قوانین و مقررات صادرات کالا

صادرات
صادرات واردات

قوانین و مقررات صادرات کالا

در تجارت دارید و تصمیم گرفته اید به امر صادارت کالا مبادرت ورزید، باید قبل از انجام صادرات از شرایط و قوانین آن اطلاع پیدا کنید. درنتیجه بهترین راه برای آگاهی از این قوانین و مراحل صادرات و واردات مراجعه به کلاس های آموزش عملیاتی صادرات و واردات است.

زیرا درصورت رعایت نکردن قوانین یا اطلاع نداشتن از آنها، صادرات کالا می تواند ضررهای جبران ناپذیری را هم به اقتصاد کشور و هم به شخص یا شرکت صادر کننده کالا وارد کند. یا حتی اگر قبلا صادارت کالا انجام داده اید، باید بدانید قوانین مربوط به صادرات کالا بر اساس شرایط اقتصادی و سیاسی کشور مدام درحال تغییر است. پس باید خودتان را با قوانین صادرات کالا به روز رسانی کنید.

قوانین صادرات کالا

برای اطلاع از قوانین صادرات کالا و نحوه ترخیص کالا از مرز گمرکی کشور مطالعه قانون مقررات صادرات و واردات بهترین راه است. این قانون دارای ۴۸ ماده قانونی، ۴۵ تبصره و ۱۴ بند می باشد. توجه داشته باشید صادرات کالا، واردات کالا و ترخیص کالا هرکدام قوانین مربوط به خود را دارند. بنابراین در زمان مطالعه قانون صادرات و واردات به قوانین بخش مربوطه توجه کنید.

هر قانونی که به تصویب مجلس اسلامی می رسد، برای نحوه انجام آن، آیین نامه هایی به تصویب می رسانند. پس بعد از مطالعه قوانین صادرات باید آیین نامه های اجرایی آن را مطالعه نمایید. در آیین نامه نکات کامل تر و دقیق تری آمده است که اطلاع از آنها می تواند کمک شایانی به شما کند. آیین نامه صادرات و واردات دارای ۴۶ ماده می باشد.

صادرات

صادرات کالا و انواع آن

صادرات کالا در اصطلاح لغوی و ساده نقل و انتقال یا ارسال یک کالا از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌باشد اما در عرصه بازرگانی خروج یک کالا از گمرک یک کشور جهت ارسال به یک کشور دیگر صادرات کالا تلقی می‌گردد. لازم به ذکر است که صادرکننده کالا می‌تواند یک شخص حقیقی و یا شخص حقوقی باشد.
صادرات کالا در یک دسته‌بندی کلی به ۲ نوع تقسیم می‌گردد:
صادرات قطعی
در این نوع از صادرات ارسال کالا با هدف فروش یا مصرف در سایر کشورها صورت می‌گیرد و صادرکننده از پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض و مالیات معاف می‌گردد.
صادرات موقت
این نوع از صادرات برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌باشد و در صورتی که کالا به فروش نرود، ورود مجدد آن به کشور مبدا نیازی به طی شدن پروسه واردات کالا نخواهد داشت. هم‌چنین در این فرض صادرکننده مبلغی را به عنوان سپرده نزد گمرک می‌سپارد که پس از ورود کالا به گمرک می‌تواند مسترد نماید.

صادرات مجدد
آن دسته از کالاهایی است که وارد یک کشور شده و بر روی آن‌ها هیچ‌گونه تغییر شکلی صورت نگرفته و به آن ارزش افزوده‌ای اضافه نشده باشد که توسط تاجران یا صادرکنندگان آن کشور به کشور سومی از طریق مناطق آزاد یا بنادر صادر می‌شود.
ترانزیت خارجی
عبارت است از عبور کالاهای خارجی از مرزهای یک کشور.

انواع کالاهای صادراتی

علاوه بر انواع مختلف صادرات کالا باید به این نکته هم توجه داشته باشید که کالاهای صادراتی، خود به چند دسته تقسیم می شوند. کالاهای صادراتی بر اساس قوانین مشخص شده بر اساس قوانین کشور ایران عبارتند از:

  • کالاهای مجاز: به کالاهایی گفته می شود که با انجام درست و صحیح قوانین نیاز به اخذ مجوز نمی باشد.
  • کالاهای مشروط: به کالاهایی گفته می شود که برای صادرات آنها نیاز به مجوز دارید. این مجوز بعد از تایید وزراتخانه های مرتبط از طریق وزارت بازرگانی به گمرک ارسال می شود. شما با دریافت این مجوز می توانید صادرات کالای موردنظر خود را انجام دهید.
  • کالاهای ممنوع: به کالاهایی گفته می شود که بر اساس قوانین کشور یا قوانین شرعی صادرات یا واردات آنها ممنوع است. دولت می تواند بر اساس شرایط خاص صادرت یا واردات یک نوع کالا را برای همیشه یا به صورت موقت ممنوع کند.

صادرات

اقدامات لازم برای صدور کالا

مطابق قوانین و مقررات موجود کسانی که قصد صادرات کالا را دارند، در مرحله اول می‌بایست مجوز ثبت سفارش اخذ کند و بعد از اخذ سند ثبت سفارش، فرد می تواند اقدامات لازم را جهت صادرات کالا انجام دهد. ثبت سفارش کالا به صورت سیستمی و از طریق سامانه جامع تجارت صورت و مجوز ثبت سفارش توسط سازمان توسعه تجارت ایران صادر می‌گردد. ممکن است در این میان فرآیند صادرات برخی از کالاهای خاص متفاوت از روند کلی باشد.

اسناد و مدارک لازم برای صدور کالا

برای صادرات کالا برخی از اسناد و مدارک ضروری است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کارت بازرگانی
گواهی بهداشت در صورت لزوم
گواهی قرنطینه
گواهی استاندارد
صادرکننده کالا بعد از آماده‌سازی تمام مدارک، باید کالایی را که تصمیم به صدور آن دارد به گمرک مربوطه ببرد و بعد از گرفتن قبض انبار، در چهار نسخه اظهارنامه صادراتی را تنظیم و به گمرک تحویل نماید. یک نسخه از اظهارنامه به عنوان پروانه صادرات محسوب می شود.

قانون امور گمرکی

قانون فوق نیز یکی از قوانین صادراتی مهم در دنیای تجارت است که در سال 1390 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و 156 ماده قانونی دارد. در این قانون به مهم‌ترین نکات عملیاتی در خصوص امور گمرگی و ترخیص کالا اشاره شده است.

بنابراین برای تمام افرادی که در زمینه تجارت دستی بر آتش دارند و به دنبال صادرات کالا هستند، مطالعه این قوانین صادرات بسیار توصیه می‌شود.

قانون امور گمرکی در فصول مختلفی تدوین شده که این فصول به امور مهمی مانند تخلفات و قاچاق، انبارها و سردخانه‌های گمرک، وظایف سازمان گمرک، هزینه‌های انجام خدماتی گمرکی، تشریفات گمرکی، فرایندهای گمرکی و بسیاری نکات دیگر اشاره شده است.

صادرات

 قوانین و تعرفه‌های گمرکی

تعرفه‌های گمرکی را می‌توان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اطلاعاتی دانست که اطلاع از آنها برای تمام تجار و صادرکنندگان بسیار حیاتی خواهد بود.

در داخل کشور معمولا اوایل فرودین ماه هر سال جدول تعرفه‌های گمرکی همان سال اعلام خواهد شد که تعرفه کالاها و محصولات مختلف در آن ارائه می‌شود.

با این حال، این جدول بیشتر برای واردکنندگان کالا در داخل کشور مهم است. با یک جستجوی ساده اینترنتی می‌توان به جدول تعرفه‌های گمرکی کشور در هر سال دست یافت.

اما برای صادرکنندگان بیشتر جدول تعرفه‌های گمرکی کشور یا کشورهای مقصد مهم بوده که بسته به کشورها و محصولات مختلف، تفاوت خواهد داشت.

اهمیت تعرفه‌ها در بحث صادرات از آن جهت است که می‌تواند بر روی هزینه‌های صادراتی اثرگذاری زیادی داشته باشد. از طرفی باید در نظر داشته باشیم که بسیاری از کشورها ممکن است بنا به دلایل مختلف مانند حمایت از کالاهای داخلی، اقدام به تغییر تعرفه کالاهای وارداتی خود کنند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *