ابزارهای تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام

تجزیه و تحلیل رقبا
دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام

آخرین باری که شما در اینستاگرام به تجزیه و تحلیل رقبا خود پرداخته اید، چه زمانی بوده است؟ 

با تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام شما قادر خواهید بود:

  • شکاف های موجود در بازار را شناسایی کنید. در واقع می توانید برای خودتان مزیت رقابتی پیدا کنید.
  • محصولات و خدمات جدید را توسعه دهید. ممکن است این  تجزیه و تحلیل رقبا  در اینستاگرام به پیدایش ایده های جدید نیز بینجامد.
  • روند بازار را کشف کنید. شما با استفاده از تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام می توانید ترند های بازار را کشف کنید. و از آنها استفاده کنید. 
  • بازاریابی و فروش موثرتر. با دیدن نمونه های موفق می توانید استراتژی بازاریابی و فروش خود را بهتر تنظیم کنید.
  • با ظهور نرم افزار و فناوری جدید، بازاریابان و صاحبان مشاغل می توانند بیش از هر زمان دیگری درباره رقابت خود بدانند. این ابزارها می توانند تجزیه و تحلیل رقابتی را مکانیزه کنند.

انجام یک تحلیل رقابتی با نظم به شما کمک می کند تا یک قدم جلوتر از دیگران باشید.

تجزیه و تحلیل رقابتی یعنی چه؟

بیایید با یک تعریف شروع کنیم. دقیقاً منظور از “تحلیل رقابتی” چیست؟

تجزیه و تحلیل رقابتی یا تحقیقات رقابتی، یک زمینه تحقیقات استراتژیک است. که به جمع آوری و بررسی اطلاعات شرکت های رقیب اختصاص دارد.

با استفاده از این ارزیابی می توانید مشخص کنید که چه چیزی محصول یا خدمات شما را منحصر به فرد می کند. و بنابراین چه ویژگی هایی را برای جذب بازار هدف خود دارید که نباید آنها را از دست بدهید. 

با تجزیه و تحلیل حساب های اینستاگرام رقبای خود و سپس نظارت بر آنها به طور مداوم، با رفتار آنها آشنا خواهید شد. و به شما امکان می دهد که اقدامات آنها را پیش بینی کنید. و یک قدم جلوتر از رقیبان باشید.

چرا باید به تحلیل رقابتی اهمیت بدهیم؟

این یک تاکتیک اساسی برای فهمیدن این است که رقبای شما در اینستاگرام چه می کنند. و اینکه آیا رقبای شما می توانند بازار را از شما بربایند. و تهدیدی برای شما محسوب شوند؟

اولین قدم برای ایجاد مزیت های رقابتی در فیس بوک و اینستاگرام، SEO ، PPC و غیره این است که بدانید چه کسی در حال رقابت با شماست. در واقع بدیهی به نظر می رسد که برای اینکه بفهمید چه مزیتی داشته باشید در درجه ی اول باید بدانید بقیه چه کرده اند. در قدم بعدی می توانید کار آنها را ارتقا دهید.

به طور معمول سه نوع رقیب برای شما  وجود دارد:

مستقیم – مشاغلی که کالاهای مشابه و خدماتی را که شما انجام می دهید به همان بازار می فروشند.

به عنوان مثال این حساب های گل فروشی ها را در نظر بگیرید: theflowerseekers وmossandstonefloraldesign – عنصر مشترک: گل ها.

تجزیه و تحلیل رقبا

غیرمستقیم – مشاغلی که محصولات یا خدمات جایگزین یا اقلام قابل استفاده به جای شما می فروشند.

به عنوان مثال، اگر شما یک نانوایی دارید، یک رقیب غیرمستقیم ممکن است یک رستوران باشد.

تجزیه و تحلیل رقبا

تازه واردان احتمالی – اگرچه نمی توانید آینده را پیش بینی کنید. اما هنگام تحلیل رقابت فعلی و آینده خود، هر اخباری درباره ورود مشاغل جدید به بازار خود دریافت می کنید، باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی تازه واردان با ایده های نو را نباید دست کم گرفت.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی مجری رسمی برگزاری دوره های آموزشی دیجیتال مارکتینگ (راه اندازی کسب و کار اینترنتی، طراحی سایت و اینستاگرام مارکتینگ) به صورت حضوری و آنلاین ارائه ی گواهینامه بین المللی مورد تایید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قابل ترجمه با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه

چرا باید رقبای خود را در اینستاگرام تحلیل کنید؟

اگر شرکت شما هنوز در این شبکه اجتماعی (اینستاگرام) نیست اما رقبای شما حضور دارند، باید شروع به بررسی آن کنید.

برای مشاغل، اینستاگرام فرصتی عالی برای بازاریابی محصولاتشان برای مخاطبان هدفمند است.

این پلتفرم رسانه های اجتماعی از ویژگی های بسیاری برخوردار است. و همیشه خوب است که از آنچه در رقابت با شما است آگاه باشید. و از استراتژی های اینستاگرام آنها بیاموزید.

سرانجام، این تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام به شما امکان می دهد تا بدانید چه چیزی برای آنها مفید است. چه نوع محتوایی را ارسال می کنند (عکس، فیلم و غیره). چه زمانی از چه هشتگهایی استفاده می کنند. و در واقع از تجربیات آنها بهره مند شوید! برای مثال می توانید ببینید آنها چگونه از استوری به عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده می کنند. 

به عنوان مثال، اگر به حساب اینستاگرام socialinsider نگاه کنید، می بینید که از امسال تمام عکس های آنها از دنیای واقعی است. تصاویری از تعطیلات، اعضای تیم، جلسات و مکانهایی که مشغول کار هستند.

تجزیه و تحلیل رقبا

همچنین، آنها از همان فیلتر استفاده می کنند. و با قاعده ی خاصی در مورد مقالات مربوط به محصول/ وبلاگ خود ارسال می کنند.

معتبر بودن در این دنیای رسانه های اجتماعی بسیار مهم است و می تواند شما را متمایز کند.

مزایای تجزیه و تحلیل رقبای خود در اینستاگرام

ایده های خلاقانه ای را که می توانید در حساب اینستاگرام خود اعمال کنید کشف کنید.

کشف کنید که رقبای شما روی کدام کانال ها یا مناطق متمرکز شده اند. و ایده بهتری از استراتژی های آنها دریافت کنید.

به شما امکان می دهد از برنامه های دیگران مطلع شوید و استراتژی اینستاگرام خود را بهبود ببخشید. به عنوان مثال، می توانید ببینید رقیبان چگونه با الگوریتم اینستاگرام هماهنگ شده اند.

چگونه می توانید رقبای خود را در اینستاگرام پیدا کنید؟

اگر مدتی در این حرفه بوده اید، باید رقبای مستقیم خود را به خوبی بشناسید. با این حال، در این جا چند روش برای پیدا کردن رقبایتان به شما معرفی می کنیم.

تحلیل فالوورهایتان و گوش دادن به آنها

گوش دادن به حرف فالوورهای خود هنگام ایجاد یک استراتژی رسانه اجتماعی بسیار مهم است. آنها می توانند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند. اگر آنها خوشحال باشند لایک می کنند و نظر می دهند، اما اگر راضی نباشند سریع متوجه می شوید.

مشاهده و بررسی کنید که برندهای مشابه دیگر شما را نیز دنبال می کنند و در مورد آنها چه می گویند.

ردیابی هشتگ

پیگیری هشتگ ها به شما کمک می کند محتوای نوشته شده درباره محصول خود و افرادی که آن را می نویسند پیدا کنید. هشتگ ها ابزار بسیار مهمی هستند. شما باید از قدرت آنها اطلاع داشته باشید.

به عنوان مثال اگر شما یک ابزار تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی هستید، می توانید افرادی را که از هشتگ #socialmediaanalytics یا #socialmediaanalyticstool استفاده می کنند پیدا کرده و آنها را دنبال کنید. به این ترتیب، این فرصت را خواهید داشت که ببینید رقبای شما چه چیزی ارسال می کنند و چگونه استراتژی اینستاگرام خود را ایجاد می کنند.

هنگامی که یک حساب کاربری را دنبال کنید، اینستاگرام سه برند مشابه دیگر را در آن زمان پیشنهاد می دهد. این فرصت خوبی برای یافتن رقبای جدید است. 

حال که رقبای خود را یافتید، می توانید به آنالیز آنها به صورت دستی بپردازید و یک دید تقریبی پیدا کنید. ولی این کار زمان بر است. و توانایی های محاسباتی مغز انسان محدود است. بنابراین بهترین راه سپردن این کار به کامپیوتر است. 

برای این کار ابزار های مختلفی وجود دارد. این ابزار ها به دو دسته ی رایگان و غیر رایگان تقسیم می شوند. ما در اینجا ابتدا به ابزارهای رایگان می پردازیم:

شماره ۱: یک مقایسه ی دقیق انجام دهید

Fanpage Karma حساب های شما و رقبای شما را در یوتیوب، اینستاگرام، گوگل پلاس، توییتر، فیس بوک و پینترست تجزیه و تحلیل می کند. با این حال، قوی ترین و مفیدترین ویژگی های آن در مورد فیس بوک است.

تجزیه و تحلیل رقبا

طرح رایگان این اپلیکیشن، تجزیه و تحلیل دقیق ۹۰ روزه برای یک صفحه و داشبورد مقایسه ای را برای هر تعداد رقبا ارائه می دهد. در صورت تمایل، برنامه رایگان هفتگی گزارش ها و هشدارها را برای شما ارسال می کند.

تجزیه و تحلیل مقایسه ای ​​رایگان شامل جذابیت، رشد، بیشترین استفاده از منابع محتوا و کلمات کلیدی، پست های برتر، تعامل با توجه به روز و زمان، نوع پست و طرفداران و سایر معیارها است.

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﺷﺮﮐﺖ در دوره ي راه اﻧﺪازي ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ، ﻃﺮاﺣﯽ ﺳﺎﯾﺖ، ﺳﺌﻮ (ﺑﻬﯿﻨﻪ ﺳﺎزي ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎي ﺟﺴﺘﺠﻮ) و اﯾﻨﺴﺘﺎﮔﺮام ﻣﺎرﮐﺘﯿﻨﮓ ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

این تجزیه و تحلیل دقیق شامل کلمات کلیدی و نرخ engagement منبع محتوای (از طریق ابر کلمه کدگذاری شده بر روی رنگ)، طول پست، موفقیت بر اساس نوع پست، اینفلوئنسرها، سابقه پست و موارد دیگر می باشد.

تجزیه و تحلیل رقبا

برای دسترسی به تجزیه و تحلیل سایر شبکه های اجتماعی یا تجزیه و تحلیل قوی تر و گزارش های اکسل و پاورپوینت قابل خروج گرفتن، باید از نسخه پریمیوم  استفاده کنید. این برنامه ها از حدود ۷۵ دلار در ماه شروع می شود.

این رابط کاربری از این لحاظ منحصر به فرد است که نمودارهای مقایسه ای را نمایش می دهد. و به شما امکان می دهد نقاط قوت و ضعف صفحه خود را به سرعت و بصری ارزیابی کنید. سپس در مورد انواع محتوا، زمان و ابزارهای کلمات کلیدی بیشتر بدانید. تا دلیل موفقیت یا شکست رقیبتان را بهتر بفهمید. و استراتژی خود را متناسب با آن تنظیم کنید.

شماره ۲: sprout social

Sprout Social به شما امکان می دهد عملکرد رقبا در شبکه های اجتماعی را از چند زاویه تجزیه و تحلیل کنید.

برای ارزیابی و بهینه سازی استراتژی اجتماعی خود با داده های غنی که می توانید در فیس بوک، توییتر و اینستاگرام ردیابی کنید، استفاده کنید. همچنین شما می توانید از مجموعه گزارش های Sprout برای ارزیابی و بهینه سازی استراتژی خود استفاده کنید.

می توانید ببینید رقبای شما در حال ارسال چه چیزی هستند. یا رشد خود را در مقایسه با میانگین پروفایل های مقایسه شده محک بزنید. همه اینها با یک کلیک انجام می شود، منهای تحقیقات دستی خسته کننده و spread sheet های کثیف.

شماره ۳: phlanx

این ماشین حساب، تعامل اینستاگرام شما را از میزان فعالیت فالوورهای هر حساب مشخص مطلع می کند. این یک منبع عالی برای تجزیه و تحلیل حضور اینستاگرام رقیب شماست. بعلاوه، این به عنوان راهی برای فهمیدن اینکه آیا اینفلوئنسر از طرفداران واقعی برخوردار است یا نه. 

نسبت تعامل Phlanx براساس تعداد فالوورهای یک حساب در مقابل میزان تعامل فالوورها با محتوا (لایک، نظرات و غیره) محاسبه می شود.

به عنوان مثال نرخ تعاملات Trader Joes دو درصد  است. این یک امتیاز نرمال برای یک برند بزرگ است که به صورت ثابت پست می کند.

به عنوان مثال آدیداس، یکی از بیشترین حساب هایی را که دنبال می شود، در نظر بگیرید. آنها در پست های خود میزان درگیری فوق العاده زیادی را کسب می کنند. اما نسبت به تعداد فالوورهای زیاد آنها کم است.

این موضوع در مورد نکته بزرگتری در مورد تحلیل رقابتی در رسانه های اجتماعی صحبت می کند. محتوا مهم است. گرفتار شدن در شمار فالوورها آسان است، اما بدون شک تعامل یک معیار بسیار مهم تر است. تعامل است که میزان تاثیرگذاری را مشخص می کند.

شماره ۴: Social Blade

ابزاری جالب برای بررسی مارک های بزرگتر Social Blade است. این تعداد حساب فالوورها را از جمله اینستاگرام، توییتر و یوتیوب در میان سایر خدمات ارزیابی می کند. اگرچه اغلب برای ارزیابی محبوبیت افراد مشهور و یوتیوب مورد استفاده قرار می گیرد، اما در اینجا بازاریابی ها اطلاعات جالبی را ارائه می دهند.

به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل رقبای توییتر بر اساس میانگین تعداد بازتوییت ها و لایک ها درجه بندی خاص خودش را عمال می کند.

شاید از همه قابل توجه تر این است که Social Blade یک به روزرسانی روز به روز برای فالوورها و همچنین تعداد دنبال کنندگان را ارائه می دهد.

رقبای واقعی خود را تجزیه و تحلیل کنید

بیشتر از ظرفیتتان تلاش نکنید. کافی شاپ محلی با ۱۰۰۰ دنبال کننده نباید خود را درگیر بلندپروازی غیرواقعی کند. زیرا آنها به اندازه استارباکس یا Dunkin ’Donuts فالوور ندارند.

همانطور که قبلاً اشاره شد، محتوا مهم است. مطمئناً، نگاهی به آنچه بازیگران بزرگ صنعت شما انجام می دهند، بیندازید. اما هنگام ارزیابی رقابت خود، ابتدا بر روی کسانی که از نظر اندازه و مخاطبان هدف بیشترین شباهت را دارند، تمرکز کنید.

ابتدا روی معیارها تمرکز کنید

موقع آنالیز رقبا ممکن است شما به راحتی درگیر عقاید شخصی شوید. ولی در نظر داشته باشید که ابتدا روی معیارهای اصلی و داده های قابل اندازه گیری تمرکز کنید.

به عنوان مثال، رقبا چند بار محتوای جدید ارسال می کنند؟ نسبت پستهای تبلیغاتی به غیر تبلیغاتی چقدر است؟ کلمات کلیدی و هشتگهای برتر آنها کدامند؟

پاسخ این سوالات مسلماً به اندازه درک پیام شخصی مهم است.

تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام را به عمل تبدیل کنید

در آخر، اطمینان حاصل کنید که داده های کشف شده شما به نوعی عمل می کند.

شاید براساس تحقیقات خود مجموعه جدیدی از کلمات کلیدی را برای هدف قرار دادن در محتوای خود کشف کرده باشید. در نهایت مهم این است که شما دیتایی که دارید را به بخشی از استراتژی خود تبدیل کنید. و عمل کردن به نتایج تجزیه و تحلیل رقابتی شرط اصلی محسوب می شود.

در هر صورت، هدف نهایی تحلیل رقابتی، بهبود استراتژی بازاریابی خودتان است. هرچه از رقبا اطلاعات بیشتری کسب کنید، بهتر است.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام