دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ در طول دو سال گذشته یکی از محبوب‌ترین واژه‌ها بوده است. همه در مورد بازاریابی دیجیتال صحبت می‌کنند و متخصصان اعتقاددارند که این راه رشد یک کسب‌وکار آنلاین است. این کلمه در دنیا بسیار رو به رشد بوده است و در ایران هم چند سالی است که طرفدار پیداکرده است.

دیجیتال مارکتینگ در طول دو سال گذشته یکی از محبوب‌ترین واژه‌ها بوده است. همه در مورد دیجیتال مارکتینگ صحبت می‌کنند و متخصصان اعتقاددارند که این راه رشد یک کسب‌وکار آنلاین است.

این کلمه در دنیا بسیار رو به رشد بوده است و در ایران هم چند سالی است که طرفدار پیداکرده است. در شکل زیر می‌توانید مشاهده کنید که کلمه Digital marketing در دنیا، سیر صعودی بسیار بالایی داشته است.

روند صعودی جستجو در مورد دیجیتال مارکتینگ در جهان

در این مقاله ما بازاریابی دیجیتال و کانال‌های بازاریابی دیجیتال را بررسی خواهیم کرد.

تعریف بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ استفاده از اینترنت، دستگاه‌های تلفن همراه، رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و دیگر کانال‌ها برای دسترسی به مصرف‌کنندگان است. بازاریابی دیجیتال نوعی تلاش کاملاً جدید است که نیازمند روش جدیدی برای نزدیک شدن به مشتریان و روش‌های جدید برای درک رفتار مشتریان نسبت به بازاریابی سنتی است.

تفاوت عمده بین دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی این است که کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ صرفاً از طریق کانال‌های دیجیتالی اجرا می‌شوند و این به بازاریابان کمک می‌کند تا با استفاده از ابزار و داده‌های موجود کنترل بیشتر روی تحلیل اثربخشی کمپین خود داشته باشند.

کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ دارای تعدادی کانال است که می‌توان آن را به کانال‌های بازاریابی آنلاین و کانال‌های بازاریابی آفلاین تقسیم کرد. تفاوت اصلی بین این دو این است که کانال‌های بازاریابی آنلاین تنها بر روی اینترنت مستقر هستند درحالی‌که کانال‌های بازاریابی آفلاین را باید با دستگاه‌های دیجیتال که لزوماً به اینترنت متصل نیستند انجام داد.

کانال‌های بازاریابی آنلاین:

  • بازاریابی وب‌سایت
  • بازاریابی با بهینه‌سازی موتور جستجو
  • بازاریابی از طریق تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی
  • بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش
  • بازاریابی درون‌گرا
  • بازاریابی با موبایل
  • بازاریابی ویدئویی

کانال‌های بازاریابی آفلاین:

  • بازاریابی تلویزیونی
  • بازاریابی اس ام اس
  • بازاریابی رادیویی
  • بازاریابی بیلبورد

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی وب‌سایت (Website Marketing)

یک وب‌سایت نقطه کانونی همه کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ است. به‌خودی‌خود یک کانال بسیار قدرتمند است. علاوه بر این، رسانه‌ای است که سایر کمپین‌های بازاریابی آنلاین را اجرا می‌کند.

وب‌سایت شما باید نام تجاری شما را نشان دهد، محصول و خدمات شما باید در بهترین حالت ممکن قرارگرفته باشند. باید سریع، واکنشگرا (مناسب برای موبایل) و آسان برای استفاده باشد.

هنگامی‌که یک وب‌سایت دارید، قدم بعدی شما این است که یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ ارائه کنید و وب‌سایت و محتوای خود را باهدف افزایش ترافیک و مشتریان ترویج دهید.

بازاریابی با بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO):

بهینه‌سازی موتور جستجو، فرایند بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای موتورهای جستجو است. هدف اصلی سئو این است که به یک سایت برای رتبه‌بندی بالاتر در نتایج جستجو کمک می‌کند و ترافیک طبیعی (رایگان) را از موتورهای جستجو دریافت می‌کند.

اگر نمی‌خواهید هیچ هزینه‌ای داشته باشید، سئو بهترین گزینه برای بهینه‌سازی سایت شما است اما برای دستیابی به رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو کار بسیار سخت و طولانی در پیش خواهید داشت.

بازاریابی از طریق تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC):

احتمالاً در آخر سایت‌های خبری باکس‌هایی را با عنوان مطالب پیشنهادی مشاهده کرده‌اید، این‌یک نوع از تبلیغات به ازای کلیک است. روش کار به این صورت است که شما در شرکت‌های مربوطه باید حساب ایجاد کنید و حساب خودتان را شارژ کنید. هر وقت کاربر روی یکی از بنرهای تبلیغاتی شما کلیک کند یک مبلغ خاصی از حساب شما کم می‌شود. درواقع به ازای هر کلیک شما باید مبلغی را پرداخت کنید.

از دیگر راه‌های تبلیغات پرداخت به ازای کلیک می‌توان به گوگل ادز (Google ads) اشاره کرد. می‌توانید از این سیستم هم استفاده کنید.

بازاریابی محتوا (Content Marketing):

بازاریابی محتوا در مورد تولید محتوا است. دنیای دیجیتال یک مجموعه عظیم از محتوا در اشکال مختلف مانند متن، تصاویر، صوتی و تصویری است. هدف کمپین بازاریابی محتوا این است که از طریق استفاده از محتوا به مشتریان بالقوه دست یابد.

محتوا معمولاً در یک وب‌سایت منتشر می‌شود و سپس از طریق رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی، ایمیل، سئو یا حتی PPC تبلیغ می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی محتوایی، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های بازاریابی دیجیتال است

ابزارهای اصلی بازاریابی محتوا عبارت‌اند از:

  • وب‌سایت و وبلاگ
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • دوره‌های آنلاین
  • اینفوگرافیک
  • پادکست
  • وبینار

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing):

باوجود افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی با ایمیل هنوز یکی از مؤثرترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال است. ایمیل مارکتینگ این نیست که روزانه صدها ایمیل برای کاربران خود ارسال کنید، درواقع این اسپم است نه بازاریابی با ایمیل. بازاریابی با ایمیل یک نوع بازاریابی است که با مشتریان بالقوه یا افرادی که در سایت شما ثبت‌نام کرده‌اند و به مطالب شما علاقه‌مند هستند ارتباط برقرار می‌کند.

در حقیقت، بسیاری از کسب‌وکارهای موفق آنلاین و بازاریابان از تمام کانال‌های بازاریابی دیجیتال برای اضافه کردن کاربر به لیست ایمیل‌های خود استفاده می‌کنند و سپس از طریق بازاریابی ایمیل با کاربران در ارتباط خواهند بود و خدمات و محصولات خودشان را از طریق ایمیل به کاربران خود بیشتر معرفی می‌کنند و آن‌ها را برای استفاده از این خدمات و محصولات ترغیب می‌کنند.

برای آشنایی بهتر با ایمیل مارکتینگ می‌توانید از آموزش‌های نقطه شروع ایمیل مارکتینگ برای وبمستران و تکنیک‌های نوشتن عنوان جذاب در ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.

بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing):

هدف اصلی کمپین‌های بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی، آگاهی از برند و ایجاد اعتماد است. اما هرچقدر که به بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی بیشتر اهمیت دهید، می‌توانید از آن به‌عنوان یک کانال فروش مستقیم استفاده کنید.

مانند سئو، بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی هم یک روش رایگان و طبیعی است که با استفاده از رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و توییتر صورت میگیرد و درست همانند سئو، بازاریابی با این روش زمان و تلاش بیشتری را لازم دارد، اما در بلندمدت، می‌تواند نتایج بسیار باارزشی را به شما دهد.

بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش (Affiliate Marketing):

بازاریابی وابسته یکی از قدیمی‌ترین انواع بازاریابی است که با افزایش استفاده از اینترنت به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. اساساً، بازاریابی وابسته به این شکل است که شما محصولات دیگران را تبلیغ می‌کنید و هر بار که شما یک فروش داشته باشید کمیسیون می‌گیرید. درواقع شما رابط بین خریدار و یک سایت هستید. بسیاری از شرکت‌های معروف مانند آمازون برنامه‌های وابسته‌ای دارند که میلیون‌ها دلار در ماه به وب‌سایت‌هایی که محصولات خود را می‌فروشند، پرداخت می‌کنند. در ایران، اغلب شرکت‌های هاستینگ روی این نوع بازاریابی تمرکز کرده‌اند.

بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing):

بازاریابی درون‌گرا یکی دیگر از اصطلاحات فانتزی است که اشاره به نحوه استفاده از کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به مشتری‌های جدید دارد.

عناصر اصلی بازاریابی درون‌گرا عبارت‌اند از: محتوا، توجه، تعامل، اعتماد و رضایت.

تمام این عناصر یک هدف واحد دارند: برای کمک به کسب‌وکار برای ارتباط با مشتریان بالقوه و ایجاد یک کانال ارتباطی دوجانبه با آن‌ها که منجر به فروش بیشتر خواهد شد.

بازاریابی موبایل (Mobile Marketing):

بازاریابی موبایل به فرایند رسیدن به مشتریان در اپ استورهای مختلف موبایل مانند Google Play، App store app یا مارکت‌های ایرانی اشاره دارد. این اپ استورها هزاران برنامه و میلیون‌ها کاربر در هرروز دارند. در بازاریابی موبایل شما می‌توانید برنامه‌های خود را از طریق تبلیغات و یا از طریق روش‌های دیگر (تبلیغات برنامه‌های متقابل و غیره) به دیگران نشان دهید و آمار دانلود و نصب برنامه خودتان را افزایش دهید.

نکته‌ی مهم: منظور از بازاریابی موبایل این نیست که سایت شما واکنشگرا باشد و در موبایل به‌صورت کامل نمایش داده شود. وب‌سایت شما باید واکنشگرا باشد وگرنه در جستجوهایی که با موبایل انجام می‌شود سایت شما نشان داده نمی‌شود. منظور از بازاریابی موبایل این است که شما یک برنامه موبایل ایجاد کنید و آن‌ها را در Google Play یا سایر اپ استورها برای دانلود قرار دهید.

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی ویدئویی (Video Marketing):

بازاریابی ویدئویی چیزی نسبتاً جدید است اما به‌تازگی بسیار محبوب شده است. شما نباید به‌سادگی آن را نادیده بگیرید. یوتیوب دومین موتور جستجوی محبوب جهان است و بسیاری از کاربران قبل از تصمیم‌گیری در مورد خرید، برای مشاهده محصول در یوتیوب جستجو می‌کنند و البته نسخه‌ی ایرانی یوتیوب یعنی آپارات هم همین شرایط را دارد. علاوه بر یوتیوب و آپارات می‌توانید از سایت‌ها و برنامه‌های دیگری مانند اینستاگرام و تلگرام برای بازاریابی ویدئویی خود استفاده کنید. بهترین راه برای استفاده از ویدیو این است که آن‌ها را در SEO خود، بازاریابی محتوا و کمپین‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خود ادغام کنید.

کانال‌های بازاریابی آفلاین

کانال‌هایی که در بالا توضیح داده‌شده، مهم‌ترین مؤلفه‌های بازاریابی دیجیتال هستند. این‌ها کانال‌هایی هستند که می‌توانند از طریق اینترنت اجرا شوند (کانال‌های بازاریابی آنلاین) و در بسیاری از موارد تنها لازم است در چند مورد از آن‌ها حضور آنلاین قوی داشته باشید.

کانال‌های آفلاین بازاریابی دیجیتال که در زیر شرح داده‌شده‌اند هنوز استفاده می‌شوند، اما برای همه شرکت‌ها مناسب نیستند. برای مثال، یک کسب‌وکار کوچک پول برای تبلیغ در تلویزیون یا بیلبوردهای الکترونیکی را ندارد.

بازاریابی تلویزیونی (TV Marketing):

بازاریابی تلویزیونی مرده نیست، برعکس، استفاده از این کانال بازاریابی در سالهای آتی افزایش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر تبلیغات تلویزیونی 100% هدفمند نیست اما بسیاری از کسب‌وکارها یک‌راه تبلیغاتی خوب را در تلویزیون پیدا می‌کنند و از طریق آن تبلیغات مؤثری را انجام می‌دهند. بااین‌حال، بازاریابی تلویزیونی می‌تواند گران باشد، زیرا تبلیغات باید بارها و بارها تکرار شود تا بهترین نتایج را به دست آورد.

بازاریابی اس ام اس (SMS Marketing):

بازاریابی SMS بسیار شبیه بازاریابی ایمیل است و یک گزینه مناسب برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه است، اگرچه قدرتمندترین آن‌ها نیست ولی یکی از مؤثرترین و بهترین راه‌ها برای کمپین‌های تبلیغاتی بدون شک همین اس ام اس مارکتینگ است.

بازاریابی SMS یک‌راه کاملاً مدرن برای برقراری ارتباط با مشتریان شما است. دقت کنید به‌صورت درست و اصولی از این روش استفاده کنید و به شکلی نباشد که شما هرروز برای کاربران خود پیام بفرستید و باعث ایجاد مزاحمت برای آن‌ها شوید. توصیه می‌شود فقط در کمپین‌های تبلیغاتی خودتان از بازاریابی اس ام اس استفاده کنید.

بازاریابی رادیویی (Radio Marketing):

بازاریابی رادیویی ابزار دیگری است که می‌توانید آن را استفاده کنید، اما نسبت به روش‌های دیگر تأثیر کمتری دارد. مسئله اصلی با بازاریابی رادیویی این است که شما دقیقاً بازده سرمایه‌گذاری خود را نمی‌دانید. هنگامی‌که تبلیغات رادیویی انجام می‌دهید، تنها می‌توانید تعداد افرادی که این آگهی را شنیده‌اند، آن‌هم بر اساس آمار ایستگاه رادیویی موردنظر را بفهمید.

بازاریابی بیلبورد (Billboard Marketing):

بازاریابی بیلبورد بخشی از بازاریابی دیجیتال است. بیلبوردهای الکترونیکی (و البته غیر الکترونیکی) بسیار زیادی در مکان‌های عمومی در دسترس هستند و این‌یکی دیگر از کانال‌های سنتی در زرادخانه بازاریابی دیجیتال شما است.

نکته پایانی

بازاریابی اینترنتی از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکار آنلاین است. سعی کنید به بهترین شکل ممکن از این بخش استفاده کنید. اگر به‌صورت درست استفاده کنید مطمئناً بازدهی بسیار خوبی خواهید داشت. ما در همیار آکادمی سعی می‌کنیم روی مبحث بازاریابی بیشتر تمرکز کنیم تا شما بتوانید اطلاعات مناسب بیشتری را به دست آورید.

اگر سؤال، پیشنهاد و یا نکته‌ای داشتید می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها بنویسید ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگو خواهیم بود همچنین کاربران دیگر هم می‌توانند از تجربیات شما هم استفاده کنند.

منابع:

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *