بهترین کیف پول‌های مونرو (XMR)

کیف پول‌های مونرو
ارزهای دیجیتال

بهترین کیف پول‌های مونرو (XMR)

برای سرمایه‌گذاری روی هر یک از ارزهای دیجیتال، ابتدا نیاز به یک کیف پول یا والت (Wallet) برای نگهداری این ارزها داریم. به‌بیان ساده، کیف پول نرم‌افزاری است که به شما اجازه می‌دهد به دارایی‌های دیجیتال خود دسترسی داشته باشید، با آنها تراکنش انجام دهید و هر زمان که نیاز داشتید موجودی حسابتان را چک کنید. در این مقاله ابتدا به‌طور مختصر با ارز دیجیتال مونرو و ویژگی‌های خاص آن آشنا خواهید شد. سپس بهترین کیف پول‌های مونرو (XMR) در سال ۲۰۲۱ را مرور می‌کنیم و با نحوه کار هر یک از این کیف پول‌ها و نقاط ضعف و قوت آنها آشنا می‌شوید. با خوارزمی همراه باشید.

ارز دیجیتال مونرو

ارز دیجیتال مونرو (Monero) از جمله شناخته‌شده‌ترین ارزهای مبتنی بر حریم خصوصی یا همان پرایوسی کوین‌ها است که از روش‌های پیشرفته رمزنگاری برای اطمینان از پیگیرگریزی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. برخلاف بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال که بلاک چین‌های شفاف دارند، در مونرو نمی‌توان تراکنش‌ها و موجودی آدرس‌ها را مشاهده کرد، مگر اینکه خود دارنده آدرس تمایل داشته باشد.

این ارز دیجیتال که ابتدا بیت‌مونرو (Bitmonero) نام داشت، در سال ۲۰۱۴ با استفاده از کد بایت‌کوین (Bytecoin) رسماً راه‌اندازی شد. این ارز دیجیتال با نماد اختصاری XMR، در زمان نگارش این مطلب چهاردهمین ارز دیجیتال برتر بازار (از نظر ارزش بازار) است.

مانند بیت کوین، هویت خالق اصلی مونرو هم مشخص نیست و عده‌ای حدس می‌زنند که ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، سازنده مونرو هم هست.

اصلی‌ترین ویژگی مونرو، آدرس‌های مخفی این ارز دیجیتال و پیگیر‌گریز‌بودن تراکنش‌های آن است. این ویژگی باعث پنهان‌ماندن فرستنده و گیرنده خواهد شد. به‌بیان دقیق‌تر، کاربران با استفاده از فناوری امضاهای حلقوی (Ring signatures)، می‌توانند خودشان تعیین کنند که چه کسانی اجازه مشاهده فرستنده و گیرنده تراکنش‌ها را داشته باشند.

کیف پول‌های مونرو

فناوری امضاهای حلقوی، مجموعه تراکنش‌های هر فرد را با دیگران ترکیب می‌کند تا صاحبان آدرس‌های فرستنده و گیرنده به‌صورت عمومی قابل‌مشاهده نباشند. این فناوری همچنین مانده‌حساب‌ها را از طریق آدرس‌های پنهان (Stealth addresses) مخفی می‌کند. آدرس‌های پنهان، آدرس‌های یک‌بار‌مصرف تصادفی هستند و نمی‌توان آن را به شخص خاصی مرتبط کرد. برای پیاده‌سازی این فناوری، هر کاربر در شبکه مونرو دارای دو جفت کلید است: یک جفت کلید عمومی/خصوصی پرداخت (Spend key) که برای مشاهده موجودی و انجام تراکنش مورد‌استفاده قرار می‌گیرد و یک جفت کلید عمومی/خصوصی مشاهده (view key) که با استفاده از آن، کاربران می‌توانند جزئیات تراکنش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. بنابراین در این روش، اطلاعات تراکنش‌ها تنها برای افراد خاصی قابل‌مشاهده خواهد بود.

مونرو در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۰ آذر ۹۹) یک به‌روزرسانی اساسی را با هدف تمرکززدایی بیشتر از شبکه تجربه کرد. در این به‌روزرسانی، الگوریتم اجماع اثبات کار جدیدی به نام رندوم‌ایکس (RandomX) جایگزین الگوریتم کپی‌رایت (Copyright) شد. الگوریتم رندوم‌ایکس استخراج مونرو از طریق دستگاه‌های ای‌سیک (ASIC) را محدود کرده و استخراج از طریق CPUها را تسهیل می‌کند.

بهترین کیف پول مونرو (XMR) چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

پیش از انتخاب کیف پول مناسب برای نگهداری کوین های مونرو حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • پشتیبانی کوین های XMR : قبل از اینکه کوین های مونرو خود را به آدرس کیف پول ارسال کنید، حتما از اینکه کیف پول انتخابی XMR را پشتیبانی می‌کند اطمینان حاصل کنید.
  • رابط کاربر پسند : درک صحیح نحوه استفاده از کیف پول برای نگهداری امن ارزهای دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار است. پس به دنبال کیف پولی باشید که رابط کاربری و نحوه استفاده از آن ساده باشد و قابلیت های زیادی را برای شما فراهم کند.
  • حفظ حریم خصوصی : داشتن حریم خصوصی برای بسیاری از کاربران ارز دیجیتال مونرو بسیار مهم است. اگر داشتن حریم شخصی برای شما هم اهمیت زیادی دارد، حتما بررسی کنید که کیف پول انتخابی شما چه امکاناتی برای ناشناس بودن و حفظ حریم خصوصی فراهم نماید.
  • امنیت بالا : کیف پولی انتخاب کنید که امکانات امنیتی خوبی داشته باشد. در هنگام انتخاب کیف پول این سوالات را بررسی کنید. کوین‌های XMR شما تا چه حد در مقابل هک و دزدی مصون هستند؟ آیا کنترل کلیدهای خصوصی بر عهده شما است یا شخص ثالثی بر آن‌ها مدیریت دارد؟ چه سطحی از رمزنگاری برای محافظت از اطلاعات شخصی شما استفاده شده است؟ آیا به سادگی می‌توان از حساب‌های کیف پول انتخابی نسخه پشتیبان تهیه کرد یا خیر؟
  • پشتیبانی مشتریان : برای اطمینان خاطر بیشتر بررسی کنید که در صورت بروز مشکل آیا به راحتی می‌توانید با تیم پشتیبانی مشتریان کیف پول ارتباط برقرار کنید؟ و آیا بصورت شبانه روزی پاسخگو هستند یا خیر؟
  • توسعه مستمر : آیا کیف پول انتخابی شما تیم توسعه دهنده‌ی خوبی دارد؟ و آیا این تیم بصورت مستمر در حال بروزرسانی و بهبود کیف پول خود هستند؟
  • بازخوردهای مثبت : در نهایت نظرات و بازخوردهای سایر کاربران در رابطه با کیف پول انتخابی خود را بررسی کنید تا بتوانید در رابطه با امکانات و امنیت کیف پول اطلاعات بیشتری کسب کنید.

کیف پول‌های مونرو

لیست برخی از بهترین کیف پول‌های مونرو

کیف پول Ledger Nano S

Ledger Nano S یکی از بهترین کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری در این صنعت است که در کنار صدها توکن و کوین دیگر از XMR نیز پشتیبانی می‌کند.

با استفاده از Ledger Nano S می‌توانید مطمئن شوید که کوین‌های شما در یک کیف پول سرد سخت‌افزاری فوق‌العاده امن ذخیره شده است.

این دستگاه که شبیه یک فلش مموری USB است اطلاعات شما را درون خود دیوایس ذخیره کرده و از آن در برابر خطراتی که در کامپیوتر شما وجود دارد محافظت می‌کند.

به این ترتیب حتی اگر لپتاپ و یا کامپیوتر شخصی شما دچار مشکل شده و ویروس و بدافزار وارد آن شود، آدرس و کلید‌های شخصی شما درون Ledger Nano S امن خواهند بود.

این دستگاه همچنین از یک سیستم‌عامل اختصاصی و امن با نام BOLOS نیز استفاده کرده و شامل یک بسته ریکاوری، پین کد مخصوص خود دستگاه و سیستم تایید دو مرحله‌ای است.

علاوه بر اینها Nano S یک صفحه‌نمایش OLED کوچک نیز دارد که با استفاده از آن می‌توانید تراکنش‌ها را مشاهده کرده و با دکمه‌های فیزیکی کنار دستگاه آن‌ها را تایید کنید.

به طور کلی استفاده از Nano S بسیار آسان است و با نرم‌افزار مخصوص خود کمپانی کاربران می‌توانند اطلاعات حساب و موجودی‌ خود به همراه جزییات تراکنش‌ها را در هر لحظه مشاهده کنند و به همین دلیل دیگر نیازی به اتصال همیشگی دستگاه به کامپیوتر وجود ندارد.

Nano S مزایای بسیاری دارد و با ویژگی‌های جذابش باعث می‌شود هرآنچه که از یک کیف پول بخواهید در اختیار خود داشته باشید؛ اما شاید استفاده از این محصول برای کار با مبالغ کم مناسب نباشد.

به این دلیل که برای هر بار استفاده و انجام تراکنش نیاز به اتصال دستگاه به کامپیوتر وجود دارد، بهتر است برای مبالغ کم از کیف‌ پول‌های گرم استفاده کنید.

قیمت این دستگاه در حال حاضر حدود 60 دلار است.

اگر دنبال یک کیف پول فوق‌العاده امن هستید که دارایی‌های خود را در آن ذخیره کنید؛ بهتر است این هزینه کم را متقبل شوید. البته این نکته نیز فراموش نشود که به دلیل محبوبیت بسیار زیاد این دستگاه‌ها تعداد کمی از آن‌ها در بازار موجود است و برای خرید آن‌ها باید کمی تلاش کنید و به راحتی پیدا نمی‌شوند.

کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

نقاط قوت:

  • دارای گواهینامه CSPN (گواهینامه سطح اول امنیت) از ANSSI
  • امنیت بسیار بالا
  • پشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال (بیش از همه کیف پول‌های سخت‌افزاری دیگر)
  • تیم توسعه‌دهنده و پشتیبانی بسیار قوی
  • ارتباط بلوتوثی رمزنگاری‌شده با رابط نرم‌افزاری
  • داشتن باتری

نقاط ضعف:

  • وزن بالاتر نسبت به مدل اس
  • راه‌اندازی اولیه نسبتاً سخت و زمان‌بر است.
  • رابط کاربری لجر (ledger live)، مستقیماً از مونرو پشتیبانی نمی‌کند و به نصب نرم‌افزارهای جانبی نیاز است.

کیف پول لجر نانو ایکس از تمامی ویژگی‌های مثبت لجر نانو اس برخوردار است، اما در نسخه لجر نانو ایکس تیم توسعه‎‌دهنده برخی از نقاط ضعف نسخه قبلی را نیز بهبود بخشیده است. به‌عنوان مثال، اندازه صفحه نمایش لجر نانو ایکس، نسبت به نسخه لجر نانو اس اندکی افزایش یافته است تا مشاهده اطلاعات را برای کاربران ساده‌تر کند.

همچنین علاوه بر کابل ارتباطی USB، در این مدل امکان ارتباط بلوتوثی هم وجود دارد تا امکان انجام تراکنش‌های روزمره و سریع را فراهم کند. لجر نانو ایکس همچنین دارای یک باتری است که امکان جابه‌جایی آسان و ارتباط بی‌سیم را فراهم می‌کند.

کیف پول لجر نانو ایکس به‌دلیل طراحی بهتر و امکانات جانبی بیشتر با قیمت بالاتر یعنی ۱۱۹ دلار عرضه می‌شود. خرید این کیف پول از فروشگاه‌های آنلاین ایرانی هم امکان‌پذیر است.

تأکید می‌کنیم که نرم‌افزار رسمی این کیف پول یعنی لجر لایو در زمان نگارش این مقاله از ارز دیجیتال مونرو پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین برای ذخیره مونرو در کیف پول لجر، باید از کیف پول نرم‌افزاری دیگر مانند مونرو جی‌یو‌آی (Monero GUI) استفاده کنید که در ادامه آن را معرفی کرده‌ایم.

کیف پول‌های مونرو

کیف پول Monero GUI

Monero GUI کیف پول رسمی و متن باز مونرو است که توسط تیم توسعه دهنده این ارز دیجیتال ساخته شده است. این کیف پول حجم زیادی دارد و یک کیف پول سنگین (Heavy Wallet) محسوب می شود؛ به این معنی که نیاز به فضا و قدرت پردازش بالا و اجرای کامل یک نود مونرو را دارد. به همین دلیل برای راه‌اندازی این کیف پول و استفاده از آن باید بلاک‌چین مونرو را بصورت کامل دانلود نمایید. (حدود 70 گیگابایت)

عملیات همگام سازی و دانلود بلاک چین با کیف پول ممکن است چند ساعت به طول بینجامد. پس از انجام این عملیات با استفاده از عبارت یادآور 25 کلمه‌ای که Monero GUI در اختیار شما می‌گذارد، می‌توانید استفاده از آن را شروع کنید.

در حال حاضر کیف پول Monero GUI روی سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس قابل اجرا است. استفاده از این کیف پول پیچیده است و فقط به افراد حرفه‌ای و آشنا با حوزه ارزهای دیجیتال پیشنهاد می‌شود.

کیف پول Exodus

Exodus یکی دیگر از کیف پول‌های دسکتاپی است که کار با آن راحت بوده و طراحی آن بسیار ساده است. Exodus در حال حاضر از بیش از 100 ارز دیجیتال شامل XMR را پشتیبانی کرده و موجودی حساب شما را به 30 ارز جهانی نشان می‌دهد. این کیف پول تنها دسکتاپ نبوده؛ زیرا علاوه بر نرم‌افزار ویندوز، MacOS و لینوکس، اپلیکیشن مخصوص موبایل آن نیز در اختیار کاربران قرار گرفته است.

علاوه بر کیف پول، Exodus یک صرافی داخلی برای تبدیل ارزها یه یکدیگر را داراست. در ضمن Exodus یک node عادی است و نیازی به دانلود بلاک‌چین کامل Monero برای کار با آن وجود ندارد.

از نظر امنیت نیز این کیف پول در سطح بالایی قرار داشته و ویژگی‌های مناسبی دارد.

یک رمز عبور 12 رقمی برای اجرا نیاز است و علاوه بر آن تمام کلید‌های شخصی و اطلاعات به صورت رمزگذاری شده روی دستگاه خود کاربر ذخیره می‌شود. برای استفاده از Exodus هیچگونه اطلاعات شخصی مورد نیاز نیست.

این کمپانی به تازگی یک همکاری با کیف پول سخت‌افزاری Trezor را نیز آغاز کرده است که دارندگان Trezor می‌توانند از رابط کاربری Exodus استفاده کرده و اطلاعات و کوین‌های خود را بین دو کیف پول به اشتراک بگذارند.

با وجود تمام این موارد نرم‌افزار Exodus به صورت کامل اوپن سورس نبوده و تیم توسعه‌دهنده آن نیاز دارد که اعتماد بیشتری را جلب کند. کیف پول دسکتاپ امنیت نسبتا خوبی دارد.

کیف پول مای‌مونرو (MyMonero)

نقاط قوت:

  • رابط کاربری ساده
  • متن‌باز
  • قابلیت تعیین اولویت تراکنش (میزان کارمزد)
  • مناسب برای کاربردهای ساده و روزمره
  • قابلیت تبدیل درون‌برنامه‌ای مونرو به بیت کوین
  • پشتیبانی از چند حساب کاربری به‌صورت هم‌زمان

نقاط ضعف:

  • امنیت کمتر نسخه تحت وب نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری
  • نسخه دسکتاپ فقط از سیستم‌عامل ویندوز پشتیبانی می‌کند.
  • پشتیبانی‌نکردن از سایر ارزهای دیجیتال

مای‌مونرو یک کیف پول متن‌باز برای ذخیره‌سازی مونرو است که هم به‌صورت تحت وب و هم به‌صورت دسکتاپی در اختیار کاربران قرار دارد. ریکاردو اسپاگنی (Riccardo Spagni)، یکی از توسعه‌دهندگان ارشد مونرو، مدیریت این کیف پول را بر عهده دارد.

ایجاد حساب در کیف پول مای‌مونرو بسیار ساده است. همچنین رابط کاربری ساده این کیف پول، ارسال و دریافت تراکنش را برای تازه‌واردان به‌ دنیای ارزهای دیجیتال تسهیل می‌کند.

کیف پول‌های مونرو

کیف پول Atomic Wallet

این کیف پول از 500 کوین و توکن مختلف پشتیبانی می‌کند و تقریبا هر ارز دیجیتال نا شناخته‌ای را می‌توانید در لیست ارزهای این کیف پول پیدا کنید.

کاربران برای کار با این کیف پول نیاز به یک رمز عبور 12 کاراکتری دارند و تمام اطلاعات کاربران به صورت رمزنگاری شده ذخیره می‌گردد.

کلیدهای شخصی رمزنگاری شده درون خود دستگاه افراد ذخیره می‌شود و هیچگاه آن را ترک نمی‌کند. درست مانند Exodus کیف پول مورد بحث ما نیز در ویندوز، MacOS، لینوکس سیستم‌عامل‌های موبایلی در دسترس است.

نکته مهم این است که نرم‌افزار Atomic Wallet به طور کامل اوپن سورس بوده و افراد می‌توانند به کد اصلی برنامه دسترسی داشته باشند. متخصصان می‌توانند کدهای نرم‌افزار را بررسی کرده و مطمئن شوند که هیچ بدافزار و کد تخریبی در Atomic Wallet وجود ندارد.

با اینکه Atomic Wallet یک گزینه فوق‌العاده محسوب می‌شود؛ اما در مقایسه با Exodus از برخی مشکلات کوچک رنج می‌برد؛ برای مثال از هیچ کیف پول سخت‌افزاری پشتیبانی نمی‌کند.

کیف پول موبایل Cake

Cake کیف پولی چندزبانه، امن و متن باز است که فقط امکان نگهداری کوین‌های مونرو در آن وجود دارد و سایر رمزارزها را پشتیبانی نمی‌کند. این کیف پول فقط روی سیستم عامل iOS قابل نصب است و کاربران اندورید نمی‌توانند از آن استفاده کنند. در Cake با استفاده از عبارتی 13 کلمه‌ای که کیف پول در اختیار شما قرار می‌دهد دسترسی کامل به کلیدهای خصوصی خود دارید.

با استفاده از Cake می‌توانید چندین کیف پول ساخته و سرعت تراکنش‌های خود را روی مقدار دلخواه تنظیم کنید. همچنین برای افزایش امنیت در Cake امکان استفاده از شناسایی چهره برای باز کردن کیف پول وجود دارد.

کیف پول Cake زبان‌های روسی، اسپانیایی، آلمانی، هندی، کره‌ای، ژاپنی، پرتغالی، لهستانی و بسیاری دیگر را پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین استفاده از آن برای افراد در سراسر دنیا بسیار راحت است.

مزیت اصلی این کیف پول قابلیت معاوضه در آن است که با استفاده از آن می‌توانید ارزهای دیجیتال بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و دش را معامله کنید.

کیف پول گاردا (Guarda wallet)

نقاط قوت:

  • رابط کاربری ساده
  • پشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال
  • دارای نسخه موبایل، دسکتاپ، وب و افزونه گوگل کروم
  • قابلیت تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر
  • قابلیت ادغام با کیف پول‌های سخت‌افزاری

نقاط ضعف:

  • پشتیبانی‌نکردن از چند حساب کاربری به‌صورت هم‌زمان
  • نبود قابلیت تنظیم دستی سطح حریم خصوصی برای تراکنش‌های مونرو
  • نبود قابلیت تنظیم دستی کارمزد برای مونرو
  • پشتیبانی‌نکردن از زیرآدرس‌های مخصوص شبکه مونرو
  • امنیت کمتر نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری

گاردا یک کیف پول چندارزی که از بیش از ۴۵ بلاک چین و هزاران ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. این کیف پول دارای نسخه‌های دسکتاپ، موبایل (اندروید، iOS)، وب و افزونه کروم است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال با ارزهای رایج، دسترسی به صرافی داخلی و همچنین تعامل دوسویه با کیف پول سخت‌افزاری لجر از دیگر قابلیت‌های کیف پول گاردا هستند.

کیف پول گاردا نیز مانند کیف پول اتمیک، برای استفاده کاربران حرفه‌ای مونرو چندان مناسب نیست. این کیف پول از زیرآدرس‌های شبکه مونرو پشتیبانی نمی‌کند و همچنین سطح حریم خصوصی تراکنش‌ها و میزان کارمزدهای مونرو در این کیف پول به‌صورت دستی قابل‌تنظیم نیست.

کیف پول‌های مونرو

انتخاب با شماست

حتی اگر تمام کیف پول‌های موجود در دنیا نیز مورد بررسی ما قرار بگیرد؛ در نهایت این شما هستید که باید با توجه به نیازهایتان محصول مورد نظرتان را انتخاب کنید.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون ارزهای دیجیتال در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام