معرفی دانشگاه بیلکنت ترکیه

دانشگاه بیلکنت ترکیه
آزمون های بین المللی

معرفی دانشگاه بیلکنت ترکیه

در این نوشتار به معرفی دانشگاه بیلکنت ترکیه ( به انگلیسی : Bilkent University ) ، رتبه و رنکینگ دانشگاه بیلکنت ترکیه و سایر مواردی که شما را در تصمیم گیری جهت تحصیل یا عدم تحصیل در این دانشگاه راهنمایی می کند می پردازیم. شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه بیلکنت ترکیه چگونه است؟ رشته های تحصیلی دانشگاه بیلکنت ترکیه کدامند؟ آیا دانشگاه بیلکنت جزء دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد؟ هزینه و شهریه  تحصیل در دانشگاه بیلکنت ترکیه چه مقدار است؟ در این مقاله سعی کرده ایم که به پاسخ این سوالات و دیگر سوالات پیرامون دانشگاه بیلکنت بپردازیم.

دانشگاه بیلکنت اولین دانشگاه خصوصی و غیرانتفاعی ترکیه است و در سطح جهان به عنوان یک موسسه تحقیق و آموزش شناخته می شود. این نوشتار اطلاعات لازم درباره ی دانشگاه بیلکنت ترکیه را به شما عزیزان خواهد داد. با مطالعه این مطلب دید کلی نسبت به دانشگاه بیلکنت ترکیه را بدست خواهید آورد.

دانشگاه بیلکنت ترکیه

درباره دانشگاه بیلکنت ترکیه

دانشگاه بیلکنت یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی است که در شهر آنکارا، ترکیه واقع شده است. دانشگاه بیلکنت ترکیه در 20 اکتبر سال 1984 تاسیس شد. هدف این بود که یک مرکز تعالی در آموزش عالی و تحقیقات ایجاد شود. مدت ها بود که هدف بنیانگذار تأسیس یک دانشگاه خصوصی بود که از نظر کیفیت تحصیلات و تحقیقات برجسته باشد. در حال حاضر حدود 13000 دانشجو در 9 دانشكده و 2 مدرسه حرفه ای مشغول به تحصیل هستند. در این میان، دانشجویان خارجی از کشورهای مختلف نیز در دانشگاه هستند. برای ارتقا و غنی ​​سازی برنامه های آموزشی و پژوهشی، دانشگاه بیلکنت وارد پروژه های مشترک و برنامه های تبادل با بسیاری از دانشگاه های خارج از کشور شد. این دانشگاه متشکل از یک هیات علمی از حدود 40 کشور مختلف است. بیشتر آن ها هنگام دریافت پیشنهاد از دانشگاه بیلکنت در دانشگاه های برجسته آمریکای شمالی و اروپا کار می کردند. بد نیست بدانید ، بر اساس شاخص های استنادی ISI، بیلکنت از نظر تعداد مقالات منتشر شده به ازای هر عضو هیئت علمی رتبه بالایی دارد.

رتبه دانشگاه بیلکنت ترکیه

یکی از دلایلی که بسیاری از دانشجویان دانشگاه بیلکنت ترکیه را انتخاب می‌کنند این است که این دانشگاه اقدام به جذب اساتید و هیئت علمی و دانشجویان مستعد بدون در نظر گرفتن دین، نژاد، ملیت، قومیت، رنگ و … می‌کند. همچنین روابط بسیار خوبی با بهترین دانشگاه‌های اروپا و امریکا از طریق برگزاری سمینار، تبادل دانشجویان و اساتید، برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی و… دارد. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توانیم به موسسه آموزشی جورجیا، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه میشیگان امریکا و مک گیل کانادا اشاره کرد.

دانشگاه بیلکنت ترکیه توانسته در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ از طرف روزنامه‌ی تایمز رتبه ۲۰۴ را در بین بهترین دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص دهد و در همه سال توانسته رتبه بهترین دانشگاه در خاورمیانه را به دست بیاورد. بیلکنت در سال ۲۰۱۷ در رتبه‌بندی موسسه qs بیلکنت را به عنوان بالاترین رتبه دانشگاه در ترکیه قرار داده است. همچنین در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم ایران قرار گرفته است و به عنوان یکی از دو دانشگاه برتر این کشور قرار گرفته است.

دانشکده های دانشگاه بیلکنت ترکیه

دانشگاه بیلکنت ترکیه، دارای 9 دانشكده و چندین مدرسه حرفه ای می باشد.

دانشکده ها:

  • دانشکده هنر، طراحی و معماری
  • دانشکده مدیریت بازرگانی
  • دانشکده اقتصاد، علوم اداری و اجتماعی
  • دانشکده آموزش
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده علوم انسانی و ادبیات
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده موسیقی و هنرهای نمایشی
  • دانشکده علوم

مدارس:

  • دانشکده زبان های کاربردی
  • دانشکده فناوری و مدیریت کاربردی
  • دانشکده فنی حرفه ای فناوری کامپیوتر و مدیریت دفتر
  • آموزشگاه حرفه ای جهانگردی و خدمات هتل

دانشگاه بیلکنت ترکیه

شرایط بورسیه دانشگاه بیلکنت

دانشجویان و دانش آموزان زیادی در مقاطع تحصیلی مختلف هستند که دوست دارند بورسیه تحصیلی ترکیه 2021 را دریافت کنند. یکی از بهترین دانشگاه هایی که میتوانند برای دریافت بورسیه اقدام کنند، بیلکنت است. دانشگاه بیلکنت ترکیه ابتدا شرایط دانشجویی که درخواست بورسیه تحصیلی داده است را با ریزبینی مورد بررسی قرار می‌دهد. که این شرایط شامل بررسی معدل دیپلم متقاضی، معدل آزمون ورودی دانشگاه و معدل امتحان بین‌المللی است. همچنین میزان موفقیت در تحصیلات آکادمی را هم مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از این مرحله بیلکنت ترکیه یک قرار حضوری با متقاضی ترتیب می‌دهد. هم‌اکنون ۸۰ درصد دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی بیلکنت بورسیه هستند. بورسیه تحصیلی دانشگاه بیلکنت به دو نوع تقسیم می‌شود:

  1. معافیت کامل از پرداخت شهریه
  2. کمک هزینه‌های تحصیلی به صورت ماهیانه

دانشگاه بیلکنت برای بهبود وضعیت زندگی دانشجویان کمک‌های تحصیلی سالانه نیز ارائه می‌کند. بورسیه تحصیلی در این دانشگاه فقط بر اساس سطح علمی و پژوهشی دانشجو بوده و مسائلی مانند سن، ملیت، رنگ، نژاد و معلولیت در اعطای این بورسیه تأثیری ندارند. متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی در بیلکنت در شرایطی از بورسیه تحصیلی کامل و در بعضی از شرایط از جزئی از بورسیه استفاده کنند که میزان درصد استفاده از این امکان بورسیه به سابقه تحصیلی و آکادمیک و نمرات دوره دبیرستان امتحانات ملی و یا بین‌المللی دانشجو می‌باشد.

بورسیه‌های تحصیلی بیلکنت در پنج سطح مختلف هستند. بورسیه در سطوح ۱۰۰ درصد، ۸۰ درصد، ۶۰ درصد، ۴۰ درصد و ۲۰ درصد به متقاضیان ارائه می‌شود. امکان دیگری که بیلکنت فراهم کرده است این است که دانشجویان می‌توانند به مدت ۲ سال از بورس تحصیلی خود در این دانشگاه برای گذراندن دوره مقدماتی زبان انگلیسی و به مدت ۵ سال برای گذراندن دوره کارشناسی قابل استفاده است. شرایط سنی بورسیه تحصیلی دانشگاه بیلکنت ترکیه ۲۰۲۰ عبارت‌اند از:

  • برای سطح کارشناسی متولدین بعد ۱۱/۱۰/۱۳۷۶ به بعد
  • برای سطح کارشناسی ارشد متولد: ۱۱/۱۰/۱۳۶۷
  • برای پذیرش دکتری در ترکیه متولد: ۱۱/۱۰/۱۳۶۲

شرایط معدل بورسیه تحصیلی دانشگاه بیلکنت ترکیه

  • برای سطح کارشناسی حداقل ۱۴
  • برای سطح کارشناسی ارشد و دکتری حداقل ۱۵
  • برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی حداقل ۱۸

هزینه تحصیل در دانشگاه بیلکنت آنکارا

میزان هزینه پذیرفته‌شدگان قبل از سال ۲۰۱۷, ۱۳۹۵۰ دلار می‌باشد و برای پذیرفته‌شدگان در سال ۲۰۱۷ یا سال‌های بعد از آن ۱۴۵۰۰ دلار است. این هزینه در دو قسط در ترم‌های پاییز و بهار و به دلار دریافت می‌شود. اگر دانشجویان بخواهند هزینه تحصیل را به واحد لیر ترکیه بپردازند باید طبق نرخ ارزهای مبادله بانک مرکزی لیر را به دلار تبدیل و سپس آن را پرداخت نمایند. از مزیت‌های بورسیه تحصیلی دانشگاه بیلکنت آنکارا این است که ماهانه مبلغی مقرری به دانشجویان پرداخت می‌شود:

  • برای کارشناسی: ۷۰۰ لیر
  • برای ارشد: ۹۵۰ لیر
  • برای دکتری: ۱۴۰۰ لیر
  • برای رشته‌های پژوهشی و تحقیقاتی ۳۰۰۰ لیر
  • هزینه‌های اقامت، خوابگاه و غذا هم رایگان است.

دانشگاه بیلکنت ترکیه

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه بیلکنت ترکیه

زبان تدریس در دانشگاه بیلکنت انگلیسی است. دانش آموزان ممکن است نتایج حاصل از یکی از امتحانات بین المللی شناخته شده را ارائه دهند یا پس از ورود و ثبت نام در آزمون (Bilicent’s Proficiency in Academic English (PAE دانشگاه خود شرکت کنند. دانش آموزانی که نمی توانند شرایط لازم را کسب کنند باید در برنامه آمادگی زبان انگلیسی شرکت کنند. قبولی در آزمون ALES برای شهروندان مقیم ترکیه که متقاضی برنامه های کارشناسی ارشد هستند لازم است. شهروندان ترکیه که مقیم کشورهای خارجی هستند و آن دسته از متقاضیانی که شهروند ترکیه نیستند ممکن است به جای ALES نمرات GRE ارائه دهند. مدرک ALES به مدت 3 سال و مدرک GRE به مدت 5 سال معتبر است. لذا نمرات GRE / ALES باید در زمان ثبت نام معتبر باشند.

گواهینامه هایی که به طور کلی توسط دانشگاه های ترکیه پذیرفته می شوند:

  • آیلتس – به طور کلی 6.5 ، با حداقل 5.5 در هر بخش
  • TOEFL iBT – در کل 87
  • PTE Academic
  • آیلتس
  • تافل
  • مهارت C1 پیشرفته یا C2 در زبان ترکی
  • ALES: 60 (کلامی)

رشته های دانشگاه بیلکنت ترکیه

دانشگاه بیلکنت آنکارا ۷ دانشکده دارد. این دانشکده‌ها را به همراه گروه‌های مختلف آن‌ها در بخش بعدی برای شما شرح خواهیم داد:

  • دانشکده ادبیات و علوم انسانی بیلکنت ترکیه: این دانشکده شامل دو گروه فرهنگ و ادبیات آمریکایی و گروه باستان‌شناسی می‌شود که این رشته‌ها امکان تحصیل دانشجویان را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان‌پذیر می‌سازند.
  • دانشکده فنی و مهندسی بیلکنت ترکیه: این دانشکده نیز شامل گروه‌های مهندسی کامپیوتر، گروه برق و الکترونیک مهندسی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک و گروه عمران است. در این دانشکده آزمایشگاه‌های مختلفی مانند آکوستیک، ارتعاشات و کنترل نویز، آزمایشگاه مکانیک چند محوری، آزمایشگاه سیستم‌های هوشمند مکاترونیک، آزمایشگاه سیستم فعال هستند.
  • دانشکده آموزش‌وپرورش بیلکنت ترکیه: در این دانشکده هم گروه‌های مختلفی مانند گروه کامپیوتر و فناوری، علوم آموزش‌وپرورش معلم، مدرک کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی می‌باشند و دوره‌های خود را به متقاضیان ارائه می‌کنند.
  • دانشکده اقتصاد، اداری و علوم اجتماعی بیلکنت ترکیه: این دانشکده به ۵ گروه تقسیم می‌شود. این ۵ گروه به ترتیب گروه اقتصاد، تاریخ، روابط بین‌الملل، علوم سیاسی و اداره دولتی و واحد روانشناسی هستند. در این دانشکده مدارک کارشناسی تا دکترا به دانشجویان ارائه می‌شود.
  • دانشکده مدیریت امور اداری دانشگاه بیلکنت ترکیه: این دانشکده شامل گروه آموزشی مدیریت امور اقتصادی می‌شود. برنامه این گروه‌ها در مقاطع مختلف کارشناسی و تحصیلات تکمیلی طراحی‌شده و این دانشگاه ارائه مدارک ms,bs,mba,phd ارائه می‌دهد.
  • دانشکده هنر، طراحی و معماری بیلکنت ترکیه: این دانشکده به ۵ گروه آموزشی تقسیم می‌شود. شامل: گروه ارتباطات و طراحی COMD، گروه هنرهای زیبا، گروه طراحی گرافیک، گروه معماری داخلی و طراحی محیطی، گروه طراحی شهری و معماری. دانشجویان می‌توانند در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان به تحصیل بپردازند.

دانشگاه بیلکنت ترکیه

کمپس های دانشجویی دانشگاه بیلکنت ترکیه و امکانات آن ها

در پردیس های اصلی و شرقی دانشگاه بیلکنت و در نزدیکی منطقه خرید مرکز بیلکنت، تعدادی شعبه و دستگاه های خودپرداز وجود دارد.

خدمات خوابگاه

 از جمله موارد تهیه شده برای هر دانش آموز می توان به تشک، بالش، روبالشی، روتختی، پتو و لحاف اشاره کرد. در طول اقامت دانشجویان در خوابگاه ها، این اقلام به طور منظم و بدون هزینه اضافی شسته می شوند. طبق مقررات سازمان بهداشت، تمام مناطق خوابگاه های دانشگاه، از جمله اتاق های دانشجویی، توسط پیمانکاران دارای گواهینامه ISO به طور مکرر و منظم تمیز می شوند. دانشگاه امن و سرزنده بیلکنت دارای خدمات اجتماعی و دانشگاهی فراوانی است.

خدمات کتابخانه

 کتابخانه دانشگاه بیلکنت شامل یک مجموعه بزرگ از غرفه های گوش دادن به موسیقی، سی دی، ضبط، کاست های صوتی و تصویری، موسیقی و میکرو فیلم ها است. این کتابخانه از موسسات متعدد، مقالات علمی و گزارشات فنی از موسسات تحقیقاتی برجسته در اروپا و ایالات متحده، مجلات را دریافت می کند و در روزنامه های مهم خارجی مشترک می شود.

خدمات ICT

مرکز رایانه ای بیلکنت (BCC) منابع و خدمات محاسباتی متنوعی را برای تأمین نیازهای محاسبات اداری، آموزشی و تحقیقاتی در جامعه دانشگاه فراهم می کند. این خدمات شامل تهیه تجهیزات محاسباتی، نگهداری سخت افزار و نرم افزار آن ها، نگهداری منابع نرم افزاری مانند کامپایلرهای زبان، برنامه های کمکی و برنامه ها می باشد.

خدمات درمانی

مراکز بهداشتی واقع در پردیس های اصلی و شرقی، خدمات بهداشتی را به دانشجویان و اعضای هیئت علمی ارائه می دهند. در مراکز بهداشتی دانشگاه خدمات اساسی و فوری به طور رایگان به کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی بیلکنت ارائه می شود.

زندگی دانشگاهی

خوابگاه های دانشگاه بیلکنت متشکل از 26 ساختمان با طرح ها و ویژگی های مختلف، فضای آرام، امن، راحت، دلپذیر و بهداشتی را برای بیش از 4500 دانشجوی ترکیه ای و بین المللی از زمینه های مختلف فراهم می کند که ترجیح داده اند از برتری در آموزش عالی ارائه شده استفاده کنند.

امکانات ورزشی

مأموریت مرکز تربیت بدنی و ورزش تأمین محیط و برنامه هایی است که جامعه دانشگاه بیلکنت از طریق آن می تواند در یک سبک زندگی سالم شرکت کرده و به آن دست یابد. دانشجویان با شرکت در برنامه های بهداشتی، تربیت بدنی، ورزشی و تناسب اندام با کیفیت، زندگی دانشگاه خود را غنی کنند و به کاملترین ظرفیت فردی خود می رسند.

باشگاه های دانشجویی

اتحادیه دانشجویی فعالیت های اجتماعی و فرهنگی دانشجویان را سازمان می دهد. نمایندگان دانشجو توسط مجموعه دانشجویی انتخاب می شوند. آن ها مسئول مدیریت اتحادیه دانشجویی و ایجاد برنامه ای از فعالیت ها هستند. ساختمان اتحادیه دانشجویی واقع در مرکز پردیس اصلی، یک اتاق موسیقی، اتاق فیلم، اتاق جلسات، دفاتر و یک سالن کنفرانس را در خود جای داده است.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون آزمون YOS و تحصیل در ترکیه در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *