حمل و نقل بین المللی چیست؟ آشنایی با این روش حمل و نقل

حمل و نقل بین المللی
صادرات واردات

حمل و نقل بین المللی چیست؟ آشنایی با این روش حمل و نقل

تجارت بین الملل راهی برای گسترش هر چه بیشتر تجارت شماست، اما بعد از اینکه فروش یا خرید خود را انجام دادید، باید به دنبال حمل و نقل آن باشید. دستیابی سریع محصولات برای جلب رضایت مشتری ضروری است و حمل و نقل بخش مهمی از این فرآیند محسوب می­شود. بنابراین انتخاب شیوه مناسب حمل و نقل نیز بسیار مهم است چرا که انتخاب روش اشتباه باعث می­شود که هزینه فراوانی به شما تحمیل شود. آیا تا به حال فکر کرده­ اید که مزایای حمل و نقل بین المللی چیست و فرآیند آن چگونه است؟

انتخاب حمل و نقل شما به نوع کالای شما و الزامات تجاری مورد نیاز برای سرمایه گذاری روی آن بستگی دارد. شما باید روش حمل و نقل را با کالاهای خود مطابقت دهید تا از نظر خدمات، کیفیت، هزینه و زمان تعادل برقرار شود.

حمل و نقل بین المللی چیست؟

حمل و نقل بین المللی به معنای انتقال مسافر و یا کالا بین دو کشور است. این دو کشور ممکن است که مرزی زمینی، دریایی یا هوایی داشته باشند. حمل و نقل و توزیع نقش مهمی در تجارت بین المللی دارند. لازم است شرکت‌ها روش صحیح حمل و نقل را برای اطمینان از کارایی و مقرون به صرفه بودن بسته‌های خود انتخاب کنند. عوامل مختلفی وجود دارد که بر تصمیم شرکت در مورد نوع حمل و نقل تأثیر می‌گذارد. این عوامل می‌توانند نیاز تجاری، کشور مقصد و نوع کالا باشند.

جاده، دریا، راه آهن و هوا چهار راه واردات و صادرات هستند. به عنوان اولین قدم شرکت‌ها باید تمام قسمت های پروژه خود را در نظر بگیرند و در مورد آنچه باید توزیع شود از جمله اندازه، وزن و نوع کالاها آگاهی پیدا کنند. به عنوان مثال، برای حمل و نقل مواد غذایی یا میوه، سرعت بسیار مهم است و انتخاب کوتاهترین و سریعترین راه مهم است. هزینه ارسال یکی دیگر از عناصر بسیار مهم است و به طرفین معامله بستگی دارد. مقصد، قانون کشورها، ارزش کالاها و خطر حمل و نقل، عناصر دیگری هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. بنابراین کسی که می‌خواهد با حمل و نقل بین المللی تجارت کند، باید کیفیت، هزینه، زمان و شرایط را بسنجد تا انتخاب درستی بکند. حال بایستی بررسی کنیم که فرآیند و مزایای هر کدام از روش­های حمل و نقل بین المللی چیست.

آشنایی با قوانین حمل و نقل بین‌‌المللی کالا

شرکت حمل و نقل بین‌المللی عبارتست از یک شخصیت حقوقی که به  منظور انجام عملیات حمل و نقل بین‌المللی شامل فعالیت‌های فورواردی و کریری و یا تواماً تشکیل شده است.

فعالیت فورواردی عبارتست از عمل هماهنگی و ترتیب حمل کالا به یکی از طریق مختلف زمینی، هوایی، دریایی و یا ترکیبی از آنها و قبول مسوولیت به موجب بارنامه صادره و قراردادهای منعقده. شرکتی که در این زمینه فعال است فورواردر نمامیده می  شود.

وظایف فورواردر

۱- صدور پروفرمای حمل

۲- انعقاد قرارداد حمل با صاحب کالا

۳- صدور بارنامه

۴- جمع آوری (برحسب درخواست صاحب کالا و قرارداد حمل)

۵- انبارداری بار (برحسب درخواست صاحب کالا و قرارداد حمل)

۶- بسته‌بندی بار (بر حسب درخواست صاحب کالا و قرارداد حمل)

۷- بیمه باربری (برحسب درخواست صاحب کالا و قرارداد حمل)

۸- انجام تشریفات گمرکی در مبدا و برحسب کار

۹- انعقاد قرارداد با موسسات مختلف حمل کننده و اخذ راه‌‌نامه یا بارنامه دریایی، زمینی، هوایی

۱۰- کسب اطلاعات لازم از جریان حمل و ارایه اطلاعات کسب شده به صاحب کالا برحسب قرارداد منعقده بین صاحب کالا و شرکت حمل و نقل

۱۱- تحویل کالا به گمرک مقصد درحمل و نقل زمینی و امضا صورت مجالس کسر و اضافه تخلیه

۱۲- اخذ صورت مجالس کسر و اضافه و آسیب دیدگی کالا و دست خوردگی و ترخیصیه از نماینده خط حمل دریایی و هوایی و انجام سایر وظایف در ارتباط با سایر مسوولیت‌ها

۱۳- انجام تسویه حساب با طرف‌های زیربط

۱۴- اعلام ورود کالا به صاحب کالا

روش های حمل و نقل بین المللی

بازرگانان با توجه به شرایط و نوع کالا، باید بر روی یک روش حمل و نقل توافق کنند. به ظور کلی روش حمل و نقل بین المللی در بازرگانی مطرح است :

1.حمل و نقل دریایی
2.حمل و نقل جاده ای
3.حمل و نقل هوایی
4.حمل و نقل ریلی
5.حمل و نقل مرکب

برای انتخاب روش حمل و نقل باید به موارد متعددی توجه داشت از جمله شرایط جغرافیایی کشورهای مبدأ و مقصد، مسافت خریدار و فروشنده، زمان، ریسک، هزینه، نوع کالا، وزن و …؛ برای مثال ظرفیت وسایل حمل می تواند بسیار متفاوت باشد.
حمل و نقل هوایی سریع ترین، ایمن ترین و گران ترین روش بوده و در مقابل، روش دریایی کندترین، نا امن ترین و در عین حال ارزان ترین روش است. علاوه بر روش های فوق، حمل در لوله، کانال، و سیم نیز جز شیوه های حمل و نقل به حساب می آید.

حمل و نقل بین المللی هوایی 

 حمل و نقل بین المللی هوایی بسته به شرایط مورد نیاز مزایای بی‌شماری برای تجارت بین المللی ارائه می‌دهد.

مزایای حمل و نقل بین المللی هوایی

  • با استفاده از این روش می‌­توانید اقلام را به سرعت در مسافت های طولانی تحویل دهید.
  • برای کالاهای حساس امنیت بالایی را ارائه دهید.
  • حمل هوایی برای طیف وسیعی از کالاها قابل استفاده است.

با این حال، این روش نیز مانند هر روش دیگری خطرات و معایبی دارد.

معایب حمل و نقل بین‌المللی هوایی

  • حمل و نقل هوایی نسبت به گزینه‌های دیگر حمل هزینه‌های بالاتری دارد.
  • پروازهای باری وابسته به وضعیت آب و هوا می‌تواند با تأخیر انجام شود یا لغو گردد.
  • عوارض و مالیات کالاها در هر فرودگاه به تناسب بار می‌بایست پرداخت شود.
  • هزینه اضافی سوخت و ارز معمولاً به هزینه‌های حمل و نقل اضافه می‌شود.
  • از فرودگاه تا مقصد نهایی امکان دارد نوع دیگری از حمل و نقل مورد نیاز باشد.

این روش یکی از بهترین روش ­های حمل بین الملی است. اگر هنوز نمی­ دانید که بهترین روش حمل و نقل بین المللی چیست، برای کالاهایی که فورس زمانی دارند، این روش یکی از بهترین روش ­ها محسوب می ­شود.

حمل و نقل بین المللی

تعریف بارنامه

سندی است که حمل کننده یا نماینده وی پس از وصول کالا صادر می نماید و حاکی از حمل کالای معینی از یک نقطه (مبدا حمل) به نقطه دیگر (مقصد حمل) با وسیله حمل مورد توافق (کشتی، قطار، کامیون، هواپیما و یا ترکیبی از آنها) در مقابل کرایه حمل معینی می  باشد.

انواع بارنامه رایج در حمل و نقل

نوع بارنامه با توجه به نوع وسیله مورد استفاده معین می‌شود. به عبارت دیگر، با توجه به این که کالاهای مختلف، با وسایل گوناگون حمل می‌شوند، از بارنامه‌های متفاوتی استفاده می‌شود، که رایج‌ترین آنها به شرح زیر می  یاشد:

  • بارنامه دریایی: حمل با کشتی (Ocean/Marine Bill Of Lading)
  • راه‌نامه (بارنامه) هوایی: حمل با هواپیما (Airway Bill)
  • راه‌نامه (بارنامه) راه آهن: حمل با قطار (Railway Bill)
  • راه نامه (بارنامه): حمل با کامیون (CMR/TRUCK Way Bill)
  • بارنامه سراسری: حمل با کامیون، قطار، کشتی (Through Bill Of Lading)
  • بارنامه حمل مرکب فیاتا (Combined Transport Bill Of Lading)

حمل و نقل بین‌المللی دریایی

 حالا شاید برای شما سوال پیش بیاید که بهترین روش حمل و نقل بین‌المللی برای کالاهای سنگین چیست. اگر در تجارت نیاز به حمل مقادیر زیادی کالا داشته باشید، اما بازه زمانی تحویل در الویت نباشد، حمل و نقل از طریق دریا  راه‌حل مناسبی است. این روش مزایای فراوانی دارد.

مزایای حمل و نقل دریایی

  • امکان ارسال کالا با حجم زیاد
  • هزینه حمل کم و مقرون به‌صرفه
  • ایمنی بسیار بالا

معایب حمل بین‌المللی دریایی

با توجه به این که هر روش حمل و نقلی مزایا و معایب خود را دارد، در ادامه به برخی از معایب حمل دریایی اشاره می کنیم.

  • حمل و نقل از طریق دریایی می‌تواند کندتر از سایر سیستم‌های حمل و نقل باشد.
  • نوسانان آب و هوای باعث تأخیرهای بیشتر می‌شود.
  • مسیرهای عبور و جداول زمانی حرکت کشتی‌های باربری معمولاً انعطاف پذیر نیست.
  • ردیابی کشتی حامل کالاها بسیار دشوار است.
  • امکان دارد مالیات و عوارض بندرگاه‌ها زیاد شود.
  • نرخ پایه حمل و نقل مبتنی بر تغییرات هزینه سوخت و ارز است.

کسی که می‌خواهد کالاها را با کشتی حمل کند، باید با بیمه از کالای حمل و نقل شده خود محافظت کند. اما تحت کنوانسیون حمل و نقل دریایی، بیمه‌های محدودی وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود از بیمه اضافی مانند بیمه حمل و نقل عمومی برخوردار شوید.

برای حمل و نقل کالاهای خطرناک، لازم است یک مجوز حمل کالاهای خطرناک را دریافت کنید. لیست کالاهای خطرناک در هر کشوری متغیر است. این لیست توسط دولت ها اجرا می شود و ممکن است که کالایی پس از یک دوره خاص، از لیست کالاهای خطرناک خارج شود یا به آن وارد شود.

حمل و نقل بین المللی

Transport International Road T.I.R

تا چندین سال پیش، روش حمل و نقل بین‌المللی کالا در ارتباط با مقررات گمرکی در دنیا، نوعی بود که هر کشوری بر اساس ضوابط خاص خود عمل می‌کرد که این امر سبب شده بود که در حمل بارها به ویژه بارهای ترانزیتی مشکلاتی به وجود آید. که ضمن آن که کالا وارد می‌شد و از طرفی شرکت‌های حمل و نقل کننده ناگریز بودند بر اساس مقررات گمرکی هر کشوری مبالغی تضمین گمرکی که گاهی غیر قابل پرداخت بود در مرزهای ترانزیتی بپردازند که تامین این نظر خود مشکل بزرگی را ایجاد ساخته بود.

بنابراین تشریفات گمرکی ترانزیت در کشورهای مختلف موجب کندی حمل و نقل بین‌المللی می‌گردید تا جایی که کنترل‌های متعدد و توزیع ضمانت‌نامه‌های مختلف و تکمیل اظهارنامه‌های ترانزیتی مبادله کالا بین کشورهای مختلف را محدود نموده که این موانع در حمل و نقل زمینی به مراتب محسوس‌تر است و بدین ترتیب هر کشوری کوشش داشت با عقد قراردادهای ترانزیت خصوصی به رفع این مشکلات بپردازد که تا اندازه‌ای این مشکلات تسهیل شده بود ولی از آن جایی که مسائلی همیشه در هنگام عقد این نوع قراردادها مطرح می‌شد و کشورهای مسیر ترانزیت با استفاده از احتیاج طرف مقابل آوانس‌های خاصی را مطالبه می‌کردند که گاهی غیر عملی و در صورت پذیرش آنها ناگریز منافع را چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی از دست می‌داد.

این مشکلات از کلیه جوانب سبب شد که موضوع به قسمت اقتصادی و بازرگانی و گمرکی سازمان‌ ملل کشانده شود که با توصیه این سازمان در ۱۵ ژانویه ۱۹۵۹ زیر نظر شورای گمرکی وابسته به سازمان ملل در ژنو موافقت نامه ای مطرح و به امضا رسید که به طور کلی روش حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای را تغییر داد و تسهیلات فراوانی را از نظر ارزیابی کالا، تضمین کالا و به طور کلی نحوه برخورد با مقررات گمرکی کشورها به وجود آورد بدین ترتیب سازمانی بنام ایرو (IRO) به وجود آمد. اتحادیه حمل و نقل یا (IRO)  که وابسته به سازمان ملل است این کنوانسیون را طوری طراحی نموده است که ضمن حفظ نظارت‌های گمرکی، تشریفات ترانزیت به حداقل ممکن کاهش یابد.

مقررات TIR

این موافقت‌نامه اصل را بر اعتماد و مبنای کار را بر صحت عمل گذارده است. باین مفهوم که کشورهایی که در مسیر ترانزیت حمل و نقل کالا قرار می‌گیرند اسناد تسلیمی و پلمپ و مهر وسایط نقلیه شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی را معتبر شناخته و بر اساس آن اجازه ترانزیت کالا را صادر می‌نمایند.
اگر چه متاسفانه در عمل اعضا یکدست نبودند و بودند شرکت‌هایی که از این روش سو استفاده کرده‌اند و سبب شده‌اند که روح اعتمادی که روزهای اول بر فضای این موافقت‌نامه گسترده شده بود به قالب بدبینی و شک کشانده شود ولی خوشبختانه چون اکثریت اعضا سازمان ایرو جز راه صحت و سلامت راهی را انتخاب نکرده‌اند، هنوز اعتبار آن پا برجاست که امید می‌رود آنان که راهی جز سلامت و صحت برگزیده‌اند تغییر روش دهند. ماده واحده‌ای که به عنوان لایحه قانونی الحاق دولتی ایران به کنوانسیون گمرکی و حمل و نقل بین‌المللی کالا در فروردین سال ۱۳۵۰ به تصویب مراجع قانون‌گذاری رسید شامل یک مقدمه و ۵۱ ماده و ۹ ضمیمه و یک پروتکل بود که در تبصره یک آن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران بر اساس مجوز مفاد بنده ماده ۵ قرار دارد به عنوان موسسه ضامن شناخته شده و تصویب گردیده است. که عیناً در تبصره ۱ قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون گمرکی مربوط به حقل و نقل بین‌المللی کالا ۱۹۷۵ که مشتمل بر ۶۴ ماده و هشت ضمیمه باز هم اتاق بازرگانی و صنایع و معادن با توجه به مفاد بند ۱ ماده ۶ کنوانسیون به عنوان موسسه ضامن شناخته شده است.

حمل و نقل بین المللی جاده ای 

اگر برای شما سوال است که بهترین روش حمل و نقل بین المللی چیست؟ باید بگوییم که استفاده از جاده برای حمل و نقل در فاصله نزدیک بهترین گزینه است. چرا که از نظر هزینه و زمان خریدار یا فروشنده را اذیت نمی‌کند. می‌تواند انعطاف‌پذیرترین گزینه برای تجارت بین المللی باشد. این روش معمولاً سریع و کارآمد است.

مزایای حمل و نقل بین المللی جاده ای

  • کم هزینه است.
  • امکان استفاده از شبکه‌های گسترده جاده‌ای وجود دارد.
  • امکان برنامه ریزی حمل و نقل و ردیابی محل کالاها وجود دارد.
  • تحویل ایمن و خصوصی است.

خطرات یا معایب حمل و نقل جاده‌ای

  • مسافت‌های طولانی زمین می‌تواند زمان بیشتری ببرد.
  • ممکن است تاخیر به خاطر ترافیک و خرابی وجود داشته باشد.
  • خطر آسیب دیدن کالاها به ویژه در مسافت‌های طولانی وجود دارد.
  • عوارض عوارض در برخی کشورها زیاد است.
  • مقررات مختلف جاده و ترافیک در برخی کشورها محدود کننده و آزار دهنده است.

می‌توان وسایل نقلیه شخصی یا حامل خود را به راحتی انتخاب کرد. برای کار با وسایل نقلیه شخصی خود، باید مجوزها، هزینه سوخت، مقررات، آموزش راننده و مالیات را در نظر بگیرید.

حمل و نقل بین‌المللی کالاهای خطرناک از طریق جاده تابع مقررات بین‌المللی به ویژه توافق‌نامه کشور مربوطه در مورد حمل و نقل بین المللی کالاهای خطرناک از طریق جاده است. رانندگان وسایل نقلیه حامل کالاهای خطرناک باید گواهی آموزش‌های در مورد کالاهای خطرناک داشته باشند. کلیه رانندگان وسایل نقلیه تجاری که حامل کالاهای خطرناک هستند، باید آزمون‌های خاصی را بگذرانند و با استانداردهای حمل این نوع کالا کاملاً آشنا باشند. این دسته کالاها به عنوان کالای خطرناک تعریف می‌شوندکه شامل: مواد خورنده، مواد منفجره، مایعات و مواد جامد قابل اشتعال، گازها، مواد اکسید کننده، مواد رادیواکتیو و مواد سمی و اسلحه و .. هستند.

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل بین المللی ریلی

اگر به دنبال روشی کم هزینه هستید برای حمل و نقل بین المللی هستید، باید به سراغ حمل و نقل ریلی بروید. حمل و نقل ریلی روشی مقرون به صرفه و کارآمد برای جابجایی کالا است.

ریسک‌های حمل و نقل ریلی

  • مسیرهای ریلی و جدول زمانی مرتبط با حرکت قطارها به ویژه در مناطق دور افتاده قابل انعطاف نیست.
  • حمل و نقل ریلی می‌تواند گران‌تر از حمل و نقل جاده‌ای باشد.
  • فرسودگی و خرابی مکانیکی سیستم ریلی و همینطور توسعه خطوط می‌تواند خدمات حمل را مختل کند.

از آن‌جایی که هر کشوری قوانین ریلی مخصوص به خود را دارد، کنوانسیون مربوط به حمل و نقل بین المللی از راه آهن (COTIF) که یک سیستم قانونی است، در ۴۵ کشور اروپا، آفریقای شمالی و خاورمیانه که عضو OTIF هستند، یک سازمان بین‌المللی برای حمل و نقل بین‌المللی ریلی محسوب می‌­شود. برای حمل و نقل کالاهای خطرناک که دارای کد کالاهای خطرناک سازمان ملل هستند یا کالاهایی که شرکت حمل و نقل آن را خطرناک قلمداد می‌کند، می‌بایست اظهارنامه کالاهای خطرناک را تکمیل کنید.

حمل و نقل بین المللی

سخن پایانی

ما در این مطلب نگاهی به حمل و نقل بین المللی انداختیم و دیدیم که حمل و نقل بین المللی چه ویژگی­هایی دارد و بهترین روش حمل و نقل بین المللی چیست. اگر شما نیز قصد دارید که وارد این حوزه شوید یا کار تجارت با کشورهای دیگر را آغاز کنید، بهتر است که در ابتدا به مسائل مهمی مانند نوع کالا، وزن آن، زمان موردنیاز برای حمل و نقل و میزان بودجه خود نگاهی بیاندازید.

هر کدام از روش­های حمل و نقل برای گونه­ خاصی از کالاها و شرایط مناسب است. به عنوان مثال اگر قصد دارید کالایی را به کشور دیگری بفرستید و از نظر زمانی عجله دارید، روش حمل و نقل هوایی بهترین گزینه است. قوانین کشورها نیز در این مسئله بسیار تاثیرگذار است.

نظرات (1)

  1. سوله سبک خرپایی

    ایول ❤️❤️❤️

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام