دانستنی های جامع تحصیل در روسیه سال 2021 – 2022

تحصیل در روسیه
مهاجرت

دانستنی های جامع تحصیل در روسیه سال 2021 – 2022

روسیه بزرگترین کشور جهان است به طوری که 9 ناحیه زمانی (time zone) دارد (که البته در سال 2010 تعداد ناحیه های زمانی از 11 به 9 کاهش داده شد). در روسیه، برخی از لوکس ترین کاخ های جهان، فلات های وسیع، کوه های مرتفع، سردترین شهرها، معروف ترین شرکت های برگزاری رقص باله و بزرگترین مجموعه عروسک ها قرار دارد. از لحاظ فرهنگ، ادبیات یکی از قابل توجه ترین جاذبه های این کشور است. نویسندگان روسی از جمله تولستوی، بولگاکوف، داستایوفسکی و ناباکوف در سراسر جهان شناخته شده هستند و مولف برخی از بزرگترین آثار قرن نوزدهم و بیستم بوده اند.

روسیه همراه با دیگر کشورهای عضو بریکس (BRICS) یکی از اقتصادهای در حال رونق جهان است، روسیه به دنبال آن است تا نظام آموزش عالی خود را بین المللی سازد و بر توسعه دانشگاه ها و افزایش حمایت از متقاضیان بین المللی سرمایه گذاری می کند.

چرا تحصیل در روسیه

روسیه کشوری فرهیخته است که بیش از نیمی از شهروندان آن دارای مدرک دانشگاهی هستند. روس­ها پیشینه آموزشی غنی دارند و دانشگاه‌های آنها شرایط تحصیلی و اقامتی راحتی برای دانشجویان فراهم می‌کنند و به دانشجویان در سازگاری با کشور روسیه کمک می‌کنند. دانشگاه‌های روسیه به آموزش انواع مختلفی از تخصص‌ها، در مهندسی و هم علوم انسانی می‌پردازند و اغلب در جایگاه دانشگاه‌های برتر قرار دارند. تحصیل در روسیه  نسبت به تحصیل در انگلستان  یا آمریکا بسیار مقرون به صرفه‌تر است. علاوه براین، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با استفاده از بورسیه دولتی به‌صورت رایگان تحصیل کنند. هرساله دولت روسیه دانشجویانی را از سرتاسر جهان بورسیه می‌کند که حدود 170 کشور می‌شود و امکان پیوستن شما در این بورسیه فراهم می‌باشد.

تحصیل در روسیه

مزایای تحصیل در روسیه

طبق گزارشات سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، روسیه دارای بیشترین جمعیت تحصیل کرده در جهان می‌باشد که در مقایسه با کانادا، ژاپن و آمریکا  عملکرد بهتری دارد. بیش از نیمی از مردم روسیه دارای تحصیلات عالی هستند و بیش از 200.000 نفر از سراسر جهان برای تحصیل در دانشگاه های روسیه به این کشور سفر می‌کنند. تحصیل در روسیه مزایای زیادی دارد که موارد زیر چند نمونه از آن است:

تحصیلات گسترده دانشگاهی در روسیه

دانشجویان با تحصیل در روسیه می توانند در تمامی حوزه‎های دانشگاهی به دانش عمیق و بنیادی دست پیدا کنند، اما روسیه به دانشکده‌های علمی قوی خود در حوزه‌های فیزیک، ریاضیات و علوم طبیعی مشهور است. روسیه در زمینه آموزش ریاضیدان، فیزیکدان، شیمیدان، زمین‌شناس، مهندس، برنامه‌نویس، پزشک و متخصص علوم انسانی رهبر جهانی شناخته شده است و این موضوع با توجه به جایگاه‌های دانشگاه‌های روسی در رده‌بندی‌های جهانی اثبات شده است.

طیف وسیعی از دانشگاه‌ها و دوره های مطالعاتی در روسیه

برای تحصیل در روسیه متقاضیان بین‌المللی می‌توانند از موارد زیر انتخاب کنند:

  • 766 دانشگاه در 82 منطقه کشور، از کالینینگراد تا ولادی‌وستوک؛
  • 205 رشته، از ریاضیات و علوم طبیعی تا هنرهای نمایشی؛
  • 657 رشته در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، تخصص و تحصیلات تکمیلی (دوره‌های پزشکی، دوره‌های افسری)، کارآموزی و دستیاری.

همچنین دانشگاه‌های روسیه دوره‌های آمادگی (آموزش دوره‌های لیسانس، کارشناسی ارشد و دوره‌های تخصصی)، کلاس‌های کوتاه مدت (ترم تابستانی، یک ترم، مدارس تابستانی)، دوره‌های یادگیری زبان روسی، آموزش پیشرفت‌های حرفه‌ای و مهارتی را ارائه می‌دهد.

هزینه تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل در روسیه به‌صورت آزاد بسیار ارزان تر از هزینه های مشابه در کانادا و آمریکاست و از لحاظ امکانات آموزشی، دانشگاه‌های برجسته روسیه با موسسات آموزشی غربی رقابت می‌کنند.

هزینه تحصیل در روسیه 2018 ، در دوره‌های کارشناسی این دانشگاه‌ها از 89.000 روبل در سال آغاز می‌شود (معادل 1.500 دلار آمریکا) که این قیمت بسته به نوع رشته متغیر می‌باشد (طبق استاندارد‌های تعیین شده توسط وزارت علوم و آموزش عالی فدراسیون روسیه). طبق اطلاعات بدست آمده از کارشناسان موسسات رده‌بندی حداکثر مبلغ شهریه در معتبرترین دانشگاه های روسیه در پایتخت به قیمت 530.700 روبل (معادل 8.800 دلار آمریکا) در سال بوده است.

تحصیل در روسیه

فرصت یادگیری زبان روسی

زبان روسی توسط 260 میلیون نفر در سرتاسر جهان در حال استفاده است و حدودد 10.5 میلیون خارجی به طور منظم در حال یادگیری این زبان می باشند. دانشگاه‌های روسیه، دوره‌های زبان روسی متفاوتی را ارائه می دهند که شامل دوره‌های آموزشی، کلاس های تابستانی و یادگیری مجازی می‌باشد. در دوره‌های آماده سازی، دانشجویان بین الملل با تحصیل در روسیه می توانند از دوره‌های بلندمدت آموزش زبان روسی استفاده کنند و برای دانشجویانی که در مکان‌های تحت پوشش دولت ثبت‌نام کرده‌اند (بورسیه‌های دولتی)، این امکان بصورت رایگان محیا است.

امکان دریافت دو مدرک دانشگاهی در روسیه

دولت روسیه در سال 2013 بیانیه بلونیا (Bologna Declaration) را امضا کرد که چندین تعهد را به عنوان بخشی از خلق فضای آموزشی مشترک کشورهای شرکت کننده بر عهده گرفت. مدرک تحصیلی دانشگاه‎‌های روسیه در بیشتر کشورها مورد تایید می‌باشد. این فرایند توسط موافقت‌نامه‌های بین دولت روسیه با بیش از 60 کشور، از جمله فنلاند، اسپانیا، کوبا، هند، ویتنام، چین، ونزوئلا و نامیبیا منعقد شد و در سال 2015 این سند همکاری با کشور فرانسه و در اکتبر و نوامبر سال 2016 با قبرس و مالت امضا شد. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه‌های روسیه با دانشگاه‎های خارجی در حال اجرای برنامه‌های مشترک می باشند و به دانشجویان خود مدرک دوگانه اعطا می‌کنند. به بیان دیگر، در صورت تحصیل در روسیه ، دانشجویان می توانند یک مدرک روسی و یک مدرک از دانشگاه‌های اروپایی دریافت کنند.

خوارزمی مرکز تخصصی و مجری رسمی ارائه خدمات مهاجرتی اعم از:

  • اخذ ویزای سرمایه گذاری، خرید ملک و ثبت شرکت در خارج از کشور
  • اخذ ویزای تحصیلی و اعزام دانشجو
  • اخذ ویزای کار و زندگی

پردیس‌ها و خوابگاه‌های راحت و مجهز در روسیه

از لحاظ امکانات تحصیلی، دانشگاه‌های روسیه با بسیاری از دانشگاه‌های غربی برابری می‌کند. آزمایشگاه‎های مجهز، مراکز علمی و امکانات مطالعاتی از الزامات زندگی دانشجویی امروزی می‌باشد. بیشتر دانشگاه‎ها دارای خوابگاه‌ می‌باشند که هزینه‌های اقامتی آنها کم است.

امکان سازگاری آسان دانشجویان بین‌المللی در روسیه

روسیه کشوری چند ملیتی است و نمایندگان کشورها و فرهنگ‌های مختلف می توانند به راحتی خود را با زندگی در این کشور وفق دهند. روسیه محل زندگی بیش از 200 گروه قومی است که به بیش از 100 زبان و لهجه متفاوت سخن می‌گویند. قانون اساسی روسیه آزادی عقاید را تضمین می‌کند: مسیحیان، مسلمانان، بودایی ها، یهودیان و دیگر ادیان مختلف می‎توانند به راحتی در کنار یکدیگر زندگی کنند. ساختار چندملیتی و قومیتی این کشور، گوناگونی تمام حوزه‌های زندگی از فرهنگ تا خانواده را نشان می‌دهد. دانشگاه‌های روسیه مفتخر به داشتن تجربه طولانی مدت در زمینه آموزش و سازگاری دانشجویان بین الملل می‌باشند: برنامه‌های نظارتی برای دانشجویان بین‌الملل در نظر گرفته شده است و شبکه‌هایی برای جوامع دانشجویی تاسیس شده است.

تحصیل در روسیه

زندگی هیجان‌انگیز دانشجویی در روسیه

تحصیل در روسیه برای دانشجویان بین المللی همراه با زندگی پر از هیجان و نشاط است چرا که دانشجویان دانشگاه‌های روسیه از تخفیفات متنوعی برخوردارند که شامل حمل و نقل عمومی، بازدید از موزه، کتابخانه، تئاتر، کنسرت، پارک و دیگر امکانات تفریحی و سرگرمی می‌باشد.

دانشجویان در روسیه هیچوقت پس از اتمام کلاس خود دچار مشکل بیکاری نمی‌شوند. آنها می‌توانند در رقابت‌های ورزشی، مسابقات، فستیوال‌های دانشجویی و رویدادهای تفریحی شرکت کنند. دانشگاه‌ها دارای تئاترهای دانشجویی، تیم ورزشی، انجمن های داوطلبانه و تیم‌های ساخت و ساز دانشجویی می‌باشد. مسابقه مفرح KVN، بازی‌ منحصر به فرد و خلاقانه برای دانشجویان روسی است (باشگاه مری و کوییک-ویتد): بهترین تیم‌های دانشگاهی KVN در مسابقه تلوزیونی در کانال تلوزیونی مرکزی روسیه شرکت می‌کنند.

تحصیل در روسیه

سفرهای دائمی در روسیه

با تحصیل در روسیه می توانید از مراکز و جاذبه های دیدنی این کشور نیز دیدن کنید. سالن نمایش بالشوی، نگارخانه ترتیاکوف، موزه هنرهای زیبای پوشکین، هرمیتاژ، کلیسای جامع سنت ایزاک از مکان‌های فرهنگی روسیه می‌باشند که شهرت جهانی دارند و سالانه میلیون‌ها توریست را به خود جذب می‌کنند. با این وجود،  این تنها گوشه ای از مکان های دیدنی روسیه است. 29 مکان فرهنگی در روسیه وجود دارد که در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

علاوه بر کاخ کرملین مسکو و میدان سرخ، بنای تاریخی نووگورود، سوزدال، ولادیمیر، صومعه تثلیث مقدس سنت سرجیوس، دریاچه بایکال، آتشفشان‌های کامچاتکا، کوه های طلایی آلتایی، صومعه نووودویچی، نواره کورونی و سایر مکان‌ها در لیست یونسکو قرار دارند. بسیاری از دانشگاه‌ها برنامه‌های گردشی دارند. این انتخاب‌ها تقریبا بی‌شمار هستند: از 8 شهر حلقه‌ی طلایی مسکو گرفته تا سفر به مسیر افسانه‌ای راه‌آهن سراسری سیبری، در این برنامه ها وجود دارد.

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﻣﻬﺎﺟﺮت ﺑﻪ روﺳﯿﻪ، درﯾﺎﻓﺖ اﻗﺎﻣﺖ، اداﻣﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ در رﺷﺘﻪ ﻫﺎي ﭘﺰﺷﮑﯽ، دﻧﺪاﻧﭙﺰﺷﮑﯽ و …و ﯾﺎ ﮐﺎر و زﻧﺪﮔﯽ در روﺳﯿﻪ، ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

بهترین دانشگاه های روسیه

رنکینگ دانشگاه های روسیه

25 دانشگاه در روسیه وجود دارند که در رتبه بندی کیو اس دانشگاههای برتر جهان (QS World University Rankings® 2020) قرار دارند، 13 مورد از این دانشگاه ها جزء 400 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. روسیه همچنین در رتبه بندی QS EECA University Rankings نیز حضور قابل توجهی دارد، در این رتبه بندی 300 دانشگاه برجسته اروپا و آسیای مرکزی، و همچنین 95 دانشگاه برجسته روسیه رتبه بندی می شوند.

در طول دهه گذشته، تحصیلات عالی در روسیه پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است و در بین سالهای 2011 تا 2015 بیش از 390 میلیارد روبل (حدود 7/6 میلیارد دلار) برای ارتقاء امکانات و تجهیزات فنی در دانشگاه های روسیه و ارتقاء سطح اساتید هزینه شده است.

علاوه بر این، در سال 2003، روسیه عضو فرایند بولونیا (Bologna Process) شد و متعهد گردید تا نظام خود را با نظام اکثر کشورهای اروپایی هماهنگ کند. این بدان معنی است که بسیاری از دانشگاه های روسیه در حال حاضر امکان انتخاب یکی از دو حالت تحصیلات لیسانس چهار ساله و یا دوره تخصصی پنج ساله را فراهم می کنند. نظام آموزش عالی روسیه، در جدیدترین رتبه بندی نظام های آموزشی کیو اس (QS Higher Education System Strength Rankings) رتبه 26 جهان را کسب نموده است.

رتبه بندی دانشگاه‌های روسیه 2021

ردیف

نام دانشگاه

رتبه

۱.

دانشگاه دولتی لومونوسوف (Lomonosov Moscow State University )

74

۲.

دانشگاه دولتی سن پترزبورگ (Saint Petersburg State University)

225

۳.

دانشگاه نووسیبیرسک (Novosibirsk State University)

228

۴.

دانشگاه دولتی تومسک (Tomsk State University)

268

۵.

موسسه فیزیک و فناوری مسکو (Moscow Institute of Physics and Technology)

281

۶.

دانشگاه فنی باومان (Bauman Moscow State Technical University)

282

7.

مدرسه عالی اقتصاد روسیه (National Research University Higher School of Economics (HSE University))

298

8.

دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای (National Research Nuclear University MEPhI)

314

9.

دانشگاه رودن (RUDN University)

326

10.

دانشگاه فدرال اورال (Ural Federal University – UrFU)

ساختار نظام آموزشی روسیه

سطوح تحصیلات عالی در روسیه

نظام آموزشی امروز روسیه بر اصول بولونیا (Bologna) استوار است و شامل سطوح تحصیلی مانند دوره کارشناسی (bachelor’s degree)، دوره تخصص، دوره کارشناسی ارشد (master’s degree)، دوره تحصیلات تکمیلی (postgraduate)، کارآموزی بالینی و غیره می شود.

تحصیل کارشناسی در روسیه

دوره کارشناسی در روسیه ، یک دوره کامل آموزش عالی است. افرادی که تحصیلات معادل دوره متوسطه عمومی و یا دوره فنی حرفه ای متوسطه (vocational secondary education) را به پایان رسانده اند می توانند در مقطع کارشناسی ثبت نام کنند. این دوره 4 ساله است و به آموزش عمومی پایه می پردازد.

دانشجویان در پایان دوره از پایان نامه خود دفاع می کنند. اگر دانشجو موفق شود، به او مدرک لیسانس ( BA، BSc) اعطاء می­گردد. این مدرک، این حق را به دانشجو میدهد که بر اساس تخصصی که فرا گرفته وارد بازار کار شود و یا تحصیلات خود در دوره کارشناسی ارشد ادامه دهد.

سطح 2 – دوره تخصص

بر خلاف مقطع تحصیلی لیسانس در روسیه ، دوره تخصص به کارهای عملی در صنعت بر اساس رشته انتخاب شده تمرکز می کند. این دوره ها به افرادی ارائه می شود که دارای مدرک معادل تحصیلات متوسطه یا دوره فنی حرفه ای متوسطه روسیه باشد. این دوره حداقل 5 سال طول می کشد. بر اساس نتایج آزمون و دفاع از پایان نامه، مدرک تخصص، شایستگی خاصی را گواهی می کند (به عنوان مثال ستاره شناس، معلم، متخصص امنیت اطلاعات و غیره). فارغ التحصیلان دوره تخصص، می توانند در صنعت کار کنند یا تحصیلات خود را در دوره کارشناسی ارشد یا سایر دوره های تحصیلات تکمیلی ادامه دهند.

تحصیل در روسیه

کارشناسی ارشد در روسیه

دوره کارشناسی ارشد در روسیه ، امکان کسب تخصص عمیق در رشته انتخابی را فراهم می کند. دارندگان مدرک دوره کارشناسی و تخصص می توانند در دوره های کارشناسی ارشد ثبت نام کنند. فوق لیسانس در روسیه حداقل دو سال طول می کشد و شامل آموزش دانشجویان برای کار تحقیقاتی می شود. دانشجویان از پایان نامه خود دفاع می کنند که اگر موفق شوند، به آنها مدرک کارشناسی ارشد اعطاء می شود.

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد در روسیه می توانند در صنعت کار کنند یا تحصیلات خود را در دوره تحصیلات تکمیلی ادامه دهند.

سطح 3 –بالاترین سطح آموزش حرفه ای (دکترا در روسیه)

دوره تحصیلات تکمیلی، یک دوره آموزشی مختص دانشگاهیان سطح بالا است. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد یا تخصص می توانند در دوره تحصیلات تکمیلی ثبت نام کنند. این دوره شامل تحصیل، تدریس، تجربه عملی و پژوهش است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی یک حوزه پژوهشی و موضوع تحقیق برای پایان نامه خود انتخاب می کنند.

تحصیل تمام وقت حداقل 3 سال طول می کشد، و تحصیل پاره وقت حداقل 4 سال طول می کشد. به فارغ التحصیلان مدرک تحصیلات تکمیلی ( پژوهشگر [Research Fellow]، یا پژوهشگر دکترا [Research Teaching Fellow] ) اعطاء می شود. بسته به نتیجه دفاع از پایان نامه، به دانشجوی شاخه علوم پایه، مدرک تحصیلات تکمیلی علوم اعطاء می شود که اولین مدرک برای تایید جایگاه دانشمندی است. دانشجویان شاخه علوم پایه می توانند وارد دوره دکتری شوند (دومین مدرکی که موید جایگاه دانشمندی است).

تحصیل در روسیه – دوره تحصیلات تکمیلی نظامی (POSTGRADUATE MILITARY COURSE) معادل یک دوره تحصیلات تکمیلی است؛ با این حال، این دوره، فقط مختص وزارت کشور و وزارت دفاع روسیه است.

تحصیل در روسیه – دوره رزیدنت پزشکی (MEDICAL RESIDENCY) مرحله نهایی در آموزش تعدادی از رشته های پزشکی (یا داروسازی) است. افراد دارای مدرک تحصیلی پزشکی (یا داروسازی) می توانند در دوره رزیدنت پزشکی ثبت نام کنند. این دوره 2 ساله است و ترکیبی از مطالعات جامع اصول اولیه علوم پزشکی و کسب تجربه عملی در موسسات پزشکی است که در طی آن دانشجویان مهارت ها و توانایی های لازم را کسب می کنند. در انتهای این دوره یک آزمون تخصصی سه مرحله ای برگزار می شود. به فارغ التحصیلان مدرک رزیدنتی پزشکی و تخصص اعطاء می شود که آنها را قادر می سازد تا در موسسات پزشکی کار کنند.

تحصیل در روسیه – دوره دستیاری (Assistantship)  شکلی از آموزش پرسنل مجرب است که در گروه هنر مشغول به کار هستند. فارغ التحصیلان دوره تخصص یا کارشناسی ارشد می توانند در دوره دستیاری شرکت کنند. این دوره تا دو سال طول می کشد و دارای یک برنامه درسی تحت نظارت یک مربی و رئیس یک گروه (دپارتمان) دانشگاهی است. نشانگر شایستگی فارغ التحصیلان این دوره، بسته به تخصص ممکن است اجرای یک برنامه هنری، کنسرت، نمایش، نمایشگاه یا فیلم باشد. به فارغ التحصیلان این دوره، مدرک با شرایط مربوطه (رهبر کنسرت و استاد دانشگاه)، اعطا می شود که به او حق آموزش یا انجام فعالیت هنری را اعطا می کند.

آموزش عالی دوم

قانون روسیه تنها یک بار آموزش عالی رایگان (از سطوح 1، 2 یا 3) را برای روس ها مجاز می داند و برای مقاطع تحصیل بعدی باید شهریه پرداخت شود. شهروندان خارجی که از یک دانشگاه خارج از فدراسیون روسیه فارغ التحصیل شده اند می توانند در صورت موفقیت در فرایند پذیرش، دوره دوم تحصیلات عالی را در یک دانشگاه غیر انتفاعی و یا دولتی بگذرانند. این دوره می تواند بخشی از دوره کارشناسی (تا 4 سال)، تخصص (تا 6 سال) و یا کارشناسی ارشد (حداقل 2 سال) باشد. فرآیند پذیرش براساس آزمون ورودی صورت می گیرد. پس از فارغ التحصیلی، مدرکی برای تأیید شایستگی فرد اعطا می شود.

شرایط سنی تحصیل در روسیه

در آموزش عالی روسیه اساس بر این است که هر شخصی در هر سنی می تواند از خدمات آموزش عالی این کشور استفاده کند بنابراین شرایط سنی تحصیل در روسیه وضع نشده است و هیچ محدودیت سنی برای ورود به دانشگاه های این کشور وجود ندارد و متقاضیان می توانند برای تحصیل در رشته های مورد علاقه خود در دانشگاه های روسیه اقدام کنند.

شرط معدل برای تحصیل در روسیه

شرط معدل برای تحصیل در روسیه برای بسیاری از دانشگاه های این کشور وجود ندارد.

تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان

تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان یکی از امتیازات مهم تحصیل در این کشور است که دانشجویان در تمامی رشته ها و مقاطع تحصیلی بدون مدرک زبان می توانند مشغول به تحصیل شوند اما می بایست به یکی از دو زبان انگلیسی و روسی تسلط کامل داشته باشند، هرچند بیشتر دانشگاه های روسیه یک دوره یک ساله آموزش زبان روسی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهند که به دانشجویان کمک می کند سریعا به استاندارد مورد نیاز برسند.

اکثر دوره ها در دانشگاه های روسیه به زبان روسی تدریس می شوند. بنابراین، اگر شما قصد تحصیل در روسیه دارید، به احتمال زیاد باید ابتدا به زبان روسی مسلط شوید و مدارک زبان را به عنوان بخشی از درخواست خود ارائه دهید که می تواند یک امتیاز مثبت برای شما در پی داشته باشد.

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه برای هر دانشگاه متفاوت می باشد. اما به طور معمول برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در دانشگاه های روسیه را دارند ارائه 5 مدرک الزامی می باشد. اولین مدرک فرم درخواست پذیرش می باشد که در وب سایت تمامی دانشگاه ها قرار دارد. مدرک دوم پاسپورت متقاضی خواهد بود. همچنین ارائه مدرک تحصیلی و ریز نمرات دوره تحصیلی قبل که باید به زبان روسی ترجمه شود سومین مدرکی است که برای پذیرش نیاز است. ارائه دو مدرک پزشکی نیز از ملزومات می باشد که یکی از آنها گواهی سلامت پزشکی می باشد و دیگری گواهی عدم ابتلا به بیماری HIV خواهد بود.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی روسیه

برای دانشجویانی که قصد تحصیل در روسیه را دارند ابتدا یک ویزای دانشجویی به مدت 90 روز صادر می شود. پس از اتمام این دوره دانشجو می بایست درخواست تمدید ویزای تحصیلی را به بخش محلی اداره امور مربوط به مهاجرت ارائه دهد. در این صورت یک ویزای یک ساله برای متقاضی صادر می شود. دانشجو باید تا زمان پایان تحصیلات، سالانه برای تمدید ویزای تحصیلی این مراحل را انجام دهد.

کار ضمن تحصیل در روسیه

دانشجویان مجاز هستند که با در اختیار داشتن مجوز معتبر اشتغال، به صورت نیمه وقت در پردیس دانشگاه و یا در جاهای دیگر به اشتغال بپردازند، برخی از دانشجویان ممکن است نیاز نباشد که درخواست مجوز کار بنمایند، اما این کار به صورت خودکار انجام نمی شود و روند خاص خود را دارد.

تحصیل در روسیه

شرایط بورسیه تحصیلی در روسیه

تحصیل رایگان در روسیه

روسیه یکی از معدود کشورهایی است که به شهروندان خارجی فرصت برخورداری از تحصیل رایگان در روسیه  را می‌دهد و هرساله دولت چندین هزار بورسیه تحصیلی روسیه (سهمیه) به دانشجویان بین‌المللی اعطا می کند. برای مثال، 15.000 سهمیه در سال 2018 به دانشجویان تخصیص داده شد. علاوه بر این، بعضی از شهروندان خارجی، از جمله هموطنان، می‌توانند برای مکان‌های تحت پوشش دولت در شرایط مساوی با روسی‌ها، خارج از بورسیه درخواست دهند. یکی دیگر از فرصت‎ها، شرکت در رقابت‌های علمی دانشگاه است که به برندگان و مدال‌آوران این مسابقات، در هنگام ثبت‌نام در دانشگاه‌های برجسته امتیاز داده می‌شود (در شهریه و مکان‌های تحت پوشش دولت).

هر سال تعداد مشخصی بورسیه دولتی به دانشجویان خارجی ارائه می شود که هزینه های تحصیل، مسکن و بیمه درمانی را پوشش می دهد. این پرداخت ها در حال حاضر 75000 روبل (حدود 1200 دلار) در ماه است و هزینه های مسافرت و امور شخصی را پوشش نمی دهند که دانشجو برای آنها نیز حداقل به 50 دلار در ماه نیاز خواهد داشت.

کسانی که کمک هزینه تحصیلی (بورسیه) ندارد، بسته به نوع دوره و شهر، باید بین 6 هزار تا 10 هزار دلار در سال برای هزینه های تحصیل و زندگی تهیه کنند. هزینه تحصیل در دانشگاه های روسی اخیرا افزایش یافته است، اما در مقایسه با سایر کشورها نسبتا کم است، بسته به مقطع تحصیلی دانشجو، هزینه های تحصیل در حدود 3900 تا 7700 دلار در سال است.

بورسیه تحصیلی روسیه

بورسیه های تحصیلی دولت روسیه برای دانشجویان خارجی

  • بورسیه دولتی فدراسیون روسیه: هر سال تعدادی بورسیه تحصیلی دولتی برای تحصیل در روسیه به دانشجویان خارجی ارائه می شود که شامل تامین هزینه شهریه، اسکان دانشجویی و کمک هزینه زندگی می شود که در سال 2017 معادل مبلغ 1500 روبل در ماه (تقریبا 24 دلار آمریکا) بود. در سال 2017 به 15 هزار نفر، بورسیه دولتی اعطاء گردید.

بورسیه تحصیلی غیر دولتی روسیه برای دانشجویان خارجی

  • دانشکده مطالعات روسیه و آسیا (SRAS)- فهرست بورسیه تحصیلی برای تحصیل در روسیه و دیگر کشورهای شوروی سابق را منتشر نموده است که حاکی از آن است که بیشتر آنها به طور خاص برای دانشجویان اهل ایالات متحده بوده است.
  • کمک هزینه تحصیلی بنجامین اِی گیلمن (Benjamin A. Gilman Scholarships)، بیش از 2900 بورسیه تحصیلی تا مبلغ 5 هزار دلار برای دانشجویان دوره کارشناسی آمریكا یا کار ورزی در خارج از كشور ارائه می دهد.متقاضیانی که یک زبان خارجی (مانند روسی) را در خارج از کشور تحصیل می کنند، و آن زبان، در آن کشور زبان غالب مردم باشد، این متقاضیان به طور خودکار واجد دریافت کمک هزینه ضروری یادگیری زبان (Critical Need Language Award) می شوند.
  • BPدر بورسیه پژوهشی روسیه – بورس تحصیلی روسیه ماهانه 15000 تا 35000 روبل (معادل 240-560 دلار آمریکا) برای دانشجویانی که در رشته های انرژی و اقتصاد در یکی از دانشگاه های همکار روسیه تحصیل کنند. متقاضیان باید دانشجوی بورسیه دولتی باشند، نمرات عالی کسب کنند و قصد داشته باشند در آینده در رشته خواسته شده تحصیل کنند.
  • بورسیه شوراهای آمریکا (American Councils Scholarships): بورسیه های تحصیلی مختلف در رابطه با آموزش زبان روسی و پژوهش در روسیه، از جمله عنوان هشتم برنامه بورسیه پژوهشی (Title VIII Research Scholar Program) ارائه می شود که یک بورس تحصیلی برای دانشجویان برای انجام تحقیقات مستقل در طی سه تا هشت ماه در یکی از کشورهای منتخب در آسیای میانه یا اروپای شرقی، از جمله روسیه است. ارزش کمک هزینه بین 7000 تا 25000 دلار متغیر است و معمولا شامل هزینه بلیط هواپیما، کمک هزینه ماهانه، بیمه درمانی و غیره می شود.
  •  پروژه بورس تحصیلی روسیه: بورس تحصیلی برای دانشجویان خارجی از هر کشوری برای تحصیل در رشته ریاضیات، فیزیک، علوم کامپیوتر و یا اقتصاد در روسیه موجود است.این بورسیه های تحصیلی که از سوی انجمن روسی دانشگاه های جهانی (Russian Association of Global Universities) اعطاء می شود، تمام هزینه شهریه را متقبل می شود.

بورسیه تحصیلی اختصاصی برخی دانشگاه های روسیه برای دانشجویان خارجی

  • دانشگاه ملی تحقیقات  مدرسه عالی اقتصاد سن پترزبورگ (HSE):چندین بورسیه تحصیلی برای تحصیل در پردیس دانشگاه سن پترزبورگ ارائه می شود که 25 تا 100 درصد هزینه های تحصیل دانشجویان ممتاز خارجی را در تمامی سطوح تحصیلی پوشش می دهد.
  • دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ: در این دانشگاه شانس دریافت بورسیه تحصیلی فردی برای دوره های کارشناسی ارشدی که به زبان انگلیسی برگزار می شود، وجود دارد. بورسیه تحصیلی می تواند هزینه های تحصیل در طول یک ترم یا هزینه های اقامت در خوابگاه دانشگاه را پوشش دهد.
تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل و زندگی در روسیه

هزینه تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل  و زندگی در روسیه برای دانشجویانی که از بورسیه تحصیلی برخوردار نیستند بسته به دوره و شهر محل تحصیل متفاوت خواهد بود و دانشجویان باید آمادگی پرداخت هزینه ای در حدود 6000 تا 10000 دلار را در هر سال داشته باشند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های روسیه اخیرا افزایش یافته است، اما در مقایسه با سایر کشورها نسبتا کمتر می باشد و بسته به دوره و رشته تحصیلی، احتمالا در حدود 3900 تا 7700 دلار در سال خواهد بود. همچنین دانشجویان در حین تحصیل اجازه کار در پردیس دانشگاه و یا خارج دانشگاه خواهند داشت تا برای خود کمی درآمد کسب کرده و آن را صرف هزینه‌های زندگی‌شان کنند.

هزینه تحصیل مقطع کارشناسی در روسیه

دانشجویان پس از گذراندن دوره 4 ساله کارشناسی مدرک لیسانس دریافت می کنند و پس از آن می توانند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهند. هزینه تحصیل دوره تمام وقت کارشناسی در روسیه تقریباً 260-240 هزار روبل  (3،430-3،715 دلار) در سال است. حداقل هزینه 122500 روبل (1750 دلار) و حداکثر  هزینه 880000 روبل (12،570 دلار) در سال است.

هزینه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در روسیه

هزینه تحصیل دوره تمام وقت کارشناسی ارشد در روسیه به طور متوسط ​​280-260 هزار روبل (3،715-4،000 دلار) در سال است. حداقل هزینه 147000 روبل (2100 دلار) و حداکثر  هزینه 460000 روبل (6،570 دلار) در سال است.

هزینه تحصیل مقطع دکترا در روسیه

هزینه تحصیل دوره  تمام وقت دکترا در روسیه به طور متوسط 300-280 هزار روبل (4،285-4،000 دلار) در سال است. حداقل هزینه 79300 روبل (1113 دلار) و حداکثر  هزینه 413000 روبل (5،900 دلار) در سال است.

هزینه زندگی در روسیه

در مقایسه با دیگر کشورها هزینه زندگی در روسیه بسیار ارزان‌تر است. هزینه زندگی در دو شهر مسکو و سن پترزبورگ بالاتر از دیگر شهرهای روسیه است البته در شهرهای بزرگ، معمولاً هزینه زندگی بیشتر است. باید به این نکته توجه داشت که هزینه های زندگی رابطه مستقیمی با سبک زندگی فرد دارد.

بسته به نوع زندگی، هر دانشجو باید تقریبا 400  دلار در ماه صرف اجاره محل اقامت و اسکان کند. البته هزینه خوابگاه‌های دانشجویی در روسیه کمتر خواهد بود.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *