بررسی ارزش و جایگاه کلمات کلیدی وبسایت با ابزار وبمستر گوگل

وبمستر گوگل
دیجیتال مارکتینگ

بررسی ارزش و جایگاه کلمات کلیدی وبسایت با ابزار وبمستر گوگل

هدف از تولید محتوا در کنار جلب رضایت کاربران، افزایش ورودی سایت از متورهای جستجو می باشد. به همین منظور وبمستران هر صفحه از سایت خود و یا هر مطلب جدید را متناسب با عبارت یا کلمه کلیدی خود سئو میکنند، رعایت نکات مربوط به سئو مطالب و هدف گذاری بر روی یک عبارت مشخص به معنی موفقیت صد در صدی در رنکینگ نتایج گوگل نخواهد بود، با این وجود در بسیاری از موارد صفحات شما برای کلماتی مناسب ولی متفاوت با هدف گذاری شما جایگاه مناسبی کسب میکنند.
وبمستر گوگل و بطور مشخص بخش Search Queries امکان شناسایی این کلمات را به شما خواهد داد. همچنین اطلاعاتی در مورد تغییر جایگاه شما برای هر کلمه کلیدی و تعداد بازدیدکننده جذب شده از طریق آن به سایت نیز براحتی از همین بخش قابل مشاهده است. در این مقاله از خوارزمی قصد داریم تا شما را با امکانات بخش Search Queries آشنا کرده و نحوه استفاده از هرکدام را به شما معرفی کنیم. اطلاعات اولیه از بخش پشتیبانی وبمستر گوگل برداشت شده و با استفاده از تجربیات کارشناسان خوارزمی توضیحات تکمیلی را به آن افزوده ایم.

وبمستر گوگلبخش Search Queries در قسمت Search Traffic از منوی سمت چپ وبمستر قابل دسترسی می باشد. این بخش که به شما اطلاعاتی در مورد جایگاه سایت خود برای کلمات کلیدی مختلف در نتایج جستجو، صفحاتی که بیشترین بازدیدکننده از گوگل را داشته اند و تغییر رتبه شما برای هر کلمه ارائه میدهد. بطور پیش فرض اطلاعات برای یک دوره 30 روزه نمایش داده میشوند و میزان تغییرات درواقع مقایسه دوره یک ماهه با دوره یک ماهه قبل می باشد.

وبمستر گوگل

اطلاعات صفحه Search Queries

با ورود به این صفحه شما با اطلاعات گوناگونی در مورد کلمات کلیدی اصلی سایت خود روبرو خواهید شد که در اینجا هریک را بصورت مجزا بررسی خواهیم کرد، در نظر داشته باشید که کلیه اطلاعات مربوط به عملکرد سایت شما در 30 روز اخیر می باشند:

Queries
تعداد کل عبارات با کلمات کلیدی که کاربران با جستجوی آنها در یک ماه اخیر به یکی از صفحات سایت شما ارجاع داده شده اند.

Query list
نمایش لیستی از کلمات کلیدی اصلی سایت شما که با جستجوی کاربران درگوگل صفحات شما نمایش داده شده اند. وبمستر گوگل تا 2000 کلمه کلیدی را که حداقل یک یا دوبار صفحات شما را به کاربران پیشنهاد داده اند در این بخش نمایش میدهد.

Impressions
تعداد دفعاتی که صفحات سایت شما برای کلمه کلیدی مورد نظر در نتایج گوگل ظاهر شده اند. به این معنی که ممکن است شما در رتبه هشتم گوگل باشید و کاربر بر روی نتیجه اول یا دوم کلیک کرده باشد ولی با توجه به اینکه صفحه شما در دسترس و معرض دید کاربران بوده اطلاعات آن در این بخش نمایش داده میشود. مقایسه این عدد با تعداد کلیک کاربران میتواند معیار مناسبی برای میزان جذابیت عنوان های مطالب شما باشد، در نظر داشته باشید که درصد بدست آمده را باید با عدد مورد انتظار مقایسه کنید.
 بطور مثال اگر شما رتبه دوم نتایج گوگل در یک کلمه کلیدی خاص را داشته باشید بطور متوسط 12.5 درصد از کاربران به سایت شما مراجعه خواهند کرد، مقایسه این عدد با درصدی که گوگل وبمستر به شما نشان میدهد نشان دهنده میزان جذابیت عناوین سایت شما است. اگر در رتبه دوم گوگل هستید و تنها 8 درصد از کاربران را به خود جذب میکنید بهتر است که بازنگری اساسی در نحوه نمایش صفحات خود در گوگل داشته باشید!

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی مجری رسمی برگزاری دوره های آموزشی دیجیتال مارکتینگ (راه اندازی کسب و کار اینترنتی، طراحی سایت و اینستاگرام مارکتینگ) به صورت حضوری و آنلاین ارائه ی گواهینامه بین المللی مورد تایید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قابل ترجمه با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه

وبمستر گوگل

Clicks
همانطور که از نام آن مشخص است تعداد کلیک کاربران بر روی صفحات شما در گوگل را نشان داده و در عمل تعداد بازدیدکنندگان جذب شده از این موتور جستجو است. این اعداد معمولا گرد میشوند و ممکن است تفاوتی اندک با نتایجی که از آمارگیر خود بدست می آورید مشاهده کنید.

CTR – Clickthrough Rate
این معیار از تقسیم دو معیار قبلی برهم بدست می آید و نشان دهنده درصد کاربرانی است که بر روی لینک صفحات شما در نتایج گوگل کلیک کرده اند. بطور مثال اگر صفحات شما برای یک کلمه خاص به 100 کاربر نمایش داده شوند و تنها 9 نفر بر روی لینک شما کلیک کرده باشند CTR شما 9 درصد خواهد بود.

Average Position
رتبه میانگین به شما نشان میدهد که صفحه ای از سایت شما که برای این کلمه کلیدی مناسب تشخیص داده شده معمولا چه رتبه ای را در نتایج گوگل کسب میکند. رتبه بندی گوگل بسته به موقعیت جغرافیایی، سابقه جستجوی افراد، صفحاتی که بازدید کرده اند و بسیاری عوامل دیگر تغییر میکند بطوریکه ممکن است در یک فاصله زمانی چند ساعته نتایجی که به خود شما نمایش داده میشود تغییرات یک یا دو پله ای در جایگاه خود داشته باشند. Average Position در عمل میانگینی از جایگاه کلمات کلیدی شما در نتایج برای کاربران مختلف در سرتاسر دنیا می باشد و بهترین معیار جهت تعیین رتبه واقعی.

شما حداکثر میتوانید اطلاعات مربوط به 90 روز را مورد بررسی قرار دهید ولی تغییرات در جایگاه هر عبارت در بازه های زمانی 30 روزه یا کمتر قابل مقایسه است.

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﺷﺮﮐﺖ در دوره ي راه اﻧﺪازي ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ، ﻃﺮاﺣﯽ ﺳﺎﯾﺖ، ﺳﺌﻮ (ﺑﻬﯿﻨﻪ ﺳﺎزي ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎي ﺟﺴﺘﺠﻮ) و اﯾﻨﺴﺘﺎﮔﺮام ﻣﺎرﮐﺘﯿﻨﮓ ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

فیلتر کردن نتایج کلمات کلیدی

در بخش Filters به شما این امکان داده شده است که کلمات کلیدی را با توجه به اهداف خود محدود کنید. در حالت کلی ممکن است لیست کلمات بسیار طولانی باشد و تعداد زیادی از آنها نیز بی ارزش بنظر برسند. امکان فیلتر کردن براساس محل کاربران، درصد کلیک (CTR) و یا حتی کلمات کلیدی ستاره دار (که خود شما انتخاب کرده اید) در این قسمت فراهم شده است.

وبمستر گوگل

نمایش جدولی از کلمات کلیدی بهمراه اطلاعتی از جایگاه آنها، تعداد کلیک و تعداد نمایش

در حالت پیش فرض لیست کلمات کلیدی براساس بیشترین تعداد Impression نمایش داده میشود ولی شما میتوانید با کلیک بر روی هر یک از معیارهای معرفی شده در بخش قبل که در سطر اول نتایج قرار دارند، جایگاه کلمات کلیدی خود را مرتب کنید. بعنوان مثال با کلیک بر روی Average Position کلماتی که بهترین جایگاه را دارند بالاتر قرار میگیرند و با کلیک دوباره بر روی آن نتایج معکوس شده و کلماتی که بدترین جایگاه را دارند بالاتر خواهند بود.
در بالای لیست کلمات کلیدی دو گزینه Basic و With Change قرار داده شده که در حالت پیش فرض بر روی Basic میباشد. با کلیک بر روی گزینه With Change در کنار هر ستون از جدول بخش دیگری اضافه خواهد شد که میزان تغییرات آن معیار را نسبت به دوره یک ماهه قبل به شما نشان میدهد. شما میتوانید رتبه بندی کلمات کلیدی در جدول را براساس تغییرات نیز مشاهده کنید و لیستی از کلماتی که بیشترین پیشرفت یا پس رفت را داشته اند دریافت کنید.

وبمستر گوگل

ارزش جایگاه کلمات کلیدی

ممکن است شما در بسیاری از کلمات کلیدی جایگاه مناسبی کسب کرده باشید ولی آیا برای شما سودی بهمراه خواهند داشت؟ مقایسه اطلاعات این بخش به شما این امکان را میدهد که ارزش واقعی کلمات کلیدی و کسب جایگاه در آنها را بشناسید. بعنوان مثال شما ممکن است رتبه هشتم را برای یک عبارت خاص داشته باشید و در عبارت دیگری رتبه اول را کسب کنید ولی تعداد کلیک و نمایش به کاربران برای عبارتی که در آن هشتم هستید بیشتر است. مقایسه های اینچنین میان کلمات کلیدی به شما کمک میکند تا ارزش واقعی هرکدام را درک کنید. کسب رتبه اول گوگل هدف اصلی شما نیست بلکه هدف اصلی جذب بازدیدکننده از گوگل می باشد، همین امر اهمیت هدف گذاری روی کلمات کلیدی و کاربرد ابزار Keyword Planner را بیش از پیش نشان میدهد.

در نظر داشته باشید که نتایج موجود در بخش Search Queries براساس عملکرد کاربران در اینترنت ارائه میشود و در بسیاری از موارد جایگاه کلمات کلیدی در آن تفاوت زیادی با واقعیت دارد! برای دستیابی به اطلاعات دقیق باید کمی صبر داشته باشید تا تعداد مشاهدات و یا کلیک یک عبارت به رقم قابل توجهی برسد تا بتوانید به درستی جایگاه و ارزش آن را تعیین کنید. عباراتی که کمتر از 30 بار در ماه موجب نمایش سایت شما به کاربران میشوند معمولا با اطلاعاتی ناقص و نادرست همراه هستند و نباید ملاک تصمیم گیری شما قرار گیرند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *