عوارض و مالیات صادرات و واردات در چین

عوارض و مالیات
صادرات واردات

عوارض و مالیات صادرات و واردات در چین

کشور ایران و چین دارای تمدن های بسیار کهنی هستند و روابط دیرینه ای با یکدیگر دارند. ارتباط این کشور ها در طول تاریخ دچار فراز و نشیب های زیادی شده است. اما امروزه این روابط به نقطه اوج خود رسیده است؛ به حدی که واردات کالا از چین به کشورمان در رده نخست کالاهای وارداتی کشور قرار دارد.

با افزایش میزان ارتباطات سیاسی و اقتصادی ایران با کشور چین، متقاضیان واردات کالا از چین رو به افزایش است. اما همه افراد در این عرصه موفق نمی شوند. زیرا واردات کالا از چین همانند سایر کشور ها دارای قوانین و مقررات خاصی است.

این بدین معنا است که برای وارد کردن کالاهای چینی، علاوه بر انجام قوانین بین المللی باید اوصول صادرات و واردات مربوط به کشور چین را هم انجام داد. یکی از این اصول واردات و عوارض واردات کالا از چین می باشد. موردی مهم که در موفقیت شما بسیار تاثیر گذار است.

مالیات و عوارض واردات کالا از چین

یکی از مهمترین و پیچیده ترین مسائل پیش روی شرکت هایی که با چین تجارت می کنند، مالیات و عوارض وضع شده بر کالاهای وارداتی به چین و صادراتی از این کشور است. البته نرخ ها و مقررات از محصولی به محصول دیگر متفاوت است. با این حال یک سری اصول کلی بر مالیات ها حاکم است که مهمترین آنها عبارتند از:

  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات مصرف
  • عوارض گمرکی

عوارض و مالیات

مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهای وارداتی

به همه ی کالاهای وارداتی به چین، ۱۳% یا ۱۷% مالیات بر ارزش-افزوده ملی (VAT) اعمال می شود. مالیات ۱۳ درصدی برای کالاهای خاصی که به طور عمده در دسته محصولات کشاورزی و مصرفی قرار می-گیرند، اعمال می شود، در حالی که مالیات ۱۷ درصدی برای سایر کالاهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده، اعمال می گردد.

مالیات بر مصرف کالاهای وارداتی

مالیات بر مصرف (CT) به شرکت ها و سازمان هایی اعمال می شود که محصولات مالیاتی تولید و وارد می کنند، به صورت محموله فراوری می کنند یا می فروشند. محصولات وارداتی مشمول مالیات بر مصرف در چین، شامل مواردی هستند که برای سلامتی افراد مضرند، مانند تنباکو یا الکل، کالاهای لوکس مانند جواهرات و لوازم آرایشی و محصولات با کیفیت بالا مانند اتومبیل های سواری و موتور سیکلت ها.
مالیات بر مصرف برای کالاهای وارداتی، بسته به نوع محصول وارد شده به کشور، متفاوت است. مالیات بر مصرف می تواند یا براساس قیمت یا مقدار کالا محاسبه شود.

عوارض گمرکی

عوارض گمرکی، طبق برنامه ی اجرای تعرفه گمرکی چین در سال ۲۰۱۶ (“طرح تعرفه ۲۰۱۶”) با ۸۲۹۴ آیتم مالیاتی، شامل عوارض واردات و صادرات است که براساس قیمت یا مقدار کالا محاسبه می شود.

عوارض واردات کالا

علاوه بر مالیاتی که بر روی کالاهای وارداتی اعمال می شود عوارضی هم هست که باید پرداخت شود. عوارضِ مربوط به واردات کالا برای هر کشور متفاوت است. این عوارض بر اساس توافق نامه هایی که بین دو کشور بسته می شود، اعمال می شود. نرخ های عوارض بر کالاهای وارداتی بین ایران و چین عبارت اند از:

  • نرخ کامله الو داد: نرخی است که دولت برای کالاهای وارداتی معین می کند.
  • نرخ عوارض قراردادی: برای آن دسته از کالاهای وارداتی اعمال می شود که از کشورها یا مناطقی صادر شده اند که با کشور چین موافقت نامه های دوجانبه و منطقه ای ترجیحی منعقد کرده اند.
  • نرخ عوارض ترجیحی ویژه: برای آن دسته از کالاهای وارداتی اعمال می شود که از کشورها یا مناطقی صادر شده اند که با کشور چین موافقت نامه های تجاری با مفاد عوارض ویژه ترجیحی منعقد کرده اند.
  • نرخ عوارض سهمیه های تعرفه ای: برای محصولاتی اعمال می شود که با سهمیه وارد شده اند.

علاوه بر این عوارض، عوارض دیگری هم برای کالاهای وارداتی موجود می باشد. اما مهمترین آنها، عوارضی هستند که در بالا عنوان کردیم. همچنین عوارض و مالیات های کالای وارداتی، بخش کوچکی از واردات کالا از چین می باشد.

عوارض و مالیات

محاسبه مالیات و گمرک قابل پرداخت برای واردات و صادرات

مالیات و گمرک قابل پرداخت برای واردات، بعد از تعیین ارزش پرداخت گمرک (DPV) و نرخ تعرفه ها و مالیات کالاها، به صورت زیر محاسبه می شود:
۱) محاسبه گمرک واردات براساس قیمت:
نرخ تعرفه * (DPV) ارزش پرداخت گمرک = گمرک قابل پرداخت
۲) محاسبه گمرک واردات بر اساس مقدار
میزان گمرک هر واحد کالا * مقدار کالاهای وارد شده = گمرک قابل پرداخت
فرمول ترکیبی:
میزان گمرک هر واحد کالا * مقدار کالاهای وارد شده + نرخ تعرفه * (DPV) ارزش پرداخت گمرک = گمرک قابل پرداخت
مالیات و گمرک قابل پرداخت واردات باید با استفاده از معیار نرخ ارز منتشر شده توسط بانک مردم چین به یوان محاسبه شود.

گمرک صادرات

گمرک صادرات فقط برای چند محصول اصلی و کالاهای نیمه تولیدی اعمال می شود. چین از سال ۲۰۱۶ به منظور حفظ منابع، تعرفه های موقت صادراتی برای محصولاتی از جمله نفت خام، کودهای شیمیایی و آلیاژ آهن وضع می کند.
پایه ی مالیات برای گمرک صادرات مشابه گمرک واردات است. ارزش پرداخت گمرک (DPV) برای صادرات براساس قیمت مبادله محاسبه می-شود، مثلا مبلغی معادل مبلغ دریافتی توسط فروشنده ی داخلی که کالا را به خریدار می فروشد. گمرک صادرات، هزینه های مربوط به حمل و نقل، هزینه ها

قانون مناطق ویژه ، آزاد تجاری و صنعتی چین

با توجه به قانون مناطق آزاد در چین ، در این مناطق فعالیت های تولید ، تجارت ، انبارداری ، صادرات و آژانس های نمایشگاهی مجاز می باشد. سایر ویژگی های این مناطق عبارتند از :

  • کالاها تحت شرایط تضمین شده مشمول حق واردات و مجوز واردات و صادرات نمی شوند.
  • امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات بین گمرک ها و شرکت ها وجود دارد.
  • تبادل ارز خارجی مورد قبول است.
  • امکان باز شدن حسابهای ارزی خارجی وجود دارد.

مناطق آزاد چین جهت سرمایه گذاری دارای مزایای بالقوه ای می باشند. از مزایای آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • شرکت های درگیر در فرآیند صادرات از اولین سال تا سال سود رسانی مشمول مالیات بر درآمد (۱۵ درصدی) نمی شوند.
  • از سومین تا پنجمین سال فعالیت ، ۵۰درصد مالیات بر درآمد اخذ می شود.
  • معاملاتی که با مناطق آزاد تجاری انجام می شوند ، از مالیات بر ارزش افزوده مستثنی هستند.

موارد ذیل از حقوق گمرکی ، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مصرف آزاد هستند :

  • ماشین آلات ، تجهیزات ، مصالح ساخت و ساز و تجهیزات دفتری که جهت استفاده خود شرکت وارد کننده وارد چین می شود.
  • مواد خام وارداتی ، قطعات جدا از هم ، سوخت ها ، مواد بسته بندی شده.
  • کالاهای تراتزیتی ذخیره شده در انبار.
  • کالاهای تمام شده از مواد خام ساخته شده اند، می توانند در بازار داخلی به فروش برسند. کالاهای تمام شده مشمول حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده می باشند.
  • همه کالاهای ضمانت شده و ضمانت نشده می توانند درون انبارهای مناطق ویژه تجاری ذخیره سازی شوند.

سیاست های مناطق ویژه را می توان شامل موارد ذیل دانست :

  • انگیزه های مالیاتی ویژه برای سرمایه گذاران خارجی در مناطق ویژه اقتصادی
  • استقلال بیشتر در فعالیت های تجاری بین المللی
  • ویژگی های اقتصادی

مبحث ویژگی های اقتصادی بر پایه چهار اصل زیر استوار هستند :

  • ساخت و ساز اساسا بر جذب و بکارگیری سرمایه های خارجی استوار است.
  • اشکال اولیه اقتصادی هم به صورت شراکتی چین با کشور خارجی و هم بصورت مالکیت مستقل کشور خارجی مطرح است.
  • تولیدات به صورت اولیه صادرات-گرا می باشند.
  • فعالیت های اقتصادی اصولا تحت تاثیر محرک های بازار می باشند.

عوارض و مالیات

قوانین ثبت شرکت در چین :

از جمله فعالیت های مهم در کشور چین ، ثبت شرکت در آن کشور به دلیل بازه گسترده اقتصادی در آن کشور و امکان عرضه محصولات به سراسر دنیا می باشد. ثبت شرکت در چین می تواند به اشکال گوناگون صورت بگیرد.

سرمایه گذاران خارجی برای آغاز فعالیت تجاری خود در بازار چین چندین گزینه دارند :

• ایجاد دفتر نمایندگی (Representative Office) :
دفتر نمایندگی شرکت در چین، محلی است به نمایندگی از شرکت مادر که روابط بین شرکت مادر و دفتر نمایندگی را مدیریت می کند.شرکت مادر خارجی باید سابقه بیش از ۲سال فعالیت را داشته باشد. یک دفتر نمایندگی به عنوان یک نهاد مجزای قانونی شناخته نمی شود، نمی تواند هر فاکتوری را صادر کند و هر درآمدی را بدون مالیات متعلق به خود بداند.تمامی هزینه های یک دفتر نمایندگی باید توسط شرکت مادر تامین شوند.اما به هر حال یک دفتر نمایندگی می تواند حساب بانکی مجزا داشته باشد و برای حفظ ارتباط با مشتریان به استخدام نیروی محلی بپردازد.

• تاسیس شرکت مشترک (Joint venture Company) :
یک شرکت مشترک، شرکتی با مسئولیت محدود است که بین یک شرکت چینی و سرمایه گذار خارجی شکل می گیرد که در آن شریک یا شرکای خارجی مالک بیش از ۲۵% از سهام شرکت هستند.شایان ذکر است ایجاد شرکت مشترک، ادغام شرکت داخلی و خارجی نیست بلکه تاسیس شرکت جدیدی است با مالکیت دو طرف که در آن مسئولیت صاحبان سهام محدود به آورده آنها برای تجارت می باشد.

• تاسیس شرکت با مالکیت کاملا خارجی (Wholly Foreign-Owned Enterprise) :
یک Wofe یک شرکت مسئولیت محدود با سرمایه گذاران صد درصد خارجی است.
این نوع شرکت محبوب ترین شرکت در میان سرمایه گذارانی است که تمایل دارند در یکی از زمینه های زیر به فعالیت بپردازند :
تولید، تجارت، خدمات مشاوره ای و مدیریتی، گسترش نرم افزار و سایر فعالیت های سودآور.
بسیاری از شرکت های خارجی این نوع شرکت را انتخاب می کنند به دلیل اینکه این نوع شرکت امکان این را به آنها خواهد داد که ۱۰۰درصد سهام را به نام سهام داران خارجی کنند.

• تاسیس شرکت بازرگانی با سرمایه خارجی (Foreign-Invested Commercial Enterprise) :
سرمایه گذاران مستقیم خارجی می توانند مجوز صادرات-واردات دریافت نموده و شرکت های به طور کامل اجرایی، خرده فروشی و یا شرکت های تجاری با صد درصد مالکیت خارجی تاسیس نمایند و در چین خرید و فروش کنند.این نوع شخصیت حقوقی شرکت های تجاری با سرمایه خارجی نامیده می شوند و طبقه خاصی از شرکت های با مالکیت کاملا خارجی هستند.
ایجاد شرکت های تجاری با سرمایه خارجی چندان هزینه بر نیستند و می توانند به سرمایه گذاران خارجی کمک نمایند تا تسهیل خرید و صادرات را با فعالیت های تأمینی و کنترل کیفیت ترکیب نمایند.

عوارض و مالیات

ثبت شرکت در کشور چین مزیت ها و فایده های زیادی دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است :

مزایای ثبت شرکت در چین :

– افتتاح حساب بانکی بین المللی
– اخذ اقامت چین از طریق ثبت شرکت در چین
– افزایش اعتبار در فعالیت های تجاری
– حضور در بازار جهانی و توانایی تجارت در خارج از کشور

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون صادرات واردات در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام