ارز دیجیتال دش (DASH)

دش
ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال دش (DASH)

از اواخر دسامبر ۲۰۱۶، وقتی که بیت کوین مرزهای ۱۰۰۰ دلار را رد کرد، سرمایه گذاری دیوانه وار در ارزهای دیجیتال آغاز شد.

با استفاده از فناوری بلاک چین نخستین پول غیرمتمرکز جهان به نام بیت کوین خلق شد. اما بیت کوین دارای نقص‌هایی بود که باعث شد ارزهای دیجیتال زیادی با ویژگی ها و ادعاهای مختلف وارد رقابت با بیت کوین شوند.

یکی از نواقصی که بیت کوین دارد این است که کاملا ناشناس نیست. به این معنی که تراکنش‌ها و میزان دارایی های یک آدرس بیت کوین قابل رهگیری است.

بر همین اساس توسعه دهندگان زیادی برای حل این مشکل ارزهای دیجیتال خود را که به ارزهای دیجیتال ناشناس یا پیگیرگریز معروف هستند، به کاربران ارائه دادند.

یکی از معروف ترین و قدرتمند ترین ارزهای دیجیتال پیگیر گریز، ارز دیجیتال دش (Dash) است که به جز اینکه حریم خصوصی فوق العاده‌اش، ویژگی‌های بزرگ دیگری هم دارد.

در این مقاله به بررسی جامع ارز دیجیتال دش می‌پردازیم.

معرفی کوین دش (DASH)

کوین دش با آدرس سایت Dash.org یکی از قدیمی‌ترین ومعروف‌‌ترین ارزهای دیجیتال است که در سال ۲۰۱۴ به بازار معرفی شد. کوین دش یک شبکه همتا به همتا و غیرمتمرکز محسوب می‌شود که خاصیت‌های متفاوتی نسبت به بیت‌کوین دارد.

پس از افزایش قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۱۳، کاربران بیت‌کوین در زمان انتقال با مشکل افزایش زمان انتقال در شبکه مواجه شدند. این امر باعث شد تا هزینه انتقال بیت‌کوین در شبکه نیز افزایش یابد. از این رو در ژانویه ۲۰۱۴، فردی به‌نام دافیلد با تغییرات اساسی در شبکه بلاکچین بیت‌کوین نسخه جدیدی را با نام دش (DASH)  به بازار معرفی کرد. او ایده‌های زیادی برای بهبود شبکه بیت‌کوین داشت، اما از آنجایی که توان این تغییرات را نداشت، تصمیم گرفت تا کوین جدیدی را ایجاد کند.

دش

تاریخچه ارز دیجیتال دش (DASH)

سال 2010 میلادی – ایوان دافیلد (Evan Duffield) خالق و بنیان‌گذار دش مانند بسیاری از بنیانگذاران ارزهای دیجیتال کار خود را با مطالعه و استفاده از بیت کوین آغاز کرد. دافیلد سال 2010 میلادی با بیت کوین آشنا شد و تحت تاثیر تکنولوژی آن قرار گرفت، اما بعد از استفاده از آن با چندین مشکل بنیادی که احساس می‌کرد نیاز به حل شدن دارند مواجه شد. این مشکلات عبارت بودند از پایین بودن سرعت تراکنش ها در شبکه و مسأله حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن تراکنش ها که پیش از این به آنها اشاره شد.

سال 2014 میلادی – پس از ماه ها تحقیق و مطالعه ارز رمزنگاری DASH با نام اولیه ایکس کوین (XCO) براساس کد بیت کوین نوشته شد و به عنوان هاردفورکی روی شبکه لایت کوین کار خود را آغاز کرد. دش ویژگی هایی داشت که باعث افزایش حریم خصوصی میشد و آن را از بیت کوین متمایز می‌کرد. زمانی که فورک دش انجام می‌شد، باگی در شبکه آن به وجود آمد که باعث استخراج 1.9 میلیون کوین DASH تنها در دو روز شد ! 1.9 میلیون واحد DASH نزدیک به 10 درصد از مقدار کل کوین های قابل عرضه دش (18.9 میلیون) است. بعد از بروز این مشکل فنی ایوان دافیلد پیشنهاد داد که کوین‌ دش مجددا راه‌اندازی شود؛ اما پیشنهاد او رد شد و پروژه DASH به همان صورت به کار خود ادامه داد.

28 ژانویه 2014 میلادی – نام این ارز دیجیتال از ایکس کوین به دارک کوین (Darkcoin) تغییر داده شد.

25 مارس 2015 میلادی – نام این ارز دیجیتال دوباره از Darkcoin به DASH تغییر داده شد و تا به امروز با همین نام به کار خود ادامه می‌دهد.

سال 2019 میلادی – در حال حاضر و در زمان نوشتن این مطلب ارزش بازار ارز رمزپایه DASH بیش از 600 میلیون دلار میباشد و بیش از 9 میلیون از کوین های آن (حدود پنجاه درصد) استخراج شده است. تخمین زده شده تا سال 2300 میلادی تمامی کوین های قابل عرضه دش استخراج می‌شوند.

چه کسی ارز دیجیتال DASH را اختراع کرد؟

خالق اصلی دش ایوان دافیلد (Evan Duffield) است. او در سال 2010 میلادی با بیت کوین آشنا شد و تحت تاثیر آن قرار گرفت. اما مشکلاتی را در آن کشف کرد و با تحقیق و مطالعه زیاد و به کمک تیمی حرفه‌ای ارز دیجیتال انحصاری خود با نام DASH را براساس کد هسته بیت کوین نوشت و در سال 2014 میلادی بصورت عمومی معرفی کرد.

دش

مشخصات فنی  و قیمت دش

دش به گونه ای طراحی شده است که فقط تا ۱۸ میلیون واحد از آن وجود داشته باشد. دش هم با کمی تفاوت نسبت به بیت کوین مبتنی بر استخراج است و پس از استخراج ۱۸ میلیون واحد دیگر از آن تولید نخواهد شد. پیشبینی می‌شود که استخراج ۱۸ میلیون واحد تا سال ۲۳۰۰ طول بکشد.

استخراج دش هر سال سخت تر می‌شود و پاداش استخراج آن هر سال در حدود ۷.۱ درصد کاهش می‌یابد. بلاک ها در بلاک چین دش هر ۲.۵ دقیقه ساخته می‌شوند که حدود ۴ برابر از بیت کوین سریع تر است.

همچنین از طریق لینک سایت Github نیز می‌توانید منبع لایه باز بودن کد شبکه کوین دش را بررسی کنید.

کوین دش با قیمت ۰.۳ دلار در سال ۲۰۱۴ میلادی کار خود را آغاز نمود و تا پایان سال ۲۰۱۶ قیمت هر واحد دش حدود ۱۰ دلار بود. اما از ابتدا سال ۲۰۱۷ روند صعودی خود را آغاز نمود. به‌طوری که این ارز دیجیتال در دسامبر سال ۲۰۱۷ به بیشترین قیمت خود تا به امروز یعنی ۱۵۱۲ دلار را تجربه کرد. اما از سال ۲۰۱۸ تا کنون روند اصلاحی را در پیش گرفته است.

دش

تفاوت دش (DASH) و بیت کوین (BTC)

دش یکی از شبیه ترین ارزهای دیجیتال حال حاضر به بیت کوین است که تیم توسعه دهنده آن سعی کرده با نوآوری در راستای افزایش سرعت تراکنش ها و حریم خصوصی عملکرد آن را بهبود ببخشد. با این وجود این دو تفاوت هایی با یکدیگر دارند که به شرح جدول زیر است:

ردیف معیار بیت کوین (Bitcoin) دش (DASH)
1 سال ساخت 3 ژانویه 2009 میلادی 18 ژانویه 2014 میلادی
2 مخترع ساتوشی ناکاموتو ایوان دافیلد
3 الگوریتم SHA-256 X11
4 میانگین زمان ساخت بلاک 10 دقیقه 2.5 دقیقه
5 تعداد تراکنش ها در هر ثانیه (TPS) 5 یا 6 تراکنش 56 تراکنش
5 تعداد کل عرضه 21 میلیون نزدیک به 19 میلیون
6 حریم خصوصی با استفاده از نام مستعار (Pseudonymous) ناشناس با استفاده از PrivateSend
10 ابداعات اولین ارز دیجیتال دنیا MasterNode ،Self-Funded Blockchain و InstantSend

امنیت ارز دیجیتال دش

Dash به کاربران اجازه ناشناس بودن را حین انجام تراکنش ها می دهد و همچنین سابقه فعالیت و موجودی کاربران غیرقابل دسترس خواهد بود. این دیجی ارز از تکنولوژی PrivateSend برای ناشناس سازی استفاده می کند. این تکنولوژی مقوله ناشناس سازی تراکنش ها را توسط ترکیب کردن تراکنش هر فرد با تراکنش های دیگر کاربران انجام می دهد. (این امر یکی از مزایای دش در مقابل بیت کوین است).

شما میتوانید برای جمع آوری Dash یک والت اینترنتی دش به کمک خود سایت Dash درست کنید و شروع به جمع آوری دش کنید.

ارز دیجیتال دش (DASH) چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال دش مانند بیت کوین برای امنیت شبکه و تولید کوین های جدید از الگوریتم گواهی اثبات کار (Proof Of Work) استفاده می‌کند. نام الگوریتم رمزنگاری دش X11 می‌باشد. زمان تقریبی آزاد شدن هر بلاک در شبکه دش 2.5 دقیقه است و شبکه آن توانایی پردازش 56 تراکنش در ثانیه (TPS) را دارد.

گفتیم که ارز رمزپایه DASH بسیار شبیه به Bitcoin است، اما نوآوری‌هایی داشته که باعث بهبود عملکرد آن نسبت به بیت کوین شده است. از جمله این ابداعات می‌توان به مسترنودها (Masternodes)، ارسال خصوصی (Private Send)، ارسال آنی (Instant Send) و Self-Funded Blockchain اشاره نمود.

قابلیت مسترنود ها (Masternodes)

یکی از تفاوت های عمده‌ای که شبکه دش با بیت کوین دارد این است که تمامی پاداش استخراج شبکه نصیب ماینرها نمی‌شود، بلکه گروهی خاص از کاربران وجود دارند که به آن‌ها مسترنود گفته می‌شود و برای کارهایی که در شبکه انجام می‌دهند، پاداش دریافت می‌کنند.

در شبکه بیت کوین تمامی نودها یکسان هستند و حق یکسانی از شبکه دارند، اما در شبکه دش نودهایی وجود دارند که به آن‌ها اختیارات خاصی داده می‌شود. هر شخصی با وثیقه گذاشتن 1000 کوین دش می‌تواند یک مستر نود تشکیل دهد. مسترنودها کارهای ارسال خصوصی و ارسال آنی را انجام می‌دهند و به ازای آن 45 درصد پاداش بدست می‌آورند.

قابلیت ارسال خصوصی (Private Send)

با استفاده از ارسال خصوصی میتوانید پول خود را بصورت خصوصی و با ادغام کردن در تراکنش‌های مختلف ارسال کنید. این کار شناسایی تراکنش‌ها را بسیار سخت‌تر می‌کند. برای انجام این کار دش از سرویس ادغام سکه (Coin) بر مبنای الگوریتم CoinJoin استفاده می‌کند. استفاده از ارسال خصوصی اختیاری است و کاربر بصورت دلخواه می‌تواند از آن استفاده کند. برای استفاده از این ویژگی شبکه دش باید حداقل 1000 DASH برای ارسال داشته باشید.

قابلیت ارسال آنی (Instant Send)

با استفاده از این ویژگی می‌توانید تراکنش‌های خود را بصورت آنی و در عرض 1.5 ثانیه ارسال کنید. این کارها توسط مسترنودها انجام می‌شود، اما مسترنودها برای انجام این کار پاداشی بیشتری مطالبه می‌کنند.

دش

مزایا و معایب ارز دیجیتال DASH

مزایا

افزایش حریم خصوصی مالی و تراکنش کاربران با استفاده از ویژگی ارسال خصوصی
افزایش سرعت انجام تراکنش ها با استفاده از ویژگی ارسال آنی
پاداش های توسعه بلاک بین استخراج‌گران و مسترنودها تقسیم می‌شود و این کار باعث توسعه سریع‌تر DASH می‌شود.
کارمزد تراکنش ها در شبکه DASH در مقایسه با کارت های اعتباری یا حتی بانک ها بسیار کمتر است.

معایب

شایعه‌ای در رابطه با اعضای تیم توسعه دهنده DASH وجود دارد که در هنگام عرضه اولیه این ارز دیجیتال 18 میلیون از کوین های آن را در عرض 48 ساعت سریعاً برای خود استخراج کرده‌اند.
عده‌ای بر این باورند که مالک تعداد زیادی از مسترنودهای دش اعضای تیم توسعه دهنده آن هستند و این نودها توسط آن‌ها اجرا می‌شود که این اتفاق با طبیعت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال در تناقض است.
با وجود تبلیغات و همکاری DASH با شرکت‌های شناخته شده مختلف همچنان تعداد کاربران شبکه دش و معامله‌گران آن کم هستند.

چگونه دش بخرم؟

برای خرید دش هم مانند بقیه ارزهای دیجیتال باید از صرافی ها اقدام کنید. به طور کلی دو راه برای خرید دش وجود دارد :

۱- خرید مستقیم با ارزهای سنتی مانند ریال یا دلار

۲- تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به دش

خرید دش با ریال یا دلار

۱- خرید دش با ریال

خرید مستقیم دش با ریال از طریق سایت های صرافی ایرانی صورت می‌گیرد. اکثر سایت های داخلی در حال حاضر فقط بیت کوین یا در برخی موارد اتریوم می‌فروشند. فقط تعداد کمی از سایت های ایرانی دش را به سبد فروششان اضافه کرده اند که اکثر اوقات هم موجودی این سایت ها صفر است. شما می‌توانید در این سایت ها در صورت وجود توجه داشته باشید که حتما از اعتبار یک سایت یا فرد برای خرید ارزهای دیجیتال اطمینان حاصل فرمایید.

۲- خرید دش با دلار

خرید مستقیم ارزهای دیجیتال با دلار یک روش متداول در سراسر جهان است اما نه برای کاربران ایرانی. برای خرید ارزهای دیجیتال با دلار نیاز به حساب های بین المللی مانند مستر یا ویزا کارت است. به دلیل تحریم های موجود، برای افراد ساکن ایران، خرید مستقیم با دلار نیاز به واسطه های زیادی دارد که در نهایت باعث افزایش هزینه تمام شده می‌شود به علاوه مشکل ثبت نام کاربران ایرانی در سایت های معتبر خارجی هم وجود دارد.

برای خرید مستقیم دش با دلار می‌توانید از سایت های Coinbase، Kraken و Bitstamp اقدام کنید.

تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به دش

متداول ترین روش خرید دش و یا سایر ارزهای دیگر، مخصوصا برای کاربران ایرانی این روش است. در این روش شما باید از سایت های ایرانی یا سایت معتبر LocalBitcoins.com،‌با استفاده از ریال اقدام به خرید بیت کوین یا اتریوم کنید و سپس این بیت کوین یا اتریوم را به صرافی های معتبر منتقل و آن را تبدیل به دش کنید.

روش ذخیره‌سازی ارز رمزپایه دش (DASH)

برای ذخیره‌سازی و نگهداری ارز دیجیتال DASH باید از کیف پول های دیجیتال استفاده کنید. در حال حاضر کیف پول های زیادی هستند که امکان ذخیره‌سازی دش در آن‌ها وجود دارد، بنابراین انتخاب بین آن‌ها ممکن است کمی سخت باشد. بهترین کیف پول های دیجیتال برای نگهداری DASH عبارتند از:

  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس Ledger Nano S
  • کیف پول سخت افزاری ترزور Trezor
  • کیف پول دسکتاپ و موبایل Dash Core
  • کیف پول دسکتاپ EXODUS
  • کیف پول دسکتاپ و موبایل Jaxx
  • کیف پول موبایل Coinomi
  • کیف پول موبایل DashWallet
  • کیف پول تحت وب MyDashWallet

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه مسائل پیرامون انواع ارزهای دیجیتال و معاملات آنها در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام