توکن غیرقابل‌تعویض یا ان‌اف‌تی (NFT) چیست؟

توکن
ارزهای دیجیتال

توکن غیرقابل‌تعویض یا ان‌اف‌تی (NFT) چیست؟

اگر هنوز نام توکن غیرقابل‌تعویض (Non-Fungible Token) یا به‌اختصار ان‌اف‌تی‌ (NFT) را نشنیده‌اید، به‌زودی با آنها آشنا خواهید شد؛ چه کارت‌های ورزشی دیجیتالی و چه آثار هنری دیجیتالی، ان‌اف‌تی‌‌ها طوفانی در اینترنت به راه انداخته‌اند و فقط طی چند ماه اخیر، حجم کل این توکن‌ها دوبرابر شده است؛ اما ماهیت دقیق این توکن‌ها چیست؟

توکن NFT یا توکن غیر قابل تعویض چیست ؟

توکن NFT(Non-Fungible Token) که به معنای توکن غیرقابل تعویض می باشد ، توکن مخصوص رمزنگاری است که از فناوری بلاکچین برای ارتباط با یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد استفاده می کند که قابل تعویض نیست .توکن های غیر قابل تعویض با ارزهای دیجیتال معروف مانند بیت کوین ، اتریوم و مونرو تفاوت دارند زیرا آنها قابلیت جابجایی دارند برای مثال می توان یک بیت کوین را با بیت کوین دیگر عوض کنید .

استفاده از NFT ها در صنایع مختلف گسترش یافته است و این توکن ها با بخش های مختلفی همچون بازی ها و کالاهای دیجیتال در ارتباط هستند و به عنوان یک توکن اتریوم خاص ساخته شده بر اساس استاندارد ERC-721 یافت می شوند . در سال 2021 ، استفاده از این توکن ها شروع به گسترش سایر بلاکچین ها مانند پروتکل BEP-721 کرد .

در مطالب قبلی گفتیم که توکن های غیر قابل تعویض یا NFT ها بر اساس استاندارد ERC-721 ساخته شدند . در ادامه مطالب می خواهیم ببینیم که منظور از این استاندارد چیست .

توکن ERC-721 اصطلاحی است که برای توصیف توکن های غیر قابل تعویض استفاده می شود . ERC-721 به استانداردهایی هنگام ایجاد NFT در بالای بلاکچین اتریوم اشاره دارد. بنابراین ، این یک توکن است که بر اساس استاندارد ERC-721 ساخته شده است .به غیر از NFT ، اتریوم ها می توانند در شبکه های غیرمتمرکز دیگری مانند EOS و NEO نیز زندگی کنند . با این حال ، این پلتفرم باید دارای قابلیت قرارداد هوشمند و جعبه ای پر از ابزار NFT باشد .

اما در ادامه مطالب می خواهیم بدانیم که منظور از اینکه این توکن ها غیر قابل تعویض هستند ، چه می باشد .

توکن

قابل تعویض بودن یا Fungibility چیست ؟

تعویض پذیربودن به توانایی یک دارایی برای مبادله با دارایی های مشابه بدون از بین بردن ارزش آن اشاره دارد . قابلیت تعویض پذیری همچنین ویژگی های یک دارایی مانند تقسیم پذیری و ارزش را تعریف می کند .

برای مثال ، یک اسکناس 10 دلاری از نظر ارزش با اسکناس 10 دلاری دیگر یکی است . به این ترتیب ، وقتی اسکناس 10 دلاری از شخصی قرض می گیرید ، لازم نیست دقیقا همان اسکناس را پس بدهید ، زیرا نوع دیگری از آن به همان ارزش است .

در ارتباط با ارزهای دیجیتال ، یک بیت کوین ، همان ارزش یک بیت کوین دیگر را دارد . با این حال زمانی این موضوع تغییر می کند که به توکن های غیر قابل تعویض دسترسی پیدا کنیم . توکن NFT از هر توکن مشابه ارزش متمایزی دارد . دارا بودن ویژگی هایی آنها را منحصر به فرد ساخته است و به همین دلیل غیر قابل تعویض می باشند و دقیقا مانند دارایی های دنیای واقعی مانند سنگ های نادر ، آثار هنری و کالاهای لوکس .

توکن های قابل تعویض توکن هایی هستند ، که برای یکدیگر قابل معامله هستند و ارزش آنها ثابت می ماند . در مثال بالا بیت کوین ، یک توکن قابل تعویض است زیرا صرف نظر از تاریخچه و مالکیت آن ارزش یکسانی دارد .

اصلاً چرا افراد برای خرید این موارد از طریق توکن غیرقابل‌تعویض هزینه پرداخت می‌کنند؟

نکته جالب و دیوانه‌وار خرید با چنین مبلغ هنگفتی این است که هرکسی می‌تواند آثار هنری بیپل و تصویر لبرون جیمز را دانلود کند. فقط کافی است روی گزینه «ذخیره تصویر» (save image) لپ‌تاپ خود کلیک کنید. درواقع، آنچه خریداران را مجاب می‌کند چنین هزینه‌هایی پرداخت کنند، نه خود اثر هنری، بلکه اثبات مالکیت آن است.

خریداران توکن‌های غیرقابل‌تعویض شبیه به کلکسیونرهای آثار هنری هستند که باارزش‌ترین دارایی‌های خود را در موزه‌ها به نمایش می‌گذارند. از طریق توکن‌های غیرقابل‌تعویض، کلکسیونرهای آثار هنری می‌توانند حامی آنلاین هنرمندان مورد علاقه خود باشند.

با توجه به رشد و گسترش فناوری و البته قرنطینه‌ای که هنوز گریبان‌گیر جوامع انسانی است، کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد که تصمیم بگیریم آثار هنری را از بازارهای دیجیتال خریداری کنیم. در گامی پیش‌تر، پلتفرم‌های ویژه‌ای همچون دیسِنترالند (Decentraland) به کاربران اجازه می‌دهد تا در دنیای دیجیتال، زمین یا املاک و مستغلات خرید و فروش کنند.

دیسِنترالند همیشه کاربران ویژه خود را داشته است؛ با این حال، طی ۶ ماه گذشته، این پلتفرم به یکی از رسانه‌های اجتماعی پربازدید تبدیل شده است و ظاهراً جای پای خود را در فضای اینترنت محکم کرده است.

اگرچه اولین آزمایش‌های توکن‌های ان‌اف‌تی به سال ۲۰۱۳-۲۰۱۴ بازمی‌گردد، به نظر می‌رسد که تازه در ابتدای سال ۲۰۲۱، بازار این توکن‌ها به بلوغ مطلوبی رسیده و مورد پذیرش عموم قرار گرفته است.

با این وجود، چندین مسئله حل‌نشده در بازار توکن‌های غیرقابل‌تعویض باقی مانده است. از آنجا که ارز اصلی مبادله‌ای و شبکه‌ای که بازارهای ان‌اف‌تی روی آن بنا شده‌اند، ارز و بلاک چین اتریوم است، هزینه تراکنش این توکن‌ها بسیار زیاد است و پرداخت ۵۰ دلار کارمزد برای انتقال مالکیت یک توکن ان‌اف‌تی از خالق اثر به خریدار تبدیل به امری عادی شده است.

در پلتفرم‌هایی مانند رِیریبل (Rarible) یا اُپن سی (OpenSea) که پیشگامان فعلی بازار توکن‌های غیرقابل‌تعویض محسوب می‌شوند، نه‌تنها هر تراکنش (اعم از خلق ان‌اف‌تی، خرید و انتقال مالکیت) برای کاربران هزینه گزافی به همراه دارد، بلکه ترافیک شبکه اتریوم را به‌شدت سنگین‌تر می‌کند.

با این حال، با توجه به تغییر معماری شبکه اتریوم تا ابتدای سال ۲۰۲۲، امید به بهبود وضعیت تراکم شبکه وجود دارد. در این بین، بازارهای خاصی نیز راه‌حل‌هایی فنی برای رفع محدودیت‌های فعلی شبکه پیدا کرده‌اند.

به‌عنوان مثال، پروژه ان‌اف‌تی نوپای Drops.is قرار است به شما کمک کند تا علاوه بر خرید و فروش توکن‌های غیرقابل‌تعویض فعالیت‌های دیگری نیز در این حوزه انجام دهید. این پروژه جدید به کاربران اجازه می‌دهد ان‌اف‌تی جدید ایجاد کنند و به سهام‌گذاری و وام‌گیری از طریق ان‌اف‌تی‌های شخصی خود بپردازند. این پروژه همچنین با استفاده از راه‌حل‌های لایه دوم و شبکه پُلیگان (Polygon)، هزینه این تراکنش‌ها را به چند سِنت کاهش می‌دهد (که توسط خود پلتفرم پرداخت می‌شود) و از تراکم و ترافیک شبکه اتریوم نیز می‌کاهد.

توکن

ویژگی های توکن NFT

از جمله ویژگی های این توکن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1.نادر بودن : ارزش NFTها از کمبود آنها ناشی می شود . اگر چه توسعه دهندگان NFT می توانند هر مقداری برای این توکن های غیر قابل تعویض ایجاد کنند ، اما اغلب برای افزایش نادر بودن ، توکن ها را محدود می کنند .

2.غیر قابل تقسیم بودن : از دیگر ویژگی های این توکن ها به شمار می رود و بییشتر توکن های غیر قابل تعویض در واحد های کوچکتر قابل تقسیم نیستند . برای مثال شما یا کل یک قطعه ی هنری دیجیتال را خریداری می نمایید و یا اصلا خریداری نمی کنید .

3.منحصر به فرد بودن : این شاید مهمترین ویژگی این توکن ها باشد . NFTها یک تب اطلاعات دائمی دارند که منحصر به فرد بودن آنها را ثبت می کند . این به معنی می باشد که هرکدام از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند .

مزایای توکن های NFT

توکن های غیر قابل تعویض ، دیدگاه جدیدی را در تعاملات دیجیتال ایجاد می کنند . سه مزیت توکن های NFT برابر است با :

1.آنها قابل انتقال هستند . بر خلاف توکن های قابل تعویض در صرافی ،  NFTها در بازارهای خاص خریداری یا فروخته می شوند . با این حال ارزش آنها به منحصر به فرد بودن آنها بستگی دارد .

2.این توکن ها معتبر هستند . فناوری بلاکچین توکن های غیر قابل تعویضی را ارائه می دهد که شما می دانید  NFT شما واقعی است ، زیرا ایجاد جعل با یک فناوری تغییرناپذیر و غیر متمرکز تقریبا غیر ممکن است .

3.توکن های غیر قابل تعویض حقوق مالکیت را حفظ می کنند . این موضوع باز هم ، به استفاده NFTها از پلتفرم های غیرمتمرکز اشاره دارد که در آن هیچ مالکی نمی تواند داده ها را تغییر دهد .

توکن

استاندارد توکن ها

همانطور که می دانید توکن ها بر اساس یک استاندارد تولید می گردند. در این قسمت در نظرداریم تا به این استاندارد اشاره کنیم.

توکن های غیر قابل تعویض بر طبق استاندارد ” ERC-721 ” تولید می شوند. احتمالا در این قسمت برایتان سوال پیش خواهد آمد که استاندارد ERC-721 چیست؟ در ادامه همراه ما باشید تا با این استاندارد آشنا شوید.

استاندارد  ERC-721 به چه معنا می باشد؟

این استاندارد، استانردارد توکن اتریوم می باشد که توکن های غیر قابل تعویض را بر روی بلاکچین اتریوم قرار می دهند. دقیقا همانند استاندارد توکن ” ERC-20 ” که این استاندارد کمک به تولید توکن های جایگزین می کند.

چرا توکن های NFT یا همان غیر قابل تعویض، با باقی توکن ها تفاوت دارد؟

احتمالا اگر تا به این قسمت مقاله را به صورت کامل مطالعه کرده باشید، این سوال برایتان پیش خواهد آمد. در اواسط ما به پاسخ این سوال اشاره نمودیم. در توکن های غیر قابل تعویض، ویژگی و یا خصوصیت هایی وجود دارد که آن را با بقیه متمایز کرده است. در حال حاضر تعداد  توکن های غیر قابل تعویض کم می باشد.

مشکلات توکن های غیر قابل تعویض یا NFT ها

علی‌رغم ایجاد تغییرات گسترده در صنایع مختلف ، توکن های غیر قابل تعویض خالی از اشکال نیست . متاسفانه ، مشکلات آنها از همان سنگی که بر روی آن نشسسته اند یعنی بلاکچین می باشد .

شبکه های غیرمتمرکز 100% کاربر پسند نیستند . توسعه دهندگان سخت تلاش می کنند تا بر آن غلبه کنند . به عنوان مثال تایید اصالت ، خرید ، فروش و ذخیره سازی NFT حداقل به درک اساسی از فناوری بلاکچین نیاز دارد .

این مشکل زمانی ایجاد می شود که اکثر افراد مورد نظر فقط به محصول علاقه مند هستند نه فناوری اساسی ، که در مورد NFT ها نسبت به سایر زیرمجموعه های رمزنگاری صادق است .

Beeple ، خالق NFT که برخی از آثار خود را با قیمت 66666 دلار به فروش رسانده ، مشاهده می کند که پذیرش گسترده NFT ها فقط در صورت زیرساخت هایی لازم اتفاق خواهد افتاد که یک تجربه یکپارچه برای کاربران است .

به عبارت دیگر ، ما به بلاکچین نیاز داریم تا مانند تلفن هوشمند یا اینترنت جریان اصلی باشد . اکثر مرم نمی دانند که این دو از نظر فنی چگونه کار می کنند ، اما میلیاردها نفر هر روز از آنها استفاده می کنند . ما برای تسخیر واقعی جهان به همان سطح مهارت در بلاکچین برای NFT نیاز داریم .

توکن

اقتصادی نوین با توکن‌ غیرقابل‌تعویض

هیجان‌انگیزترین بخش انقلاب توکن‌های غیرقابل‌تعویض کمک و حمایت مالی از هنرمندانی است که در هنرهای دیجیتال تخصص دارند. تا به امروز، این هنرمندان به علت ماهیت هنر دیجیتال و امکان تکثیرپذیری بی‌نهایت این آثار، راه بسیار سختی برای فروش آثار هنری و خلاّقه خود داشتند. اما اکنون و به کمک توکن‌های غیرقابل‌تعویض، طرفداران واقعی این هنرمندان می‌توانند مستقیماً و بدون نیاز به واسطه یا پلتفرم شخص ثالث، از آنها حمایت کنند.

شایان ذکر است که هنرمندان تنها افرادی نیستند که می‌توانند از توکن‌های غیرقابل‌تعویض کسب درآمد کنند. حوزه‌های دیگر، همچون بازار فروش کارت‌های ورزشی، نیز به کمک توکن‌های غیرقابل‌تعویض رشد قابل‌توجهی داشته است.

اخیراً، پلتفرم معامله کارت ورزشی فوتبال سوریر (Sorare)، کارت ورزشی تصویر کیلیان ام‌باپه (Kylian Mbappé)، بازیکن مطرح فوتبال را به ارزش ۶۵,۰۰۰ دلار به فروش رساند.

به نظر می‌رسد کسب درآمد از طرفداران ورزش‌های مختلف که در قرنطینه خانگی محبوس شده‌اند، سود فراوانی برای این پلتفرم‌ها دارد، تا حدی که این حوزه توجه شرکت بزرگ بازی یوبیسافت (Ubisoft) را به خود جلب کرده است. یوبیسافت اخیراً با پلتفرم معاملات ان‌اف‌تی سوریر وارد همکاری شده است تا در پروژه‌های آینده این پلتفرم سهیم باشد.

پدیدۀ توکن‌ غیرقابل‌تعویض داغ‌ترین مبحث اخیر در حوزه ارزهای دیجیتال هستند و با جلب توجه روزافزون هنرمندان به این حوزه، بر شهرت و گسترش بازار توکن‌های غیرقابل‌تعویض نیز افزوده می‌شود.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام