مجمع عادی و مجمع فوق‌العاده شرکت‌ها چیست؟

مجمع
بورس

مجمع عادی و مجمع فوق‌العاده شرکت‌ها چیست؟

هرگونه گردهمایی سهامداران و مدیران شرکت سهامی به منظور تعیین وضعیت شرکت و تصمیم‌گیری را مجمع می‌گویند. به عبارت دیگر تجمع صاحبان سهام شرکت به منظور اتخاذ تصمیماتی که معمولاً منجر به ایجاد منافعی برای آن‌ها می‌باشد را مجمع می‌گویند که مهم‌ترین مجامع شرکت‌های سهامی عبارت از مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عادی می‌باشند.

به‌طور کلی دعوت به مجامع عمومی اعم از عادی، سالیانه، عادی به‌طور فوق العاده و مجمع فوق العاده با هیات مدیره شرکت سهامی است. در کلیه موارد دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجامع عمومی باید از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار که آگهی‌های مربوط به شرکت در آن درج می‌شود صورت پذیرد.

در آگهی دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجامع باید دستور جلسه و تاریخ و محل تشکیل مجمع به همراه ساعت و نشانی کامل قید گردد. فاصله بین نشر آگهی تا تاریخ تشکیل مجمع عمومی نباید کم‌تر از ده روز و بیش‌تر از چهل روز باشد. قبل از تشکیل مجمع هر سهامداری که مایل به حضور در مجمع عمومی ‌باشد باید با ارائه ورقه سهم متعلق به خود به شرکت مراجعه نموده و مجوز ورود به جلسه را دریافت کند.

فقط سهامدارانی می‌توانند در مجمع شرکت کنند که مجوز ورود را دریافت کرده باشند. هم‌چنین سهامداران ممکن است شخصاً و یا به‌وسیله نماینده در مجمع حاضر شوند. هر سهامداری می‌تواند به شخص دیگری وکالت دهد که به عنوان نماینده به جای او در مجمع حاضر شود.

بر اساس قانون انواع مجامع عمومی عبارت است از:

  • مؤسس
  • عادی
  • فوق العاده

در قانون، وجود مجامع عمومی تنها در شرکت‌های سهامی و تعاونی پیش‌بینی و الزامی شده است و در سایر شرکت‌ها الزامی نیست، البته شرکت‌های با مسئولیت محدود و مختلط سهامی، درصورتی‌که تعداد شرکا بیش از دوازده نفر باشد، موظف به تشکیل مجمع عمومی هستند.

مجمع عمومی عادی

مجمع عمومی عادی مجمعی است که سالانه یک‌بار پس از پایان سال مالی شرکت برگزار می‌شود و در آن به تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی شرکت پرداخته می‌شود. طبق قانون تجارت، شرکت حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی خود باید مجمع عمومی عادی را برگزار کنند. به این علت که اکثر شرکت‌ها پایان سال مالی اسفند ماه دارند، مجامع آن‌ها در خرداد و تیر هر سال برگزار می‌شود. در این مجمع، هیئت‌مدیره موظف است گزارش‌های مالی شرکت را به سهامداران ارائه کند.

از اهداف برگزاری مجمع عمومی عادی، بررسی عملکرد مالی شرکت و تصویب ترازنامه، تخصیص سود و زیان، انتخاب مدیران و بازرسان شرکت است.

در شکل زیر می‌توانید مهم‌ترین تصمیماتی که در مجمع عمومی عادی گرفته می‌شود را مشاهده کنید.

پس از مشخص شدن تاریخ برگزاری مجمع توسط هیئت‌مدیره شرکت، اطلاعیه دعوت به مجمع عمومی عادی از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار، سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، سایت اطلاع‌رسانی کدال و سایت شرکت منتشر می‌شود. فاصله بین انتشار آگهی تا تاریخ برگزاری مجمع حداقل ۱۰ روز و حداکثر ۴۰ روز است.

در مجمع عمومی عادی سالانه باید بیش از نصف سهامدارانی که حق رأی دارند شرکت کنند. در صورتی که در اولین دعوت این حدنصاب حاصل نشد، مجمع برای بار دوم اطلاع‌رسانی می‌شود و با حضور هر عده از صاحبان سهام که حق رأی دارند، برگزار می‌شود. تصمیمات مجمع با اکثریت نصف به اضافه یک رأی افراد حاضر در مجمع اعتبار خواهد داشت.

در این مجمع در خصوص تقسیم سود نقدی شرکت تصمیم‌گیری می‌شود. این سود به کسانی تعلق می‌گیرد که در زمان تشکیل مجمع سهامدار شرکت باشند. پرداخت سود نقدی نیز طبق قانون تجارت تا حداکثر ۸ ماه است. نماد سهم شرکت معمولاً از دو روز قبل از مجمع بسته می‌شود و دو روز پس از برگزاری مجمع باز خواهد شد و معاملات آن از سر می‌گیرد.

سهامداران شرکت می‌توانند با در دست داشتن برگ سهام خود و ارائه کد بورسی و اطلاعات هویتی در مجمع حضور بیابند، همچنین هر فرد به میزان سهم خود دارای حق رأی است.

مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده

در صورتی که نیاز باشد تا بیش از یک‌بار مجمع عمومی عادی تشکیل شود، در آگهی دعوت به مجمع، نام آن مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده است. انتخاب هیئت‌مدیره و تغییر ترکیب سهامداران در این مجمع صورت می‌پذیرد؛ بنابراین مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده همان مجمع عمومی عادی است که در زمانی غیر از زمان معین شده در اساسنامه تشکیل می‌شود.

در این مجمع برای انتخاب مدیران هر فرد به ازای هر مدیر یک حق رأی دارد. به‌طور مثال اگر فردی ۱۰۰ حق رأی داشته باشد و ۵ مدیر باید انتخاب شوند، این فرد دارای ۵۰۰ حق رأی است که می‌تواند همه رأی را به یک نفر یا چند نفر اختصاص دهد.

مجمع عمومی فوق‌العاده

مجمع عمومی فوق‌العاده در صورت نیاز و تصمیم هیئت‌مدیره تشکیل می‌شود. در این مجمع، درباره تغییر اساسنامه شرکت، کاهش و افزایش سرمایه شرکت یا انحلال آن تصمیم‌گیری می‌شود. به‌طورکلی هر مجمعی به غیر از مجمع عمومی عادی، مجمع فوق‌العاده نامیده می‌شود.

در مجمع عمومی فوق‌العاده باید بیش از نصف سهامدارانی که حق رأی دارند، حاضر باشند و تصمیمات با اکثریت دو سوم آرا افراد حاضر در جلسه اعتبار دارد.

در شکل زیر می‌توانید موارد مهم در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده را مشاهده کنید.

مجمع عمومی مؤسس چه وظایفی بر عهده دارد؟

وظایف مجمع عمومی مؤسس به‌قرار زیر است:

  • رسیدگی به گزارش مؤسسین و تصویب آن و نیز احراز پذیره‌نویسی کلیه سهام شرکت و تأدیه مبالغ لازم.
  • تصویب طرح اساسنامه شرکت و در صورت لزوم، اصلاح آن.
  • انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت.
  • تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای سهامداران تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد.

شرکت‌های بورسی چگونه زمان و دستور جلسات مجامع عمومی خود را اعلام می‌کنند؟

شرکت‌ها موظف هستند که زمان، تاریخ، محل تشکیل و دستور جلسه مجامع عمومی را در روزنامه‌های کثیرالانتشار و سایت اینترنتی خود درج کنند و مراتب را حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع افشا نمایند. همچنین آگهی مجمع شرکت‌های بورسی در سایت کدال و سایت tsetmc قابل مشاهده است.

مجمع

قبل از برگزاری مجمع عادی سالانۀ شرکت‌های بورسی چه اطلاعاتی منتشر می‌شود؟

جهت تصمیم‌گیری بهتر سهامداران شرکت، ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمعِ شرکت‌ها، صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده با کلیۀ یادداشت‌های پیوست آن و گزارش فعالیت هیئت مدیره به مجمع منتشر می‌شود.

درصورتی‌که شرکتِ بورسی، دارای شرکت‌های تابعه باشد، علاوه بر اطلاعات فوق، صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی شده و صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شدۀ شرکت‌های تابعه نیز منتشر می‌شود. همچنین جدول زمان‌بندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی توسط هیئت‌مدیره نیز قبل از برگزاری مجمع‌ عمومی ‌عادی افشا می‌گردد.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون بورس در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام