اصطلاحات مهم و کاربردی در بورس

بورس
بورس

اصطلاحات مهم و کاربردی در بورس

بورس اوراق بهادار یک بازار متشکل سرمایه ‌است که در آن سهام شرکت‌های خصوصی و دولتی طبق قانون خاصی خرید و فروش می‌شود و از سویی محلی برای جمع‌آوری پس‌انداز و نقدینگی بخش خصوصی به منظور انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت است و مرجعی است برای مردم که وجوه مازاد خود را برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها به کار انداخته و از سود آن برخوردار شوند. بورس از طریق جذب و به کار انداختن سرمایه‌های راکد، حجم سرمایه‌گذاری در جامعه را بالا می‌برد.

بورس بین عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان سرمایه ارتباط برقرار می‌کند و معاملات بازار سرمایه را تنظیم می‌نماید. هم چنین با قیمت‌گذاری سهام و اوراق بهادار تا حدودی از نوسان شدید قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.

بازار سرمایه همچون هر کسب و کاری نیاز به آموزش دارد. آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم پرکاربرد بورس یکی از اولویت‌هایی است که هر سرمایه‌گذاری باید انجام دهد.

در این مقاله قصد داریم به معرفی تعدادی از اصطلاحات پرکاربرد و رایج بورس بپردازیم:

افشای اطلاعات با اهمیت (Disclosure of information) در بورس

در یک شرکت تقریبا هر روز اتفاقات مختلفی رخ می دهد. مجموعه ها و شرکت هایی که وارد بورس میشوند باید تمام وقایع و اطلاعات مهم را در سایت کدال به اشتراک بگذارند، به وقایع و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده، گزارش افشای اطلاعات با اهمیت می گویند.
این اطلاعات بر اساس روند مالی و میزان اهمیت به دو گروه الف و ب تقسیم میشوند.

اطلاعات با اهمیت گروه الف :

  • نتیجه برگزاری مناقصه و یا مزایده
  • نتیجه شرکت در مناقصه و یا مزایده
  • متوقف کردن تمام یا بخشی از فعالیت ها
  • شروع مجدد فعالیت های متوقف شده
  • بهره برداری از طرح‌های جدید
  • اعلام ورشکستگی شرکت
  • انعقاد، فسخ و یا تغییرات اساسی در قرارداد‌های مهم
  • کشف منابع مهم
  • هر نوع ترکیب، تجزیه، ادغام و اکتساب
  • نقل و انتقال دارایی ثابت شرکت

اطلاعات با اهمیت گروه ب :

  • برگزاری و شرکت در مناقصه یا مزایده
  • برنامه انتشار اوراق بدهی
  • تغییر حسابرس
  • افشای معاملات موضوع ماده ۱۲۹ اصلاحیه قانون تجارت یا معاملات با سایر اشخاص وابسته
  • پذیرش تعهدات جدید یا پایان تعهدات قبلی
  • تغییر در وضعیت تولید یا فروش محصولات
  • تغییر وضعیت مشتریان یا عرضه‌کنندگان عمده
  • پیشنهاد پرداخت سود یا تغییر سیاست تقسیم سود
  • ایجاد یا منتفی شدن بدهی احتمالی
  • تصمیم هیئت مدیره برای بازخرید سهم یا فروش سهام خزانه
  • آزادسازی ، مسدود یا فک رهن سهام ناشر متعلق به سهامدار عمده که عضو هیئت مدیره میباشد
  • و غیره

بورس

کد معاملاتی (کدبورسی) :

کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس دارند، باید از یک کارگزاری کد بورسی دریافت کنند.

کسانی که کد بورسی دریافت می‌کنند، می‌توانند از طریق نرم‌افزارهای آنلاین که کارگزاری در اختیار آنها می‌گذارد، خرید و فروش سهام را انجام دهند. کد بورسی شامل 3 حرف اول نام خانوادگی به همراه یک عدد ثابت می باشد.

بازار اولیه :

بازار اولیه، بازاری است که شرکت هایی که تازه در بورس پذیرش شده اند، بخشی از سهام آن ها آنجا عرضه می شود و در این بازار پذیره  نویسی می شوند.

بازار ثانویه :

بازار ثانویه بر خلاف بازار اولیه، بازاری است که سهام شرکت های پذیرفته شده در بازار اولیه، مورد معامله قرار می گیرد.

پرتفوی:

سبدی از سهم‌های شرکت‌های مختلف است که با هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری تهیه می‌شود. کارشناسان اقتصادی حتی در بهترین حالتهای تحلیلی خرید تنها یک سهم (اصطلاحاً تک سهم شدن) را توصیه نمی کنند و پیشنهاد خرید چند سهم متنوع را می دهند. این کار برای آن است که ریسک سرمایه گذاری کاهش یابد.

شرکت کارگزاری :

کارگزاری ها بنگاه‌های معاملاتی هستند که خرید و فروش سهام از طریق آنها صورت می گیرد. در این خرید و فروش آنها وکیل تام الاختیار فروشنده و خریدار هستند. کارگزاری ها واسطه بین سهامداران و سازمان بورس محسوب می شوند. همانطور که برای انجام امور مربوط به دارایی های پولی به بانک مراجعه می کنیم، برای انجام امور مربوط به دارایی سهام خود نیاز داریم به یک شرکت کارگزاری مراجعه کنیم.

بازار خرسی ( Bear market) دربورس

بازار خرسی و گاوی برای مشخص کردن روند کلی بازار بورس استفاده میشود. اbear(bearish) به معنی خرس می باشد و اگر بازار روند نزولی داشته باشد میگویند بازار خرسی میباشد.

این نوع از بازار بورسی نشان دهنده ی ترس و بی اعتمادی سرمایه گذاران به روند حال حاضر بازار می باشد و همواره از افت قیمت و ضرر کردن در بورس میترسند.

به اصطلاح سرمایه گذاران شکست خورده و رسیک گریز نماد خرس میباشند. در این بازار خرس ها این امکان را میدهند که قیمت سهام سقوط کند.

در بازار خرسی قدرت و کنترل بازار در اختیار فروشندگان میباشد.

بازار گاوی (Bull market) در بورس

بازار گاوی و خرسی برای مشخص کردن روند کلی بازار بورس استفاده میشود. کلمه bull (bullish) به معنی گاو نر می‌ باشد. و اگر بازار روند صعودی داشته باشد میگویند بازار گاوی میباشد.

به اصطلاح ، سرمایه گذاران موفق و ریسک پذیرتر نماد گاو میباشند. گرچه ممکن است این سرمایه گذاران به سود نرسند اما به امید دریافت سود بیشتر سرمایه گذاری خود را افزایش میدهند و با این کار قدرت خرید خود را در بازار بورس به رخ میکشند. در بازار گاوی قدرت و اختیار بازار دست سرمایه گذاران میباشد.

بورس

پولبک(Pullback) در بورس

به بازگشت قیمت به مکان قبلی و نزدیک شدن به خط روندش ، برای ادامه حرکت با قدرت، پولبک گفته میشود.

تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis) در بورس

به کمک تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال افراد می‌توانند ارزش اصلی اوراق بهادار را با با در نظر گرفتن همه جهات از جمله اقتصادی و مالی ارزیابی کنند. و بدانند که هر سهم بیشتر از ارزش اصلی خود در بازاد قیمت گذاری شده یا کمتر.

این تحلیل میتواند برای ارزیابی اوراق دیگری مثل اوراق مشتقه یا بدهی مورد استفاده قرار بگیرند. برای تعیین نسبی ارزش و تانسیل رشد مجموعه و یا شرکت ها میتوان از عواملی چون : فروش ، دارایی ، درامد ، بدهی و حاشیه سود و… استفاده کرد.

تحلیل تکنیکال (Technical)

تحلیل تکنیکال (فنی) استفاده از ابزار ها و اطلاعات برای شناخت الگوهای زمانی و قیمتی ، بر اساس در نظر گرفتن نوسانات قیمتی قبلی و همچنین قیمت اوراق و کالا کمک می کند همچنین نقاط ورود و خروج معامله را مشخص میکند.

اگر تغییری در سهم رخ دهد، بازار برای آن سهم یا شاخص را پیش بینی خواهید کرد.

مهمترین ابزارهای تحلیل تکنیکال

مهم ترین این ابزار ها خط روند، الگوهای هارمونیک، الگوهای کلاسیک، فیبوناتچی و…می باشند. تحلیل گران تکنیکال بر خلاف بنیادی ، ارزش ذاتی اوراق را اندازه‌ نمیگیرند، بلکه از روی تحلیل و بررسی نمودارها آینده قیمت ها را پیش بینی می‌کند.

نماد شرکت‌های بورسی:

نماد، کد شرکت‌هایی است که برای سهولت شناسایی آنها و دسته‌بندی‌شان در بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد. حرف اول گروه صنعتی + بخشی از نام شرکت

سود مرکب :

سود مرکب، سودی ترکیب‌شده و مضاعف است. به عبارت دیگر، در محاسبه سود مرکب علاوه بر محاسبه سودی که به اصل سرمایه تعلق می‌گیرد، سودی که به خود سودها تعلق می‌گیرد هم در نظر گرفته می‌شود. در محاسبه سود ساده، فقط اصل سرمایه و سودی که به آن تعلق می‌گیرد مهم است. به زبان ساده تر سود یا بهره مرکب به نوعی از سود گفته می‌شود که برای محاسبه آن علاوه بر اصل سرمایه، میزان سود حاصل از بهره‌های جمع شده از دوره‌های قبل سپرده یا وام نیز اضافه می‌گردد.

روند :

روند یا Trend زمانی تشکیل می گردد که تغییرات نرخ به صورت پیوسته در یک مسیر انجام گردد. زمانی که آن مسیر در حال افزایش و صعودی باشد این روند را صعودی و در صورتی که آن مسیر کاهشی و نزولی باشد این روند را نزولی میگویند. در روند صعودی دارای کف ها و سقف های بالاتر و در روند نزولی کف ها و سقف های پایین تر داریم.

هدف یا Target :

Target به معنای هدف است بطور مثال شما سهامی را در قیمت 300 تومان میخرید و پیش بینی می کنید که به قیمت 400 تومان خواهد رسید. این 400 تومان می شود هدف قیمتی یا تارگت شما.

بورس

تئوری مدرن پرتفوی در بورس

این تئوری به مجموعه سبد سهامدار و ترکیب بهینه سهام توجه دارد. دلیل انتخاب سرمایه‌گذاران از این مدل ، انتخاب سبدی از اوراق بهادار است که دارای کمترین ریسک نسبت به بازده مورد انتظار و یا دارای بازده بیشتر نسبت به ریسک مورد انتظار باشد.

توجه به ریسک سرمایه گذاری بر اساس انحراف معیار یک سهم و همچنین بر اساس ریسک مجموعه اوراق بهادار است ؛ مهمترین نکته ای است که این تئوری را نسبت به بقیه متمایز میکند

حاشیه سود یا مارجین

نسبت سود کسر شده از مالیات بر فروش خالص حاشیه سود میباشد. حاشیه سود را می توان با استفاده از داده‌ی سود و زیان شرکت محاسبه نمود و به عنوان یکی از شاخص های مهم برای افرادی که با دیدگاه بلندمدت به فعالیت در بازار سرمایه نگاه میکنند ؛ دانست.

حجم مبنا در بورس

حجم مبنا در سال 82 برای کنترل رشد بی‌رویه قیمت سهام مورد استفاده قرار گرفت و توسط سازمان بورس تعیین میشود. برای تغییر قیمت سهام و افزایش یا کاهش آن باید حداقل تعداد مشخصی از آن سهام در روز معامله شود تا سهم بتواند تا دامنه نوسان کامل رشد یا افت داشته باشد؛ که به این تعداد حجم مبنا گفته میشود.

مهمترین دستاورد این قانون این است که کسی نتواند با معامله سهام های اندکِ یک شرکت در قیمت بالاتر یا پایین تر از قیمت فعلی، قیمت آن سهام را تغییر دهد.

حد سود (Take Profit) در بورس

هنگامی که معامله‌گر وارد یک معامله میشود و سهمی را میخرد و بازار آن معامله در جهت دلخواه پیش میرود. معامله‌گر باید قیمتی را برای خارج شدن از آن معامله با سود در نظر بگیرد که به آن حد سود یا تیک پروفیت گفته میشود.

حد ضرر( Stop Loss ) در بورس

هنگامی که معامله‌گر وارد معامله‌ای میشود و یک سهمی را خریداری می کند یک میزان ضرر برای آن معامله در نظر میگیرد. اگر ضرر معامله از مقدار تعیین شده بیشتر شد آن سهم را میفروشد تا ضرر بیشتری متحمل نشوند.

حمایت (Support) در بورس

حمایت گویای این است که خریداران بیشتر و تمایل به خرید نیز افزایش میابد و همچنین فروش نیز کمتر میشود. همچنین بازار و قیمتها به جایی میرسد که احتمال داده میشود در آن تقاضا بیشتر از عرضه شود و با این اوصاف قیمت به زیر سطح حمایت کاهش پیدا نکند.

خط روند (Trendline) در بورس

روند جهت حرکت کلی ، افزایش یا کاهش و یا حتی خنثی بودن قیمت سهام ها را نشان می‌دهد. تغییر پیوسته نرخ (صعودی یا نزولی) دریک‌ دوره‌ زمانی مشخص در بازار بورس را روند میگویند.

روند از دو مؤلفه جهت‌ و مدت تشکیل شده و رایج­‌ترین ابزار تحلیل تکنیکی میباشد.

کاملا مشخص است که بازار هیچ وقت روند ثابتی را پیش رو ندارد و روند بازار مجموعه­‌ای از موج­‌های صعودی و نزولی میباشد.

خط روند صعودی (Up trendline) در بورس

زمانی که میانگین مسیر روند در حال رشد و رو به بالا باشد روند را صعودی مینامند. این خط از به هم وصل کردن نقاط کف و مینیمم خط روند بدست می‌آید. در رسم خط روند صعودی نمودار بالای خط قرار می‌گیرد و هر کف بالاتر از کف قبلی میباشد.

بورس

خط روند نزولی (Down trendline) در بورس

زمانی که میانگین مسیر روند در حال کاهش و رو به پایین باشد روند را نزولی مینامند. این خط از به هم وصل کردن نقاط ماکزیمم خط روند بدست می‌آید. در رسم خط روند نزولی، نمودار پایین خط قرار می‌گیرد و هر سقف پایین تر از سقف قبلی میباشد.

ضریب بتا

ضریب بتا(β) معیاری است که براساس داده‌های تاریخی معاملات سهام بدست آمده و معرف میزان ریسک سیستماتیکی است که سرمایه‌گذار با تصاحب آن سهم نسبت به‌کل بازار متحمل می‌شود. بتای یک سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده‌ میزان نوسان آن سرمایه‌گذاری نسبت به بازار است. اگر بتا کوچک‌تر از یک باشد، آن سرمایه‌گذاری نسبت به بازار نوسان کمتر و اگر بتا بیشتر از یک باشد آن سرمایه‌گذاری نسبت به بازار نوسان بیشتری دارد. بتای بازار که شامل همه دارایی‌های قابل سرمایه‌گذاری است، برابر با یک است.

آربیتراژ

آربیتراژ (Arbitrage) به معنی سود بردن از تفاوت قیمتی میان دو یا چند بازار است، از دیدگاه علمی، آربیتراژ احتمال سود بدون ریسک پس از کسر هزینه‌های انجام معامله است. به‌بیان‌دیگر آربیتراژ به معنای بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود است؛ مثلا تفاوت قیمت فلز مس در بورس لندن و بورس شانگهای چین می‌تواند باعث آربیتراژ معامله‌گران مس بین این دو بازار شود.

سود آربیتراژی زمانی ایجاد می‌شود که یک کالای مشابه در دو بازار مختلف یا در مواردی خاص در دو قالب متفاوت عرضه می‌شود، اما قیمت‌های یکسانی ندارد. آربیتراژ این امکان را به وجود می‌آورد که در بلندمدت قیمت‌ها به میزان زیادی از ارزش منصفانه فاصله نگیرند. با فاصله گرفتن قیمت‌ها در یک بازار از قیمت منصفانه، آربیتراژگران فعال شده و با خرید این کالا از بازارهای دیگر ‌قیمت را به قیمت منصفانه نزدیک می‌کنند. در انجام آربیتراژ توصیه می‌شود که خرید در یک بازار و فروش در بازار دیگر به‌صورت هم‌زمان انجام بگیرد تا از ریسک تغییر قیمت در یکی از بازارها جلوگیری شود.

سبدگردانی (Separately managed account) در بورس

برخی از افراد برای خرید و فروش یا حتی نگهداری سهم ، تصمیم گیری و معامله را برعهده شخص دیگری که اطلاعات کافی در این زمینه دارد (مدیر پرتفوی) میسپارند این عمل را سبدگردانی یا همان مدیریت پرتفوی میگویند.

سود تقسیمی هر سهم (DPS) در بورس

سود تقسیمی هر سهم (Dividend Per Share) طبق قانون با تمام شدن سال مجموعه ها و شرکتها میبایست قسمتی از سود خالص خود را ذخیره و قسمت دیگر را برای انجام پروژه های جدید شرکت ذخیره میکند و باقیمانده سود را بین سهامداران شرکت تقسیم میکنند.

شاخص (index) در بورس

اعدادی هستند که با بررسی آنها میتوان وضعیت گذشته و حال بازار بورس را ارزیابی کرد در واقع معیاری برای سنجش وضعیت بازار میباشد.

برای سرمایه گذاری روی هر سهم ابتدا باید وضعیت و شاخص آن ارزیابی و بررسی کنید. نوسانات و تغییرات شاخص های بورس برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران اهمیت بسیاری دارد. همچنین با کمک این اعداد و روش های نموداری میتوان آینده بورس را پیش‌بینی کرد.

شاخص‌ها ، انواع متفاوتی دارند که هر کدام کار مشخصی دارند و وضعیت بورس را از دید متفاوت و مشخصی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در تحلیل شاخص‌های بورس باید به کارکرد هر شاخص توجه کافی داشته باشند. در ادامه به چند نوع شاخص بورسی اشاره کوتاهی میکنیم.

  • شاخص بازده نقدی : بازدهی مجموعه ها به جهت بازدهی سود خالص.
  • شاخص صنعتی : این شاخص همان شاخص کل منهای شاخص مالی.
  • شاخص مالی : روند بازدهی مجموعه هایی که در بورس سرمایه گذاری کردند.
  • شاخص بازده نقدی و قیمت : عملکرد شرکت‌ها برای بازدهی سود خالص و قیمت.

شاخص کل (TEDPIX) در بورس

شاخص کـل ، بازده نقدی یا شاخص قيمت ؛ بيانگر سطح عمومی قيمت و سود سهام شرکت‌ها در بورس است. تغييرات شاخص کل ، بيانگر ميانگين بازدهي سرمايه‌گذاران در بورس است.

شاخص کل بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است، به عبارت دیگر شاخص کل تغییرات قیمت سهام و سودهای سالانه‌ای را که مجموعه ها و شرکت‌ها به سهامداران خود پرداخت می‌کنند، محاسبه می‌کند.

این شاخص یکی از پرکاربردترین شاخص‌ها در بازار و بین سرمایه‌گذاران میباشد و در اخبار و رسانه‌ها از آن به عنوان شاخص بورس تهران نام میبرند.

زیاد بودن سرمایه و بزرگتر بودن مجموعه ها و شرکت ها تاثیر بیشتری روی شاخص کل دارند.همچنین شاخص کل رابطه مستقیم با هر سهم ندارد و ممکن است رشد شاخص کل بورس با کاهش و یا افزایش برخی سهام ها همراه باشد .

بورس

مجمع عمومی عادی سالیانه :

پس از مشخص شدن اساسنامه شرکت، همه ساله مجمعی تشکیل می گردد به نام مجمع عمومی عادی سالیانه که در آن صورت های مالی شرکت به تصویب سهامداران می رسد و نسبت به تقسیم سود حاصل شده ی سال مالی تصمیم گیری انجام می گیرد. این مجمع نیز با حضور نیمی از صاحبان سهام رسمیت می یابد و در صورت عدم تشکیل، در نوبت بعدی با حضور هر تعداد از سهامداران رسمیت دارد.

مجمع عمومی فوق العاده :

 اگر بنا به دلایلی نیاز به تصمیم گیری های مهمی نظیر انحلال یا اعلام ورشکستگی شرکت باشد، خارج از زمان مقرر برای تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه، اعلام اطلاع رسانی عمومی جهت دعوت به مجمع صورت می گیرد. این مجمع همان مجمع عمومی فوق العاده است. این مجمع در نوبت اول با حداقل نیمی از سهامداران تشکیل می شود و در صورت عدم تشکیل در نوبت اول، نوبت دوم با حضور ۳/۱ اعضا نیز رسمی است. همچنین کلیه مصوبات با ۳/۲ آرای حاضر به تصویب می رسد.

افزایش سرمایه :

شرکت ها به منظور تأمین منابع موردنیاز برای اجرای طرح‌های توسعه ای و رشد سرمایه‌گذاری‌ها، تأمین سرمایه در گردش، اصلاح ساختار سرمایه و … اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند. شرکت‌ها قبل از افزایش سرمایه، ابتدا معمولا مدارک و مستندات افزایش سرمایه را روی سامانه کدال ارسال می‌کنند. همچنین چند روز قبل از بسته شدن نماد و برگزاری مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه، آگهی برگزاری مجمع روی سایت کدال قرار می‌گیرد.

افزایش سرمایه به سه روش انجام می‌شود:

  • از محل سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه در قالب سهام جایزه
  • از محل آورده نقدی و مطالبات در قالب حق تقدم
  • از محل صرف سهام

مقاومت (Resistance) در بورس

هنگامی که قیمت در محدوده‌ای قرار گیرد که به دلایل مختلفی دیگر افزایش نیابد به عبارتی قیمت کنترل شود. فروشندگان تمایل بیشتری به فروش پیدا میکنند و خریداران کمتر سهم خریداری میکنند و عرضه بر تقاضا پیشی میگیرد میگوییم قیمت تا سطح مقاومت بالا می‌رود.
سطح مقاومت یکسان نیست و همواره احتمال شکسته شدن آنها وجود دارد.

 بازار خارج از بورس(OTC)

بازار خارج از بورس(Over The Counter) یک بازار غیرمتمرکز و بدون مکان فیزیکی است که معامله به‌طور مستقیم بین دو نفر انجام می‌شود و قیمت معامله لزوماً به‌صورت عمومی منتشر نمی‌شود. در این بازار قیمت‌ها براساس مذاکره تعیین می‌شوند و معاملات از طریق شبکه‌های کامپیوتری، تلفن و ایمیل صورت می‌گیرد. محصولات معامله‌ شده در بورس باید استاندارد باشند، درحالی‌که این محدودیت در بازار خارج از بورس وجود ندارد و طبق قرارداد دو طرف، ویژگی‌های مورد معامله مشخص می‌شود.

بورس

قیمت پایانی:

به میانگین وزنی قیمت سهام شرکت با در نظر گرفتن حجم مبنا، قیمت پایانی گفته می‌شود. قیمت پایانی هر روز مبنای نوسانات قیمت روز بعد معاملاتی قرار می‌گیرد. مثلاً اگر قیمت پایانی روز دوشنبه 100 ریال باشد، بازه مجاز نوسان قیمت در روز معاملاتی بعد یعنی سه‌شنبه بین مثبت 5 درصد (105 ریال) و منفی 5 درصد قیمت پایانی روز معاملاتی گذشته (95 ریال) خواهد بود.

نرخ پیشنهادی :

نرخ پیشنهادی یکی از مفاهیم بورس و مبلغی است که یک معامله‌گر تمایل دارد برای هر سهم مفروض بپردازد. در مقابل، نرخ پیشنهادی فروشنده را داریم که به مبلغی گفته می‌شود که فروشنده برای همان سهم مفروض مطالبه می‌کند. اختلاف این دو قیمت را مابه‌التفاوت می‌نامند.

EPS  :

منظور از EPS سود شرکت به ازای هر سهم است. هر شرکت در بازار بورس ، اول سال مالی، سود تخمینی خود را بر اساس نظر هیات مدیره اعلام می کند و در کدال منتشر می کند. این سود با محافظه کاری اعلام می شود. لذا این سود پیش بینی  شده، در قیمت سهام تاثیر بسیاری دارد. برای این که EPS  را بدست  آورید، باید سود خالص شرکت را بر تعداد سهام تقسم کنید.

بسته شدن نماد :

هر گونه تغییر، اعم از تغییر در اصول اساسی شرکت به مانند تغییر محل، تعدیل EPS، افزایش سرمایه و تعیین اعضای هیئت مدیره و … تنها در صورتی امکان پذیر است که نماد معاملاتی شرکت بسته شود. یعنی معاملات سهام شرکت تا زمان تصمیم گیری در خصوص موارد فوق تعطیل خواهد شد و نماد شرکت در تابلوی بورس به وضعیت متوقف در خواهد آمد.

لازم به ذکر است، بعد از تصمیم گیری در خصوص موارد فوق و با اجازه سازمان بورس، سهام شرکت مورد نظر با قیمت جدید وارد تابلو خواهد شد یا اصطلاحاً نماد بازگشایی می شود و در اولین روز باز شدن، سهام از قانون حجم مبنا پیروی نکرده و مانند روزهای دیگر سقف و کف قیمتی مجاز نخواهد داشت.

صف خريد و صف فروش :

وقتي حجم تقاضا برای يک سهم در بورس، از حجم عرضه آن سهم بيشتر باشد، براي آن سهم صف خريد تشکيل مي شود. تشکيل صف خريد براي يک سهم نشان دهنده اقبال سرمايه گذاران به آن سهم است. در نقطه مقابل، وقتی حجم عرضـه يک سهم در بورس، بيشتر از حجم تقاضا براي آن سهم باشد، براي سهم مذکور صف فروش شکل مي گيرد. تشکيل صف فروش برای يک سهم، مي تواند حاکي از بي رغبتي سرمايه گذاران به آن سهـم است.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه اصطلاحات در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام