افزایش تمرکز در هنگام درس خواندن

تمرکز
پانسیون مطالعاتی

افزایش تمرکز در هنگام درس خواندن

بسیاری از دانش آموزان  یک عبارت را خیلی به کار می‌برند : «نمیتوانم درس بخوانم چون تمرکز ندارم». خیلی از آن ها فکر می کنند ذاتا آدم حواس پرتی هستند در صورتی که این دیدگاه غلط است چرا که تمرکز حواس یک امر اکتسابی است و ذاتی نیست. هر کس با هوش عادی می تواند به تمرکز حواس خیره کننده ای دست یابد و عوامل عدم تمرکز را از بین ببرد. البته حواس پرتی هیچ موقع به صفر نمی رسد اما میتوان میزان آن را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داد.

منشأ حواس پرتی و عدم تمرکز

حواس پرتی یا منشأ ذهنی و درونی دارد و یا منشأ بیرونی و محیطی.

حواس پرتی ذهنی و درونی، عبارت است از اشکالات فکری انسان و اندیشه هایی که موانعی بر سر راه توجه دقیق به مطالعه و تمرکز حواس ایجاد می کنند. این موانع، شامل مواردی از قبیل درد، رنج، غم و غصه، نگرانی، گرسنگی و تشنگی، سردی و گرمی، ترس، خشم، شادی، سردرد و… می باشد. حواس پرتی بیرونی و محیطی، به محیط پیرامون فرد و یا تحریکات غیرعادی که توسط حواس مختلف انسان ایجاد می شود ارتباط پیدا می کند؛ مانند نور شدید و ضعیف، صداهای ناهنجار، روشن بودن رسانه ای صوتی و تصویری و نظایر این ها.

در دنیای مدرن امروزی خیلی چیزها باعث حواس پرتی می شوند. در دهه‌ی اخیر توانایی ما برای تمرکز کردن به شدت کاهش یافته و ظاهرا مقصر اصلی این افت تمرکز، فناوری و تکنولوژی است. فرقی ندارد کجا هستید و در چه شرایطی قرار دارید، گوشی هوشمند، تبلت و لپ تاب به راحتی توانایی مطالعه متمرکز را از شما می گیرند.

معمولا هنگام درس خواندن عواملی که سبب حواس پرتی می شوند شامل موارد زیر هستند:

  • شبکه‌ های اجتماعی
  • تماس‌ ها
  • وب‌گردی بدون هدف
  • پیامک دادن
  • چک کردن ایمیل
  • تلویزیون
  • روابط، بحث و جدل ها
  • سر و صدا
  • خیال پردازی بیش از حد

تمرکز

فوت و فن جلوگیری از عدم تمرکز و حواس پرتی در حین درس خواندن

همان طور که می دانید تمرکز در همه عرصه های زندگی مهم است زیرا با حفظ تمرکز می توان فکر را هدایت کرد و به نتیجه دلخواه رسید اما حواس پرتی و عدم تمرکز در زمینه تحصیل، به عنوان یکی از عوامل مخرب، شما را از پیشرفت تحصیلی باز می دارد.به همین دلیل در این بخش به روش های جلوگیری از عدم تمرکز و حواس پرتی در حین درس خواندن می پردازیم.

برنامه یا لیست تهیه کنید:

تمرکز و کار روی چند فعالیت درسی مختلف با هدف تحویل آنها در زمان مقرر میتواند استرس زا باشد. وقتی به انجام کاری مشغول هستید ، احتمال فراموش کردن کارهای دیگر وجود دارد. با یک برنامه ریزی مناسب می توانید زمان مقرر را برای کارایی بیشتر تنظیم و مدیریت کنید.

زمان هایی که بیشترین بازده را دارید به انجام تکالیف و فعالیت های خود اختصاص دهید. برنامه ریزی به شیوه ی دیجیتالی به شما کمک می کند تا زمان کلاس ها و تکالیف خود را پیگیری کنید و برنامه ریزی کاغذی برای کسانی که تمایل به نوشتن لیست کارها و تنظیم قرار ملاقات ها به صورت دستی دارند مناسب است.

مطالعات نشان می دهد که نوشتن مطالب به صورت ساده به تقویت تمرکز و حافظه کمک می کند اما اگر تصمیم به استفاده از روش دیجیتالی دارید، می توانید به راحتی برنامه مربوطه را در تلفن همراه نصب و یادآور آن را تنظیم کنید.

هشدارها را خاموش کنید:

اعلان ها و پیامک های مداوم، تمرکز هر دانش آموزی را بر هم میزند. تلفن خود را روی حالت خاموش یا «مزاحم نشوید» قرار دهید و  صفحات غیرضروری را در رایانه ببندید. در صورت نیاز به اینترنت یک صفحه را باز نگه دارید و برای جلوگیری از حواس پرتی سایت و برنامه های غیر ضرور را مسدود کنید.

کارها را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید:

با تقسیم فعالیت های بزرگ به کارهای کوچکتر، انجام تکالیف را به تاخیر نیاندازید. بهتر است از انجام کارهای کوچک شروع کنید. اگر در مطالعه یا انجام کاری مشکل دارید ، وقت خود رابه طور موثر تقسیم کنید. به ازای هر 45-50 دقیقه فعالیت درسی، 10 دقیقه استراحت کنید. مطالعات نشان می دهد که استراحت می تواند به شما در حفظ اطلاعات و افزایش بهره وری کمک کند.

از هدفون استفاده کنید:

در صورت زندگی در محیط های پر سر و صدا، از هدفون های خنثی کننده نویز استفاده کنید. گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون می تواند صداهایی مانند صدای صحبت، کارهای ساختمانی و… که موجب حواس پرتی می شود را کاهش دهد. اگر چه بسیاری اقات، موسیقی همراه با شعر می تواند موجب حواس پرتی بیشتر شود، به همین دلیل محققان برای بهبود تمرکز ، گوش دادن به موسیقی کلاسیک و بدون کلام یا ساز را پیشنهاد می کنند.

تمرکز

 

مکان مناسب برای انجام فعالیت های مدرسه پیدا کنید:

بعضی از دانش آموزان تمرکز بهتری در سر و صدا ی کم دارند، در حالی که برخی دیگر برای تمرکز باید در مکانی بی سر و صدا باشند. با سبک کار و فضای مورد علاقه خود آشنا شوید. به طور مثال آیا شما فردی هستید که در سکوت کتابخانه عملکرد بهتری دارید؟ یا کافی شاپ با صدای محیط را ترجیح می دهید؟ فضا های مختلفی را برای مطالعه امتحان کرده و سپس بازدهی خود را در هر جلسه بسنجید.

میز کار خود را مرتب کنید:

آیا میز کار شما نامرتب است؟ آیا به مانیتور رایانه برچسب زده اید؟ در این صورت، وقت آن است که میز و فضای اطراف خود را مرتب کنید. یک فضای کاری نامرتب می تواند شما را از انجام کار باز دارد. فقط وسایل ضروری را درروی میز کاری یا اطرف خود نگه دارید. فضای کاری تمیز و مرتب به کاهش اضطراب و ایجاد انگیزه کمک می کند.

به خودتان جایزه بدهید:

انگیزه نقش مهمی در موفقیت دارد، به همین دلیل پاداش دادن راهی خوب برای تشویق و انگیزه شروع یک کار است. به عنوان مثال، اگر مقاله ای را بدون هیچ حواس پرتی به پایان رساندید، به خود جایزه ای مانند تماشای یک برنامه تلویزیونی یا یک زمان استراحت بدهید.

اگرچه مشغله های کاری و درسی حواس شما را پرت می کند اما اجازه ندهید حواس پرتی شما را از رسیدن به اهداف باز دارد. با انجام مراحل ذکر شده، می توانید بهره وری را در کمترین زمان بهبود ببخشید.

 استفاده از تکنیک تار عنکبوت برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن:

تا به حال به تار عنکبوت دست زده اید؟ اگر بار اول به تار عنکبوت دست بزنید، تار تکان می خورد و باعث واکنش عنکبوت می شود. کافیست چند بار تکان دادن را تکرار کنید، عنکبوت هیچ واکنشی از خودش نشان نمی دهد. شما هم وقتی در حال درس خواندن هستید، اگر عامل مزاحمی در محیط وجود دارد (مثلا در با صدای بلند به هم می‌خورد)، نباید در مقابل این عامل مزاحم واکنش نشان دهید تا تمرکز شما کاهش یابد و حواستان پرت شود. از روش تار عنکبوتی استفاده کنید و در مقابل حواس پرتی تسلیم نشوید.

تاثیر کافئین در افزایش تمرکز هنگام درس خواندن:

مصرف متعادل کافئین به افزایش تمرکز حواس کمک می‌کند. یک فنجان چای، قهوه و کافی میکس یا دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار می تواند ذهن شما را هنگام مطالعه متمرکزتر کند و خستگی را تا حدودی برطرف کند. البته مصرف زیاد کافئین نتیجه عکس دارد و در صورت زیاده روی باعث عدم تمرکز می شود.

تمرکز

۱۰ تمرین افزایش تمرکز در درس خواندن و کارهای روزانه

تمرین اول:

یکی از ساده ترین تمرین های روانشناسی برای بالا بردن تمرکز آن است که یک نوشته را بردارید و تعداد کلمات در یک پاراگراف را بدون اشاره دست بشمارید سپس دوباره آن ها را بشمارید تا مطمئن شوید که درست شمارش کرده اید. می توانید با یک پاراگراف شروع کنید و همانطور که به آن عادت می کنید, به شمردن کلمات در دو پاراگراف ادامه دهید.

این تمرین وقتی به شما کمک می کند که از دست خود استفاده نکنید و فقط با ارتباط چشمی کلمات را بشمارید.

تمرین دوم:

شمردن کلمات به صورت خاص نیز به شما کمک میکند, برای مثال ابتدا از عدد ۱۰۰ به ۰ بشمارید سپس اعداد زوج و سپس فرد و بعد از مدتی شروع کنید به شمردن اعداد با اختلاف ۲،۳ و…

تمرین سوم:

یکی از سخت ترین کار ها برای ما آن است که ذهن خود را خالی نگه داریم, حتما برای شما هم اتفاق افتاده که حتی زمانی که ذهن شما از خیال و فکر خالی شده قسمتی از یک ترانه در ذهن شما مرور می شود، در این تمرین شما حتی نباید یک ترانه هم در ذهن خود داشته باشید.

این تمرین به نظر خیلی سخت می رسد اما با تمرین مداوم و روزانه جواب می دهد و برای افزایش تمرکز هم بسیار مفید است.

تمرین چهارم:

یک کلمه یا یک موضوع که برای شما معنا و مفهوم خاصی دارد را انتخاب کنید و در ذهن خود به آن بدون فکر کردن به موضوع های دیگر فکر کنید، این کار باعث افزایش تمرکز شما روی یک موضوع می شود.

تمرین پنجم:

این تمرین را با نشستن بر روی یک صندلی راحت شروع کنید و ببینید که چه مدت می توانید بدون حرکت روی صندلی بمانید. این تمرین ممکن است آسان به نظر برسد، اما در ابتدا بسیار سخت است زیرا تنها کاری که باید بکنید این است که توجه خود را به نشستن متمرکز کنید.

تمرین ششم:

یکی از عواملی که باعث از بین بردن تمرکز میشود فکر و خیال هایی است که ما در ذهن خود داریم, برای مثال هنگام درس خواندن ذهن ما به سمت اتفاقاتی که روز قبل افتاد می رود.

یکی از راه های جلوگیری از این حواس پرتی این است که هرموقع ذهنتان درمورد یک مطلب غیر مرتبط با درس درگیر شد, ان مطلب را روی یک کاغذ یادداشت کنید و به خود بگویید بعدا در این مورد فکر میکنم, این کار باعث میشود ذهن به سمت درس برگردد و تمرکز شما بالاتر برود.

تمرین هفتم:

یکی از راه های دیگری که باعث افزایش تمرکز میشود مدیتیشن است به این صورت که قبل از شروع درس خواندن، می توانید چهارزانو روی زمین یا روی یک صندلی بنشینید و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید، چند نفس عمیق بکشید و سپس بدن خود را آرام کنید و سعی کنید ذهن خود را از هر فکر و خیالی خالی کنید.

برای شروع می توانید این تمرینات را به مدت ده دقیقه تمرین کنید و بعد از چند هفته تمرین را به مدت زمان طولانی تر انجام دهید.

تمرین هشتم:

نشان داده شده که نعناع، توت فرنگی و اسطوخودوس می توانند مفید باشند.

اسپری کردن رایحه اسطوخودوس در زمان های استراحت یک کارخانه ژاپنی میزان کارایی پس از استراحت را افزایش داد. ورزشکارانی که نعناع می بوییدند، توانستن سریعتر بدوند و نسبت به افرادی که در معرض بویی قرار نگرفته بودند، تمرکز بیشتری داشتند و کودکان نیز هنگامی که در محیطی با رایحه توت فرنگی قرار داشتند، نتایج بهتری در امتحانات کسب کردند.

تمرین نهم:

مطالعه منظم در زمان های تعیین شده و در مکان های مخصوص، در ایجاد تمرکز تأثیر به سزایی خواهد داشت. وقتی در مکان تعیین شده که اصولا پشت میز کار خود است، قرار گرفتیم، ذهن ما تمرکز بیشتری خواهد داشت، برای همین است که نباید بصورت خوابیده و یا روی تخت درس بخوانید.

ذهن ما به صورت خودکار تخت را محیطی برای خوابیدن و میزکار را برای درس خواندن می داند پس حتما روی میز خود درس بخوانید.

تمرین دهم:

مرور فعالیت قبل از انجام آن که اصطلاحاً در روانشناسی نقشه ذهنی خوانده می شود باعث بالا بردن تمرکز می شود.

اگر شما کار یا درس خود را با اضطراب و بدون برنامه شروع کنید باعث می شود دیگر تمرکز نداشته باشید، اما زمانی که بدون اضطراب برنامه ی خود را در ذهن به سرعت مرور می کنید، آموخته ها و اطلاعاتِ نهفته در حافظه دراز مدّت، در صفحه هوشیار حافظه حاضر می شوند و در نتیجه تمرکز شما بالا می رود.

فرصت طلایی خوارزمی برای مطالعه در نوروز!

همانطور که در این مطلب درباره اهمیت تمرکز صحبت کردیم باید بدانیم داشتن تمرکز در درس خواندن یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در کنکور است. در همین راستا مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان با تدارک پانسیون و سالن مطالعه VIP در نوروز 1400 فرصتی عالی برای مطالعه و تمرکز برروی انچه که میخوانید را در اختیار شما قرار داده است و در فضایی کاملا آرام و راحت پذیرای شما عزیزانی است که به دنبال آرامش و تمزکز و در نهایت رسیدن به موفقیت هستید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *