آیا با گرایش های MBA آشنا هستید؟

MBA
مدیریت کسب و کار (MBA)

آیا با گرایش های MBA آشنا هستید؟

مدیریت حرفه ای کسب و کار یا MBA که مخفف عبارت Mater of Business Administration است یک دوره آموزشی است که به دانش پذیران مهارت های فنی، مدیریتی و رهبری را می آموزد. دوره MBA نه تنها فرصتی برای به دست آوردن مهارت های شغلی با ارزش به وجود می آورد، بلکه برای گسترش شبکه حرفه ای و ایجاد فرصت های جدید به شما کمک می کند. اگر به دنبال پیشرفت سریع در حرفه خود، انتقال به یک صنعت جدید یا کار آفرین شدن هستید، دوره MBA به شما در رسیدن به هدف تان کمک می کند. دوره MBA یکی از انعطاف پذیرترین دوره های آموزش عالی است. مدرک MBA در انواع رشته‌ ها از حسابداری گرفته تا رستوران داری کاربرد دارد. مدیریت حرفه ای کسب و کار برای افرادی که در حال حاضر در زمینه کسب و کار خود مشغول فعالیت هستند کلید موفقیتی است که مسیر شغلی با مسئولیت ها، چالش ها و البته و حقوق بیشتر را باعث می شود.

معرفی گرایشات MBA

از آنجایی که MBA یک دوره جامع است انواع مختلفی از رشته های مربوط به حوزه مانند حسابداری، کارآفرینی و بازاریابی را در بر می گیرد.

انواع گرایش هایMBA عبارتند از:

  • عمومی
  • استراتژی
  • بازاریابی
  • رفتار سازمانی و منابع سازمانی
  • سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات
  • فناوری
  • مالی
  • عملیات و زنجیره تامین
  • کار آفرینی

گرایش عمومی

گرایش عمومی MBA به منظور توانمند کردن دانش پذیران در طیف وسیعی از مسائل و موضوعات مربوط به کسب و کار طراحی شده است. دروس ارائه شده در این گرایش به دلیل عمومی بودن آن بسیار متنوع است. بنابراین دانش پذیران مهارت های مدیریتی وسیعی را آموزش می بینند. در این گرایش همه مباحث سر فصل ها در نظر گرفته می شود و در حقیقت هیچ موضوعی به طور خاص مورد تاکید نیست.

گرایش استراتژی

در این گرایش موضوعات و مسائل مربوط به مدیریت استراتژیک در کسب و کار، برنامه ریزی استراتژیک، اجرای استراتژی، تفکر استراتژیک و هر آنچه به نوعی با استراتژی در ارتباط است آموزش داده می شود. اگر چه استراتژی برای تمام کسب و کارها ضروری است اما کاملا مشخص است که برای افرادی که می خواهند در سطوح بالا و مدیریتی فعالیت داشته باشند آشنایی دقیق تر و جامع تر با دانش استراتژی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

MBA

گرایش بازاریابی

بازاریابی نوعی فرایند است که از طریق آن علاوه بر ارائه کالا یا خدمات و تامین نیازهای مشتریان می توان به سود مورد نظر رسید. این گرایش برای افراد فعال و یا علاقمند به یادگیری و آشنایی با شناخت بازار، شناخت مشتریان، برند سازی و مدیریت ارتباط با مشتری و به طوری کلی موضوعات مربوط به بازاریابی طراحی شده است.

گرایش رفتار سازمانی و منابع سازمانی

یکی از اساسی ترین عوامل در هر سازمان یا شرکت منابع انسانی آن است. بنابراین آشنایی و شناخت انسان و نوع رفتارهای او در موقعیت های مختلف برای هر مدیری که می خواهد مدیریتی اثر بخش داشته باشد بسیار مهم است. گرایش رفتار سازمانی و منابع سازمانی MBA به منظور استفاده درست و موثر از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان طراحی شده است.

گرایش سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات

در این گرایش دانش پذیران با مفاهیم اصلی سیستم های اطلاعاتی آشنا می شوند. در دنیای امروز سیستم های اطلاعاتی اهمیت ویژه ای پیدا کرده اند و مطالعه و توسعه و طراحی آنها مستلزم داشتن دانش است. به همین دلیل فعالیت در این حوزه نسبتا جدید و گسترده نیازمند دانش مدیریتی است که در MBA گرایش سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات آموزش داده می شود.

MBA

گرایش فناوری

در گرایش فناوری موضوعات مربوط به روش ها و تئوری ها در زمینه مدیریت فناوری بررسی می شود. در حقیقیت این گرایش به سیستم های مدیریتی در ایجاد و استفاده از فناوری کمک می کند.

گرایش مالی

این گرایش همانطور که از نامش پیدا است به مدیریت مالی و موضوعات مربوط به سرمایه گذاری می پردازد. توسعه و مدیریت کارآمد امور مالی مانند بسیاری دیگر از موضوعات مربوط به کسب و کار مسئله بسیار با اهمیتی است. در این گرایش بودجه بندی سرمایه، تامین مالی و مدیریت و سایر موضوعات مربوط به امور مالی آموزش داده می شود.

گرایش عملیات و زنجیره تامین

این گرایش به منظور آشنایی دانش پذیران با موضوعات مربوط به عملیات و زنجیره تامین طراحی شده است و در آن طراحی و برنامه ریزی عملیات و زنجیره تامین، تطبیق نیاز متقاضیان کالا یا خدمات با منابع و سایر موضوعات و مسائل مربوط به این گرایش بررسی و آموزش داده می شود.

گرایش کار آفرینی

بحث اصلی و اساسی در گرایش کارآفرینی استفاده از فرصت ها و راه اندازی کسب و کارهای جدید به منظور ایجاد ارزش افزوده است. فرد کارآفرین برای موفقیت به آشنایی با اصول و قواعد مدیریتی نیاز دارد که در این گرایش به آن پرداخته می شود.

MBA

گواهینامه MBA چیست؟

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یا MBA، مدرک تحصیلی عمومی است که با تحصیل آن مهارت‌های فنی، مدیریتی و رهبری را فرا خواهید گرفت و می‌توانید یکی از گزینه‌های مناسب در استخدام مدیر عامل باشید. MBA برای کمک به فارغ التحصیلان برای درک بهتر فعالیت‌های عمومی مدیریت کسب و کار طراحی شده است. مدرک MBA می‌تواند در رشته‌هایی مانند حسابداری، امور مالی یا بازاریابی و مدیریت روابط عمومی تمرکز ویژه داشته باشد.

کسب مدرک تحصیلی MBA به شما کمک می‌کند تا در کسب و کارها تیزهوشانه عمل کنید، شبکه سازی را به صورت حرفه‌ای انجام دهید و حرفه‌ای‌ها را در اطراف خود جمع کنید و فرصت‌های جدیدی خلق کنید. با گرفتن این مدرک می‌توانید به این فکر کنید که آیا می‌خواهید شغل خود را ارتقا دهید، به یک صنعت جدید بروید یا یک کارآفرین شوید.

مدرک MBA معادل چیست؟

مدرک MBA معادل مدرک کارشناسی ارشد است. البته باید عنوان کنیم، که فردی بعد از گذراندن دوره MBA گواهی دریافت می‌کند و فارغ التحصیل در رشته MBA هستند که مدرکی معادل با کارشناسی ارشد دریافت خواهد کرد.

از مدرک MBA چه انتظاری دارید؟

در نهایت آنچه می‌توانید از MBA انتظار داشته باشید به رشته‌ای که برای تحصیل انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. برنامه‌های MBA در اشکال مختلف وجود دارد و حتی زمان آن متغیر است و از یک ساله تا دوساله و تمام وقت و نیمه وقت وجود دارد. برای گرفتن مدرک MBA، هم می‌توانید در کلاس‌ها به صورت حضوری وجود داشته باشید و هم می‌توانید به صورت آنلاین یا ترکیبی از هر دو، دوره را بگذرانید. هنگام ارزیابی اینکه کدام برنامه و حتی گرایش MBA برای شما مناسب است، فاکتورهایی مانند سطح تجربه، محل برگزاری کلاس‌ها و وضعیت اشتغال خود را بسنجید.

MBA یک مدرک عمومی است که گرایش‌های مختلفی مانند حسابداری، اقتصاد، امور مالی و بازاریابی را در بر می‌گیرد. در طول برنامه‌ی تحصیلی خود ایده‌ها و ترفندهایی از مدیریت را فرا می‌گیرد که می‌توانید از آنها در پروژ‌ه‌های جاری و آینده خود استفاده کنید. همچنین از طریق کار گروهی، مطالعات موردی و استفاده از تجربه عملی همکلاسی‌ها و دیگران، به سرنخ‌ها بیشتری از مدیریت خواهید رسید. نتیجه نهایی، یک مجموعه جامع از مهارت‌های مدیریت و رهبری است که می‌توانید آنها را در صنایع و مشاغل مختلف به کار گیرید.

مدرک MBA مورد تایید وزارت علوم است؟

همیشه موضوع تایید مدرک MBA از سمت وزارت علوم، حرف و سخن بسیار داشته است و پیش آمده که افراد پس از گرفتن مدرک با مشکل عدم تایید مواجه شده‌اند. وزارت علوم برای اینکه این مشکل را حل کند سامانه‌ای برای تعیین اعتبار مدرک MBA معرفی کرده است.

اگر گواهی و مدرک MBA هولوگرام و مهر وزارت علوم داشته باشد، باید از اعتبار و تایید شدن آن توسط وزارت علوم مطمئن باشید. اما چنانچه این موارد در مدرک شما وجود ندارد، می‌تواند از جایی که مدرک را برای شما صادر کرده درباره آن سوال کنید.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی اصفهان در آشنایی هرچه بیشتر با اینگونه موضوعات در کنار شما خواهد بود و با تدارک دوره های مختلف در زمینه های گوناگون راهگشای کسب و کار شما عزیزان است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *