خروجی گرفت و اون رو مورد استفاده قرار داد. همچنین این موتور بازی سازی برای پشتیبانی از کنسول ها و سخت افزار های جدید برای بازی های خود، به طور خودکار بروز رسانی میشه.

CryEngine

ویژگی های موتور بازی سازی CryEngine

– WYSIWYG همزمان روی تمام پلتفرم ها در ویرایشگر Sandbox
– ” Sandbox” برای تمام پلتفرم ها در ویرایشگر Sandbox
– Material Editor
– Flow graph
– Track View Editor
– ابزارهای جایگذاری رویه ای و Cover Generation
– سیستم پوشش گیاهی و زمینی یکپارچه Cover Generation
– سیستم ذره نرم Real time و FX editor یکپارچه
– ابزارهای Road و River برای طراحی جاده و رودخانه
– Vehicle creator برای ساخت خودرو
– سیستم زمان روز کاملا انعطاف پذیر
– Streaming
– ابزارهای تحلیل عملکرد
– سیستم Visual Budget
– پشتیبانی از پردازنده های چند هسته ای
– لایه های توسعه Sandbox
– رندر آفلاین
– Resource compiler
– نورپردازی طبیعی و سایه های نرم دینامیک با penumbra
– حجم Irradiance
– Deferred lighting (تعویق نورپردازی)
– global illumination دینامیک Realtime
– سیستم تطبیق چشم و نورپردازی high-dynamic-range (HDR)
– انسداد محیطی صفحه و فضا ( Screen Space Ambient Occlusion )
– درجه بندی رنگ
– تکنولوژی “Uber Shader”
– ترکیب لایه
– Normal map و parallax occlusion map
– Motion blur و عمق میدان با سیستم bokeh مبتنی بر Sprite
– آب سه بعدی با کیفیت بالا
– افکت های پرتوهای نور و ستون نور حجمی
– لایه گذاری و مشاهده مه دوردست حجمی
– انسداد جهتی صفحه و فضا (SSDO)
– Tessellation (گرافیک کامپیوتری) و Displacement Mapping
– انعکاس های صفحه و فضا
– موشن بلور ذرات و سایه ها
– سیستم انیمیشن سازی کاراکتر
– سیستم فردی سازی کاراکتر
– انیمیشن اسشکلتی پارامتری
– motion warping رویه ای و Solution های سینماتیک معکوس
– ویرایشگر انیمیشن چهره
– پراکندگی زیرسطحی ( Subsurface scattering )
– سیستم ویرایش هوش مصنوعی
– مسیریابی دینامیک
– Mesh ناوبری لایه
– تولید Mesh ناوبری خودکار
– سیستم نقطه تاکتیکی
– موتوری فیزیکی چند کاره یکپارچه
– فیزیک Deformables و soft body
– محیط تعاملی و تخریب پذیر
– فیزیک Rope
– میکس و پروفایل صدا از داخل بازی
– سیستم صدای داده محور
– صداهای دینامیک و موزیک تعاملی
– صدای محیطی
– صداهای دقیق از نظر Key frame در انیمیشن
– حالات صدا
– افکت caustics حجم آب
– ویرایشگر UV Mapping
– رندر مبتنی بر فیزیک ( Physically Based Rendering (PBR) )

CryEngine

ورژن های CryEngine

این موتور بازی سازی تا اکنون در ورژن های مختلفی از جمله: CryEngine1، CryEngine2، CryEngine3، CryEngine و CryEngine7 ارائه شده که در ادامه به بررسی اون ها و ویژگی های شاخصشون می پردازم.

CryEngine 1

CryEngine1 که برای بازی ویدئویی تیر اندازی اول شخص Far Cry مورد استفاده قرار گرفت و از جمله ویژگی های اون میشه به پشتیبانی از نورپردازی HDR اشاره کرد. این موتور در ابتدا توسط شرکت Crytek به عنوان یک دموی تکنولوژی برای شرکت Nvidia ساخته شده بود، اما وقتی شرکت متوجه پتانسیل اون شد، اون رو تبدیل به یک موتور بازی سازی کرد.

CryEngine 2

 در ساخت بازی Crysis مورد استفاده قرار گرفت. این موتور ابتدا به یک شرکت فرانسوی داده شد که تخصص اون در ارتباطات برنامه ریزی معماری و شهرسازی بود و هدف اون ساخت برنامه ای بود که به مشتریان اجازه بده تا قبل از آغاز ساخت ساختمان یا بنا ببیند که اون چه شکلی خواهد شد. در سال 2007 نیز دانشکده هنر و طراحی Ringling تبدیل به اولین موسسه آموزش عالی در جهان شد برای اهداف آموزشی خود موتور بازی سازی CryEngine2 رو خریداری کرد.

CryEngine 3

در ۱۱ مارس سال ۲۰۰۹، شرکت بازی سازی آلمانی/ترکی Crytek اعلام کرد که موتور بازی سازی کرای انجین ۳ را در کنفرانس توسعه دهندگان بازی ۲۰۰۹ که از ۲۵ تا ۲۷ مارس برگزار می شود، معرفی خواهد کرد. این موتور جدید برای استفاده در Microsoft Windows، PlayStation 3، Xbox 360 و Wii U  توسعه یافته بود. گفته شده است که برای پلتفرم PC، این موتور از توسعه در DirectX 9، ۱۰ و ۱۱ پشتیبانی می کند. از ۱ ژوئن سال ۲۰۰۹، اعلام شد که Crysis 2 توسط شرکت Crytek روی جدیدترین موتورشان ساخته خواهد شد. موتور بازی سازی CryEngine 3 در ۱۴ اکتبر سال ۲۰۰۹ عرضه شد.
در ۱ مارس سال ۲۰۱۰، یک دموی فنی جدید از این موتور برای همایش i3D 2010 عرضه شد که حجم های انتشار نور آبشاری برای روشنایی غیرمستقیم Real Time را نشان می داد. در ۱۱ ژوئن سال ۲۰۱۱، نیروی پدافند استرالیا اعلام کرد که پرسنل نیروی دریایی روی یک کشتی فرو هلیکوپتر مجازی تمرین خواهند کرد که با استفاده از نرم افزار CryEngine 3 ساخته شده است. از ۱ جولای سال ۲۰۱۱، نسخه Mod SDK موتور بازی سازی کرای انجین ۳ مخصوص ساخت نقشه ها، مدها و محتوای اختصاصی برای Crysis 2 در وبسایت crytek  موجود است. Crytek همچنین یک نسخه رایگان موتور بازی سازی کرای انجین را برای توسعه بازی غیرتجاری عرضه کرد. این نسخه در ۱۷ آگوست سال ۲۰۱۱ تحت عنوان CRYENGINE® Free SDK عرضه شد.

شرکت Crytek در ۹ سپتامبر سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که آنها از CryEngine ۳ برای عرضه بازی اصلی Crysis روی کنسول ها استفاده خواهند کرد. این بازی در ۴ اکتبر سال ۲۰۱۱ برای کنسول های Xbox Live و PlayStation Network عرضه شد.

CryEngine

CryEngine

در سال 2013 شرکت Crytek اعلام کرد که ورژن بعدی این موتور به دلیل عدم شباهت با ورژن های قبلی این موتور بازی سازی، با شماره ورژن تبلیغ نخواهد شد و به همین دلیل با نام کرای انجین ارائه گردید. این موتور از لینوکس و کنسول هایی مثل Xbox و Palystation One پشتیبانی میکنه و روی سیستم های واقعیت مجازی نیز مورد استفاده قرار میگیره.

CryEngine7

در سال 2016 شرکت Crytek ورژن 7  موتور بازی سازی کرای انجین رو روانه بازار کرد که از ویژگی های اون میشه به پشتیبانی از DirectX 12 و واقعیت مجازی اشاره کرد.

توسعه موتور بازی سازی CryEngine

بسته توسعه نرم افزاری CryEngine (SDK) که در ابتدا Sandbox Editor نام داشت، نسخه کنونی Level Editor  است که برای ساخت مراحل برای CryEngine  توسط Crytek استفاده می شود. همچنین ابزارهایی در داخل نرم افزار فراهم شده اند تا فرایند اسکریپت نویسی، انیمیشن و ساخت اشیا را تسهیل کنند. این بسته در بسیاری از بازی های شرکت Crytek قرار گرفته است (از جمله Crysis و Far Cry) و به طور گسترده ای برای مدسازی مورد استفاده قرار گرفته است. سبک ویرایش مانند Sandbox  است و تاکید روی اراضی بزرگ و سبک آزاد طراحی مرحله است. این ویرایشگر همچنین می تواند محیط های داخلی را بسازد.

برخلاف ویرایشگرهایی مانند UnrealEd که از سبک ویرایش تفریقی ( subtractive ) استفاده می کنند که مناطق را از فضای دنیا بر می دارند، Sandbox  دارای سبک افزایشی ( Additive ) است (مانند Quake II). اشیا به یک فضای کلی خالی اضافه می شوند. تمرکز sandbox روی اراضی بزرگ (بطور فرضی، صدها کیلومتر مربع) به این معنی است که از یک حالت الگوریتمی نقاشی بافت و اشیا در محیط استفاده میکند. این حالت از پارامترهای مختلفی برای تعریف توزیع بافت یا انواع گیاهان استفاده می کند. این مسئله قرار است در زمان صرفه جویی کرده و ویرایش چنین اراضی بزرگی را ممکن سازد و در عین حال سبک گشت و گذار آزادانه دنیای واقعی را حفظ کند. این با دیگر سبک های ویرایش فرق دارد که اغلب از پس زمینه های ساختگی استفاده می کنند تا توهم محیط بزرگ را ایجاد کنند.

ویرایشگر sandbox  به صورتی قابل مقایسه با رندرر سه بعدی Blender  که برای طراحی بازی هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد، این قابلیت را دارد که تنها با فشار یک دکمه، ویرایشگر به طراحی کنونی برود (ویژگی WYSIWYP). برای این کار بازی لود نمی شود، زیرا موتور بازی سازی در داخل ویرایشگر در حال اجرا است. نمای “Player” در بخش سه بعدی ویرایشگر نشان داده می شود. این ویرایشگر همچنین از تمام ویژگی های  موتور بازی سازی CryEngine پشتیبانی می کند، مانند وسایل نقلیه و فیزیک، اسکریپت نویسی، نورپردازی پیشرفته (از جمله سایه های متحرک Realtime)، تکنولوژی Polybump، shader ها، صدای سه بعدی، سینماتیک معکوس کاراکترها و ترکیب انیمیشن، موزیک پویا، سیستم ذره نرم Realtime و ویرایشگر FX یکپارچه، تعویق نورپردازی، Normal Map ها و Occlusion Map های Parallax و سیستم هوش مصنوعی پیمانه ای پیشرفته.

CryEngine

چند نمونه از بازی های ساخته شده با  موتور بازی سازی CryEngine

– Far Cry
– Crysis
– Enemy Front
– Sniper: Ghost Warrior 2
– Snow
– BattleCry
– Evolve
– Homefront: The Revolution
– Sniper: Ghost Warrior 3

مجوزهای دیگر موتور بازی سازی CryEngine

– ENODO – برنامه معماری برای نشان دادن نمای ظاهری ساختمان ها قبل از ساخته شدن.
– دانشکده هنر و طراحی Ringling  – برنامه آموزشی.
– دانشگاه علوم کاربردی Darmstadt  – دانشگاه از این موتور در دوره آموزشی توسعه بازی استفاده می کند.
– Games Academy – آکادمی بازی ها از این موتور برای آموزش استفاده میکند و دانشجوها فرصتی برای ساخت پروژه هایشان با استفاده از تکنولوژی استودیو دارند.
– Inreal Technologies – شبیه سازی واقعیت مجازی تعاملی.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام