آموزش تصویری محاسبه نرخ تعامل ( Engagement Rate) در اینستاگرام و معرفی چند وبسایت

اینستاگرام
دیجیتال مارکتینگ

آموزش تصویری محاسبه نرخ تعامل ( Engagement Rate) در اینستاگرام و معرفی چند وبسایت

یکی از محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران که توانست از دیگر پلتفرم‌های اجتماعی سبقت بگیرد، اینستاگرام است. مطابق آمار منتشر شده تا اوایل سال 1399 حدود 25 میلیون ایرانی در حال استفاده از اینستاگرام هستند. احتمالا شما تصمیم دارید که به شیوه‌های مختلفی از اینستاگرام کسب درآمد کنید و در جستجوهای خود به کلمه اینگیجمنت ریت (Engagement Rate) اینستاگرام برخورد کردید. در این مقاله از وبمسترهات در مورد اینگیجمنت ریت یا همان نرخ تعامل اینستاگرام صحبت می‌کنیم. دلیل اهمیت و فرمول محاسبه آن را بررسی خواهیم کرد و درباره‌ی چگونگی افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام حرف می‌زنیم.

اگر با استفاده از روش‌های مختلف افزایش فالوور اینستاگرام را تجربه‌ کرده‌اید، بهتر است حالا، به صورت خیلی جدی، روی نرخ تعامل تمرکز کنید. چون کار تمام نشده است و اگر نتوانید نرخ تعامل بالایی داشته باشید، نه تنها به درآمد نمی‌رسید، بلکه فالوورهای خود را هم از دست خواهید داد.

اینگیجمنت ریت (Engagement Rate) اینستاگرام چیست؟

اینگیجمنت ریت به معنای نرخ تعامل است و معیاری است برای سنجش میزان ارتباط یک پیچ با کاربرانش. در واقع شما باید بتوانید در کاربر خود انگیزه ایجاد کنید که با پیج شما بیشتر در تعامل باشد. هر چقدر بتوانید لایک و کامنت بیشتر از کاربران پیچ خود دریافت کنید نرخ تعامل شما هم بیشتر خواهد شد.

البته عواملی مانند اشتراک گذاری و سیو پست های شما می‌تواند کمک زیادی در افزایش نرخ تعامل‌تان داشته باشد.

اگر شما جزء اینفلوئنسرها، فروشندگان کالا و یا ارائه‌دهندگان خدمات هستید باید توجه ویژه‌ای به اینگیجمنت ریت پیچ خود داشته باشید.

افرادی که روی این موضوع تمرکز می‌کنند می توانند ارزش پیچ اینستاگرام خود را تا حد زیادی بالا برده و در نتیجه نرخ تبلیغات یا فروش خود را افزایش دهند.

اینستاگرام

دلیل اهمیت اینگیجمنت ریت در اینستاگرام چیست؟

یکی از دلایل اصلی که در بخش قبل گفتیم، افزایش ارزش پیچ اینستاگرام شما بود. موارد دیگری نیز وجود دارد که اهمیت اینگیجمنت ریت در اینستاگرام را نشان می دهد. معمولا افرادی که می خواهند با پیج شما بیشتر در ارتباط باشند و قصد دارند تبلیغات خود را به شما بسپارند ابتدا اینگیجمنت پیچ‌تان را بررسی می‌کنند. در واقع اینگیجمنت نشان می دهد که چقدر دنبال کنندگان شما واقعی هستند. همچنین نشان دهنده این است که چقدر پست های شما برای مخاطبین جذاب است.

پس اگر می خواهید از اینستاگرام درآمد خوبی کسب کنید با استفاده از تولید محتوای باکیفیت و مفید سعی کنید تعامل خود را با دنبال کنندگان خود بیشتر کنید.

به شدت از خرید فالوور فیک خودداری کنید، زیرا می تواند تاثیر چشمگیری در کاهش نرخ Engagement Rate پیج شما داشته باشد. حالا شاید برای شما سوال پیش آمده که چطور اینگیجمنت ریت را محاسبه می کنند؟ اصلا مبنای خاصی برای تعیین این نرخ وجود دارد؟ در مورد انواع نحوه محاسبه اینگیجمنت ریت در اینستاگرام در بخش بعدی مقاله میتوانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نرخ تعامل (Engagement Rate) را چگونه محاسبه می کنیم؟

برای محاسبه نرخ تعامل روش و فرمول های متفاوتی وجود دارد که هر کدام آمار متفاوتی به شما می دهند که شما می توانید بر اساس آن تصمیم‌گیری کنید. ما به 4 مدل از محاسبه اینگیجمنت ریت خواهیم پرداخت:

روش اول: محاسبه کلی اینگیجمنت ریت

در این روش به طور کلی تعداد کامنت ها، لایک ها، اشتراک‌گذاری‌ها و موارد ذخیره‌شده با هم جمع می‌شوند. سپس تقسیم بر تعداد فالوورها شده و در نهایت ضرب در صد می شود. فرمول این روش به شرح زیر است:

 (کامنت ها + لایک ها +  شِیرها + سیوها) / تعداد فالوور ×100 = نرخ تعامل (ER)

روش دوم: محاسبه عمومی اینگیجمنت ریت

این روش از پر استفاده‌ترین فرمول‌ها برای محاسبه نرخ تعامل است. تنها تفاوت آن با فرمول قبلی حذف موارد share و save است. در این فرمول دو مورد اساسی که تعداد کامنت‌ها و لایک‌ها هستند با یک دیگر جمع  شده و بر تعداد فالوور ها تقسیم می‌شود و در نهایت در صد ضرب خواهد شد.

 (کامنت ها + لایک ها) / تعداد فالوور ×100 = نرخ تعامل (ER)

نکته: اگر یادتان باشد در بخش قبلی مقاله گفتیم به هیچ عنوان از فالوور فیک استفاده نکنید. علت این موضوع را می توانید در دو روش بالا بفهمید.

فرض کنید پیج شما 10 هزار فالوور دارد و یکی از پست‌ها حدود 500 عدد لایک و 100 عدد کامنت گرفته است.

اگر بخواهیم با روش دوم Engagement Rate را محاسبه کنیم حاصل آن 6% می شود که نرخ تعامل نسبتا خوبی است.

(500 + 100) / 10.000 × 100 = %6

اما حالا فرض کنید تصمیم گرفتید 10 هزار فالوور فیک خریداری و به پیچ خود اضافه کنید. در زیر می توانید مشاهده کنید که چه بلایی سر اینگیجمنت ریت خود آورید.

(500 + 100) / 20.000 × 100 = %3

همان طور که مشاهده می کنید با این حرکت نرخ ER صفحه خود را نصف کردید که این نرخ یک نرخ معمولی است.

در دو روش بعدی می توانید میزان فیک بودن فالوور های پیچ را تشخیص دهید. نرخ بدست آمده از حاصل این فرمول ها به درصد است. هر چه قدر این نرخ بالاتر باشد درصد فالوورهای فیک کمتر است.

روش سوم: محاسبه اینگیجمنت ریت برای تشخیص فالوور فیک

این فرمول همانند فرمول قبل است با این تفاوت که در این روش دیگر نیازی به تعداد فالوور ندارید و به جای آن باید از ایمپرشن یا همان تعداد نمایش پست استفاده کنید. فرمول این روش به شرح زیر است:

 (کامنت ها + لایک ها) / تعداد ایمپرشن ×100 = نرخ تعامل (ER)

روش چهارم: محاسبه دقیق تر اینگیجمنت ریت برای تشخیص فالوور فیک

این فرمول تنها یک تفاوت با فرمول روش سوم دارد. در این روش تعداد save ها نیز به تعداد کامنت ها و لایک ها اضافه می شود. به گفته سایت later با این فرمول می‌توانید میزان فالوور فیک را دقیق‌تر تشخیص دهید. فرمول این روش به شرح زیر است:

 (کامنت ها + لایک ها + سیوها) / تعداد ایمپرشن ×100 = نرخ تعامل (ER)

احتمالا تا الان ذهن شما درگیر این شده است که “درصد اینگیجمنت ریت پیج ما باید چقدر باشد؟” این درصد کاملا به تعداد فالوور شما بستگی دارد که در ادامه به تفکیک آن را بیان می کنیم.

سئو تعداد فالوور بین 1 تا 5 هزار: 5.6% ER

سئو تعداد فالوور بین 5 تا 20 هزار: 2.43% ER

سئو تعداد فالوور بین 20 تا 100 هزار: 2.15% ER

سئو تعداد فالوور بین 100 هزار تا 1 میلیون: 2.05% ER

سئو تعداد فالوور بیشتر از 1 میلیون: 1.97% ER

توجه کنید که درصد های ذکر شده مقدار حداقلی است. اگر ER پیچ شما کمتر از درصدهای ذکر شده باشد، نمی‌توانید انتظار درآمد مطلوبی را داشته باشید. هر چه قدر مقدار ER پیچ‌تان بیشتر از مقدار حداقلی باشد بر ارزش پیچ شما افزوده می‌شود.

اینستاگرام

حالا چگونه می‌توان مقدار Engagement Rate خود را افزایش داد؟

تا اینجا فهمیدیم که اینگیجمنت ریت همانند اعتبار یک فرد در بازار سنتی است. اگر می خواهید اعتبار خود را در دنیای مجازی افزایش دهید باید توجه ویژه‌ای به نرخ تعامل خود با کاربران‌تان داشته باشید. جالب است بدانید که اینستاگرام از افرادی که نرخ تعامل بالایی دارند حمایت می کند و پست‌هایشان را در اکسپلور خود قرار می‌دهد.

تا این قسمت از مقاله یاد گرفتیم که نرخ تعامل (ER) به چه عواملی بستگی دارد.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه، ان‌ها را جمع‌بندی کنیم به 4 عامل خواهیم رسید:

سئو فالوور(Followers)

یکی از عوامل حیاتی پیچ، فالوورهای شما هستند. هر چه تعداد فالوورهای واقعی شما بیشتر باشد میزان ارزش پیج هم افزایش می‌یابد. هر چه برای فالوورهای بیشتر ارزش قائل باشید، آ‌ن‌ها هم ارزش بیشتری برای شما قائل خواهند بود.

سئولایک(Like)

ساده‌ترین نوع تعامل، لایک است. شما می‌توانید بر اساس میزان لایک بفهمید که تا چه اندازه برای فالوورهای خود ارزش ایجاد کردید.

سئو کامنت (Comments)

تاثیرگذارترین نوع تعامل، کامنت است. اگر می‌خواهید میزان وفاداری فالوورهای خود را بسنجید و اینکه ببینید ارزش‌هایی که ایجاد گردید چقدر مهم است می‌توانید به میزان کامنت‌های خود توجه کنید

سئو اشتراک‌گذاری(Share)

از فوق العاده‌ترین نوع تعامل، می‌توان به اشتراک‌گذاری توسط کاربران اشاره کرد. در اینجا توانسته‌اید ارزش 100 درصدی برای فالوورهای خود ایجاد کنید. افرادی که محتوابر ز ذرهای تولیدی شما را غنی از اطلاعات مفید و کاربردی بدانند تصمیم به شِیر پست های شما می کنند.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی مجری رسمی برگزاری دوره های آموزشی دیجیتال مارکتینگ (راه اندازی کسب و کار اینترنتی، طراحی سایت و اینستاگرام مارکتینگ) به صورت حضوری و آنلاین ارائه ی گواهینامه بین المللی مورد تایید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قابل ترجمه با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه

راهکارهای تضمینی

خب! برویم سر اصل مطلب این بخش از مقاله. در ادامه 8 راهکار برای افزایش اینگیجمنت ریت پیشنهاد می‌کنیم که با انجام آن‌ها بتوانید ارزش پیچ خود را افزایش دهید.

  1. با نظم و تداوم عمل کنید

یکی از عواملی که کاربران شما را می‌تواند به خوبی درگیر خود کند ارسال پست به صورت منظم و مداوم است. مهم نیست که شما هر روز پست می‌گذارید یا هفته‌ای یک بار، مهم این است که دوره‌های ارسال پست شما مشخص باشد. البته هر چقدر دوره‌های انتشار پست را کوتاه‌تر کنید، بیشتر می توانید با کاربران در ارتباط باشید و در نتیجه رشد چشمگیری هم در نرخ تعامل خود ببینید.

  1.  از هشتگ استفاده کنید

هشتگ حکم معجزه را در اینستاگرام دارد. استفاده از این مورد یکی از حساس‌ترین اقدامات در اینستاگرام است؛ به طوری که استفاده بی‌مورد و بی‌هدف می‌تواند باعث اسپم شناخته شدن پیج یا پست شما در اینستاگرام شود. هشتگ‌ها در صورتی می‌توانند برای شما مفید باشند که از آن به صورت هدفمند استفاده کنید.

استفاده هدفمند یعنی دقیقاً مرتبط یا نزدیک به موضوع پست شما باشد. اینستاگرام معمولا هشتگ‌های شما را نسبت به هشتگ پست‌های دیگر و هشتگ‌های به کارگرفته شده در توضیحات پیچ‌تان مقایسه می‌کند. این مقایسه تنها یکی از موارد شناسایی است. تاثیر هشتگ‌های بکارگرفته شده را زمانی می‌بینید که پست‌های شما در اکسپلور نمایش داده می‌شوند و می توانید آز آنجا نیز لایک و کامنت دریافت کنید.

اینستاگرام

  1. از فیلترهای محبوب استفاده کنید

از آنجایی که اینستاگرام یه شبکه اجتماعی بصری محور است، استفاده از فیلترهای جذاب می‌تواند پست‌های شما را زیباتر نشان دهد و کاربران را مجذوب خود کند. این مورد تاثیر مستقیمی در افزایش اینگیجمنت ریت شما ندارد اما می‌تواند به عنوان یک عامل کوچک برای این موضوع عمل کند.

از جمله پرطرفدارترین فیلترهای استفاده شده می‌توان به Clarendon،  Juno، Gingham، Lark و Ludwig اشاره کرد.

  1. قدرت استوری را فراموش نکنید

یکی از مواردی که شما می‌توانید با کاربران خود در ارتباط باشید، گذاشتن استوری است. شما می توانید از طریق استوری مخاطبان را تشویق به دیدن پست‌ها کنید و از آنها بخواهید که پست شما را لایک کرده و برایتان کامنت بگذارند.

برای تشویق بهتر مخاطبانتان جهت بازدید از پست مورد نظر شما، می‌توانید خلاصه‌ای از اطلاعات داخل پست را در استوری بیاورید. برای بیشتر دیده شدن استوری‌هایتان می توانید از هشتگ های مرتبط استفاده کیند. همچنین ارسال استوری به طور منظم و مداوم می‌تواند به خوبی کاربران شما را درگیر کند و باعث افزایش Engagement Rate پیج شما می شود.

اینستاگرام

  1. کاربران را برای دریافت بازخورد تشویق کنید

اینستاگرام در بخش استوری‌های خود امکاناتی قرار داده که شما می توانید از آنها استفاده کنید و کاربران را تشویق کنید که از خود بازخورد نشان دهند. نظرسنجی و ایجاد سوال!

با ایجاد سوال و نظرسنجی های چالش برانگیز می‌توانید نرخ تعامل (ER) خود را افزایش دهید.

تشویق به بازخورد تنها مختص به استوری ها نیست بلکه می توانید در محتواهای تولیدی پست‌ها از مخاطبان خود بخواهید پست شما را لایک کنند، کامنت بگذارند و حتی پست‌تان را شِیر کنند.

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﺷﺮﮐﺖ در دوره ي راه اﻧﺪازي ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ، ﻃﺮاﺣﯽ ﺳﺎﯾﺖ، ﺳﺌﻮ (ﺑﻬﯿﻨﻪ ﺳﺎزي ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎي ﺟﺴﺘﺠﻮ) و اﯾﻨﺴﺘﺎﮔﺮام ﻣﺎرﮐﺘﯿﻨﮓ ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

  1. محتوای با ارزش تولید کنید

محتوای تولیدی شما درباره هر موضوعی باید به طور خلاصه و مفید بیان شود. سعی نکنید مخاطبان خود را با توضیحات اضافه خسته کنید. همیشه محتواهای تولیدی خود را به صورت فشرده و کاربردی تولید کنید تا کاربر شما بتواند در کمترین زمان بهترین اطلاعات را دریافت کند.

  1. با پیچ های دیگر در تعامل باشید

این راه ممکن است کمی برای شما هزینه داشته باشد اما در مقابل هزینه‌ای که  پرداخت می کنید می توانید رشد خود را در اینگیجمنت ریت دو برابر کنید؛ مخصوصا زمانی که با پیچ های مرتبط با پیچ خود در تعامل باشید.

  1. از لایو یا IGTV استفاده کنید

دوره‌های مشخصی را برای گذاشتن لایو و فیلم‌های بلند مدت تعیین کنید. در تمامی موضوعات گاهی اوقات نیاز است که توضیحات بیشتری ارائه شود، بنابراین می توانید برای ارائه توضیحات بیشتر از امکاناتی مثل لایو و IGTV بهرمند شوید. برگزاری لایو در دوره‌های مشخص می‌تواند تعامل شما با مخاطبانتان را افزایش دهد که موضوع باعث می‌شود بتوانید مخاطبان وفادار بیشتری داشته باشید.

اینستاگرام

نرخ تعامل ایده‌آل چقدر است؟

نکته مهم درباره محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام این است که انتظار فضایی از آن نداشته باشید! حتی بهترین پیج‌های اینستاگرام هم نمی‌توانند به نرخ تعاملی بالای ۲۰ درصد برسند. همینطور باید دقت داشته باشید که از کدام فرمول محاسبه نرخ تعامل استفاده می‌کنید.

مثلا نرخ تعامل براساس فالوورها اکثر اوقات از نرخ تعامل براساس reach بیشتر است اما از آن طرف دقت کمتری دارد. یا پست‌های دارای مسابقه قاعدتا تعامل بسیار بیشتری نسبت به پست‌های معمولی خواهند داشت.

به یاد داشته باشید که حتی بهترین اینفلوئنسرها هم به سختی می‌توانند به نرخ تعاملی بالای ۱۰ درصد دست پیدا کنند. بهتر بگویم، این کار تقریبا غیرممکن است!

معمولا طبقه‌بندی زیر برای سنجیدن بهترین نرخ تعامل در اینستاگرام استفاده می‌شود:

  • کمتر از ۱٪ = تعامل پایین
  • بین ۱٪ تا ۵/۳٪ = تعامل نرمال و خوب
  • بین ۵/۳٪ تا ۶٪ = تعامل بالا
  • بالای ۶٪ = تعامل خیلی بالا

پیشنهاد ما به شما این است که تلاش کنید تعامل پست‌هایتان را حدود ۲٪ نگه دارید. این عدد نسبتا معقول است و می‌توانید با مقداری تلاش و اختصاص دادن زمان مناسب، به آن برسید.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *