توکن چیست و چه تفاوتی با کوین دارد؟

توکن
ارزهای دیجیتال

توکن چیست و چه تفاوتی با کوین دارد؟

توکن ارز دیجیتالی است که خودش بلاک چین مستقل ندارد. اگر این تعریف برای شما نامفهوم است، نگران نباشید و این مقاله را تا پایان دنبال کنید. در این مقاله ابتدا با بیانی کاملاً ساده توضیح می‌دهیم که تفاوت کوین و توکن در بازار ارزهای دیجیتال چیست و سپس مزیت‌های ایجاد یک توکن به‌جای بلاک چین اختصاصی را بررسی می‌کنیم. همچنین چگونگی ذخیره‌سازی توکن‌ها در کیف پول‌ها را توضیح داده و در پایان انواع دسته‌بندی توکن‌ها را نام می‌بریم.

توکن چیست؟

توکن یک سخت افزار بسیار کوچک بوده که برای ورود کاربر یک سرویس رایانه ای به سامانه به کار برده می شود. در واقع یک دستگاه فیزیکی بوده که در اختیار کاربران قرار داده می شود تا به راحتی بتوانند برای استفاده از یک سیستم کامپیوتری هویت آنها تشخیص داده شود. از توکن امنیتی، به صورت الکترونیکی استفاده می شود. معمولا از توکن می توان برای رمز عبور معمولی برای احراز هویت مشتری استفاده کرد. به عبارت دیگر از توکن به عنوان یک کلید الکترونیکی برای دسترسی استفاده می شود.

از برخی از توکن ها برای کلیدهای رمزنگاری همچون امضای دیجیتال و اطلاعات بیومتریک همچون اثر انگشت استفاده می شود. این دسته از توکن ها مجموعه ای از چند کلید هستند که برای وارد کردن شماره شخصی و شروع برنامه توکن جهت انجام عملیات ایجاد رمز عبور استفاده می شود. طراحی این توکن ها به صورت ارتباط USB و بلوتوث است که این نوع روش ها در انتقال کلید رمز تولید شده به سیستم انجام می شود. در حال حاضر سازمان املاک و اسناد کشور، کانون سردفترداران، بانک ها برای شناسایی افراد و مشتریان از راه دور از توکن استفاده می کنند.

توکن

توکن‌ها انواع مختلفی دارند که در این طبقه‌بندی گنجانده می‌شوند که شامل:

توکن‌های امنیتی

این نوع از توکن‌ها بیانگر یک دارایی مانند مشارکت در منابع فیزیکی، شرکت‌ها، جریان‌های درآمدی و یا حق دریافت سود سهام است به لحاظ عملکرد، این توکن‌ها شبیه به سهام، اوراق قرضه یا مشتقات هستند.

توکن‌های کاربردی

این دسته از توکن‌ها، دسترسی به کالا‌ها و خدمات یک پروژه خاص را فراهم می‌کند. همچنین می‌توان از آن‌ها به عنوان نوعی تخفیف یا دسترسی ویژه به کالا و خدمات یک پروژه استفاده کرد.

توکن‌های پرداختی (کریپتوکارنسی‌ها)

معمولاً توکن‌های این دسته، هیچ کارکرد یا ارتباطی با پروژه‌های توسعه‌ای دیگر ندارند. در حالت کلی، هدف کریپتوکارنسی‌ها ذخیره‌ی ارزشی است (مانند پول نقد و طلا) که از طریق آن امکان خرید، فروش و سایر تراکنش‌های مالی فراهم می‌شود. این ارز‌ها قصد دارند تا کارکردی مانند دلار و یورو داشته باشند، با این تفاوت که تحت حمایت دولت و یا هیچ نهاد دیگری نباشند.

تفاوت کوین و توکن چیست؟

در فضای نوظهور و رو به رشد کریپتوکارنسی‌ها، رواج اصطلاحات جدید منجر به سوءبرداشت‌های اشتباهی از این مفاهیم شده است. بنا به تعریف، ارز (کارنسی) یک وسیله مبادله، واحد شمارش و یا ذخیره کننده ارزش است. بیت کوین نیز تمامی این ویژگی‌ها را داراست، درنتیجه انتخاب نام “کریپتوکارنسی” برای آن توجیه دارد. اما پس از موفقیت بیت کوین، تمامی کوین‌ها و توکن‌هایی که به طور انبوه تولید شدند “کریپتوکارنسی” نام گرفتند با این‌وجود که بسیاری از آن‌ها ویژگی‌های لازم را نداشتند. بنابراین، تفاوت کوین و توکن چیست که به اشتباه مترادف هم به کاربرده شدند.

توکن

اما کوین چیست؟

کوین، پولی دیجیتال است که با استفاده از تکنیک‌های رمزگذاری ایجادشده و ارزش را در طول زمان ذخیره می‌کند. کوین درواقع یک معادل دیجیتالی پول است که بیت کوین مشهورترین نمونه آن است. بیت کوین، مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است (دفتر کلی عمومی که در آن‌همه تراکنش‌ها قابل رویت‌اند). در این زنجیره داده‌ها به طور جمعی ذخیره و بین شرکت‌کنندگان شبکه بلاک چین به اشتراک گذاشته می‌شوند. تکنولوژی بلاک چین، شفافیت را تضمین می‌کند و احتمال کلاهبرداری نیز را کاهش می‌دهد. برخی از کوین‌ها مبتنی بر پروتکل اصلی بیت کوین هستند مثل لایت کوین و برخی دیگر بر روی بلاک چین فعالیت می‌کنند مانند ارز ریپل و مونرو. توجه داشته باشید که کوین‌ها برای انجام کاری فراتر از عملکرد پول در نظر گرفته نشده‌اند. کوین‌ها دارای ویژگی‌های مشابهی با پول هستند:

  • قابل‌تعویض‌اند
  • قابل‌تقسیم‌اند
  • قابل‌پذیرش‌اند
  • قابل‌انتقال‌اند
  • ماندگار هستند
  • و عرضه محدودی دارند

مشخصه‌های اصلی کوین‌ها عبارتند از:

  • به بلاک چین باز عمومی متصل‌اند: به هرکسی این امکان داده می‌شود که به شبکه بپیوندد و در آن شرکت کند.
  • قابلیت ارسال، دریافت و استخراج دارند.

از کوین‌ها در چه مواردی استفاده می‌شود؟

معمولاً از کوین‌های دیجیتالی به عنوان یک پول واقعی استفاده می‌شود. نمونه‌ای از این کوین‌ها، همان ارز دیجیتال بیت کوین، لایت کوین و مونرو است. غالبا کوین‌ها، هدفی فراتر از کارکرد یک پول دیجیتالی ندارند. از موارد استفاده کوین‌ها می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • برای انتقال پول (می‌توانید با استفاده از کوین‌ها، ارزشی را دریافت و ارسال کنید)
  • به عنوان یک ذخیره کننده ارزش (می‌توان آن‌ها را ذخیره و بعداً با کالا یا ارزی دیگر مبادله کرد)
  • یک نوع “واحد” محسوب می‌شود (می‌توانید کالاها یا خدمات را براساس آن‌ها قیمت‌گذاری کنید)

برای مثال، می‌توان از بیت کوین برای پرداخت کالا و خدمات در سراسر اینترنت و بسیاری از مکان‌های دنیای واقعی نیز استفاده کرد. شما می‌توانید این ارز دیجیتال را برای مدت‌زمان طولانی ذخیره و بعداً آن را با چیز دیگری که ارزشش برابر است معاوضه کنید. به غیر از استفاده‌های پولی، بیت کوین هیچ کاربرد دیگری ندارد. اما کوین‌های دیجیتالی دیگری نیز وجود دارند که دارای ویژگی‌های بیشتری هستند. برای مثال:

  • اتریوم (ETH) برای انجام معاملات بر روی شبکه Ethereum استفاده می‌شود (به عنوان سوخت تراکنش‌ها). بر روی شبکه Ethereum می‌توان توکن ایجاد کرد، اما برای ارسال یک توکن همچنان به ارز دیجیتال اتریوم نیاز است که این‌ها هزینه‌های ماینینگ را تامین می‌کنند (به کامپیوترهایی پرداخت می‌شوند که در شبکه اتریوم به تائید تراکنش‌ها مشغول‌اند).
  • در اختیار داشتن مقادیری از ارز دیجیتال دش (DASH) نیز به کاربران این امکان را می‌دهد تا در خصوص تصمیمات مهم شبکه Dash رای دهند.

اگر ایده‌ای برای به روزرسانی شبکه DASH مطرح شود، کسانی که به اندازه معین‌شده دش در اختیاردارند، می‌توانند روی دهند که آیا این به‌روزرسانی باید رخ دهد یا خیر. این حق روی به دارندگانش این امکان را می‌دهد تا در خصوص چگونگی تحقق این پروژه حرفی برای گفتن داشته باشند.

توکن

منشا ایجاد توکن ها چیست؟

برای ایجاد هر توکن، می توان از هر پلتفرمی که از قراردادهای هوشمند و زبان برنامه نویسی سطح بالا، تشکیل شده است استفاده کرد. در حال حاضر بیشتر از 80 درصد از توکن های بازار بر روی پلتفرم اتریوم، بارگزاری شده است. بعد از اتریوم، می توان به بایننس چین، ایاس، کازماس، تزوس و ترون اشاره کرد.

در واقع برای ایجاد یک توکن، باید از زبان های برنامه نویسی و استانداردهای ایجاد توکن که تیم بلاک چنی آن را ارائه می کند، قراردادهای هوشمند توکن خود را ایجاد کرد و یا با استفاده از ابزارهای موجود، آن را در بلاک چین باید پیاده سازی کرد.

ساخت توکن زمان چندانی لازم نداشته و می توان در کمتر از یک ساعت و با هزینه بسیار پایین آن را انجام داد. اما نباید فراموش کرد که تنها ایجاد توکن، به خودی خود نمی تواند ارزشمندی را تضمین کند.

متاسفانه راحتی ایجاد توکن می تواند دردسرساز باشد، چرا که شرایطی را ایجاد می کند که کلاهبرداران توکن هایی را ایجاد کنند که هیچ ارزشی ندارد. برای اینکه یک توکن ارزش کسب کند باید آن را در یک پروژه کاربردی استفاده کرد و یا اینکه در صرافی های بسیار معتبر آن را اضافه کرد که کار چندان ساده ای نیست.

در حال حاضر بیش از 90 درصد از توکن هایی که در بازار وجود دارند، کاربرد خاصی نداشته و برای پرکردن جیب توسعه دهندگان عرضه می شوند. به ئعنوان مثال در سال 2017، پروژه های کلاهبرداری بسیاری وارد بازار شد که هر یک با پیش فروش توکن های خود به سرمایه گذاران ناآگاه چند میلیون دلار پول کلاهبرداری کردند. در صورتی که در سال 2018، همه آن توکن ها به فراموشی سپرده شد و هرگز نتوانست به قیمت اولیه خود برگردد.

چرا باید از توکن استفاده کرد؟

مهم ترین مزیتی که باعث می شود از توکن استفاده کرد، صرفه جویی در هزینه و زمان است. اکثر پروژه هایی که می خواهند کار روی شبکه و بلاک چین خود را انجام دهند، در ابتدا بودجه و سرمایه لازم برای انجام چنین کاری را ندارند. این افراد می توانند در ابتدای کار از بلاکچین هایی استفاده کنند که بر روی اتریوم پیاده سازی شوند. از این طریق می توانند سرمایه خصوصی و عمومی خود را به صرافی ها اضافه کنند و از این طریق به سرمایه و زیمان بندی مورد نظر خود دست یایند.

البته باید این نکته را در نظر داشت که در برخی از موارد اصلا نیازی به ساخت بلاکچین جداگانه برای پروژه نبوده و پروژه می تواند از امنیت بالای بلاکچین میزبان استفاده کند.

به عنوان مثال پروژه چین لینک در حال حاضر به خوبی کار می کند و با تیم های بزرگی قرار داد دارد، اما از توکن آن یعنی لینک بر روی اتریوم قرار دارد.

در حال حاضر پروژه دیگری که از بلاکچین اتریوم استفاده می کند، تتر است. این استیل کوین برای حفاظت از سرمایه گذاران در مقابل نوسانات ساخته شده است و قیمت آن با داشتن پشتوانه دلاری، همیشه یک دلار است. به همنی خاطر توکن های خود را بر روی چندین بلاکچین امن عرضه کرده است که نیازی به ایجاد بلاکچین خصوصی نیست.

توکن

کیف پول‌های توکن‌ها

هر توکن می‌تواند روی تمام کیف پول‌ها و آدرس‌های بلاک چین میزبان ذخیره و منتقل شود. برای مثال، یک توکن اتریومی مانند چین لینک یا تتر را می‌توانید روی کیف پول و آدرس‌های اتریوم ذخیره کنید. به‌بیان ساده، با داشتن یک کیف پول و یک آدرس اتریوم می‌توانید تمام توکن‌های مبتنی بر آن را ذخیره کنید. تتر می‌خواهید؟ آدرس کیف پول اتریوم خود را بدهید. چین لینک می‌خواهید؟ بازهم آدرس کیف پول اتریوم خود را بدهید.

در مورد بلاک چین‌های دیگر مانند ترون، بایننس چین، ایاس و تزوس هم به همین صورت توکن‌ها روی کیف پول‌های هر کوین ذخیره می‌شوند. البته در بلاک چین‌های جدید مانند پولکادات و اولنچ این امکان وجود دارد که توکن‌ها روی کیف پول‌های اختصاصی با آدرس‌های متفاوت هم ذخیره شوند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام