شرایط انتخاب رشته برای دانشگاه های ترکیه سال 2021

ترکیه
مهاجرت

شرایط انتخاب رشته برای دانشگاه های ترکیه سال 2021

امروزه ترکیه مقصد مهاجرت بسیاری از هم وطنان عزیزمان به شمار می رود. این همسایه شمال غربی ایران، شرایطی را فراهم آورده که دانشجویان سراسر جهان بتوانند به این کشور مهاجرت نمایند. اگر شما نیز قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید، احتمالاً در مورد این کشور نیز فکر کرده اید؛ که اصلی ترین دلیل آن نزدیکی به کشور و هزینه های پایین تحصیل و زندگی می باشد. مدارک و شرایط لازم برای پذیرش ترکیه چیست؟ آیا تحصیل در ترکیه رایگان است؟ هزینه های ماهیانه یک دانشجو چقدر خواهد بود؟ آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در این کشور وجود دارد؟ این ها قطعاً تنها بخشی از سوالات دانشجویانی است که این کشور را به منظور ادامه تحصیل برگزیده اند. در این مقاله، توضیحات لازم در زمینه مدارک و شرایط لازم برای پذیرش ترکیه داده شده که می تواند مفید واقع گردد.

ترکیه

شرایط تحصیل در مدارس ترکیه

افراد از 6 سالگی وارد مدارس ترکیه شده و 4 سال را در مقطع ابتدایی، 4 سال در مقطع راهنمایی و 4 سال در مقطع دبیرستان را سپری می کنند. در ترکیه مانند بیشتر کشورهای دنیا، تحصیل 12 ساله اجباری است. بعد از اخذ مدرک دیپلم، دانش آموزان می توانند در آزمون ورودی دانشگاه ها ثبت نام کنند. در مدارس تمامی دروس به زبان ترکی آموزش داده می شود و البته یک زبان دوم نیز به دانش آموزان می آموزند. بنابراین دانش آموزان خارجی می بایست به زبان ترکی مسلط باشند و یک امتحان جهت سنجش سطح زبان آن ها تعریف شده است. بدین ترتیب از جمله مدارک و شرایط لازم برای پذیرش در ترکیه، در مدارس این کشور داشتن مهارت زبان ترکی به شمار می رود. تحصیل در مدارس ترکیه رایگان است اما چنانچه قصد تحصیل به زبان انگلیسی و در مدارس بین المللی این کشور را داشته باشید، مستلزم پرداخت شهریه خواهید بود. سیستم آموزشی در این مدارس بر اساس استانداردهای آمریکا و انگلیس بوده و دانش آموزان سطح بالایی از کیفیت آموزش را تجربه می کنند. در این مدارس دوره های شبانه روزی نیز تعریف شده اند. در زیر نام تعدادی از این مدارس را می بینیم:

شروع شهریهزبانسیستم آموزشینام مدرسه
منتشر نمی کنندEnglishAmericanIhsan International School
منتشر نمی کنندEnglishAmericanSafir International School
93,855 TLEnglishIBThe British International School Istanbul
منتشر نمی کنندEnglishBritish, TurkishTarabya British Schools
25,328 TLEnglishBritish, ArabicJasmine International Schools
منتشر نمی کنندEnglishIBUskudar American Academy
منتشر نمی کنندEnglishAmericanSteps International School
105,691 TLEnglishIB, BritishMEF International School Istanbul
83,174 TL

English

Turkish

IB, TurkishENKA International Schools
منتشر نمی کنند IB, EnglishTas Private Elementary School

خوارزمی مرکز تخصصی و مجری رسمی ارائه خدمات مهاجرتی اعم از:

  • اخذ ویزای سرمایه گذاری، خرید ملک و ثبت شرکت در خارج از کشور
  • اخذ ویزای تحصیلی و اعزام دانشجو
  • اخذ ویزای کار و زندگی

شرایط تحصیل در مقطع لیسانس

بعد از اتمام دوره مدرسه، دانش آموزان می توانند در مقطع کاردانی و کارشناسی تحصیل کنند. این دوره ها که معمولاً 2 تا 4 سال به طول می انجامد، در موضوعات و رشته های مختلفی تعریف گردیده است. بیشتر دوره های این مقاطع به زبان ترکی ارائه می شوند. اما برخی دوره های انگلیسی نیز وجود دارد. از شرایط و مدارک پذیرش در ترکیه، در این دوره ها داشتن یک مدرک آیلتس در سطح 5/5 تا 6 لازم است. البته بعضی از دانشگاه ها از طریق انجام مصاحبه با دانشجو، سطح زبان وی را مورد سنجش قرار می دهند. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور بسیار پایین و حدود 100 تا 300 دلار در سال است. اما برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی باید شهریه ای بین 8 تا 25 هزار دلار را در نظر بگیرید. قطعاً این هزینه وابسته به رشته و دانشگاه متغیر است.

ترکیه

تحصیل در ترکیه، کارشناسی ارشد

چنانچه بخواهید در مقطع ارشد در کشور ترکیه به تحصیل خود ادامه دهید، می توانید رشته های متنوعی را مرتبط با رشته کارشناسی و علاقه مندی خود برگزینید. بعضی از دوره ها در این کشور به زبان ترکی و برخی دیگر به زبان انگلیسی ارائه می شوند. بسته به دانشگاه و رشته مورد نظر شما مدارک و شرایط پذیرش در ترکیه متفاوت خواهد بود. بنابراین بهتر است قبل از هرگونه اقدامی به سایت دانشگاه مراجعه نمایید. مقطع کارشناسی ارشد که دو سال به طول می انجامد هزینه ای در حدود 1,000 تا 3,000 دلار در سال را به دنبال خواهد داشت. این هزینه ها مربوط به دوره هایی است که به زبان انگلیسی تدریس می شود. برای دوره هایی که به زبان ترکی ارائه می گردد، شهریه سالیانه، بین 500 تا 1,000 دلار است. در زیر برخی از رشته های پرطرفدار مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه را می بینیم:

  • مدیریت کسب و کار
  • حقوق
  • روابط بین الملل
  • اقتصاد سیاسی بین المللی
  • مطالعات فرهنگی
  • مدیریت صنعتی
  • مهندسی صنایع
  • فناوری اطلاعات
  • حسابداری
  • بیولوژی مولکولی و ژنتیک

ترکیه

مقطع دکتری

مقطع دکتری در کشور ترکیه بین 3 تا 4 سال به طول می انجامد. مدت تحصیل در این مقطع وابسته به رشته تحصیلی می تواند کوتاه تر یا بلندتر نیز ارائه شود. از جمله مدارک و شرایط پذیرش در ترکیه در مقطع دکتری، داشتن معدل بالا در مقطع قبلی یعنی کارشناسی ارشد است. همچنین داشتن مقالات ISI و سوابق پژوهشی می تواند شانس افراد را جهت اخذ پذیرش بالاتر برد. معمولاً افراد دو سال اولیه تحصیل خود را در کلاس های حضوری شرکت کرده و دو سال بعد را صرف رساله دکتری خود خواهند نمود.

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﻣﻬﺎﺟﺮت ﺑﻪ ترکیه، درﯾﺎﻓﺖ اﻗﺎﻣﺖ، اداﻣﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ و ﯾﺎ ﮐﺎر و زﻧﺪﮔﯽ در ترکیه ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

هزینه های زندگی در ترکیه

علاوه بر آگاهی از مدارک و شرایط لازم برای پذیرش در ترکیه، دانستن هزینه های زندگی برای یک دانشجو نیز خالی از لطف نیست. به طور کلی می توان گفت هزینه زندگی در ترکیه از بسیاری از کشورهای تاپ اروپایی پایین تر است. یک دانشجوی بین المللی در این کشور در حدود 400-500 دلار در ماه را صرف هزینه هایی همچون، مسکن، غذا، لباس، تفریح، حمل و نقل و تلفن می کند. هزینه کتاب ها و ثبت نام نیز در حدود 100-150 دلار در هر ترم است. البته به یاد داشته باشید که این هزینه ها بسته به سبک زندگی شخص، شهر و منطقه محل زندگی و مقطعی که در حال گذراندن آن هستید، متفاوت خواهد بود. در جدول زیر برخی از هزینه های اصلی زندگی در استانبول را می بینیم:

هزینه های معمولاستانبول (یورو)
غذا در رستوران گران قیمت 3.66
غذا برای دو نفر در رستوران معمولی 17.06
بطری آب (5/1 لیتری) 0.29
شیر (1 لیتر) 0.64
یک قرص نان (500 گرم) 0.32
هزینه های پایه یک آپارتمان 85 متری 61.60
باشگاه ورزشی برای یک فرد بالغ 29.99
اجاره یک منزل یک خوابه در مرکز شهر 279.01
اجاره یک منزل 3 خوابه در مرکز شهر 482.41
اجاره یک منزل یک خوابه در خارج از شهر 160.92
اجاره یک منزل 3 خوابه در خارج از شهر 283.23

کار حین تحصیل در ترکیه

برای بسیاری از دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج از کشور خود را دارند و به دنبال دانستن مدارک و شرایط لازم برای پذیرش در ترکیه هستند، امکان کار حین تحصیل در ترکیه اهمیت زیادی دارد. از این طریق دانشجویان قادر خواهند بود که بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود را تأمین کنند. اما به یاد داشته باشید که دانشجویان اجازه کار تمام وقت نداشته و وابسته به مقطع تحصیلی خود می توانند بین 20 تا 30 ساعت در هفته را به فعالیت اقتصادی بپردازند. فرصت های شغلی پاره وقت در این کشور بسیار زیاد است. علاوه بر این بسیاری از اساتید با بهره گیری از کمک دانشجویان به عنوان دستیار تدریس و یا پژوهش، کمک هزینه ای را معمولاً تحت عنوان فاند برای آنان در نظر می گیرند. البته بهتر است که هزینه های زندگی و تحصیل خود در یک سال اول را پیش بینی نمایید تا بتوانید ضمن آشنا شدن با محیط بر روی درس خود تمرکز کافی داشته باشید. زیرا که قاعدتاً موفقیت در تحصیل هدف اولیه شما از مهاجرت بوده است.

ترکیه

مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

همانطور که در بالا نیز بدان اشاره شد، مدارک و شرایط لازم برای پذیرش در ترکیه بسته به رشته و دانشگاه و مقطع تحصیلی شما متفاوت است. بعد از آنکه پذیرش مورد نظر شما صادر شد، می توانید برای اخذ ویزای دانشجویی اقدام نمایید. شاید برای شما نیز این سوال مطرح شود که آیا برای رفتن به ترکیه با هدف تحصیل، اخذ ویزای دانشجویی ترکیه ضروری است؟ بله، اگر چه شما می توانید بدون اخذ ویزا با هدف توریستی وارد این کشور شوید اما به منظور تحصیل نیازمند ویزا خواهید بود. در زیر لیست مدارک کلی مورد نیاز برای دریافت ویزا را می بینیم:

  • ارائه گذرنامه معتبر با حداقل شش ماه اعتبار
  • نامه پذیرش
  • انگیزه نامه
  • 4 قطعه عکس
  • تمکن مالی
  • بیمه

وضعیت اقامت و تابعیت پس از تحصیل در ترکیه

شما پس از اتمام تحصیل خود در دانشگاه های کشور ترکیه، می توانید در این کشور به دنبال کار گشته و اقامت کاری ترکیه دریافت کنید. نکته ای که باید در نظر داشته باشید، این است که تسلط شما بر زبان ترکی کار پس از تحصیل شما را تا حدود زیادی تضمین خواهد کرد. در ابتدا یک اقامت یک ساله برای شما صادر خواهد شد. پس از این یکسال شما می توانید اقامت ترکیه خود را به مدت سه سال دیگر تمدید کنید و بعد از این سه سال نیز یک اقامت شش ساله برای شما صادر خواهد شد. بر اساس قوانین این کشور کسی که 8 سال در ترکیه حضور داشته و 6 سال از این مدت را کار کرده باشد می تواند برای اقامت دائم اقدام نماید. به صورت کلی شما بعد از 5 سال زندگی متوالی در ترکیه به طوری که 6 ماه در سال را در این کشور گذرانده باشید، واجد شرایط اخذ پاسپورت این کشور خواهید شد. بر اساس آخرین رتبه بندی، پاسپورت ترکیه در جایگاه 24 ام قرار گرفته و با داشتن آن امکان سفر به 79 کشور بدون نیاز به اخذ ویزا فراهم می شود.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام