ب ام و(برندشناسی)

ب ام و
مدیریت کسب و کار (MBA)

ب ام و(برندشناسی)

ب ام و، نامی که امروزه برای ما آشناست، به Rapp-Motorenwerke GmbH بازمی‌گردد، کارخانه‌ای که در سال 1913، شروع به ساخت موتور هواپیما کرد. پس این نشان می‌دهد که تاریخچه ب ام و یا همان کمپانی Bayerische Motoren Werke GmbH، درست به اندازه کارنامه‌اش جالب و طولانی است. نام این شرکت به ایالت باواریا در آلمان تعلق دارد و همچنین نشانگر طیف گسترده محصولات این برند، یعنی تولید موتور برای هر نوع نیاز و استفاده است.

بسیاری از افراد با خود فکر می‌کنند که موفقیت برندهای خودروسازی مشهور دنیا یک شبه و فقط با تولید محصولات لاکچری بدست آمده است، اما با خواندن تاریخچه برند ب ام و، پی می‌برید که موفقیت چشم‌‌گیر این برند فراز و فرودهای بسیار زیادی داشته و ماجراهای زیادی را پشت سر گذاشته است.

ب ام و چگونه شکل گرفت؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، این برند محبوب آلمانی،  زمانی موتور هواپیما تولید می‌کرد. Rapp-Motorenwerke GmbH در دوران جنگ جهانی اول، مسئول تهیه ملزومات نیروی هوایی امپراطوری آلمان بود. در آن زمان هنوز خودروهای سواری رایج نبودند و برای سفر به سرزمینی دوردست از قطار استفاده می‌شد. پایگاه اصلی ب ام و در باواریا، مونیخ بنا شده بود، درست مانند کارخانه Gustav Otto Flugmaschinenfabrik، که آن هم موتور هواپیما تولید می‌کرد.

ب ام و

نام این کمپانی از کجا ریشه‌ می‌گیرد؟

زمانی که کمپانی Otto در سال 1916 ورشکسته شد، به Bayerische Flugzeugwerke AG یا همان BFW تغییر نام داد. در همین حین کمپانی Rapp نیز تصمیم گرفت نامش را تغییر دهد و در سال 1917 بود که Bayerische Motoren Werke GmbH  BMW که به معنای Bavarian Motor Works است، پدید آمد. در حال حاضر خودروهای سواری تحت نام برندهای ب ام و، رولز رویس و مینی ساخته شده و موتورسیکلت ها با نام برند BMW Motorrad تولید و عرضه می‌شوند.

جنگ جهانی دوم و فعالیت بی‌ام‌و

با اشغال لهستان توسط آلمانی‌ها و آغاز جنگ جهانی دوم، شرکت‌های آلمانی مجبور به تولید ادوات مورد نیاز جنگ شدند. شرکت بی‌ام‌و هم در دوران جنگ، فعالیت خود را به تولید انواع موتورسیکلت نظامی و پیشرانه‌های هواپیما و جت معطوف کرد. یکی از قدرتمندترین موتورهای هواپیمای بی‌ام‌و در این دوران مدل 801 بود که با ۴۱.۸ لیتر حجم، بین ۱۵۴۰ تا ۱۹۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. در این دوران مهندسان بی‌ام‌و چند پروژه‌ی اختصاصی برای نیروی هوایی آلمان نازی هم آغاز کردند که هیچ‌کدام از آن‌ها به مرحله‌ی نهایی و تولید نرسید. ارتش آلمان نازی از تمام شرکت‌های فعال داخلی، درخواست انواع موتورسیکلت کرد؛ بی‌ام‎و R75 یکی از محصولات پراستفاده‌ی این برند برای ارتش نازی بود.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، بی‌ام‌و در بحران شدید قرار گرفت. خط تولید این شرکت در مونیخ پس از بمباران، کاملاً از بین رفته بود، کارخانه‌های بخش شرقی آلمان هم توسط نیروهای شوروی اشغال شده بود و چیز زیادی هم از خط تولید آیزناخ باقی نمانده بود . آلمانی‌ها بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم، مجاز به تولید وسائل نقلیه‌ی موتوری نبودند؛ مجموعه‌ی بی‌ام‌و برای احیای خط تولید خود در مونیخ، از انواع قطعات دست دوم و باقی مانده‌ی پس از جنگ استفاده کردند تا محصولات متنوع پخت و پز و آشپزخانه مانند قابلمه و تابه و سپس دوچرخه عرضه کنند.

سال ۱۹۴۷ بود که مجوز تولید وسائل نقلیه‌ی موتوری توسط دولت ایالات متحده آمریکا به شرکت بی‌ام‌و داده شد؛ یک سال بعد، بی‌ام‌و موتورسیکلت R24 را عرضه کرد. باید توجه کرد که بسیاری از مهندسان آلمانی به آمریکا و شوروی فرستاده شده بودند، هیچ طرح قبلی تولیدی در اختیار آلمانی‌ها نبود و تمام برنامه‌های پیش‌تولید گذشته در کارخانه‌ها از بین رفته بود. البته خط تولید آیزناخ پس از جنگ در اختیار نیروهای شوروی قرار گرفته بود و چند مدل بی‌ام‌و با نام مشابه محصولات این برند شامل R35، 321، 327، و 340 توسط شوروی‌ها تحت برند Sowjetische AG Maschinenbau Awtowelo, Werk BMW Eisenach تولید شد. این خط تولید چند سال بعد به دولت آلمانی غربی واگذار شد و نام آن به آیزناخر موتورن ورک (Eisenacher Motorenwerk) تغییر پیدا کرد. مدل‌های تولیدی این دوره با نام EMW/BMW شهرت دارند و نشان آن‌‌ها برخلاف نشان آبی، سفید و سیاه بی‌ام‌و، با قرمز، سفید و سیاه شناخته می‌شود.

ب ام و

اولین خودروی برند ب ام و چه بود و چقدر قیمت داشت؟

اولین ماشین ب ام و که تحت نام این برند به فروش رسید، یک دیکسی به نام BMW 3/15 بود. مارک دیکسی پیش‌تر متعلق به Fahrzeugfabrik Eisenach بود که تحت لیسانس آن، مدل آستن 7 را می‌ساخت. این مدل در آن زمان با قیمت 2 هزار و 200 مارک (واحد پول آلمان) به فروش می‌رسید.

تاریخچه لوگوی BMW

تاریخچۀ لوگوی BMW قطعاً یکی از مقالاتی است که مخاطب زیادی دارد. تاریخچۀ لوگوی BMW در بردارندۀ پیشینۀ برندی است که در صنعت خودروسازی جهان، نظرها را به نحوی خیره کننده به خود جلب کرده است.

در صنعت طراحی لوگو، به برندهایی می رسیم که با شنیدن نامشان مشتاق دانستن بیشتر و بیشتر از چند و چون سیر تکامل و تحولشان هستیم، بی ام دبلیو( BMW  ) یکی از این برندهاست.

 هر صنعت تجاری در شکل وسیع و گسترده اش موفقیت خود را مدیون المان هایی است که در ابتدای راه خود برگزیده است. یکی از مهم ترین این المان ها طراحی لوگو و آرم خاص است.

البته انتخاب یک لوگو برای صنایع بزرگ، کاری یک روزه و بدون پشتوانۀ تخصصی و بهره گیری از طراحان و گرافیست های مطرح روز امکان پذیر نبوده است. هر برند بزرگ، صاحب یک لوگوی منحصر به فرد است که شناسنامۀ آن برند در نزد تمامی مردم جهان است.

تاریخچۀ برند BMW

تاریخچۀ لوگوی BMW  را با ذکر مختصری اطلاعات از برند بی ام دبلیو پی می گیریم. مارک مشهور و محبوب قلوب بی ام دبلیو با آن لوگوی چهارخانۀ آبی و سفید معروفش بر دل ها تأثیر کرده است.

 بی ام دبلیو مخفف (Bayerische Motoren Werke) است که معادل فارسی آن “صنایع موتوری بایرن” است؛ شرکت خودروسازی آلمانی تبار که دفتر مرکزی اش در شهر مونیخ است و در حال حاضر مالکیت شرکت های رولز- رویس موتور کارز و مینی را داراست.

گردش پره های هواپیما

تاریخچۀ لوگوی BMW به قدمت دوران فعالیت شرکت آلمانی بی ام دبلیو است. همگان در هر جای جهان با لوگوی بی ام دبلیو آشنا هستند؛ چهار خانۀ آبی و سفیدی که درون یک دایره محصور شده است.

 دربارۀ ایده های طراحی لوگوی بی ام دبلیو، می توان به یک مرجع مکتوب استناد کرد. ویلهلم فارنکوپ، مدیر وقت مطبوعات این شرکت در سال 1942 در مقاله ای از ایدۀ طرح خانه های آبی سفید لوگوی شرکتش سخن گفته است. طبق گفته های فارنکوپ، پره های موتور هواپیماهای تولید شده توسط این شرکت، ایدۀ اصلی خلق این لوگو بوده است.

او می نویسد مهندسان و طراحان، مدت ها روبروی موتور هواپیما می ایستند و هنرمندانه در این اثر فنی خیره می شوند و زیر نور آفتاب در آسمان آبی به چرخش پره های هواپیما می نگریستند.

در حالی که آسمان آبی را از پره های آن تماشا می کردند، انگار حروف B، M وV در بازتاب این تصویر خیال انگیز هویدا می شوند و به این ترتیب ایدۀ ترسیم لوگو شکل می گیرد و در تبلور نهایی خویش مبدل به چهار خانه ای آبی سفید با نام کمپانی بی ام دبلیو (BMW) می شود.

ب ام و

لوگوی BMW و رپ موتور

تاریخچۀ لوگوی BMW به دلیل شهرت بی بدیل این برند، حالتی افسانه گون پیدا کرده است. به همین دلیل روایت دیگری نیز در جهت شکل گیری ایدۀ طراحی لوگوی بی ام دبلیو (BMW) وجود دارد.

رنگ های آبی و سفید این لوگو را خیلی ساده، تحت تأثیر رنگ پرچم بایرن می دانند؛ به نوعی نماد محل تولید شرکت است. طبق مدارک تاریخی شرکت بی ام دبلیو در ابتدای کار خود زیر مجموعه ای از یک کمپانی با نام رپ موتور ( Rapp Motorenwerke GmbH) بوده است.

بعدها نام بی ام دبلیو را برگزیده و متعلقات کمپانی رپ موتور را به انحصار خود در آورد. کمپانی رپ موتور هم لوگوی خاصی داشته است؛ سر یک اسب سیاه که محصور در یک دایره است. رپ خود به معنی سر اسب است.

به همین دلیل عده ای داستان فرانکوپ را در مقالۀ کذایی اش رویایی و برساختۀ تخیل او می دانند و ایدۀ شکل گیری لوگوی بی ام دبلیو را متأثر از لوگوی دایره ای رپ موتور و رنگ آبی و سفیدش را متأثر از رنگ پرچم بایرن، و گواه این مدعا را اشاره به نام بایرن در لوگوی بی ام دبلیو (Bayerische Motoren Werke) می دانند.

لوگوی BMW هویتی مستقل

 تاریخچۀ لوگوی BMW چه به گردش پره های هواپیما در آسمان آبی و تلالو آفتاب از میان این گردش افسانه ای بر گردد، چه به سر اسب لوگوی رپ موتور و رنگ محل تولید کمپانی اش، آن قدر جا افتاده و محبوب و معتبر است که خودش به تنهایی یک هویت مستقل دارد.

انگار این لوگوست که به خودروهای لوکس و تولیدات کمپانی اش بها و اعتبار بخشیده است. درخشش این لوگو بر روی اتومبیل های کمپانی BMW است که به آن ها ارزش و بها داده است، نه کیفیت و صنایع پیشرفتۀ تولیدی شرکت.

معنی شعار BMW

بی‌ ام دبلیو در طول تاریخ خود شعارهای مختلفی داشته، ولی اولین آن‌ها به یاد ماندنی‌تر است. شعار «نهایت یک خودرو» (The Ultimate Driving Machine) برای اولین بار در دهه‌ی ۱۹۷۰ مطرح شد. در آن زمان این شعار برای خیلی‌ها مایه‌ی تعجب بود، و امروزه یکی از شناخته‌شده‌ترین شعارها در صنعت خوردوسازی است.

در سالهای بعد بی‌ ام دابلیو شعارهای دیگری همچون «بی ام دبلیو یعنی لذت» (Joy is BMW) و «لذت بی‌نهایت رانندگی» (Sheer Driving Pleasure) هم در تبلیغات دیده شدند، ولی آنچه بعد از دید نام بی ام دبلیو به ذهن مخاطب می‌آید، همان شعار اول است.

ب ام و

افشاگری در مورد معنای واقعی لوگوی BMW

همان طور که در این مقاله دیدید، تا به حال همه‌ی دنیا فکر می‌کردند که دایره و ربع‌دایره‌های بی ام دبلیو نشان پره‌های هواپیما هستند چون که شرکت بی ام دبلیو در ابتدا سازنده‌ی هواپیماهای جنگی در میانه‌ی جنگ جهانی بود.

اما اخیرا شواهدی افشا شده‌اند که می‌گوید این لوگو هیچ ربطی به پره‌های هواپیما ندارد. این افشاگری از سمت خود شرکت در مقاله‌ای به نام «توضیح بی ام دبلیو» انجام شد.

طبق گفته‌ی این مقاله و یافته‌های تاریخی در مورد شهر بایرن آلمان، لوگوی بی ام دبلیو نمادی از پرچم رسمی ایالت باواریا است. اما اگر دقت کنید می‌بینید که ترتیب رنگ‌های آبی و سفید در لوگوی بی ام دبلیو کاملا برعکس رنگ‌های پرچم ایالت باواریا است. دلیل این تغییر خیلی ساده است: قوانین تجاری ایالت باواریا در آن زمان. ظاهرا طبق قوانین باواریا نماد و رنگ‌های ایالت نباید در لوگوی شرکت‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

شرکت بی ام دبلیو هم برای دور زدن این قانون فقط جای رنگ‌های آن را عوض کرد. در واقع وقتی خوردوهای بی ام دبلیو برای اولین بار تولید شدند اصلا هیچ لوگویی نداشتند.

بعدها هم شرکت وقت و انرژی زیادی را روی طراحی آن نگذاشت، فقط دایره‌ی شرکت تولید کننده‌ی اولیه را برداشت و رنگ‌های ایالت باواریا را با ترتیب اشتباه روی آن گذاشت و نهایتا اسم شرکت را به دور آن اضافه کرد.

 طبق گفته‌ی شرکت بی ام دبلیو این شایعه که لوگوی بی ام دبلیو از پره‌های هواپیما می‌آید از یک آگهی شروع شد که لوگوی بی ام دبلیو را روی پره‌ها یک هواپیمای جنگی نشان می‌دهد. اما این در واقع شایعه‌ای بیش نبوده است.

پرفروش‌ترین مدل BMW و فعالیت‌های حال حاضر

بی ام و مدل X3 که از سال 2003 تاکنون تولید می‌شود، پرفروش‌ترین محصول ب ام و محسوب می‌شود.

همچنین در سال 2015، ب ام و توانست مقام دوازدهمین خودروساز بزرگ دنیا را به خود اختصاص دهد و جدیدترین محصول این کمپانی یک SUV کوچک و لوکس است که BMW X4 2020 نام دارد.

ب ام و

بی‌ام‌و در سال‌های اخیر

از سال ۲۰۱۰ تا امروز، بی‌ام‌و سرمایه‌گذاری قابل توجهی بر خودروهای برقی، هیبرید، سرویس اشتراک خودرو و فناوری خودران کرده است. سری i بی‌ام‌و بخشی از این سرمایه‌گذاری است که مدل‌های i3 و i8 آن در حال حاضر تولید می‌شوند. پس از گذشت بیش از ۱۰۰ سال، بی‌ام‌و امروز یکی از پرطرفداترین برندهای خودرو موتورسیکلت‌سازی لوکس جهان است. بیش از ۱۴ کشور میزبان کارخانه‌های بزرگ بی‌ام‌و هستند و در نقاط مختلف زمین، خط تولید و مونتاژ محصولات باواریا راه‌اندازی شده است. دفتر مرکزی بی‌ام‌و در مونیخ آلمان واقع شده است و هرالد کروگر، در مقام مدیرعامل و ریاست هیئت مدیره قرار دارد. ارزش برند بی‌ام‌و بیش از ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است و پس از تویوتا و مرسدس‌بنز، در جایگاه سوم ارزشمندترین برندهای خودروساز قرار دارد.؛ ۵۰ درصد سهام آن به‌صورت شناور آزاد و ۵۰ درصد در اختیار دو فرزند هربرت کوآنت فقید است.

بی‌ام‌و در طول بیش از ۱۰۰ سال عمر خود، دوران سخت و پیچیده‌ی را تجربه کرده است. سه بحران مالی شدید و عبور از دو جنگ جهانی نتوانست مانع رشد خودروسازی و مورتورسیکلت‌سازی باواریا و تبدیل آن به یکی از بهترین‌های این صنعت شود.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل در مورد شناخت برندهای مختلف و انتخاب برند مناسب خود در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام