اسکالپ تریدینگ (Scalping Trading) چیست؟

اسکالپ تریدینگ
ارزهای دیجیتال فارکس

اسکالپ تریدینگ (Scalping Trading) چیست؟

اسکالپ تریدینگ – Scalp Trading یکی از انواع استراتژی های معاملاتی در ترید ارزهای دیجیتال است. در این مطلب بهترین اندیکاتور و روش اسکالپینگ را آموزش می‌دهیم.

ترید یکی از روش‌‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است و راه‌های مختلفی برای معامله رمز ارزها وجود دارد. یکی از روش‌های معاملاتی پرریسک در بازار ارزهای مجازی، اسکالپ تریدینگ – Scalp Trading یا همان نوسان گیری است.با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های تریدرها موفق، آشنایی کامل با انواع استراتژی های معاملاتی است، بر آن شدیم تا در این مقاله، به آموزش انواع استراتژی ها و بهترین اندیکاتورهای اسکالپ – Scalp در ترید ارزهای دیجیتال بپردازیم. اگر شما نیز علاقه‌مند به این موضوع هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی

اسکالپ تریدینگ یک استراتژی بسیار معمول در معاملات کوتاه مدت است.

در واقع این روش، معمول‌ترین روش معامله روزانه در بین تمام استراتژی‌هاست.

در معاملات اسکالپ، تایم فریم‌های کمتری در تحلیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصمیمات سریعتری گرفته می‌شود و نیازمند تسلط بسیار خوبی بر روی تحلیل تکنیکال و ابزارهای نموداری است؛ به همین دلیل بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای، بخشی از سرمایه خود را برای این نوع معامله در حساب خود نگه می‌دارند.

استراتژی اسکالپ تریدینگ در بسیاری از بازارهای مالی قابل استفاده است، معامله گران اسکالپی در فارکس، بازار بورس و بازار رمزارزها فعال هستند.

قبل از اینکه این مقاله را بخوانید باید با انواع استراتژی‌های معامله‌گری آشنا شوید و بعد از اینکه با موارد ابتدایی آشنا شدید، ادامه دهید.

در ادامه در مورد اسکالپ تریدینگ در رمزارزها خواهیم گفت و چند تا از پرکاربردترین استراتژی‌های آن‌ها را به شما یاد خواهیم داد.

اسکالپ تریدینگ

اسکالپینگ چیست؟

اسکالپینگ یک استراتژی معامله است که در آن معامله‌گران سعی می‌کنند از حرکات بسیار کوچک قیمتی سود بگیرند. این افراد به دنبال اهداف قیمتی بسیار بالا نیستند و در عوض در تلاش‌اند که بارها و بارها و از تغییرات کوچک قیمتی سود ببرند.

به همین دلیل، معامله‌گران اسکالپی ممکن است تعداد زیادی سفارش در یک بازه زمانی کوتاه ثبت کنند و به دنبال ناکارآمدی بازار و حرکات کوچک قیمتی هستند.

تفکر اصلی پشت این استراتژی این است که با جمع کردن تعداد زیادی از سودهای کوچک، معامله‌گر در نهایت به سود کلانی دست یابد.

با توجه به تایم‌فریم‌های بسیار کوتاه، معامله‌گران اسکالپی به تحلیل تکنیکال بسیار پایبند و وابسته هستند؛ زیرا اکثر دلایل بنیادی در طولانی مدت خود را در قیمت دارایی نشان می‌دهند و این افراد ندرتا خودشان را درگیر این نوع تحلیل می‌کنند.

با این حال اخبار بنیادی تاثیر خوبی در رشد دارایی (مثلا ارز دیجیتال یا سهم) دارند.

یک رمزارز یا سهمی که اخبار خوبی در مورد آن منتشر می‌شود، در یک دوره زمانی نقدینگی زیادی وارد آن شده و حجم معاملات آن‌ بسیار بالا می‌رود. در این مدت زمان اسکالپرها وارد شده و از این نوسان بالا برای کسب سود استفاده می‌کنند.

به زبان ساده و کوتاه، اسکالپ تریدینگ به دنبال نوسانات کوتاه‌مدت است؛ نه افزایش قیمت‌ها در طولانی مدت.

این استراتژی شاید برای همه مناسب نباشد؛ زیرا به فهم و درک بسیار بالا از ساز و کارهای بازار و همچنین تصمیم‌گیری سریع تحت فشار و استرس نیاز دارد.

مزایا و معایب استراتژی معاملاتی اسکالپ

استراتژی اسکالپ از جمله استراتژی‌هایی است که می‌تواند سود بالایی را با خود به همراه داشته باشد و احتمال ضرر را در بازار ارزهای دیجیتال به حداقل برساند. از دیگر مزایای این روش معاملاتی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسکالپینگ یک فرصت مناسب برای افرادی است که تمایلی به نگهداری بلند مدت دارایی‌ها ندارند.
  • معامله‌گران مبتدی می‌توانند پس از کسب دانش لازم در مورد استراتژی اسکالپ و نوسان گیری، برای افزایش مهارت و بدست آوردن سودهای کوچک، اسکالپینگ را انتخاب کنند.
  • به دلیل کوتاه بودن زمان معاملات، تریدر با ریسک کمتری مواجه است.

اما مانند هر شیوه معاملاتی دیگر، معاملات Scalp نیز با برخی معایب همراه هستند، که معامله‌گران باید به آن‌ها نیز توجه داشته باشند. برخی از معایب ترید به روش اسکالپ به شرح زیر است:

  • افرادی که مهارت ریاضی بالا و سرعت عمل مناسب ندارند، در صورت معامله به روش اسکالپینگ ممکن است با شکست مواجه شوند.
  • استفاده از استراتژی اسکالپ برای انجام معاملات با استرس همراه است.
  • تریدر باید به صورت لحظه به لحظه قیمت‌ها را دنبال کند.

اسکالپ تریدینگ

اسکالپرها چطور پول درمیاورند؟

خوب فاکتورهای تکنیکالی که معامله‌گران اسکالپی به آن‌ها توجه می‌کنند چیست؟ حجم معاملات، پرایس اکشن، سطوح حمایت و مقاومت و الگوهای شمعی از معروف‌ترین و پر کاربردترین ابزارهای معامله و طراحی یک ستاپ معاملاتی هستند.

برخی از پرکاربردترین اندیکاتورهای استفاده شده توسط این دسته از تریدرها نیز میانگین متحرک‌ها، شاخص قدرت نسبی (RSI) و نوارهای بولینگر، VWAP و فیبوناچی هستند.

بسیاری از معامله گران اسکالپی از تحلیل لیست سفارشات (order book) نیز استفاده می‌کنند و علاوه بر همه این‌ها برخی از این افراد اندیکاتورهای مخصوص خودشان را درست می‌کنند تا برتری خاص‌تری نسبت به بقیه بازار داشته باشند.

درست مانند هر استراتژی دیگری در بازارهای مالی، داشتن یک ابزار خاص به موفقیت شما کمک بسیار بزرگی می‌کند.

اسکالپینگ به یافتن فرصت‌های کوچک و معامله کردن با آن‌هاست و از آنجایی که اگر بسیاری از مردم با این فرصت‌ها آشنا شوند، دیگر این کار سودآور نخواهد بود، معامله‌گران اسکالپی معمولا در سکوت و خفا کار خود را انجام می‌دهند و به همین دلیل بسیار مهم است که استراتژی مخصوص خود را ساخته و آن را به خوبی تست کنند.

همانطور که قبلا گفتیم، اسکالپرها معمولا در تایم‌فریم‌های کوچکتر مثل 1 ساعته، 15 دقیقه‌ای یا 5 دقیقه ترید می‌کنند؛ برخی از آن‌ها ممکن است حتی به نمودارهای زیر 1 دقیقه نیز توجه کنند.

بهرحال با این تایم‌فریم‌ها ما وارد قلمروی ربات‌های معاملاتی با فرکانس بالا می‌شویم که شاید برای انسان‌ها کار در این ناحیه منطقی نباشد؛ زیرا ماشین‌ها می‌توانند در زمان کمی داده‌های زیادی را بررسی و پردازش می‌کنند و ترید کردن با نمودار 15 ثانیه‌ای برای انسان عادی معقول نیست.

اید این نکته را نیز در نظر بگیریم که ابزارهای تحلیلی در تایم‌فریم‌های بالاتر بسیار بهتر و دقیق‌تر کار می‌کنند.

در اسکالپ تریدینگ هم اکثر افراد ابتدا به تایم فریم‌های بالاتر نگاه کرده و تحلیل می‌کنند و بعد از مشخص کردن روند کلی بازار، زوم کرده و به دنبال فرصت‌های اسکالپینگ می‌گردند؛ یعنی داشتن دیدی از ساختار بازار در تایم‌فریم‌های بالا بسیار کمک کننده است؛ حتی اگر معاملات ما به صورت کوتاه مدت باشد.

استراتژی هر فرد با فرد دیگر فرق می‌کند و نمی‌توان نسخه‌ای یکسان برای همه در نظر گرفت؛ اما با این حال قوانین مشخص و ثابتی وجود دارند که بتوان طبق آن‌‌ها معاملات خود را شکل داد.

ساده ترین استراتژی های اسکالپ در ارزهای دیجیتال

استراتژی اسکالپ در ارزهای دیجیتال مبتنی بر تحلیل تکنیکال است. یک اسکالپر باید بتواند از نوسانات جزیی بازار استفاده کند. هدف در این روش این است که فرد نوسان گیر، به هیچ وجه درگیر یک سرمایه‌گذاری نشود و صرفا از مزایای افزایش حجم معاملات استفاده کرده و با یک سود کم، از آن خارج شود.

بسیاری از اسکالپرهای ارزهای دیجیتال از نمودار پنج ثانیه‌ای در معاملات خود استفاده می‌کنند، تا تغییرات موجود را تا حد ممکن به صورت لحظه به لحظه بررسی نمایند. یک فرد نوسان گیر فعال، ممکن است در طول روز حدود 100 ترید انجام دهند.

برای مثال، یک اسکالپر، ارز دیجیتال ریپل را در قیمت 30 دلار خریداری می‌کند و بعد از گذشت چند دقیقه و یا چند ساعت، آن را در قیمت 35 دلار می‌فروشد. سپس با پایین آمدن قیمت، دوباره آن را در قیمت 32 دلار خریداری کرده و در 34 دلار به فروش می‌رساند. بهترین راه برای مصون ماندن از ضررهای سنگین در استراتژی اسکالپینگ، نزدیک نگه داشتن حد ضرر – Stop Loss، نسبت به قیمت خریداری شده است.

معاملات متعدد – High-Frequency Trading

نوع دیگری از روش اسکالپ تریدینگ که شرکت‌های بزرگ در اغلب موارد از آن استفاده می‌کنند، معاملات متعدد است. روش تحلیل در معاملات متعدد، مبتنی بر الگوریتم‌های هوش مصنوعی است. یکی از مهم‌ترین مزایای بکارگیری این ربات‌ها جهت تحلیل بازار، سرعت بسیار زیاد اجرای آن‌ها است.

خرید و فروش بیت کوین با استفاده از استراتژی اسکالپ

با اینکه بیت کوین نوسانات شدیدی را در طول این چند سال اخیر تجربه کرده، اما بیشتر فعالان بازارهای ارزهای دیجیتال، BTC را به عنوان یک ارز با ثبات می‌شناسند، چراکه نوسانات بیت کوین در مقایسه با سایر آلت کوین‌های موجود در بازار، بسیار کمتر است.

به همین دلیل میزان سودی که از خرید و فروش بیت کوین به روش معاملاتی اسکالپ و نوسان گیری بدست می‌آید، در بیشتر موارد کم است. اما با توجه به اینکه ارز دیجیتال بیت کوین نوسانات غیرقابل پیش بینی مانند سایر آلت کوین‌ها ندارد، میزان سود حاصله از این روش قابل اطمینان‌تر است.

آیا استراتژی معاملاتی اسکالپ سود آور است؟

اسکالپینگ یک استراتژی تجاری بسیار سود آور است که موفقیت در آن، به میزان مهارت تریدر بستگی دارد. معامله‌گری که تصمیم به استفاده از استراتژی اسکالپ در معاملات خود می‌گیرد، باید در مورد فاکتورهای موثر بازار ارزهای دیجیتال آگاهی کامل داشته و از تجربه کافی در تحلیل اخبار و آمارهای گذشته برخوردار باشد.

از طرف دیگر، اسکالپرها باید توانایی پذیرش زیان در معاملات را هم داشته و برای خروج خود از بازار، یک برنامه مشخص داشته باشند. متاسفانه برخی افراد، زمانی که معامله وارد محدوده زیان‌دهی می‌شود، تحت تاثیر احساسات قرار گرفته و نمی‌توانند خود را برای خروج از بازار متقاعد کنند. همین امر باعث می‌شود که تریدر متحمل ضررهای مالی سنگینی شود.

اسکالپ تریدینگ

آیا شما هم باید سبک معامله اسکالپی را در پیش بگیرید؟

جواب این سوال کاملا به این بستگی دارد که چه استایل معاملاتی‌ای به درد شما می‌خورد.

برخی از تریدرها دوست ندارند هنگام خواب، موقعیت معاملاتی باز داشته باشند بنابراین از استراتژی‌های کوتاه مدت استفاده می‌کنند.

معامله‌گران روزانه و دیگر افراد کوتاه مدتی ممکن است به این استراتژی علاقه‌مند باشند.

از طرف دیگر برخی از معامله‌گران بلند مدت تصمیمات خود را بر اساس بازه زمانی طولانی‌تری می‌گیرند و برایشان مهم نیست اگر پوزیشن آن‌ها حتی یک ماه باز بماند.

فقط وارد معامله شده، قیمت هدف را تعیین کرده، حد ضرر را مشخص نموده و هر از چندگاهی معاملات را نگاه می‌کنند.

پس اگر می‌خواهید بدانید که معاملات اسکالپی به درد شما می‌خورد یا خیر، باید ببینید چه استایل معاملاتی‌ای دارید. علاوه بر این باید استراتژی خود را نیز پیدا کنید که به شخصیت و ریسک‌پذیری شما بیایید و سود و تداوم داشته باشد.

شما می‌توانید در شبکه آزمایشی آتی بایننس (Binance Futures testnet) و یا دیگر شبکه‌های دمو تمرین کنید و استراتژی‌های مختلف را تست کنید تا بهترین آنها را پیدا کنید. به این ترتیب سرمایه اصلی‌اتان نیز در معرض خطر نخواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی استراتژی معاملاتی اسکالپ یا همان نوسان گیری پرداختیم. اسکالپینگ به عنوان یکی از استراتژی‌های بسیار موثر در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. با این حال بهتر است معامله‌گرانی به سراغ این روش بروند، که از مهارت و تجربه کافی برخوردار باشند. از نظر شما بهترین روش معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ آیا اسکالپ تریدینگ یک روش معاملاتی مناسب برای افراد مبتدی است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام