راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال

خرید و فروش ارز دیجیتال
ارزهای دیجیتال

راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال

برای خرید و فروش ارز دیجیتال از دو روش می توان اقدام کرد ، در روش اول سرمایه گذار از طریق صرافی های ارز دیجیتال و ثبت نام در آن ها اقدام به خرید و فروش رمز ارز های مختلف می کند . اما در روش دوم از طریق ایجاد حساب کاربری در بازار فارکس و انجام معاملات جفت ارز این بازار به خرید و فروش ارز دیجیتال می پردازد .

بازار ارزهای دیجیتال جذابیت‌های فراوانی برای سرمایه گذاری دارد. در سال 2020 مجموع ارزش بازار ارزهای دیجیتال از 445 بیلیون دلار نیز عبور کرده است. بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال، یکی از ارزشمندترین دارایی‌های جهان به حساب می‌آید و سایر ارزهای دیجیتال بزرگ مانند اتریوم، ریپل، بیت کوین کش، تتر و … نیز کاربردهای فراوانی در زندگی عادی پیدا کرده‌اند. همه این موارد بخشی از دلایلی هستند که افراد زیادی را به خرید و فروش ارز دیجیتال علاقه مند می‌کنند.

اگر شما هم به تازگی وارد دنیای جذاب رمز ارزها شده‌اید، احتمالاً سؤالات زیادی دارید که به دنبال پاسخ‌ آن‌ها می‌گردید. ما در این مقاله از نوبیتکس قصد داریم تا با راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال برای مبتدی‌ها، به سؤالات پر تکرار افراد تازه وارد به بازار ارزهای دیجیتال پاسخ دهیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

چرا باید وارد بازار ارز دیجیتال شویم؟ اهمیت خرید و فروش ارزهای دیجیتال

11 سال پیش در تاریخ 3 ژانویه 2009 اولین ارز دیجیتال با نام بیت کوین معرفی شد. از آن زمان تا به امروز به تدریج بر ارزش و اهمیت ارزهای دیجیتال اضافه شده است. تا جایی که حالا رمز ارزها جزو دارایی‌های ارزشمند جهان هستند و بازار خرید و فروش آن‌ها یکی از ارزشمندترین بازارهای سرمایه در سراسر جهان است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان روزانه مشغول خرید و فروش ارز دیجیتال هستند و طبق آمار کوین مارکت کپ، حجم معاملات روزانه در این بازار به بیش از 100 میلیارد دلار می‌رسد.

چنین بازار عظیم و پویایی فرصت فوق العاده ای برای کسب سود و افزایش سرمایه را در اختیار معامله گران قرار می‌دهد. از طرفی برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم، بازار ارزهای دیجیتال فرصت طلایی برای کسب درآمد دلاری است. این موضوع اهمیت خرید و فروش رمز ارزها را برای ایرانیان دو چندان می‌کند. این موارد تنها بخشی از مزایای فراوان ارزهای دیجیتال هستند.

خرید و فروش ارز دیجیتال

ترید ارز دیجیتال چیست؟ تریدر ارز دیجیتال کیست؟

به طور کلی به خرید و فروش سهام یا هرچیز با ارزشی مانند طلا و نفت، Trade می گویند. ترید ارز دیجیتال نیز به معنای خرید و فروش ارز دیجیتال است. به کسی که از راه خرید و فروش درآمد کسب می‌کند نیز Trader یا معامله گر می گویند. زمانی که وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید و اقدام به خرید فروش دارایی‌های دیجیتال کنید، به عنوان یک تریدر شناخته می‌شوید. البته برای شروع ترید ابتدا باید قدم‌های مهمی در راه آموزش و یادگیری بردارید.

بهترین رمز ارزها برای سرمایه گذاری را چگونه انتخاب کنیم؟

بعد از پشت سر گذاشتن مرحله آموزش و یادگیری، چندین مرحله دیگر وجود دارد که در راهنمای خرید و فروش ارزهای دیجیتال به آن‌ها اشاره می‌کنیم. اولین مرحله انتخاب رمز ارزی که است که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید. ارزهای دیجیتال زیادی در بازار وجود دارند که باید بر اساس تحلیل و نیاز خود باید یک یا چند مورد از آن‌ها را انتخاب کنید. ارزش یک ارز دیجیتال به قیمت هر رمز ارز بستگی ندارد بلکه با ارزش بازار آن یا Market cap سنجیده می‌شود.

با ارزش‌ترین ارزهای دیجیتال معمولاً بهترین گزینه‌ها برای سرمایه گذاری یا خرید و فروش ارز دیجیتال هستند. طبق آمار کوین مارکت کپ رمز ارزهای زیر در روز انتشار این مقاله به ترتیب ارزشمندترین بازار را در دنیای کریپتوکارنسی دارند:

  1. بیت کوین
  2. اتریوم
  3. تتر
  4. ریپل
  5. بیت کوین کش

علاوه بر این بیش از 7 هزار ارز دیجیتال مختلف دیگر نیز در بازار حضور دارند و هر روزه نیز تعداد جدیدی با کاربردهای متفاوت به آن‌ها اضافه می‌شود. انتخاب بهترین گزینه از بین این تعداد ارز دیجیتال به دانش شما از بازار و قدرتتان در تحلیل بستگی دارد.

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال چیست؟ چگونه بازار ارز دیجیتال را تحلیل کنیم؟

در ادامه راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال برای مبتدی‌ها با مهم‌ترین روش‌های تحلیل بازارهای سرمایه و ارز دیجیتال آشنا می‌شویم. تحلیل تکنیکال یا فنی و تحلیل فاندامنتال یا بنیادی دو روش مختلف تحلیل بازار هستند که به شما امکان پیش بینی وضعیت یک ارز دیجیتال را در آینده می‌دهند.

  • تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال: تحلیل فنی روشی است که در آن از نمودار و چارت رمز ارزها برای تعیین روند یک ارز دیجیتال در آینده استفاده می‌شود.
  • تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال: تحلیل بنیادی به وسیله اخبار منتشر شده، قوانین، اسناد و گزارش‌های مربوط به ارز دیجیتال، ارزش بنیادی آن را مشخص می‌کند.

هریک از این روش‌های تحلیل ابزارها و مفاهیم مرتبط به خود را دارند. شما برای این که بتوانید از خرید و فروش بیت کوین سود کنید باید وضعیت این ارز دیجیتال را در آینده پیش بینی کنید. هرچقدر تحلیل شما به اتفاقی که در آینده رخ می‌دهد نزدیک‌تر باشد، شانس شما برای کسب سود و جلوگیری از ضرر بیشتر خواهد شد. یادگیری تحلیل فنی و بنیادی نیاز به تجربه و زمان زیاد دارد.

خرید و فروش ارز دیجیتال

خرید و فروش ارز دیجیتال از طریق صرافی ها

یکی از راحت ترین و در عین حال امن ترین روش ها برای خرید و فروش ارز دیجیتال اقدام از طریق صرافی های معتبر ایرانی و یا خارجی ارز دیجیتال می باشد . در این روش افراد با انتخاب یکی از این کارگزاری ها و ثبت نام در آن قادر به شروع فعالیت خود در بازار دیجیتال و خرید ارز دیجیتال می باشد . سرمایه گذاران برای خرید یا فروش ارز دیجیتال از طریق صرافی های معتبر ایرانی و خارجی ملزم به گذراندن تمامی مراحل زیر به طور کامل هستند . این مراحل عبارتند از :

انتخاب یک کیف پول مناسب :

تمامی افرادی که قصد فعالیت در بازار ارز دیجیتال را دارند لازم است تا قبل از انجام هر کاری اقدام به انتخاب و ایجاد یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب به منظور نگهداری رمز ارز های خود کنند . زیرا از آنجایی که ارز های دیجیتال وجود فیزیکی ندارند و تنها به صورت کد های پیچیده دیجیتالی هستند که در اختیار افراد قرار می گیرند لذا تنها راه نگهداری از آن ها استفاده از والت های دیجیتال می باشد .

به طور کلی والت های دیجیتال به دو دسته کیف پول های گرم ( کیف پول موبایلی ، دسکتاپی و تحت وب ) و کیف پول های سرد ( کیف پول کاغذی و سخت افزاری ) تقسیم بندی می شوند که افراد با توجه به نوع سرمایه گذاری و ارز دیجیتال مورد معامله خود می توانند هر یک از آن ها را انتخاب کنند .

 انتخاب یک صرافی معتبر :

یکی از مهمترین مراحل خرید و فروش ارز دیجیتال انتخاب کارگزاری معتبر و مناسب می باشد چرا که با انجام درست این کار می توان گفت که تقریبا امنیت ارز های دیجیتال کاربر تامین می شود . برای انتخاب ایکسچنج مناسب تنها کافی است تا سرمایه گذاران از بین لیست صرافی های معتبر ارز دیجیتال ایرانی و خارجی و مقایسه ویژگی های آن ها به انتخاب مناسب ترین آن ها بپردازند .

از جمله ویژگی هایی که در هنگام انتخاب صرافی ها باید مورد توجه قرارا گیرد می توان به حجم بازار ، میزان اعتبار ، نرخ کارمزد و یا حق کمیسیون دریافتی ، تنوع و تعداد ارز های مود معامله ، رابط کاربری مناسب ، نوع پلتفرم مورد استفاده و … اشاره کرد .

لازم به ذکر است از آنجایی که بسیاری از کارگزاری های خارجی به دلیل وجود تحریم ها از ارائه خدمات به کاربران ایرانی خودداری می کنند لازم است تا سرمایه گذاران قبل از انتخاب ایکسچنج های خارجی از خدمات دهی آن به کاربران ایرانی اطمینان حاصل فرمایند ، چرا که در غیر این صورت احتمال بلوکه شدن و از دست دادن دارایی آن ها وجود دارد .

انجام فرایند احراز هویت :

تقریبا برای ثبت نام در تمامی کارگزاری های معتبر ایرانی نیاز به انجام فرایند احراز هویت می باشد این کار جهت حفظ امنیت معاملات دیجیتال در این صرافی های ارز دیجیتال و جلوگیری از سوء استفاده و کلاهبرداری از افراد می باشد . اما برای ثبت نام در کارگزاری های خارجی نیازی به احراز هویت نبوده و تنها با ثبت نام در این سایت ها می توان فعالیت سرمایه گذاری خود را آغاز کرد .

مدارک مورد نیاز برای انجام احراز هویت شامل اصل کارت ملی ، یک قطعه عکس مناسب و کارتی که برای انجام معاملات مورد استفاده قرار می گیرد می باشد . پس از انجام موفقیت آمیز این فرایند حساب کاربری فرد فعال و مجاز به شارژ کردن آن برای انجام معاملات در بازار دیجیتال می باشد .

خرید و فروش ارز دیجیتال : 

پس از انجام مراحل ذکر شده و شارژ کردن حساب کاربری افراد قادر خواهند بود تا به خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود بپردازند و اما در اینجا ذکر این نکته لازم است که از آنجایی که بازار ارز دیجیتال یک بازار نوظهور بوده و دارای ریسک بالایی است تمامی افرادی که قصد سرمایه گذاری در آن را دارند باید قبل از هر اقدامی به طور کامل در این باره مطالعه کرده و از مشاوره سرمایه گذاری ارز های دیجیتال استفاده کنند تا ریسک تحمیل زیان را به حداقل برسانند.

خرید و فروش ارز دیجیتال

آشنایی با اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال

در نهایت چند نکته مهم وجود دارد که در هنگام ورود به بازار ارزهای دیجیتال باید آن‌ها را رعایت کنید. بسیاری از تریدر های مبتدی به دلیل انجام اشتباهات ساده، سرمایه خود را از دست می‌دهند. بنابراین قبل از انجام هر کاری، موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • بدون آموزش وارد بازار ارزهای دیجیتال نشوید
  • در ابتدا با سرمایه اندک شروع کنید
  • با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید ولی هیچ نظری را بدون دلیل قبول نکنید
  • همیشه اخبار بازار ارزهای دیجیتال را دنبال کنید
  • مواظب کلاه برداری‌ها باشید و بدون تحقیق سرمایه گذاری نکنید
  • تنها از صرافی‌های معتبر استفاده کنید
  • کیف پول امنی را تهیه کنید و از کلیدهای اختصاصی خود محافظت نمایید
  • احساسی تصمیم نگیرید
  • استراتژی‌های مختلف سرمایه گذاری و ترید را بیاموزید
  • همیشه برای خود یک حد ریسک تعیین کنید

خرید و فروش ارز دیجیتال از بازار فارکس

فارکس ( Forex ) مخفف بازار تبادل ارز های خارجی بوده که با هدف وصل کردن تمامی بازار های ارز جهانی به یکدیگر تاسیس شده است . فعالین در این بازار می توانند به مبادله انواع ارز ها و یا سایر دارایی های مالی مانند طلا ، ارز های دیجیتال ( مانند بیت کوین ؛ اتریوم و .. ) ، سهام بورس ها ، نفت و … بپردازند . لازم به ذکر است که معاملات در این بازار به صورت جفت ارز صورت می گیرد .

سرمایه گذاران برای خرید و فروش ارز های دیجیتال در این بازار تنها کافی است تا از طریق انتخاب یک بروکر یا همان کارگزاری مناسب به عنوان واسطه بین خود و بازار فارکس به ایجاد یک حساب کاربری در این بازار اقدام کرده و پس از آن می توانند از طریق معامله جفت ارز ها به فعالیت در این بازار بپردازند .

دقت شود از آنجایی که فارکس یک بازار بین المللی می باشد و همچنین به دلیل غیر قانونی بودن آن در ایران انجام معاملات در آن بسیار پر ریسک می باشد ، لذا به سرمایه گذاران توصیه می شود که قبل از ورود به این بازار به طور کامل در رابطه با آن تحقیق و مطالعه انجام داده و با آگاهی کامل فعالیت خود را آغاز کنند .

علاوه بر این در همین راستا نرم افزاری طراحی شده است که در آن به شبیه سازی این بازار پرداخته شده تا سرمایه گذاران بدون نیاز به سرمایه و به صورت تمرینی در آن فعالیت کرده تا برای شروع سرمایه گذاری در بازار فارکس واقعی آماده شوند .

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه موضوعات در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام