دیجیتال مارکتینگ در صادرات؛ ۱۰ مزیت بازاریابی بین ‌المللی اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ
صادرات واردات

دیجیتال مارکتینگ در صادرات؛ ۱۰ مزیت بازاریابی بین ‌المللی اینترنتی

با پیشرفت بیشتر تکنولوژی روش های تبلیغات نیز باید به روز باشند. رفتار و عادات مشتری این روز ها با مشتری سال های قبل متفاوت است به همین دلیل شیوه ی تبلیغات و فروش و ارتباط گیری با مخاطب نیز باید متفاوت و جدید شود.دیجیتال مارکتینگ راه‌حلی ساده، کم‌هزینه و در دسترس برای معرفی محصولات، خدمات و توانمندی‌های شما است که باید زیرساخت‌های آن فراهم شود تا دسترسی مستقیم به وجود آید و ارتباط سریع را ممکن شود.

صادرات بخش مهمی از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ امروزی است. این روزها با وجود ارتباطات راحت و وسایل حمل‌ونقل سریع و سهل‌الوصول، کار کردن در بازاری فراتر از بازار یک کشور بسیار راحت‌تر از همیشه است. اگر به صادرات محصولات و خدمات خود فکر می‌کنید، نباید نقش تاثیرگذار بازاریابی بین المللی اینترنتی را در موفقیت کسب‌وکارتان فراموش کنید.

بازاریابی آنلاین در صادرات

مهم ترین چیزی که قبل از تصمیم‌گیری برای صادرات باید در نظر بگیرید تحقیق در مورد بازار محصول و خدمت مورد نظر شما در کشوری است که برای صادرات انتخاب کرده‌اید. قدم بعدی معرفی محصولات و خدمات شماست؛ به گونه‌ای که متمایز از سایر محصولات مشابه باشد و بتواند نظر مخاطب خارجی را جلب کند. در تمام این مراحل، بازاریابی آنلاین می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و راه را نشان دهد.

فرض کنید که یک محصول یا مجموعه‌ای از چند محصول دارید که به اندازه کافی قابل رقابت در سطح جهانی هستند. همچنین کسب‌وکار شما این توانایی را دارد که خدمات خود را فراتر از مرزها ارائه کند.

آمادگی برای رقابت در سطح بین‌المللی یعنی محصولات خود را با قیمتی ارائه می‌کنید که در سطح جهانی قابل رقابت باشد، بسته بندی مناسبی دارید که محصول را به بهترین شکل به دست مخاطب می‌رساند، راه حل‌های لجستیکی دارید و اگر مشتری تقاضا کند می‌توانید قراردادهای رسمی و توافقنامه‌های تجاری منعقد کنید. در واقع این شرایط برای یک کسب و کار بین‌المللی و صادراتی، ضروری است.

دیجیتال مارکتینگ

در ادامه خواهید دید که دیجیتال مارکتینگ  و ابزارهای جدیدش به شما کمک می‌کنند تا به بازارهای جدید خارج از مرزها وارد شوید و حتی شرکای جدیدی پیدا کنید و کسب‌وکارتان را به نحوی گسترش دهید که تا پیش از این تجربه نکرده بودید.

محصولاتمان را به کجا صادر کنیم؟

وقتی تصمیم به فعالیت در بخش صادرات می‌گیرید، مطمئنا محصول مورد نظر را تدارک دیده‌اید و می‌دانید که کدام کشور را در نظر دارید. ولی حتی در این شرایط هم باید مرحله تحقیق بازار را به دقت انجام دهید تا مطمئن شوید که مقصد در نظر گرفته شده ارزش تلاش کردن را دارد یا نه؟ آیا هزینه‌هایی که برای تامین انبار، استخدام نیرو، تبلیغات و ارائه محصول می‌پردازید، دوباره برمی‌گردد؟ نرخ بازگشت سرمایه چقدر خواهد بود؟

رویکرد سنتی می‌گوید که برای ارزیابی شرایط باید تحقیقات بازار را انجام دهید. فرض کنید که قدم اول برداشته شده و شریکی برای ارائه و فروش محصول خود پیدا کرده‌اید. در این مرحله باید شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی را مد نظر قرار دهید.

در روش سنتی، تحقیقات بازار چطور انجام می‌شود؟

برای تحقیق در این مورد و بررسی بازار محلی باید چندین سفر به مقصد مورد نظر داشته باشید. در کنار آن باید از اینترنت برای پیدا کردن این اطلاعات استفاده کنید:

  • آیا محصولی مشابه محصول شما در بازار وجود دارد؟
  • آیا این محصول تولیدکننده داخلی دارد یا از جایی وارد می‌شود؟
  • مشهورترین برندهای موجود در بازار کدام برندها هستند؟
  • اندازه بازار و پویایی آن چقدر است؟
  • در این بازار مهم‌ترین تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و تامین‌کنندگان و واردکنندگان محصول شما چه کسانی هستند؟
  • آیا قانون خاصی برای وارد کردن محصولات شما در یک بازار و کشور خاص وجود دارد؟
  • شرکت‌ها از کدام تاکتیک برای تبلیغ و معرفی محصول شما در این بازار استفاده می‌کنند؟ آیا این محصول نمایشگاه تجاری بین‌المللی در کشور مربوطه دارد؟
  • اصلی‌ترین رقبای شما در کشور مقصد چه کسانی هستند؟
  • نحوه قیمت‌گذاری محصولات شما توسط رقبا به چه شکل است؟

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی بین ‌المللی اینترنتی در سطح جهانی چطور می‌تواند به این فرایند کمک کند؟

در ادامه به چند مورد از مزایای بازاریابی بین المللی اینترنتی برای کسب‌وکارهای صادراتی اشاره می‌کنیم. البته لزوما همه این موارد برای همه نوع کسب‌وکاری قابل دستیابی یا اجرا نیست. استراتژی‌های خود را برای بازاریابی بین ‌المللی آنلاین باید با توجه به محصول، شرایط کسب‌وکار و شرایط بازار مقصد تعیین کنید. علاوه بر این هر مرحله از تحقیق و بازاریابی هم استراتزی‌های خاصی دارد که یک تکنیک یکسان برای همه موارد قابل اجرا نیست. ولی اگر در حال طراحی استراتژی بازاریابی بین المللی اینترنتی هستید حتما این ابزارها و ایده‌های خوب را در نظر بگیرید.

۱. درک محبوبیت محصولات و خدمات

اگر دوست دارید میزان محبوبیت محصول خود را در مقصد مورد نظر بسنجید و تعداد دفعاتی که نام آن جست‌وجو شده پیدا کنید، دیجیتال مارکتینگ کمک‌تان می‌کند. اگر محصولات و خدمات شما از محصولات و خدماتی باشد که مردم در موتورهای جست وجو به آن تمایل نشان داده‌اند، دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند که محبوبیت آن را بسنجید و پی ببرید که چه نوع محصولات و خدمات مشابه دیگری در کشور مورد نظر شما، تقاضا دارند.

۲. پیدا کردن رقبا

بازاریابی بین المللی اینترنتی به شما کمک می‌کند رقبایی را پیدا کنید که از خدمات تبلیغات گوگل برای تبلیغ محصولات خود (در کشوری که قصد صادرات به آن را دارید) استفاده می‌کنند. معمولاً شرکت‌هایی که از خدمات تبلیغات گوگل استفاده می‌کنند در زمینه تجارت خود بسیار رقابتی و پرانرژی هستند. بازاریابی دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند خیلی سریع آنها را پیدا کنید و شروع به تجزیه و تحلیل آنها و خدمات ارائه شده توسط آنها کنید.

۳. پیدا کردن محتوای درست برای وب سایت

اگر رقبای شما عملکرد خوبی در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل دارند می توانید مشخص کنید که برای چه تعداد کلمات کلیدی آنها عملکرد خوبی دارند و محبوبیت این کلمات کلیدی را متوجه می‌شوید (یعنی میزان بازدیدی که برای وب سایت آنها به دنبال دارند). این چیزی است که باید هنگام ساخت وب سایت‌تان برای جذب مشتری‌های احتمالی در این بازار جدید به آن توجه کنید.

۴. پیدا کردن محتوای قابل اشتراک در صنعت خود

اگر رقبای شما برای جذب مخاطب بیشتر به وب سایت‌شان (در نتیجه کسب و کار بیشتر) وبلاگ نویسی می‌کنند می‎توانید مقاله‌های قابل‌اشتراک و محبوب آنها را شناسایی کنید. از طرف دیگر می‌توانید بررسی کنید که آیا موارد قابل اشتراک در حوزه کسب و کار شما وجود دارد و آیا امکان‌پذیر است. این مرحله به شما ایده می‌دهد که در کشور مورد نظر و در حوزه کاری شما چه محتوایی محبوب است و از روش‌های مشابه برای محبوب کردن نام تجاری خود استفاده خواهید کرد.

۵. افزایش محبوبیت برند

اگر محصول / خدمات شما موضوعی است که کاربران تمایل دارند در شبکه‌های اجتماعی درباره آن صحبت کنند می‌توانید بررسی کنید که هشتگ‌های مربوط به آن چقدر محبوب هستند. همچنین افرادی که آنها را به اشتراک می‌گذارند چه تعداد هستند و چه تعداد دنبال‌کننده دارند. این مرحله به شما کمک می‌کند تا به این اینفلوئنسرها نزدیک شوید و از آنها بخواهید محصولات / خدمات شما را تبلیغ کنند.

دیجیتال مارکتینگ

۶. دزدیدن دنبال‌کنندگان رقبا!

بله، این یک ابزار بسیار موثر است! شما می‌توانید محصولات یا خدمات خود را به طور مستقیم به دنبال‌کنندگان رقبای خود در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید و این فرصت فوق‌العاده‌ای است که به لطف اینترنت و دیجیتال مارکتینگ فراهم شده است.

۷. پیدا کردن تصمیم‌گیرندگان بازار در کشور مقصد

اگر نوع کسب‌وکار شما B2B یا مدل تجارت به تجارت است و دنبال تصمیم‌گیرندگان بازار هدف خود می‌گردید، دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند که آنها را پیدا کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید. این کار را می‌توانید یکی یکی و شخصا یا از طریق کمپین‌های تبلیغاتی انجام دهید. این یکی دیگر از ویژگی‌ها و فواید جذاب دیجیتال مارکتینگ است.

۸. ساخت یک برند قدرتمند با کمک بازاریابی بین المللی اینترنتی

اگر شریک یا شرکایی در کشور مورد نظرتان برای صادرات پیدا کرده‌اید ولی قصد دارید محصولات خود را بیشتر و بهتر معرفی کنید تا مشتریان بیشتری دنبال شما بگردند، می‌توانید از مزایای دیجیتال مارکتینگ بهره‌مند شوید. در واقع با کمک دیجیتال مارکتینگ می‌توانید افراد درست را در مکان درست و در زمان درست هدف بگیرید.

۹. تبلیغ کردن محصولات و خدمات بالاتر از از رقبا

این مورد یکی از جذاب‌ترین فواید دیجیتال مارکتینگ و البته بسیار سخت و رقابتی است. تصور کنید که رقبای شما محصولات و خدمات‌شان را مثلا از طریق یوتیوب به مشتری‌ها معرفی کرده‌اند. با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید ویدیوها و محتوای تبلیغاتی خود را در بالای آن ویدیوها و در کنار آنها برای مخاطبان به نمایش بگذارید.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام