آموزش تصویری تهیه صورت های مالی، ترازنامه سود و زیان در نرم افزار حسابداری سپیدار

ترازنامه
حسابداری

آموزش تصویری تهیه صورت های مالی، ترازنامه سود و زیان در نرم افزار حسابداری سپیدار

ترازنامه و صورت سود و زیان از مهم ترین صورتهای مالی ذکر شده در استاندارد یک حسابداری بین المللی هستند. همواره تهیه و تحلیل این دو صورت مالی مشکلاتی زیادی برای حسابداران به همراه داشته است. از مهم ترین ویژگی های یک سیستم مالی این است که با توجه به عملیات ثبت شده طی دوره، اطلاعات و خروجی های مناسب را در اختیار کاربر قرار دهد.

نرم افزار سپیدار همکاران سیستم با دارا بودن این قابلیت (تهیه ترازنامه و صورت سود و زیان) بخش زیادی از مسیر ارائه و اظهار صورتهای مالی را هموار کرده است. در این نوشتار قصد داریم تا شما را با پیش نیازهایی که لازم است قبل از تهیه این گزارشات رعایت کنید تا مشکلی در این خروجی ها وجود نداشته باشد آشنا کنیم.

چگونه باید گزارش ترازنامه را در نرم افزار سپیدار تهیه کنیم؟

برای مشاهده و استفاده از گزارش ترازنامه وارد منوی شرکت شوید و از بخش فهرست، گزارش ساز را انتخاب کنید.

ترازنامه

در فرمی که باز می شود + کنار حسابداری را انتخاب کنید تا گزارش های ماژول حسابداری سیستم سپیدار به شما نمایش داده شود.

ترازنامه

روی گزینه ترازنامه دبل کلیک کنید. در فرمی که باز می شود و در قسمت تا تاریخ، آخرین روز سال مالی خود را وارد کنید. سپس گزینه تایید را انتخاب نمایید.

در این مرحله ترازنامه در قالب مورد تایید اداره دارایی به شما نمایش داده می شود. می توانید با استفاده از گزینه “ذخیره” در بالای فرم این گزارش را در قالب های pdf و excel و فایل تصویری و … ذخیره نمایید.

علت بالانس نبودن ترازنامه در سپیدار چیست؟

یکی از متداول ترین مشکلاتی که ممکن است برای کاربران نرم افزار سپیدار اتفاق بیفتد، بالانس نبود ترازنامه است. یعنی جمع مبلغ در سمت راست و چپ ترازنامه ( دارایی های در مقابل بدهی و حقوق صاحبان سهام) برابر نباشد. این مشکل ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  1. نبستن حسابهای سود و زیانی: در صورتی که حسابهای سود و زیانی را نبسته باشید، قاعدتا مانده آن به حساب ترازنامه ای منظور نخواهد شد. بدیهی است در این شرایط مبالغ بخش حقوق صاحبان سهام واقعی و صحیح نخواهد بود.
  2. وجود حساب های بدون سرفصل در کدینگ حسابها: چنانچه حساب معینی تعریف کرده باشید و در تعریف آن حساب، سرفصلش را تعیین نکرده باشید مانده این معین در سرفصلهای ترازنامه اثری نخواهد داشت. در واقع مانده این معین به ترازنامه شما منتقل نشده است.
  3. ثبت اشتباه در اسناد انتظامی: ممکن است سندی ثبت کرده باشید که یک طرف آن ترازنامه ای و طرف مقابل را انتظامی انتخاب کرده باشید. در این شرایط نیز شما ترازنامه درستی نخواهید داشت.

آیا ترازنامه سپیدار برای ورود در سامانه اظهارنامه نیاز به تغییر دارد؟

در صورتی که شما پیش نیازهای نرم افزار را تعریف کرده باشید و طی سال مالی، ثبت سندها و عملیات طبق اصول انجام شده باشد، نیازی به ویرایش اطلاعات ترازنامه نخواهد بود. چرا که تمامی سرفصلهای نرم افزار سپیدار همکاران سیستم بر طبق بخشنامه های سازمان امور مالیاتی و مطابق استانداردهای حسابداری شماره یک تدوین شده است.

بنابراین چنانچه روال ثبت اسناد را بدرستی انجام داده باشید. بستن حسابهای سود وزیانی را بدرستی پیش برده باشید و اشتباه در تعریف کدینگ حسابها نداشته باشید، می توانید از اطلاعات موجود در ترازنامه نرم افزار اطمینان صد در صدی داشته باشید و به آن استناد کنید.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی مجری رسمی برگزاری دوره های آموزشی حسابداری به صورت حضوری و آنلاین. ارائه ی گواهینامه بین المللی مورد تایید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قابل ترجمه با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه

صورت سود و زیان در نرم افزار سپیدار

برای تهیه گزارش سود و زیان وارد منوی شرکت شوید و از بخش فهرست، گزارش ساز را انتخاب کنید. در این قسمت + کنار حسابداری را وارد کنید و روی گزارش سود و زیان دبل کلیک کنید.

ترازنامه و صورت سود و زیان

سپس بازه تاریخی که میخواهید صورت سود و زیان را در آن بازه داشته باشید وارد کنید و روی گزینه تایید کلیک نمایید.

ترازنامه و صورت سود و زیان

در این مرحله صورت سود و زیان شما طبق سرفصل های مورد تایید اداره امور مالیاتی در اختیارتان قرار می گیرد که با استفاده از آیتم “ذخیره” در بالای فرم می توانید فرمتهای pdf و excel و …. را نیز تهیه کنید. در تصویر زیر یک نمونه از صورت سود و زیان نرم افزار را مشاهده می کنید. در ادامه به برخی سوالات متداول در زمینه مشکلات صورت سود و زیان می پردازیم.

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﺷﺮﮐﺖ ﺷﺮﮐﺖ در دوره ي ﺟﺎﻣﻊ آﻣﻮزش ﺻﻔﺮ ﺗﺎ ﺻﺪ ﺣﺴﺎﺑﺪاري ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

چرا در صورت سود وزیان بهای تمام شده کالا فروش رفته صفر است؟

این مشکل متداول ترین موضوعی است که کاربران با آن مواجه هستند. برای حل این موضوع باید از ماژول تامین کنندگان و انبار و قسمت قیمت گذاری اسناد انبار، بهای تمام شده را محاسبه نمایید. اما این مرحله پایان کار نیست…
در ادامه باید برای تمامی فرم های ماژول انبار که قیمت گذاری اسناد انبار شده اند، صدور سند حسابداری انجام دهید. چرا که این سرفصل ها در صورت سود و زیان از مانده حسابهای تعریف شده در سیستم منشا می گیرد و در صورتی که این دو مرحله را انجام ندهید مبلغ بهای تمام شده کالای فروش رفته شما صفر خواهد بود.

چرا مبلغ هزینه ها و درآمدها در صورت سود و زیان صحیح نیست؟

این موضوع می تواند دو دلیل اصلی داشته باشد. اول اینکه ثبت سندها بدرستی انجام نشده باشد. یعنی زمان صدور سند حسابداری معینهای اشتباه انتخاب شده باشند و در جای دیگری از گزارش خود را نشان دهند و در قسمت مدنظرمان در صورت سود وزیان نیایند. دوم اینکه ممکن است زمان تعریف کدینگ حسابهای حسابداری سرفصل این هزینه بدرستی انتخاب نشده باشد. بطور مثال ممکن است هزینه حقوق و دستمزد را در سرفصل هزینه های مالی تعریف کرده باشید. بدیهی است در این شرایط نباید انتظار داشته باشید صورت سود وزیان اطلاعات درستی در اختیار شما قرار دهد.

مبلغ مالیات در صورت سود و زیان چطور باید ثبت شود؟

نکته قابل توجه این است که به علت اینکه شرکتهای مختلف طبق قانون شرایط منحصر به فردی برای نرخ مالیات بر عملکردشان دارند (معافیتها، بخشودگی ها و …)، بنابراین مبلغ مالیات بر عملکرد باید بصورت دستی توسط کاربر محاسبه شود و در سند حسابداری شناسایی و ثبت شود. بنابراین برای ثبت مبلغ مالیات بر عملکرد باید در ماژول حسابداری یک سند دستی صادر نمایید تا در صورت سود و زیان نمایش داده شود و در محاسبه سود خالص تاثیر بگذارد.

در این مقاله سعی کردیم که شما کاربران گرامی را با دو گزارش بسیار مهم کاربردی در نرم افزار سپیدار همکاران سیستم آشنا کنیم.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *