سامانه بورسی سجام

سجام
بورس

سامانه بورسی سجام

سامانه سجام می‌تواند تا چه حد برای سرمایه‌گذاران مفید باشد؟

بازار سرمایه ایران از زمانی که شروع به کار کرده است تا به حال توانسته با تغییرات مختلفی رو به رو شود.

یکی از این تغییرات مهم در سال ۱۳۸۴ با ورود تکنولوژی و بستر الکترونیک به بازار سرمایه اتفاق افتاد. در این زمان مقررات نهادهای مالی و بازارها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و این شروع یک تغییر و تحول مثبت در بازار سرمایه بود.

بعد از این اتفاق خرید و فروش‌هایی که به صورت حضوری و تلفنی انجام می‌شد، به صورت الکترونیکی صورت می‌گرفت.

امروزه این مسئله به یک موضوع عادی تبدیل شده است به طوری‌که معاملات بورسی به صورت کاملا آنلاین قابل انجام است.

به همین دلیل در بین کارگزاری‌ها رقابت شدیدی برای جذب مشتریان جدید صورت گرفته است. در این بین یکی از موضوعاتی که توانسته رویه سنتی خود را حفظ کند، روش‌های سود پرداختی است که توسط شرکت‌های سهامی انجام می‌گیرد.

به جزء سود پرداختی روش‌های ثبت‌نام در نهادهای مالی مختلف همانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری و… از رویه‌های سنتی استفاده می‌کنند.

قصد داریم در این مقاله به بحث در مورد سامانه بورسی سجام بپردازیم. آشنایی با سامانه‌های مختلف کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاران به سادگی به آنچه که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند.

سجام

 سایت سامانه سجام بورس

در حال حاضر، این سایت فقط جهت ثبت‌نام اولیه سرمایه‌گذاران کاربرد دارد. بنابراین باید در مرحله اول با مراجعه به این سایت، اطلاعات هویتی، بانکی، بورسی و سکونت خود را طبق مراحل خواسته‌ شده و به ترتیب پر کنید.

www.sejam.ir

در واقع مخزن و مرجع اصلی داده‌ها و اطلاعات سرمایه‌گذاران بازار بورس در این سایت ذخیره می‌گردد. پس از نهایی کردن ثبت‌نام اولیه و ثبت‌نام نهایی‌تان می‌توانید با مراجعه به این سایت، اطلاعاتتان را مشاهده کرده و حتی آنها را ویرایش کنید.

سامانه سجام چیست؟

«سجام» مخفف «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که توسط شرکت «سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» و زیر نظر سازمان بورس با هدف ایجاد سامانه یکپارچه، فراگیر و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به سرمایه‌گذاران ایجاد شده است. طبق مصوبه اعلامی از سوی سازمان بورس اوراق بهادار، تمام سرمایه‌گذاران فعلی که پیش از شهریور ۱۳۹۷ کد بورسی دریافت کرده‌اند باید به سامانه ثبت‌نام سجام به آدرس «https://profilesejam.csdiran.com/» مراجعه کرده و اطلاعات خواسته‌ شده را وارد کنند. از طرفی، اگر افراد تازه‌وارد در بورس به کارگزاری‌ها مراجعه می‌کنند باید علاوه بر پر کردن اطلاعات لازم که کارگزاری از افراد تقاضا می‌کند، وارد سامانه سجام شده و اطلاعات خواسته‌ شده را هم تکمیل کنند. در مقاله بعدی، شیوه پر کردن فرم‌ها در سامانه سجام را توضیح خواهیم داد. در نهایت، با انجام هر دو مرحله گفته شده، کارگزاری طی مدت‌زمان مشخصی کد بورسی و کد معاملاتی را برای افراد صادر خواهد کرد. لازم به ذکر است که از اوایل سال ۱۳۹۷ در طی چند مرحله به معامله گران فرصت داده شد تا اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت‌نام کنند که در مرحله اول این فرصت تا پایان شهریور ۹۷ به طول انجامید.

در تازه‌ترین دستورالعمل از تمام سرمایه‌گذاران قدیمی بازار سرمایه خواسته‌ شده که تا پایان سال ۱۳۹۷ اطلاعات هویتی خود را در سامانه ثبت کنند. اگر ثبت‌نام اولیه در این سامانه انجام نگیرد و مهلت مقرر به اتمام برسد، آن‌گاه کد معاملاتی افراد بسته می‌شود و اجازه انجام معاملات را از دست می‌دهند. این روند تا زمانی که سرمایه گذاران ثبت‌نام خود را در سامانه به انجام برسانند، ادامه خواهد داشت. پس از ثبت‌نام در سامانه، یک کد ۱۰ رقمی برای شما پیامک می‌شود که باید با استفاده از آن احراز هویت غیر حضوری یا الکترونیکی را از طریق اپلیکیشن های سیگنال، آپ و کارگزاری آشنا انجام دهید و یا با مراجعه به یکی از شعب منتخب دفاتر الکترونیک دولت یا کارگزاری‌ها، مراحل نهایی را انجام دهید تا ثبت اطلاعات شما در سامانه سجام نهایی گردد و احراز هویت شوید. بدین ترتیب کد بورسی برای شما ارسال خواهد شد.

سجام

مزایای ثبت نام در سامانه سجام چیست؟

راه اندازی سامانه سجام و الزامی شدن سهامداران به ثبت نام در این سامانه امتیازاتی را برای افراد بورسی بهمراه دارد. از جمله مزایای ثبت نام و استفاده از سامانه سجام برای متقاضیان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره مندی آسان و سریع از سود مجامع 

در سال های گذشته بعد از برگزاری مجامع سالانه سهام و مشخص میزان سود سهام شرکت ها، سهامداران تنها از طریق مراجعه به بانک قادر به دریافت سود سهام خود بودند. اما با راه اندازی سامانه سجام و ثبت نام افراد در این سامانه، سود مشخص شده برای سهام شرکت ها، بصورت خودکار به حساب افرادی که در سامانه ثبت نام کرده اند واریز می شود. افراد برای مشاهده سود سهام خود با مراجعه به سامانه سجام بعد از کلیک بر روی بخش دارا که در شکل زیر نمایش داده شده است، گزینه گزارش سودهای تعلق گرفته را انتخاب کنند تا تمامی اطلاعات مربوط به سود سهام برای آنها نشان داده شود.

  • دسترسی سهامداران به ویرایش و تصحیح اطلاعات 

با ثبت نام در سامانه سجام، هرگونه تغییر در اطلاعات افراد مانند شماره تلفن، محل سکونت و یا شماره حساب از طریق مراجعه به سایت sejam.ir قابل ویرایش است. در صورتی که تا پیش از راه اندازی سامانه سجام، درخواست اصلاح چنین تغییراتی باید حضوری به کارگزاری و یا صندوق های سرمایه گذاری اعلام می شد.

  • امکان دسترسی به سرویس های متنوع بازار سرمایه

بعد از ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت غیر حضوری یا حضوری سجام، می توانید به نهادهای مختلفی مانند کارگزاری ها یا صندوق های سرمایه گذاری دسترسی داشته باشید و معاملات خود را مدیریت کنید. تا قبل از راه اندازی سامانه سجام سهامداران برای ثبت نام در کارگزاری جدید و ادامه فعالیت های بورسی در آن کارگزاری، باید با مراجعه حضوری به کارگزاری دارایی خود را انتقال می دادند. اما با ثبت نام در سامانه سجام می توان بدون حضور فیزیکی در کارگزاری و تنها از طریق دانلود سند سهام و ارائه آن به کارگزاری جدید، مراحل انتقال دارایی را انجام داد.

مدارک احراز هویت سجام

شناسنامه و کارت ملی تنها مدارکی هستند که متقاضیان برای احراز هویت سجام باید بهمراه داشته باشند و هر کدملی، تنها مجاز به یکبار احراز هویت می باشد.

بعد از ثبت نام در سامانه سجام، احراز هویت سجام حتی برای سهامدارانی که یکبار از طریق کارگزاری ها احراز هویت شده اند الزامی است.

هزیته ثبت نام سجام چقدر است؟

برای انجام ثبت نام آنلاین در سامانه سجام مبلغ 10 هزار تومان از متقاضی کسر می گردد و هزینه احراز هویت در مراکز پیشخوان دولت 5 تا 10 هزار تومان می باشد اما در کارگزاری ها احراز هویت بصورت رایگان انجام می شود.

با توجه به اینکه همه اطلاعات متقاضیان در سامانه سجام جمع آوری شده است بنابراین به جز مراکز بورسی مانند کارگزاری ها یا صندوق های سرمایه گذاری، باید از در اختیار دادن دسترسی سامانه سجام خود به سایر افراد اکیدا خودداری کنید.

سجام

سخن پایانی

سامانه سجام یکی از کاربردی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین سامانه‌هایی است که برای راحتی افراد در بازار سرمایه طراحی شده است. استفاده از آن بسیار راحت و برای عموم افراد قابل فهم است.

مزایای فراوانی که برای آن برشمرده شد، نشان از اهمیت و مفید بودن این سامانه دارد. در نتیجه سعی کنید حتما از آن در فعالیت‌های بورسی خود استفاده کنید.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون بورس در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *