رمزارز ایاس (EOS) چیست؟

ایاس
ارزهای دیجیتال

رمزارز ایاس (EOS) چیست؟

این روزها بلاکچین ایاس (EOS) به منظور تبدیل شدن به یک سیستم عامل غیر متمرکز برای پوشش انبوهی از برنامه‌های غیر متمرکز، به شدت در حال توسعه است. این به نظر بسیار شگفت انگیز است، اما آنچه که واقعا جلب توجه کرده، دو ادعای زیر است: آنها قصد دارند تا کارمزدهای تراکنش‌ها را برای همیشه حذف کنند. آنها مدعی هستند که پلتفرم آن‌ها خواهد توانست میلیون‌ها تراکنش را در ثانیه انجام دهد.

بلاک چین چیست؟

بسیاری از شرکت هایی که به راه اندازی این بلاکچین کمک کردند، در حال حاضر پروژه را رها کرده اند. یکی از این افراد یوگن لوزگین (Eugene Luzgin) بود که مدیر عامل شرکت پشتیبانی و توسعه راه حل های بر پایه بلاکچین و حامی ایاس بود. لوزگین این پروژه را رها کرد و گفت که دیگر نمی توان برای حمایت از این بلاکچین بدون دریافت حمایت از نهنگ های بزرگ EOS (اصطلاح عامیانه برای کسانی که دارای تعداد بسیار زیادی توکن هستند)، بودجه بدست آورد.

این نهنگ ها به طرز چشمگیری از بلاکچین های مستقر در چین حمایت می کنند. بلاکچین هایی وجود دارند (معروف ترین آن بیت کوین است) که نهنگ ها در مورد زنجیره آن ها اتفاق نظر ایجاد می کنند و تصمیمات حکومتی می گیرند و پاداش های قابل توجهی را از این راه از آن خود میکنند و همچنین مردم و سهامداران خرد را در نتیجه تصمیمات خود متضرر می کنند.

بنا به تحقیق سایت کوین دسک، این امر به دلایلی که شامل تمرکز و دستکاری و سانسور است، به یک نگرانی گسترده در میان اعضای قدیمی EOS تبدیل شده است.

ایاس

اخیرا نیز در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۱، پروژه بزرگ شبکه Effect، یک پلت فرم غیرمتمرکز مالی (DeFi) که شرکت ها را به نیروی کار جهانی متصل می کند، توسعه خود را در بلاکچین EOS تغییر داد و به بلاکچین دیگری منتقل کرد.

توسعه دهندگان شبکه Effect اعلام کردند که دلیل اصلی تغییر بلاکچین، نگرانی در مورد آینده بلاکچین EOS و رهبری آن است. در ژانویه ۲۰۲۱، مدیر عامل و مدیر پروژه شرکت بلاکچین ایاس، دن لاریمر ، ایاس را برای پیگیری پروژه های شخصی جدید خود ترک کرد.

شبکه Effect نیز وعده های تحقق نیافته برای رسیدگی به بسیاری از مواردی که شبکه اصلی EOS را دچار مشکل می کند و ترک پروژه توسط مدیر عامل آن را به عنوان عوامل انگیزشی برای جستجوی بلاکچین بهتر عنوان می کند.

این تیم ادعا می کند شبکه خود، که آینده کار غیرمتمرکز را ایجاد می کند، پرکاربردترین و بزرگترین پروژه در شبکه اصلی EOS تا به امروز بوده است، این پروژه مشتریانی از جمله Kraft Heinz ، Linus Tips Tips و سازمان ملل را داشته است.

بسیاری از کارشناسان هشدار داده اند که ترک ایاس توسط Effect، ممکن است به معنای پایان ایجاد برنامه هایی با موارد استفاده واقعی در زنجیره EOS و بدتر شدن وضعیت این بلاکچین باشد.

تیم توسعه دهنده EOS

شرکت Block.one، توسعه بلاکچین EOS را برعهده دارد. این شرکت املاک سابق، از سال ۲۰۱۴ وارد حوزه بلاکچین شد. مدیریت این شرکت برعهده براندن بلومر است. توسعه دهنده اصلی EOS دن لریمر، است. او مدیر پروژه‌های بزرگی مثل بیت شیرز و استیم‌ایت هم است. لریمر درباره توسعه EOS می‌گوید:

  • همیشه به دنبال حقیقت بودم و قصد داشتم آزادی و عدالت را با فناوری برقرارکنم. پس از بیت شیرز و استیم‌ایت که موفقیت‌های بسیاری در زمینه‌ تبادلات و رسانه‌های اجتماعی داشتند، حال می‌خواهم سیستمی بسازم تا همه بتوانند به سادگی روی آن برنامه‌های غیرمتمرکز و عادلانه بسازند. بعد از اتمام این پروژه، تمام پروژه‌های بعدی من روی EOS خواهد بود.

برنامه توزیع توکن به شرح زیر است:

۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ توکن (۲۰٪ از کل) در مدت ۵ روز توزیع شده است. این دوره از ۲۶ ژوئن ۲۰۱۷ آغاز و در تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۱۷ پایان یافت.

۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ توکن (۷۰٪ از کل) به ۳۵۰ دوره ۲۳ ساعته تقسیم شده است. هر یک از این دوره ها از اول ژوئیه ۲۰۱۷ آغاز و در مجموع ۲.۰۰۰.۰۰۰ توکن توزیع می کنند.

100.000.000 توکن (10٪ از کل) مختص block.one است.

در ابتدا ، قیمت اولیه 5 دلار برای هر توکن در نظر گرفته شد. اما با این حال، قیمت به سرعت سقوط کرد و به 0.48 دلار رسید. در نوامبر 2017 ، EOS شروع به صعود کرد. در ژانویه 2018 ، به حداکثر تاریخی خود در حدود $ 13 USD رسید.

EOS از همان ابتدا با تردید زیادی در دنیای رمزنگاری و کریپتوکارنسی ها روبرو شده است. اندکی پس از راه اندازی EOS، هنگامی که سازندگان بلوک پیشرو به سمت غلط حرکت کردند، این رمزارز متلاشی شده به نظر می رسید.

در میان اولین اقدامات آنها، BPs (block producers) هفت حساب را که نشان داده شده بود دارای توکن های سرقت شده هستند مسدود کرد (توکن هایی که با فریب کاربران در هنگام انتقال دارایی ها از اتریوم در نتیجه یک فروش جعلی به دست آمد.)

تصمیم برای تعلیق این حساب ها بحث و جدل زیادی را در همان ابتدا ایجاد کرد (که اکنون نیز کل بلاکچین با آن روبرو است) ، زیرا BP های برتر این کار را بدون هیچ نوع فرآیند حاکم بر توافق انجام دادند. یک قانون اساسی تهیه شده بود، اما از همه پرسی از کاربران EOS عبور نکرده بود.

ایاس

پروتکل DPoS  رمزارز ایاس

ویژگی اصلی EOS که پروتکل اجماع آن است، همیشه بحث برانگیزترین ویژگی آن نیز بوده است. EOS از یک مدل پروتکل اجماع به نام اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) استفاده می کند، پروتکلی که با کاهش تعداد گره هایی که در اجماع مشارکت دارند، کارایی بالاتری را حاصل می کند.

اثبات سهام نمایندگی‌شده، در واقع یک مکانیسم دموکراتیک برای انتخاب تعدادی اعتبارسنج محدود برای یک شبکه است. به این معنی که تمامی دارندگان کوین‌های شبکه، با گروگذاشتن یا اصطلاحاً «سهام‌گذاری» کوین‌های خود، می‌توانند نمایندگانی را از طریق رأی‌گیری انتخاب کنند تا وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌ها را به نیابت از سایر مشارکت‌کنندگان شبکه انجام دهند. در این مکانیسم، قدرت رأی هر شرکت‌کننده، متناسب با تعداد کوین‌های سهام‌گذاری‌شده است.

DPoS می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما در EOS ، 21 گره قدرت کل زنجیره را در اختیار دارند. این 21 گره توسط دارندگان توکن انتخاب می شود وآنهایی که بیشترین رای را دارند در 21 نفر برتر حضور می یابند. این رأی گیری به طور مستمر ادامه دارد.

در زمان نگارش این مقاله ، اکثر نودها محل زندگی خود را در داخل چین نشان می دهند. به نقل از کوین دسک منابعی به این سایت گفته اند که چندین نفر دیگر نیز با وجود ظاهر کشورهای دیگر در واقعیت در چین واقع شده اند.

ویژگی های ایاس

EOS پروژه ای است که تمرکز آن بر حل بسیاری از مشکلات فناوری بلاکچین است اما برای دستیابی به این هدف، بایستی مجموعه ای از ارکان اساسی را تحقق بخشد:

۱. استفاده رایگان: این پلت فرم باید انعطاف پذیری را به توسعه دهندگان و کاربران برای ارائه خدمات رایگان ارائه دهد. این امر به توسعه گسترده تر این فناوری بستگی دارد.

۲. بازیابی در برابر خطاها: سیستم عامل باید به اندازه کافی قدرتمند باشد تا اشتباهات ناگهانی را به طور کامل تصحیح و بازیابی کند.

۳. عملکرد ترتیبی: برخی از برنامه ها وجود دارد که به دلیل مراحل ترتیبی وابسته به هم نمی توان آنها را با الگوریتم های موازی پیاده سازی کرد. به همین دلیل، پلتفرم ایاس باید بتواند از عملکرد سریع پشتیبانی کند.

۴. عملکرد موازی: برنامه های کاربردی که در مقیاس بزرگ به کار گرفته می شوند باید حجم کار را بین چندین پردازنده مرکزی و کامپیوتر تقسیم کنند.

ایاس چگونه کار می کند؟

ایاس یک بستر بلاکچین است که برای فراهم کردن امکان مقیاس دهی عمودی و افقی برنامه های غیرمتمرکز طراحی شده است. از این نظر ، ایاس مشابه اتریوم است. قابلیت های هر دو برای امکان توسعه برنامه های توزیع شده بسیار زیاد است. با این حال ، نکات فنی مهمی وجود دارد که EOS در آن ها از مزیت خاصی نسبت به اتریوم برخوردار است.

از جمله این نکات:

 امکان ساخت حساب ها، سیستم های احراز هویت و پایگاه های داده.
ارتباط ناهمزمان بین گره ها.
برنامه نویسی موازی برای مهار پتانسیل چند هسته ای پردازنده.
مقیاس پذیری بالا
حذف هزینه ها و کمیسیون ها.
اجرای سریع و آسان برنامه های غیرمتمرکز.
سیستم بروزرسانی ساده
بازیابی خطا

نکته مهم دیگر داشتن پروتکل اجماعی است که برای مقیاس پذیری بالا طراحی شده است. در توسعه ایاس، از پروتکل اثبات نمایندگی سهام(DPoS) استفاده شده است. به این ترتیب، همه کسانی که توکن های EOS دارند، به لطف سیستم رأی گیری و تأیید، قادر به انتخاب بلوک خواهند بود. تولید ارز مجاز است. به عبارت دیگر، یک کاربر می تواند متناسب با رأیی که جمع می کند بلوک را تولید کند. این شبکه می تواند هر 0،5 ثانیه یک بلاک و هر بار 126 دسته بلاک تولید کند.

ایاس

 آینده ارز دیجیتال EOS چگونه خواهد بود؟

با توجه به ویژگی هایی که ارز دیجیتال ایاس دارد، می توان به آینده آن امیدوار بود زیرا این ارز توانایی بالقوه ای برای رقابت و پبشی گرفتن از رمزارز اتریوم را دارد. اما با توجه به جدایی لارمیر از بلاکچین EOS آینده این رمز ارز در هاله ای از ابهام فرو رفته است، که فقط با گذشت زمان و مشاهده عملکرد سرمایه گذاران این رمزارز قابل پیش بینی خواهد بود.

چگونه می توانیم رمزارز ایاس را استخراج کنیم؟

با توجه به اینکه بیشتر توکن های این رمزارز در زمان معرفی ایاس ( EOS ) عرضه شده اند، تعداد استخرهای استخراج EOS بسیار کم است. بهترین راه برای بدست آوردن EOS این است که دستگاه استخراج خود را به استخرهای استخراج اتریوم ملحق نمایید. پس از اینکه مقداری اتریوم استخراج نمودید. به یک سایت صرافی ارزدیجیتال مراجعه کنید و اتریوم خود را با EOS معاوضه نمایید.

یکی دیگر از روش هایی که می توانید با استفاده از آن ارز  دیجیتالی EOS استخراج کنید، استفاده از روش استخراج ابری (Cloud Mining) می باشد. این روش استخراج برای افرادی که با پروسه استخراج ارزهای دیجیتالی آشنایی ندارند، بسیار مناسب است. از جمله پلتفرم های استخراج ابری رمز ارز EOS عبارتند از:

  • Genesis Mining
  • CCG mining
  • Nuvoo Mining
  • Hashflare
  • IQ Mining

مزایای ارز دیجیتال ای او اس چیست؟

همانگونه که در قسمت معرفی ایاس ( EOS ) گفته شد یکی از فاکتورهای مثبت ومهم بلاکچین ایاس سرعت پردازش (مقیاس پذیری) بسیار بالای شبکه آن می باشد.

  • انجام تراکنش ها درون شبکه ایاس رایگان هستند.
  • شما به اندازه توکنی که دارید، مالک شبکه ایاس نیز می باشید و می توانید به همان اندازه پهنای باند شبکه را در اختیار بگیرید.
  • طریقه کار با سیستم ایاس بسیار راحت است. توسعه دهندگان با استفاده از این پلتفورم می توانند برنامه های غیر متمرکز خود را همانگونه که می خواهند مدیریت کنند.
  • با توجه به اینکه بلاکچین ایاس از قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (dApps) پشتیبانی می کند، به دلیل کاربردی بودن خود می تواند عملکرد بسیار موفقی داشته باشد.
  • در ضمن این بلاکچین از الگوریتم گواهی اثبات سهم محول شده (DpoS) استفاده می کند که باعث افزایش سرعت و کارآمدی شبکه می شود.

معایب ارز دیجیتال ایاس چیست؟

بلاکچین ایاس نیز همانند سایر سیستم های بلاکچینی دیگر یک پروژه جدید و ناپخته است که سعی می کند خدمات خود را توسعه و بهبود دهد.

  • یکی از معایبی که می توان برای بلاکچین ایاس تعریف کرد، مسئله تمرکز شبکه ایاس می باشد.
  • مسئله حاکمیت در بلاکچین ایاس بگونه ای تعریف شده است که در هر زمان فقط 21 تولید کننده بلوک می تواند وجود داشته باشد و عملکرد کلی  شبکه به رای سهامداران آن بستگی دارد.
  • از همان ابتدا، در هنگام معرفی ایاس ( EOS ) و عرضه اولیه آن، چون گروه توسعه دهنده بدون ارائه نمونه اولیه اقدام به فروش یک میلیارد دلار سکه نمود، انتقادات شدیدی را بر علیه خود بر انگیخت.
  • در ضمن بلاکچین ایاس رقبای زیادی دارد. با توجه به خدمات و ویژگی هایی که ایاس دارد بلاکچین های اتریوم، Tron، Rchain، Neo همگی جزو رقبای بلاکچین EOS هستند و این ارز دیجیتالی برای اینکه بتواند عملکرد موفقی داشته باشد و بر رقبای خود پیروز شود، باید همواره به بهبود و توسعه سیستم خود بپردازد، تا از قافله عقب نماند.

ایاس

کیف پول ایاس (EOS)

توکن‌های EOS، فعلا مبتنی بر اتریوم هستند. برای ذخیره توکن‌های EOS، می‌توانید از کیف پول‌های رسمی اتریوم مانند مای‌اتر ولت و متامسک استفاده کنید. کیف پول‌های دیگری مانند اکسودوس، ایدو و صرافی‌ها هم از این توکن‌ها پشتیبانی می‌کنند، اما سایت رسمی ایاس توصیه می‌کند برای به روز‌رسانی های بعدی از کیف پول های رسمی اتریوم استفاده شود.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون انواع ارزهای دیجیتال در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام