سبدگردانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

سبدگردانی
بورس

سبدگردانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

سبدگردانی یکی از مفهوم‌های جالب در بازار سرمایه است. به زبان ساده می‌توان سبدگردانی را این‌گونه تعریف کرد: «سپردن سرمایه به فردی به نام سبدگردان که او مسئولیت مدیریت سهام سرمایه‌ گذار را بر عهده می‌گیرد و با استفاده از دانش و تجربه‌اش سهم‌های گوناگون را خرید و فروش می‌کند.» نام دیگر سبدگردانی «مدیریت پرتفو» است. سبدگردان‌ها افرادی با تجربه و کارشناس حرفه‌ای بازار بورس هستند که بر اساس ویژگی‌های سرمایه گذار مانند سطح ریسک‌پذیری و میزان سرمایه، سبدی مناسب او تشکیل می‌دهند و مرتب آن را مدیریت می‌کنند.

شرایط و قوانین سبدگردانی

سبدگردانی از خدمات قابل ارائه توسط کارگزاری‌ها و سایر شرکت‌های دارای مجوز از سازمان بورس است. با بستن قرارداد سبدگردانی، سرمایه‌گذار مسئولیت مدیریت دارایی و معاملات اوراق بهادار را به افراد خبره که مهارت و دانش و تجربه برای اینکار را دارند واگذار می‌کند.
این خدمات بطور اختصاصی به سرمایه‌گذار بصورت جداگانه ارائه می‌شود (برخلاف صندوق‌ سرمایه‌گذاری که سرمایه تعداد زیادی از افراد با هم مدیریت می‌گردد).

سود سبدگردانی چقدر است؟

آیا اصلا ارزش دارد که سرمایه خودمان را به سبدگردان بسپاریم؟ بهتر نیست آنرا در بانک قرار دهیم و خیال خودمان را راحت کنیم؟
شاید سبدگردانی برای شما مفهوم ناآشنایی به نظر برسد اما با خواندن این راهنما از سایت مرکز آموزشی و کار آفرینی خوارزمی و تماس با یک سبدگردان حرفه‌ای کاملا در مورد این موضوع اطلاعات کافی را کسب خواهید کرد.

اگر بخواهیم در یک کلام سود سبدگردانی را بگوییم، سود سبدگردانی متغیر است، چون بورس غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان سودی تضمین شده را در سبدگردانی پیش‌بینی کرد.

اما نکته جالب اینجاست: سبدگردان فقط زمانی از شما کارمزد کسر خواهد کرد که بتواند بیش از سود بانکی برای شما سود بسازد، بنابراین بیشترین تلاش خود را خواهد کرد تا سودی بیشتر از سود بانکی برای شما کسب کند تا خود نیز بتواند کارمزد خود را بدست آورد.

میزان کارمزد سبدگردانی در شرکت‌ها متغیر است و بهتر است در این رابطه فرم موجود در این صفحه را تکمیل کنید تا اطلاعات کامل‌تر در اختیار شما قرار بگیرد.

سبدگردانی

مزیت سبدگردانی

مزیت عمده سبدگردانی در استفاده از توان حرفه‌ای مدیر سبد و مشاوره‌های تیم مدیران سرمایه‌گذاری است. این مسئله باعث می‌شود که تمام تصمیمات گرفته‌شده با دقت و بررسی لازم بر روی گزارش‌های مالی و اخبار بازار سرمایه به انجام برسد و در واقع ارجحیت و تمایز سبدگردانی نسبت به سرمایه‌گذاری انفرادی یا از طریق سایر نهادهای بازار سرمایه در همین نکته نهفته است.

همان‌طور که اشاره شد، در فرآیند سبدگردانی برای هر یک از سرمایه‌گذاران، به‌صورت جداگانه سبدی تشکیل می‌شود که ترکیب آن با توجه به سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار و میزان سرمایه او تعیین و نظرات شخصی او در مورد سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود؛ این‌ یک تفاوت مهم در سبدگردانی نسبت به صندوق‌های مشترک است. از این‌رو خدمت سبدگردانی ساختاری منسجم‌، دقیق‌تر و درعین‌حال منعطف‌ و منصفانه‌تر با در نظر گرفتن خصوصیات فردی مشتری به وی پیشنهاد می‌دهد.

محدودیت‌‌های سبدگردانی

از آنجا که سبدگردانی، مدیریت اختصاصی دارایی های اشخاص بوده و هزینه بالاتری نسبت به سایر خدمات قابل ارائه از جمله صندوق های سرمایه گذاری دارد در نتیجه شرکت‌های سبدگردان حداقلی از سرمایه‌ را برای پذیرش لحاظ می‌کنند. (بعنوان مثال از ۵ میلیارد تومان به بالا) از سوی دیگر به دلیل شرایط خاص قراردادهای سبدگردانی این خدمت الزاما مناسب تمامی سرمایه گذاران نیست زیرا مدت زمان قرارداد یک سال بوده و در صورت خروج پیش از دوره اتمام قرارداد محدودیت‌هایی در زمان خروج اعمال خواهد شد. علاوه بر این، دید بلندمدت متقاضی استفاده از این خدمت در کنار شناخت نسبی او از سازوکار بازار سرمایه پیش نیازهای دیگری است که عدم وجود آنها امکان ارائه خدمات در این حوزه را محدود می‌کند.

گرچه سبدگردانی را می‌توان یکی از با ارزش‌ترین خدمات قابل ارائه در حوزه مدیریت دارایی دانست، اما این موضوع نافی ارزش سایر خدمات قابل ارائه در این حوزه نیست. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نیز می‌توانند منافع بسیاری برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در بورس خلق کنند که دست کمی از خدمات سبدگردانی ندارد. در واقع می‌توان این دو محصول حوزه مدیریت دارایی را در بسیاری از موارد همچون بهره مندی از مدیریت حرفه ای و فعال دارایی، استفاده از تجارب، دانش و توانمندی‌های متخصصان خبره، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس، افزایش احتمال کسب بازده بالاتر و موارد از این دست مشابه دانست. تفاوت عمده این دو محصول به انتظارات از سرمایه‌گذاری، دوره مدنظر جهت سرمایه گذاری و شناخت شخص سرمایه‌گذار نسبت به بازار سرمایه باز می‌گردد.

فایده‌ سبدگردانی چیست؟

افرادی هستند که به‌تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند. افرادی هم هستند که لزوماً تازه‌وارد نیستند اما به مشاغلی مشغولند که باعث می‌شود وقت کافی را برای اینکه خودشان سبدگردان خودشان باشند، ندارند. نقطه‌ مشترک این ۲ گروه این است که تخصص سبدگردان می‌تواند از نگرانی‌ و ریسک آن‌ها در بازار سرمایه‌ بکاهد؛ زیرا تمام تصمیمات گرفته‌شده با دقت و بررسی لازم روی گزارش‌های مالی و اخبار بازار سرمایه صورت می‌گیرد.

سبدگردانی

آیا سبدگردانی یک نهاد قانونی‌ است؟

بله. در آذرماه سال 1384، برای مدیریت بهتر وجوه آحاد جامعه، نهاد مالی جدیدی به نام سبدگردان به عنوان نهادی واسطه‌ای معرفی شد. مواردی که در ادامه نام می‌بریم مهمترین قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت شرکت‌های سبدگردان است:

۱- قانون تجارت؛
2- قانون بازار اوراق بهادار؛
3- قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی؛
4- دستورالعمل‌های صادره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار ؛
5- قانون و دستورالعمل‌های مبارزه با پولشویی؛
6- قوانین تامین اجتماعی و مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده

آیا سبدگردان در زیان سهیم است؟

خیر. فرض بر این است که سرمایه‌گذار از ریسک کلی بازار بورس مطلع است و با این آگاهی سبدگردان مناسبی را انتخاب می‌کند.

آیا می‌توانید مثالی از نحوه دریافت کارمزد سبدگردانی بزنید؟

مثال اول: سبدگردانی با یک میلیارد سرمایه: به عنوان مثال، شما با سرمایه یک میلیارد تومانی با سبد گردان قرارداد می‌بندید. پس از یک سال، در بازار بورس ۵۰% سود می‌کنید و پول شما به ۱٫۵ میلیارد می‌رسد. سبد گردان ۲۰% اولیه سود (از ۵۰% سود یکساله) را کنار می‌گذارد. ۳۰% از سود باقی می‌ماند و از این مقدار ۲۰% از ۳۰% را به عنوان حق الزحمه بر می‌دارد. اینگونه که ۲۰% ضرب در ۳۰% مساوی می‌شود با ۶% از سود شما در این مدت.

یعنی در نهایت شما ۶% از آن ۵۰% سود را به عنوان حق‌الزحمه به سبد گردان خود می‌دهید.

مثال دوم: شما ۱ میلیار پول دارید و به دلیل شرایط نه چندان مطلوب بازار بورس، سبد گردان شما برای یک سال ۱۵% سود می‌کند. چون سود شما کمتر از ۲۰% است در نتیجه سبد گردانی هیچ مبلغی را به عنوان سود از شما نخواهد گرفت.

سبدگردانی

لیست شرکتهای سبدگردان

ردیف نام شرکت تلفن دفتر مرکزی سایت
۱  کاریزما ۸۸۴۸۲۱۳۳-۳۵ www.sgc.co.ir
۲ آسمان ۸۸۷۰۰۳۷۷ www.asemanpmc.com
۳ سرمایه ایرانیان ۸۸۲۱۵۲۱۶ www.shassa.com
۴ هدف ۸۸۴۸۰۳۲۰-۱ www.hadafwm.ir
۵ آرمان اقتصاد ۸۸۸۶۱۴۶۸ www.armanamc.ir
۶ پاداش سرمایه ۸۸۷۲۴۸۰۳ www.padashsarmayeh.com
۷ سبدگردان نوین نگر آسیا ۲۶۴۰۳۳۷۸ www.novinnegarasia.com
۸ الماس ۸۸۰۴۴۸۳۶ http://www.almasam.com
۹ تصمیم نگار ارزش آفرینان ۸۸۰۶۱۳۵۰ http://www.tasmimnegar.ir/fa
۱۰ سرآمد بازار ۸۸۹۷۶۰۰۱ www.saramadam.com

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه موضوعات در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام