بازار کار رشته MBA (فرصتهای شغلی 2020)

بازار کار رشته MBA
مدیریت کسب و کار (MBA)

بازار کار رشته MBA (فرصتهای شغلی 2020)

با گذراندن دوره MBA فصلی نو در کسب و کار، درآمد و توانایی‌های مدیریتی‌تان آغاز خواهد شد. در این مطلب بیشتر درباره موقعیت‌های شغلی که در بازار کار رشته MBA است، برایتان گفته‌ایم.

طبق تحقیقی که توسط دانشگاه آکسفورد انجام شده، MBA  (دوره مدیریت اجرایی) یکی از مهم‌ترین و درآمدزاترین رشته‌های تحصیلی جهان است. کسانی که MBA می‌خوانند موقعیت‌های شغلی متنوعی را تجربه می‌کنند و می‌توانند به درآمدی بالاتر از هم سن و سالان و یا کسانی که تحصیلات مشابه‌ای دارند، برسند. در این مطلب وبلاگ حسابداران خبره، بیشتر درباره مزایا و موقعیت‌های شغلی گوناگونی که در مسیر دانش‌آموختگان دوره ‌ MBA قرار دارد، بخوانید.

چرا MBA بخوانیم؟

پیش از آنکه درباره موقعیت‌های شغلی MBA بدانیم، لازم است از خودمان بپرسیم چرا باید MBA بخوانیم؟ یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید اگر از رسیدن صبح شنبه خشنود نمی‌شوی، باید شغلت را تغییر دهی! شاید این جمله بدیهی به نظر برسد اما همین یک جمله واقعیت زندگی بسیاری از افراد را نشان می‌دهد. کسانی که سال‌ها در یک سمت باقی مانده‌اند، جایگاهشان را دوست نداشته‌اند و یا نتوانسته‌اند کسب و کارشان را به شیوه‌ای که لایقش بودند، ارتقا دهند.
در تمام جهان گذراندن دوره‌های مدیریت کسب و کار و یا MBA به کسانی توصیه می‌شود که با مشکلاتی از قبیل آنچه به آن اشاره شد، دست و پنجه نرم می‌کنند و یا می‌خواهند پیش از آنکه دیر شود، زندگی و کسب و کارشان را متحول کنند.
گذراندن دوره‌های MBA می‌تواند نقش مهمی در تغییر و بهبود کسب و کار، ارتقا جایگاه شغلی، ارتباط با افراد، فروش محصولات، ورود به شرکت‌های بزرگ جهان و ارتباط با سازمان‌ها داشته باشد.

اگر هنوز در مورد این دوره ابهام دارید ما یک راهنمای کامل نوشته‌ایم که بهتر است بخوانید: دوره MBA چیست؟

بازار کار رشته MBA

بازار کار رشته MBA

گذراندن دوره‌های MBA می‌تواند دریچه‌هایی نو را در دنیای کسب و کار به رویتان باز کند. در ادامه از پنج موقعیت‌ شغلی که با خواندن MBA می‌توانید برای تصدی آنها نه‌تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان درخواست بدهید، گفته‌ایم.

  • مدیر بازاریابی در بازار کار رشته MBA
    در هر شرکت و سازمانی حضور مدیران بازاریابی که دانش MBA دارند، می‌تواند معادلات جاری را تغییر دهد. گرایش‌های گوناگون MBA این فرصت را به مدیران بازاریابی می‌دهد تا مزایای رقابتی گوناگون را کشف کنند، بتوانند بازارهای سودمند را بشناسند و اهداف سازمان را در مسیر درستی پیش ببرند. استخدام مدیر بازاریابی در شرایط کسب و کارهای کنونی، بازار خوبی دارد و مدیران ارشد سازمان‌ها ترجیح می‌دهند با استخدام مدیر بازاریابی که MBA خوانده، سازمان و کسب و کارشان را به شرایط ایده‌آل برسانند.
  • مدیر فناوری اطلاعات و IT در بازار کار رشته MBA
    برخی از کسانی که در رشته‌های مهندسی تحصیل کرده‌اند، ممکن است برنامه‌نویس، طراح سایت و یا مهندس کامپیوتر خوبی باشند اما دانش مدیریتی لازم را ندارند. تا سال‌ها عدم تسلط به دانش‌های مدیریتی عامل مهم شکست بهترین شرکت‌های مهندسی بود تا اینکه MBA به کمک این بخش آمد. حالا مهندس‌هایی که به دانش MBA مسلط شده‌اند می‌دانند چه تفاوت‌هایی بین آنها و فردی است که تنها در یک رشته مهندسی تحصیل کرده است. شما با شرکت در دوره‌های MBA مرکز آموزشی خوارزمی، نه‌تنها در این سمت بلکه در محیط‌ها و پست‌های بسیار جذاب دیگری نیز می‌توانید مشغول به‌کار شوید.
  • مدیر فروش در بازار کار رشته MBA
    آمارها نشان می‌‌دهد که درآمدزایی MBA برای کسانی که دوست دارند در جایگاه مدیر فروش فعالیت کنند، در شرایط خوبی قرار دارد و این شرایط نیز رو به پیشرفت است. مدیر فروش باید بتواند به درستی داده‌های گوناگون را تحلیل کند، مدیریت نحوه توزیع محصولات را بداند، استراتژی‌های فروش را تعیین کند و در نهایت هدایت تیم‌های فروش را بر عهده بگیرد. یک دانش‌آموخته دوره MBA با آنچه در طی دوره‌اش گذارانده می‌تواند تمام این وظایف را به بهترین شکل انجام دهد. در سال‌های اخیر شرکت‌های بزرگی چون ماکروسافت، برای داشتن تیم فروشی که MBA بداند تلاش می‌کنند و برای آن بسیار ارزش قائلند. با گذراندن دوره‌های MBA در مرکز آموزشی خوارزمی، مسلط به دانشی بسیار پردرآمد و با کارایی فراوان خواهید شد.

فارغ التحصیلان رشته MBA چه توانایی هایی دارند؟

با نگاهی به دروس تحصیلی دوره های MBA در مقطع کارشناسی ارشد و مشاهده دروسی همچون: اصول حسابداری، اقتصاد برای مدیران، کاربرد آمار در مدیریت، اصول بازرگانی و تجارت، نگرش سیستمی، مدیریت نیروی انسانی، مبانی رفتار سازمانی، مدیریت منابع مالی، مدیریت بازاریابی و . . . به این نکته پی می بریم که اصلی ترین توانایی فارغ التحصیلان رشته MBA مجهز بودن به بیشتر ابزارهای مدیریت و رشد سازمان ها به صورت یکجا و تجمیع شده است. این افراد می توانند با حضور خود در یک سازمان و با اطلاعاتی که تقریبا از کلیه حوزه‌های مختلف کسب و کارها دارند، موجبات ظهور سیستم مدیریت یکپارچه و هدفمند را در جهت رشد و گسترش کسب وکار‌ها فراهم آورند.
بازار کار رشته MBA

شرکت ها و سازمان‌های متقاضی فارغ التحصیلان رشته MBA

در ایران عمده شرکت ها و سازمان های حاضر در بازارهای مدرن و رقابتی مانند شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات، انرژی، نفت و گاز و شرکت‌های پروژه محور بیشتر متقاضی استفاده از فارغ التحصیلان رشته MBA می باشند. از سوی دیگر شرکت های حوزه تولیدات صنعتی و خدماتی نیز اغلب مایل به بهره‌گیری از این افراد در حوزه‌های برندینگ، بازاریابی و فروش می‌باشند.

درآمد فارغ التحصیلان در بازار کار رشته MBA

با مطالعات میدانی و پرس و جو از چند نفر از فارغ التحصیلان سال های نه چندان دور رشته MBA می توان به فاصله ۳۵ تا ۲۰۰ درصدی درآمد سالانه این افراد نسبت به فارغ التحصیلان رشته مهندسی پی برد. بطور متوسط می توان برای قابل مقایسه بودن درآمد این فارغ التحصیلان در وضعیت های مختلف اقتصادی این رقم را با دلار در حدود ماهیانه ۶۰۰ تا ۴۵۰۰ دلار اعلام کرد. هرچند این رقم وابسته به بسیاری از متغیرها می باشد و بسیار کمتر از درآمد سالانه فارغ التحصیلان این رشته در کشورهای اروپایی و امریکا است ولی نسبت به میانگین درآمدهای سایر رشته ها در ایران رقم بالاتری است.

اگر فارغ التحصیلان رشته MBA برای خودشان کار کنند!

توانایی های مدیریتی فارغ التحصیلان رشته MBA موجب بهره مندی از پتانسیل های بالای این افراد برای موفقیت در تاسیس، رشد و توسعه کسب و کار شخصی آن ها می گردد. اما از انجا که در ایران بیشتر علاقه مندان تحصیل در رشته کارشناسی ارشد MBA را فارغ التحصیلان جوان دانشگاه ها تشکیل می‌دهند، این افراد بعد از فارغ التحصیلی از دوره های MBA اغلب علاقه مند به کسب تجربه در سازمان ها و کسب و کار های دیگر هستند تا راه اندازی کسب و کار شخصی!
مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه موضوعات در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *