آشنایی با قسمت های مختلف پیش فاکتور (پروفورما یا Proforma Invoice)

پیش فاکتور
صادرات واردات

آشنایی با قسمت های مختلف پیش فاکتور (پروفورما یا Proforma Invoice)

پیش فاکتور در یک تعریف ساده یک پیشنهاد فروش است که از سمت فروشنده با ذکر ارزش کالا، توضیحات و جزئیات کالا به خریدار ارائه میشود و مدت اعتبار مشخصی دارد. اما پروفرما چیست؟ در بازرگانی خارجی نیز از عبارت پروفرما به معنای پیش فاکتور، دقیقا با همین کاربرد استفاده میشود که در واقع یکی از مهمترین اسناد بازرگانی خارجی بوده و اولین سندی است که در یک معامله بین المللی توسط فروشنده صادر میشود.

عبارتهای رایج در انگلیسی عبارتند از:

  • Proforma Invoice
  • Performa Invoice
  • Preforma Invoice

و جالب است که بدانید علیرغم برخی اظهار نظرهای نادرست، هر سه عبارت فوق صحیح هستند. اصطلاح رایجی که معمولا بصورت مخفف استفاده میشود نیز واژه PI در بازرگانی خارجی است. در فارسی هم عبارتهای پروفرما، فاکتور پروفرما و پروفرم رایج تر است.

تعریف Proforma Invoice در بازرگانی خارجی چیست؟

هر آنچه که در جلسات مذاکره میان خریدار و فروشنده به عنوان توافق در نظر گرفته میشود، در پایان مذاکرات در قالب سند پیش فاکتور، از سمت فروشنده برای خریدار ارسال میگردد. این توافقات شامل قیمت، شرایط تحویل، زمان تحویل، شرایط پرداخت، توضیحات کامل محصولات و … میباشد که در پروفرما اینویس منعکس میگردد.

پیش فاکتور در تجارت بین الملل مبنای تدوین فرم ثبت سفارش کالا، گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) و همچنین تنظیم قرارداد فروش میشود. بنابراین سند بسیار مهمی در بازرگانی خارجی میباشد. به بیان دیگر، پروفرم خروجی مذاکرات طرفین، و ورودی ثبت سفارش، اعتبار اسنادی و قرارداد فروش است.

پیش فاکتور

تفاوت Commercial Invoice و Proforma Invoice چیست؟

دقت کنید که ابتدا این پیش فاکتور یا PI است که منجر به امضای قرارداد فروش میگردد. سپس در زمانی که فروشنده بخواهد در قالب قرارداد فروش، بصورت رسمی از خریدار پول بگیرد، فاکتور فروش یا Commercial Invoice را صادر میکند.

در خرید خارجی PI بصورت کلی و در یک نسخه صادر میشود. اما در پروسه حمل به دفعات که Partial Shipment نام دارد، همین تک نسخه پروفرما، در سه نسخه فاکتور یا Commercial Invoice حمل میشود. مثلا یک پروفرم شامل 10 هزار عدد کالا در سه نسخه فاکتور فروش 3 هزار عدد، 5 هزار عدد و 2 هزار عدد تقسیم و ارسال خواهد شد.

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی مجری رسمی برگزاری دوره های آموزشی صادرات واردات (بازرگانی بین الملل) به صورت حضوری و آنلاین. ارائه ی گواهینامه بین المللی مورد تایید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قابل ترجمه با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه

ضرورت گرفتن تخفیف قبل از صدور پیش فاکتور

مذاکره، چانه زنی، و گرفتن تخفیف باید تا قبل از مرحله دریافت پروفرما انجام شده باشد. اگر پیش فاکتور شامل تخفیف باشد، اصولا مشکل دارد. چون در بانک به عدد جمع قبل از تخفیف، یعنی عبارت Sub Total Amount کارمزد تعلق میگیرد و حتی ممکن است چنین پیش فاکتوری، از سمت بانک رد شود. زیرا بانک و گمرک احتمال تبانی فروشنده و خریدار را میدهند.

پیش فاکتور

موارد مهم در پروفرما

  • اطلاعات فروشنده و خریدار Seller & Buyer Info
  • شماره و تاریخ پیش فاکتور Number & Date of Issue
  • توضیحات کامل محصولات Full Description of Goods In Details
  • تعداد، قیمت واحد و تعداد کل Quantity & Unit Price (U/P) & Total Amount
  • شرایط پرداخت Payment Terms
  • زمان تحویل Delivery Time
  • شرایط تحویل Delivery Terms
  • محل تحویل Relevant Location
  • مشخصات مارکینگ و شماره شناسایی وسیله حمل Shipping marks, Transport unit ID
  • شماره و نوع استاندارد کالا No. & Kind of Standard
  • مهلت 21 روزه تکمیل اسناد حمل توسط فروشنده در اعتبار اسنادی Document Presentation
  • مدت زمان اعتبار شرایط پیش فاکتور Validity of PI
  • بیمه Insurance
  • جمع وزنی، وزن خالص و وزن ناخالص Total, Net & Gross Weight
  • جمع حجمی و تعداد کانتینر و کامیون Total Volume & Quantity of Container & Truck
  • روش حمل (هوایی، دریایی، ریلی، جاده ای) Mode of Transportation
  • شرکت حمل (فورواردر) Freight Forwarder
  • هزینه های بازرسی Inspection Fees
  • کشور مبدا Country of Origin
  • لوازم یدکی Spare Parts
  • نوع و تعداد بسته بندی Kind & Number Of Package
  • مشخصات حساب بانکی فروشنده Seller Bank Account Info
  • هزینه های گواهی کردن Legalization & Banking Charges
  • اجازه انتقال از یک وسیله به وسیله دیگر Transshipment Allowed / Not Allowed
  • اجازه حمل به دفعات Partial Shipment Allowed / Not Allowed
  • ضمانت قراردادی Contractual Guarantee
  • آدرس، تلفن، فکس، ایمیل Address, Tel, Fax, E-mail

دقت کنید که پیش فاکتور در بازرگانی بین الملل میتواند در شکلهای مختلفی صادر شود و بنا به مورد استفاده، محتوای آن تغییراتی داشته باشد. مثلا ممکن است قسمت فورواردر کالا Freight Forwarder خالی بماند چون احتمالا در این مرحله هنوز شرکت حمل کننده مشخص نشده است.

همچنین ممکن است قسمت Transport Unit ID یعنی شماره شناسایی وسیله نقلیه و  Shipping marks یعنی مشخصات مارکینگ محموله نیز خالی باشد چون احتمالا هنوز مشخصات مارکینگ و شرکت حمل مشخص نیست. همچنین قسمتهای دیگری نیز میتواند اضافه یا حذف شود.

نهایتا فراموش نکنید که زمانی یک پروفرما اینویس اعتبار قانونی دارد که تمام صفحات آن به مهر و امضای فروشنده رسیده باشد.

ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﺸﺎوره ﺗﺨﺼﺼﯽ راﯾﮕﺎن ﺑﻤﻨﻈﻮر ﺷﺮﮐﺖ در دوره ﺟﺎﻣﻊ ﺻﺎدرات واردات ( ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻞ) ﻫﻤﯿﻦ اﻻن با ما تماس بگیرید یا جهت تماس کارشناسان مربوطه با شما فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست مشاوره

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

تفاوت پیش فاکتور در روش پرداخت TT با اعتبار اسنادی LC چیست؟

صدور پروفرما از جانب فروشنده در اعتبار اسنادی یا همان LC الزامی بوده، و به عنوان یکی از اسناد ارائه شده به بانک مورد نیاز است. اما در روش پرداخت TT حتی ممکن است که فروشنده به شما پیش فاکتور ندهد، و شما باز هم با او قرارداد نوشته و خرید کنید.

بطور کلی، وجود پروفرما در اعتبار اسنادی، الزامی بوده، و ورودی قرارداد فروش میباشد. و قرارداد بر اساس آن تنظیم میگردد. اما در روش پرداخت تی تی، پیش فاکتور در صورت وجود، به عنوان یکی از ضمایم قرارداد میباشد. اما به شما پیشنهاد میکنیم که حتما این سند را بصورت معتبر و استاندارد از فروشنده بخواهید.

چرا باید هزینه حمل کالا از هزینه کالا جدا باشد؟

دقت کنید که در هم در Proforma Invoice و هم در Commercial Invoice، حتما باید هزینه ارسال از هزینه کالا جدا باشد. چون اگر نباشد:

  1. هزینه ها برای خریدار شفاف نیست.
  2. اگر این هزینه ها بصورت تجمیعی و غیر شفاف باشد، گمرک ارزش استنباطی هزینه حمل کالا را نهایتا 10% قیمت کالا در نظر میگیرد. و حقوق گمرکی 110% را لحاظ میکند که در این حالت شما به عنوان خریدار متضرر خواهید شد.
  3. عوارض جاده ای برای حمل داخلی کالا (معمولا 10% تا 15%) بر اساس مجموع قیمت کالای اظهار شده در پیش فاکتور محاسبه میگردد.

پیش فاکتور

انواع قطعات یدکی Spare Parts در پیش فاکتور

ممکن است شما به عنوان خریدار در زمان سفارش گذاری مخصوصا برای اولین بار به فکر قطعات یدکی نباشید. اما شاید فروشنده در اولین پیش فاکتوری که برای شما ارسال میکند، خودش قطعات یدکی مورد نیاز را نیز اضافه کرده باشد. علیرغم اینکه شاید در ابتدا متعجب شوید، چرا که شما این موارد را نخواسته بودید، اما بطور کلی اینکار به نفع شما است.

البته پیشنهاد میکنیم که خودتان با تحقیقات فنی درست در مورد کالای انتخابی، قطعات یدکی مورد نیاز را نیز شناسایی کنید تا بعدا بتواتید  سرویس و نگهداری و خدمات پس از فروش کالاهایتان را بدون دردسر انجام دهید. انواع قطعات یدکی که در PI ممکن است اضافه شوند عبارتند از:

  1. قطعات یدکی راه اندازی Commissioning Spare Parts مانند روغن، فیوز و …
  2. قطعات یدکی مصرفی دو ساله Two Years Spare Parts مانند لاستیک ماشین، لنت، فیلتر، تسمه تایم و …
  3. قطعات یدکی به عنوان قطعات اصلی Capital Spare Parts که در این حالت برای قطعات اصلی Main Equipment تعدادی به عنوان ذخیره (رزرو) تهیه میشود تا در موارد نیاز استفاده گردد. مانند: ارسال 10+1 قطعات اصلی

مرکز آموزشی و کارآفرینی خوارزمی در مسیر یادگیری مهارت های حرفه ای، پیشرفت شغلی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بهره مندی از دانش و تجربه اساتید متخصص و دارا بودن کادری مجرب در کنار فراهم آوردن محیطی پویا با امکانات روز آموزشی، با افتخار در کنار شما خواهد بود. امیدواریم بتوانیم نقش و سهمی موثر در آینده، جایگاه شغلی و اجتماعی شما مردم کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و رسالت اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماییم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام