معرفی بهترین کیف پول های اتریوم

کیف پول های اتریوم
ارزهای دیجیتال

معرفی بهترین کیف پول های اتریوم

صنعت ارزهای دیجیتال تبدیل به یک صنعت میلیارد دلاری شده است و روزانه اخبار مختلفی در مورد این تکنولوژی جدید در وبسایت‌های خبری قابل مشاهده است.

اتریوم که شاید بعد از بیت‌کوین شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال دنیاست یک پلتفرم غیرمتمرکز است که می‌تواند قراردادها هوشمند را اجرا کند.

در این مقاله قصد نداریم به طور تخصصی و دقیق در مورد اتریوم و یا قراردادها هوشمند صحبت کنیم؛ بلکه تنها هدف‌مان معرفی بهترین کیف پول‌های اتریوم است.

به طور کلی همه کیف پول‌های ارز دیجیتال باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • کلید خصوصی: کیف پول‌ها باید قابلیت کنترل کلیدهای خصوصی را به کاربر بدهند.
  • راحتی در استفاده: اینترفیس و رابط کاربری راحت یکی از ویژگی‌های مهم به هنگام انتخاب یه کیف پول ارز دیجیتال است.
  • تیم توسعههر کیف پولی باید یک تیم توسعه فعال برای بهبود قابلیت های آن داشته باشد.
  • بک‌آپ و امنیت: همه‌ی کیف پول‌ها باید قابلیت ریکاوری را دارا باشند.
  • سازگارییک سری از کیف پول‌ها برای تمامی سیستم عامل‌ها نسخه مورد نظر را ندارند که به هنگام انتخاب باید این مسئله را هم درنظر بگیرید.

بنابراین وقتی که میخواهید کیف پول های اتریوم مناسب خودتان را انتخاب کنید، حتما مطمئن شوید که ویژگی‌هایی که در بالا گفتیم را داشته باشد. در این پست به معرفی بهترین کیف پول های اتریوم میپردازیم.

کیف پول های اتریوم

بهترین کیف پول‌های اتریوم

در زمان نگارش این مقاله، اتریوم پس از بیت کوین از نظر ارزش بازار در جایگاه دوم بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد و به همین دلیل، تعداد کیف پول‌های این ارز دیجیتال به بیش از پنجاه می‌رسد. بنابراین، برخلاف ارزهای دیجیتال کم‌نام‌ونشان، انتخاب یک کیف پول مناسب برای اتریوم چندان دشوار نیست.

در مورد انتخاب کیف پول، حتماً می‌دانید که در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک چین، هرکس بانک شخصی خودش است و برخلاف سیستم‌های سنتی، مسئولیت حفاظت از دارایی‌ها برعهده خود فرد است. بنابراین در هنگام انتخاب کیف پول، اعتبار و امنیت باید دو معیار اصلی باشند.

فراموش نکنید کیف پول‌های روی صرافی‌ها، دارایی‌ها را به‌صورت امانی (Custody) نگهداری می‌کنند و کنترل دارایی‌ها به‌معنای واقعی در دست خود کاربران نیست. در میان فعالان این حوزه، فضای ذخیره‌سازی امانی، کیف پول محسوب نمی‌شود و در این مقاله هم منظور ما از کیف پول‌ آنهایی هستند که کنترل کامل دارایی‌ها را به دست خود کاربر می‌سپارند. همچنین برای کاربران ایرانی، ذخیره ارزهای دیجیتال روی صرافی‌ها می‌تواند خطر تحریم و بلوکه‌شدن سرمایه را به همراه داشته باشد.

در ادامه ۱۰ کیف پول اتریوم را معرفی می‌کنیم که از نظر ما بهترین گزینه‌ها برای ذخیره اتریوم در سال ۲۰۲۱ هستند. در تهیه این فهرست معیارهایی همچون امنیت، تعداد نصب، ویژگی‌های متنوع و بازخورد کاربران لحاظ شده است.

مای ‌اتر والت (Myetherwallet)

نقاط قوت:

  • متن‌باز است.
  • امکان تعامل با بلاک چین اتریوم را خیلی راحت فراهم می‌کند.
  • امکان اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری را فراهم می‌کند.

نقاط ضعف:

  • کار با آن برای کاربران تازه‌کار چندان آسان نیست.
  • فقط از اتریوم و توکن‌های مبتنی بر آن پشتیبانی می‌کند.

بدون اغراق مای‌اتروالت یکی از بهترین کیف پول‌های اتریوم، یا بهتر است بگوییم یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای تعامل با بلاک چین اتریوم است. این کیف پول متن‌باز (Open source) است و فقط از اتریوم و توکن‌های مبتنی بر این شبکه پشتیبانی می‌کند.

برخلاف تصویر عده زیادی، مای‌اتروالت، یک کیف پول تحت وب نیست و هیچ‌گاه کلید خصوصی شما را روی سرورهای اینترنتی ذخیره نمی‌کند. این سایت در واقع این امکان را فراهم می‌کند که کیف پول خود را ایجاد کرده و دوباره در خود این وب‌سایت یا در هر نرم‌افزار دیگری از آن استفاده کنید.

مای‌اتروالت همچنین وب‌سایتی بی‌نظیر برای کار با بلاک چین اتریوم است که باعث می‌شود به‌جز سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان اتریوم هم با این پلتفرم کار کنند.

علاوه بر امکان ساخت و مدیریت کیف پول در وب‌سایت مای‌اتروالت، این پلتفرم دارای یک نرم‌افزار موبایل هم هست که کاربران اندروید و iOS می‌توانند برای راحتی و امنیت بیشتر از آن استفاده کنند.

متامسک (Metamask)

MetaMask یکی دیگر از کیف پول های بسیار محبوب اتریوم است. افزونه‌ای روی مرورگر های اینترنتی که امکان دسترسی آسان به شبکه اتریوم را برای کاربران فراهم می‌کند. این کیف پول به شما امکان ذخیره و ارسال ETH و دسترسی به برنامه های غیرمتمرکز (DApps) روی شبکه اتریوم را می‌دهد.

با این وجود که طراحی رابط کاربری آن بسیار قابل درک است، این امکان وجود دارد که عادت کردن به آن کمی برای کاربران جدید زمان‌بر باشد. متاماسک به شما امکان رمزنگاری کلیدهای خصوصی و ذخیره‌سازی آنها روی کامپیوتر را می‌دهد و همچنین برای ثبت نام در آن نیاز به درج هیچگونه اطلاعات شخصی ندارید.

افزونه MetaMask در مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اپرا و Brave قابل نصب است. با این وجود به این دلیل که MetaMask به اندازه کیف پول‌های سخت افزاری امن نیست، نگهداری مقادیر زیاد اتریوم در آن پیشنهاد نمی‌شود.

کیف پول های اتریوم

تراست والت (Trust wallet)

نقاط قوت:

  • از هزاران ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند.
  • رابط کاربری آسانی دارد.
  • از انواع توکن در شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند.

نقاط ضعف:

  • کاملاً متن‌باز نیست.
  • فقط برای موبایل در دسترس است و نسخه دسکتاپ یا تحت ‌وب‌ ندارد.

«تراست» یک کیف پول چندارزی مطرح متعلق به صرافی بزرگ بایننس است و از بهترین کیف پول‌های اتریوم برای اندروید و iOS محسوب می‌شود. شاید مهم‌ترین مزیت تراست، سادگی و کاربرپسندبودن آن باشد. به‌جز اتریوم، تقریباً تمام ارزهای دیجیتال معتبر بازار تحت پوشش کیف پول تراست والت هستند.

همچنین این کیف پول از توکن‌های غیرمثلی (NFT) اتریوم هم به‌خوبی پشتیبانی می‌کند.

در مورد معایب، به‌جز اینکه کدهای تراست والت کاملاً متن‌باز نیست، اصلی‌ترین عیب این کیف پول این است که در حال حاضر فقط برای تلفن‌های همراه عرضه شده است و برای کامپیوترهای شخصی یا وب در دسترس نیست.

اینکه بایننس مالک تراست والت است این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا خطر تحریم برای کاربران ایرانی وجود دارد یا نه. در پاسخ باید گفت تراست یک کیف پول غیرامانی است، به این معنی که کلیدهای خصوصی کیف پول در هیچ سروری ذخیره نمی‌شود. در تراست والت این کلیدها فقط در موبایل کاربر ذخیره می‌شوند و هیچ شخص دیگری به آن دسترسی ندارد.

کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger)

لجر نانو ایکس مدرن‌ترین کیف پول‌ سخت افزاری اتریوم است که میتوانیم به شما معرفی کنیم. کمپانی لجر یکی از پیشروهای بازار در صنعت تولید کیف پول سخت افزاری است که والت های این شرکت از اتریوم و تمامی توکن‌هایی که روی بلاکچین اتریوم نوشته شده باشند، پشتیبانی میکند.

در حال حاضر، کیف پول سخت افزاری لجر را میتوانید با کیف پول گرم MyEtherWallet نیز ادغام کرده و هم امنیت را افزایش داده و هم استفاده از کوین‌های اتریوم را برای خودتان راحت‍تر کنید. علاوه بر اتریوم، کوین‌های مختلف دیگری را میتوانید در لجر نانو ایکس ذخیره کنید.

این مدل یکی از مدل‌های جایگزین لجر نانو اس محبوب است. تفاوت بزرگ بین این دو مدل این است که لجر نانو ایکس باتری و بلوتوث دارد که حمل آن را بسیار راحت‌تر میکند. علاوه بر این، به صورت همزمان کوین و ارزهای دیجیتال بیشتری را میتوانید مدیریت کنید.

استفاده از لجر نانو ایکس نسبت به نانو اس ساده‌‌تر است و 119 دلار قیمت دارد و به روز رسانی تمامی فریمور (firmware) های آن هم رایگان است.

کیف پول های اتریوم

لجر نانو اس یکی از ارزان‌ترین و بهترین کیف پول های اتریوم است که 59 دلار قیمت دارد. اتریوم به صورت آفلاین در این کیف پول ذخیره میشود و هرگاه که بخواهید اتریوم‌هایتان را خرج کنید، لجر نانو اس آن‌ها را توسط کلید خصوصی که در داخل دستگاه ذخیره شده، امضا میکند.

میتوانید هم اتریوم و هم اتریوم کلاسیک را در این والت ذخیره کنید. بهترین ویژگی لجر نانو اس این است که یک صفحه OLED کوچک روی آن تعبیه شده که به شما اجازه میدهد تراکنش و معاملات‌تان را توسط آن کنترل کنید. امنیت این والت بسیار بالا است و حتی میتوانید آن را در کامپیوترهای هک شده و آلوده به بدافزار هم استفاده کنید.

کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor)

ترزور اولین کیف پول متولد شده برای بیت کوین بود. شرکت سازنده آن را طی سال‌های اخیر توسعه داده و امکان استفاده از Trezor برای ذخیره‌سازی اتریوم نیز فراهم است. برای اتصال به والت می‌توانید از رابط کاربری وب MyEtherWallet استفاده کنید؛ مای اتر والت و ترزور با یکدیگر یکپارچه می‌شوند.

کلیدهای خصوصی شما روی یک چیپ الکترونیکی ایمن ذخیره خواهند شد. این تراشه فقط بعد از وارد کردن صحیح رمز عبور فعال می‌شود. یکی از مهمترین مزیت‌های آن در مقایسه با سایر والت های اتریوم داشتن وزن پایین و ابعاد کوچک و در نتیجه قابلیت حمل بالا است.

والت دارای نمایشگر اولد کوچک بوده و با دستگاه‌های اندرویدی و نرم افزارهایی نظیر مای سلیوم (یک کیف پول نرم افزاری) قابل استفاده است. ترزور وان یک محیط ایزوله برای امضای آفلاین تراکنش ایجاد کرده و احتمال فاش شدن کلید خصوصی را به شدت کاهش می‌دهد، به طوری که می‌توان آن را به یک سیستم کامپیوتری آلوده به بدافزارها متصل کرد.

هر کیف پول ترزور (فیزیکی) دارای یک پین کد خاص بوده و هرگز از آن جدا نمی‌شود. این ویژگی ساده سبب می‌شود با وجود هک شدن کامپیوتر متصل به والت، پین کد به سرقت نرود. برای کاهش احتمال هک شدن دستگاه، بعد از هر مرتبه ورود اشتباه رمز عبور، باید زمان بیشتری تا فراهم شدن امکان وارد کردن مجددا پسورد منتظر بمانید؛ برای تست 30 پسورد اشتباه به 17 سال زمان نیاز دارید!

در زمان شروع کار با دستگاه، یک عبارت بازیابی متشکل از 24 کلمه در اختیارتان قرار داده می‌شود. آن را حتما روی یک کاغذ یادداشت کرده و در مکانی ایمن نگهداری کنید. در صورتی که کیف پول اتریوم شما به سرقت رفته یا گم شود، به لطف این 24 کلمه تولید شده به طور تصادفی، مجددا می‌توانید به دارایی خود دسترسی پیدا کنید.

کیف پول انجین (Enjin wallet)

نقاط قوت:

  • رابط کاربری آسانی دارد.
  • دارای صفحه کلید امن است.
  • از صدها ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند.

نقاط ضعف:

  • متن‌باز نیست.
  • فقط برای موبایل در دسترس است و نسخه دسکتاپ یا تحت ‌وب‌ ندارد.

انجین یک کیف پول موبایلی معبتر است که علاوه بر اتریوم و توکن‌های آن، از صدها ارز دیجیتال دیگر هم پشتیبانی می‌کند.

این کیف پول که برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS توسعه داده شده است، کلیدهای خصوصی را روی خود دستگاه ذخیره می‌کند و به این ترتیب کنترل کامل دارایی در دست خود کاربر است. از نظر رابط کاربری هم انجین کیف پول مناسبی برای کاربران تازه‌کار است و همه کاربران خیلی راحت می‌توانند با کمترین دانش فنی از کیف پول انجین برای ذخیره اتریوم و توکن‌های مبتی بر آن بهره ببرند.

شایان ذکر است که تیم انجین با شرکت سامسونگ برای ارائه کیف پول روی گوشی‌های گلگسی جدید همکاری می‌کند.

کیف پول های اتریوم

کیف پول مای‌سلیوم (Mycelium wallet)

نقاط قوت:

  • دارای ویژگی‌های امنیتی منحصربه‌فرد است.
  • تا حد زیادی متن‌باز است.
  • به‌جز اتریوم از بیت کوین هم پشتیبانی می‌کند.

نقاط ضعف:

  • فقط برای موبایل در دسترس است و نسخه دسکتاپ یا تحت ‌وب‌ ندارد.
  • کار با آن برای کاربران تازه‌کار چندان آسان نیست.

مای‌سلیوم که یکی از بهترین و قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است، چندی پیش اتریوم و توکن‌های مبتنی بر آن را هم به فهرست خود اضافه کرد.

کاربران اندروید و iOS می‌توانند این نرم‌افزار را به‌صورت رایگان روی گوشی‌های هوشمند خود نصب کنند.

در بحث امنیت هم مای‌سلیوم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و از ویژگی‌های امنیتی جالبی برخوردار است که خیال هر سرمایه‌گذاری را درباره سرمایه‌هایش راحت می‌کند.

با مای‌سلیوم همچنین به‌راحتی می‌توانید به کیف پول‌های سخت‌افزاری متصل شوید و یا دارایی‌های موجود در کیف پول کاغذی را به‌راحتی خرج کنید.

با وجود اعتبار و امنیت بالا، مای‌سلیوم رابط کاربری پیچیده‌ای دارد و شاید برای اغلب کاربران تازه‌کار استفاده از این کیف پول مشکل باشد.

کیف پول اتمیک (Atomic wallet)

اتمیک والت برای دسکتاپ و همچنین موبایل توسعه یافته و یکی از بهترین کیف پول های اتریوم و همچنین توکن‌های ERC20 شناخته می‌شود. ترید، نگهداری و خرید و فروش انواع رمز ارز از جمله اتریوم به لطف آن امکان‌پذیر است. به زودی از طریق Atomic Swaps به عنوان یک روش غیر متمرکز برای مبادله ارزهای دیجیتال بدون واسطه‌ها، تبادل اتریوم با سایر رمز ارزها در اتمیک والت امکان‌پذیر خواهد شد.

این کیف پول از نزدیک به 300 ارز دیجیتال و همچنین تمامی توکن‌های ERC20 پشتیبانی می‌کند، به همین دلیل گزینه‌ای مناسب برای کاربران دارای گستره‌ای از انواع رمز ارزها است. در اینجا خیلی ساده می‌توان یک آدرس مخاطب قرار داد و کوین سفارشی خود را داخل والت نگه داشت. این کیف پول اتریوم کلیدهای خصوصی را رمزنگاری کرده و کنترل کامل بر دارایی را میسر می‌کند.

علاوه بر ویندوز، نسخه‌ای برای مک او اس و همچنین لینوکس‌های اوبونتو، دبیان و فدورا نیز وجود دارد. اپلیکیشن اندروید و آی او اس آن را می‌توانید از وب سایت شرکت دانلود کنید. اگر دارایی دیجیتال شما متشکل از کوین‌های متعددی بوده و نیازمند دسترسی سریع به والت از طریق دسکتاپ و همچنین موبایل هستید (خاصیت کراس پلتفرم بودن)، اتمیک والت یکی از بهترین والت های Ethereum برای شما است.

کیف پول اکسودوس (Exodus wallet)

نقاط قوت:

  • از هزاران ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند.
  • برای کاربران تازه‌کار رابط کاربری مناسبی دارد.

نقاط ضعف:

  • متن‌باز نیست.
  • آی‌پی ایران را مسدود کرده است.
  • برخی مشکلات در ذخیره توکن‌های اتریومی گزارش شده است.

اگر در کنار امنیت، به‌دنبال یک کیف پول اتریوم با رابط کاربری جذاب هستید، اکسودوس می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

اکسودوس یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های موجود است و از سال ۲۰۱۵ تاکنون به کاربران ارزهای دیجیتال خدمت‌رسانی می‌کند. این نرم‌افزار در ابتدا فقط برای کامپیوترهای شخصی در دسترس بود، اما اکنون در دو سیستم‌عامل محبوب موبایل، یعنی اندروید و iOS هم قابل‌نصب است. علاوه‌ بر پشتیبانی از بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال و توکن، رابط کاربری زیبای اکسودوس در نوع خود بی‌نظیر است.

اکسودوس مدت‌هاست که دسترسی آی‌پی ایران را مسدود کرده است و به این ترتیب برای استفاده از آن باید آی‌پی خود را تغییر دهید. با این حال، این کیف پول کلیدهای خصوصی را مستقیم روی دستگاه ذخیره می‌کند. بنابراین و با وجود نگرانی کاربران، اکسودوس به دارایی‌ها دسترسی ندارد و نمی‌تواند آنها را بلوکه کند.

اگرچه اکسودوس کیف پول خوبی برای اتر است، برخی از کاربران در مورد ذخیره توکن‌های اتریوم روی این کیف پول مشکلاتی را گزارش کرده‌اند.

کیف پول های اتریوم

کیف پول بلاک چین (Blockchain.com)

نقاط قوت:

  • ویژگی‌های امنیتی پیشرفته
  • امکان اتصال با هر دستگاه متصل به اینترنت

نقاط ضعف:

  • تنها مناسب ذخیره اتریوم است و برای ذخیره توکن‌های مبتنی بر اتریوم چندان کاربرد ندارد.

کیف پول Blockchain.com یکی از بهترین کیف پول‌های تحت‌وب بیت کوین است. این وب‌سایت در سال ۲۰۱۸ پشتیبانی از اتریوم را هم آغاز کرد.

مهم‌ترین مزیت کیف پول بلاک چین این است که از طریق هر دستگاهی فقط با یک مرورگر می‌توان به دارایی‌ها دسترسی پیدا کرد. در مورد امنیت هم، اگرچه کلیدهای خصوصی روی سرورهای اینترنتی ذخیره می‌شوند، اما به‌دلیل رمزگذاری کلیدها، کنترل سرمایه‌های یک کیف پول فقط در دست خود کاربر است و شرکت بلاک چین هیچ دسترسی به آنها ندارد.

بلاک چین دات‌کام همچنین یک برنامه موبایلی هم دارد که دسترسی به دارایی‌ها را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

با تمام ویژگی‌های مثبت این کیف پول، استفاده از این کیف پول برای ذخیره توکن‌های مبتنی بر اتریوم (ERC-20) مناسب نیست، چراکه امکانات مدیریت توکن‌ها در آن تعبیه نشده است. بنابراین توصیه می‌شود که از این کیف پول فقط برای ذخیره بیت کوین، اتر و … استفاده کنید و توکن‌های مبتنی بر اتریوم مانند چین لینک، بت و … را در جای دیگری ذخیره کنید.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه پیرامون ارزهای دیجیتال در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام