آزمونSAT یا آزمون YOS ؟

آزمون
آزمون های بین المللی

آزمونSAT یا آزمون YOS ؟

همانطور که می دانید، آزمون YOS و SAT آزمون هایی هستند که همه ساله برای ورود دانشجویان بین المللی به دانشگاه های کشور ترکیه برگزار می شوند. هر دانشگاهی بنا به نیاز خود و سطحی که دارد اقدام به برگزاری یکی از این آزمون ها برای پذیرش دانشجویانش می کند. البته نوع این آزمون به رشته ی ورودی هم بستگی دارد، برای مثال: در رشته هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، معمولا برای پذیرش دانشجویان آزمون SAT گرفته می شود. و همچنین برای کسانی که بخواهند به زبان انگلیسی در ترکیه تحصیل کنند نیز، آزمون SAT برگزار می شود.

چند سالی است که هر دو آزمون YOS و SAT  توسط خود دانشگاه ها به صورت جداگانه برگزار می شود در حالی که قبل از سال 2010، این آزمون ها به صورت هماهنگ و مانند کنکور در کشور ترکیه برگزار می شد. در ادامه با ما همراه شوید تا ابتدا توضیح مختصری در مورد هر کدام از آزمون ها داده و سپس به بررسی تفاوت های آن ها بپردازیم.

برای صحبت کردن از تفاوت ها و یا شباهت های هر دو آزمون که بخواهیم در نظر بگیریم، ابتدا باید درباره ی خود آن دو موضوع آشناییت مختصری داشته باشیم تا بتوانیم در مورد تفاوت هایشان نیز نظر دهیم. بنابراین ما در اینجا ابتدا در مورد هر کدام از دو آزمون YOS و SAT به صورت جداگانه صحبت کرده و سپس شباهت ها و تفاوت هایشان را نیز بررسی خواهیم کرد.

آزمون

آزمون یوس

آزمون یوس آزمونی است که از طرف دانشگاه های ترکیه، همه ساله، چه دولتی و چه خصوصی برای سنجش سطح دانشجویان بین المللی که می خواهند وارد دانشگاه های ترکیه شوند برگزار می شود. این آزمون صرفا برای دانشجویان خارجی می باشد و دانشجویانی که در ترکیه تحصیل کرده اند، اجازه ی شرکت در آن را ندارند. آزمون یوس مخفف عبارت Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı است و به معنای امتحان دانشجویان خارجی می باشد.

این آزمون از کسانی که بخواهند در مقطع لیسانس و به زبان ترکی در رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، مهندسی و علوم انسانی در ترکیه تحصیل کنند گرفته می شود. کسانی که تابعیت ترکیه را داشته باشند، به شرطی می توانند در آزمون یوس شرکت کنند که در مقطع دبیرستان خود، در ترکیه تحصیل نکرده باشند.

زمان شرکت در آزمون YOS

آزمون یوس قبل از سال 2010 توسط سازمان سنجش ترکیه و به صورت هماهنگ، یک بار در سال برگزار می شد. اما بعد از سال 2010، اختیار برگزاری این آزمون به خود دانشگاه های ترکیه واگذار شد.

از آن پس داوطلبان برای اینکه بدانند چه زمانی باید در آزمون شرکت کنند، ابتدا باید دانشگاه مورد نظر خود برای تحصیل را انتخاب کنند و سپس با توجه به زمانی که دانشگاه مقصد برای برگزاری آزمون تایین کرده است، خود را برای شرکت در آن آماده کرده و ثبت نام کنند.

معمولا زمان ثبت نام آزمون یوس از بهمن ماه شروع شده و برگزاری آن تا تیر ماه ادامه می یابد. اگر داوطلبان قصد داشته باشند در آزمون YOS چند دانشگاه ثبت نام کنند، این امکان برای آن ها وجود دارد که در دو یا چند آزمون یوس شرکت کنند. چرا که زمان برگزاری آزمون توسط دانشگاه های متفاوت بوده و با هم تداخل ندارند.

آزمون ست

آزمون SAT مخفف عبارت Scholastic Aptitude Test می باشد و برای داوطلبانی که بخواهند در دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه ثبت نام کرده و تحصیل کنند برگزار می شود.

هدف این آزمون، سنجش استعداد تحصیلی داوطلبانی است که قصد ورود به دانشگاه های ترکیه را دارند. برای شرکت در آزمون ست، می توانید یکی از دو نوع کاغذی و یا اینترنتی را برای شرکت در آزمون انتخاب کنید که هنگام ثبت نام باید نوع آن را مشخص کنید.

آزمون ست به مدت 4 با در سال برگزار می شود که با اطلاع قبلی از طرف دانشگاه مربوطه، می توانید تا 4 هفته قبل از برگزاری آن، در این آزمون ثبت نام کرده و شرکت کنید. در صورت تاخیر نهایتا تا دو هفته قبل از امتحان هم می توانید با پرداخت جریمه ای افزون بر هزینه ی خود ثبت نام آزمون، در آن شرکت کنید.

آزمون

شباهت های آزمون YOS و SAT

یکی از شباهت های مهم این دو آزمون قوانین برگزاری آن در سر جلسه ی آزمون می باشد که در هر دو آزمون باید قوانین زیر رعایت شده و مدارک گفته شده به همراه داوطلب به جلسه ی آزمون برده شود.

  • هنگام شرکت در هر دو آزمون، همراه داشتن اصل پاسپورت و اصل مدارک شناسایی الزامی می باشد.
    توجه کنید که کپی مدارک شناسایی برای شرکت در دو  آزمون YOS و SAT پذیرفته نخواهد شد.
  • همراه داشتن اصل مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه اسکن آن ها نیز الزامی است.
  • نتایح هر دو آزمون YOS و SAT در اختیار خود فرد قرار می گیرد.
    چنانچه اطلاعات شخصی خودتان را در اختیار فرد دیگری برای دریافت نتیجه ی آزمون قرار دهید، باید عواقبی را که ممکن است ایجاد شود را نیز در نظر بگیرید.
  • ترک کردن محل برگزاری آزمون YOS و SAT قبل از اتمام آزمون بدون اجازه از مراقبان آزمون تخلف محسوب می شود.
    خارج کردن برگه های آزمون هم باید با اجازه ی مسئولین آزمون مربوطه صورت بگیرد.
  • همراه داشتن هر گونه وسایل الکترونیکی مانند گوشی موبایل یا ساعت مچی هوشمند تخلف محسوب می شود.
  • در هر دو آزمون YOS و SAT استفاده از لاک غلط گیر ممنوع می باشد.
  • حضور در جلسه ی آزمون YOS و SAT یک ساعت قبل از برگزاری آزمون ضروری است.
    اگر بعد از بسته شدن درب های آزمون، به جلسه برسید، اجازه ی ورود به محل آزمون به شما داده نخواهد شد و مبلغ دریافتی بابت آزمون نیز به شما پس داده نمی شود.

مدت اعتبار دو آزمون

هر دو آزمون YOS و SAT فقط تا دو سال اعتبار دارند. بعد از اینکه اعتبار آن ها تمام شد، باید برای اثبات اینکه شما هنوز از دانش کافی برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه برخوردار هستید، مجددا در آزمون ها ثبت نام کرده و شرکت کنید.

تفاوت های آزمون YOS و SAT

بعد از بررسی شباهت های دو آزمون، نوبت به تفاوت های آزمون های یوس وست می رسد که در ادامه به بررسی آن ها نیز می پردازیم.

کشور برگزار کننده ی آزمون YOS و SAT

اولین تفاوتی که آزمون YOS و SAT دارند، مربوط به کشور برگزار کننده ی آن ها می باشند:

  • آزمون یوس یک آزمونی شبیه به کنکور بوده که وزرات علوم ترکیه به صورت کنکور از داوطلبان برای ورود به دانشگاه های ترکیه برگزار می کرده است. مشابه آن هم در هیچ کشور دیگری برای ورود به دانشگاه های سایر کشور ها برگزار نمی شد.
    بعد ها هم که اختیار برگزاری آن به دانشگاه های ترکیه داده شد، باز هم مختص دانشگاه های کشور ترکیه است و در سایر کشور ها آزمون یوس وجود ندارد. بنابراین این آزمون دارای اعتبار جهانی و بین المللی نمی باشد و فقط برای دانشگاه مقصد در ترکیه مورد قبول است.
  • آزمون ست اما، یک آزمونی است که اولین بار توسط موسسه ای غیر انتفاعی در آمریکا بنیان گذاری شد و برای سنجش سطح دانش داوطلبانی بود که از خارج از کشور آمریکا قصد تحصیل در دانشگاه های این کشور را داشتند.
    هم اکنون این آزمون در بسیاری از کشور های دنیا مانند خود آمریکا، کشور استرالیا، نروژ، و کشور های کانادا و انگلیس برگزار می شود.دانشگاه های برتر ترکیه هم مدتی است که این آزمون را معیار ورودی داوطلبان خارجی قرار داده اند.
دانشگاه های برگزار کننده آزمون های یوس و ست:

یکی دیگر از تفاوت هایی که آزمون YOS و SAT دارند مربوط به تعداد دانشگاه هایی است که آن ها را برگزار می کنند.

از آنجایی که دانشگاه های ترک زبان در ترکیه زیاد بوده و متقاضیان برای آموزش به زبان ترکی نسبت به زبان انگلیسی زیاد می باشند، به همین دلیل اکثر دانشگاه های ترکیه، آزمون یوس را معیار پذیرش دانشجویان قرار می دهند این در حالی است که تعداد دانشگاه هایی که آزمون ست را معیار جذب دانشجو قرار داده اند به نسبت یوس، کمتر است.

بنابراین با این وجود، شما می توانید به هر تعداد دانشگاهی که می خواهید، در آزمون یوس امتحان داده و شرکت کنید. به طوری که اگر مثلا در آزمون یوس دانشگاه الف قبول نشدید، در آزمون یوس دانشگاه ب ثبت نام کرده و در آن شرکت کنید و تا وقتی که قبول شوید ادامه دهید. اما آزمون SAT به تعداد محدودی در سال برگزار می شود. و شما فقط سالی 4 بار می توانید در آزمون ست در ترکیه شرکت کنید.

آزمون

بررسی تعداد و نوع سوالات آزمون ها

آزمون YOS

بخش اول آزمون یوس دارای 80 سوال است که 45 سوال از آن، مربوط به سوالات هوش بوده و 35 سوال مربوط به سوالات ریاضی و هندسه و مثلثات می باشد. بنا بر انتخاب شما و یا صلاحدید دانشگاه، اگر بخواهید می توانید در بخش دوم آزمون هم که مربوط به دانش شما از زبان ترکی استانبولی می باشد شرکت کنید.

تعداد سوالات آزمون یوس از 80 تا 100 سوال متغیر است و زمان اختصاص یافته به آن ها نیز بین 100 تا 120 دقیقه می تواند باشد. برای آگاهی دقیق از تعداد سوالات و زمان اختصاص یافته به آزمون مربوط به دانشگاه مقصد خودتان، با مراجعه به بخش آزمون یوس در سایت دانشگاه میتوانید، اطلاعاتی را به دست آورید.

آزمون SAT

سوالات آزمون یوس نیز از سه بخش درک مطلب و نگارش، ریاضیات و بخش اختیاری نگارش مقاله تشکیل شده است. مدت زمانی که برای آزمون ست در نظر گرفته شده است، سه ساعت می باشد که با احتساب بخش اختیاری این آزمون، سه ساعت و پنجاه دقیقه می شود.

تعداد سوالات بخش ریاضی 45 سوال با 80 دقیقه زمان می باشد که برای بخشی از آن مجاز به استفاده از ماشین حساب بوده و برای بخش دیگر، اجازه ی استفاده از ماشین حساب را ندارید. بخش نگارش نیز دارای 44 سوال می باشد که مدت زمان آن هم 100 دقیقه است که 35 دقیقه ی آن برای بخش نگارش و 65 دقیقه ی آن برای بخش درک مطلب می باشد.

هزینه ی شرکت در هر آزمون

پرداخت هزینه ای برای ثبت نام در هر دو آزمون برای شرکت در آن ها، الزامی می باشد. برای شرکت در آزمون ست، باید مبلغی در حدود 350 لیر را برای ثبت نام پرداخت کنید.

در صورتی که بخواهید در بخش سوم آن که مربوط به انشا و نگارش مقاله می باشد نیز شرکت کنید، 450 لیر هزینه برای شما در پی خواهد داشت. مبلغ مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون یوس نیز بین 100 تا 300 لیر متغیر می باشد که بسته به نوع دانشگاه و نحوه ی برگزاری آزمون توسط دانشگاه مقصد، هزینه ی آزمون می تواند متغیر باشد.

لیست جدید دانشگاههای ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران در سال ۲۰۲۱_۲۰۲۰

• دانشگاه جراح پاشا ( istanbul üniversitesi) استانبول
• دانشگاه حاجت تپه (hacettepe üniversitesi )آنکارا
• دانشگاه اژه در ازمیر ( ege üniversitesi)
• دانشگاه آنکارا (ankara üniversitesi)
• دانشگاه خصوصی کوچ (koç üniversitesi) در استانبول
• دانشگاه آتاتورک (با همکاری دانشگاه ارومیه)
• دانشگاه سلیمان دمیرل (suleyman demirel üniversitesi) فقط دندانپزشکی
• دانشگاه قاضی (Gazi üniversitesi) فقط دندانپزشکی
• دانشگاه کاتیب چلبی (ازمیر) (Izmir katip celebi üniversitesi) فقط دندانپزشکی

ارزیابی دانشگاههای لیست بالا بر اساس آزمونهای [YÖS و SAT]

۱. دانشگاه استانبول ، دانشگاه دولتی میباشد که براساس آزمون یوس جذب دانشجو میکند
۲. دانشگاه کوچ ، خصوصی میباشد و با این تفاوت که فقط رشته پزشکی را دارد و با هزینه بالای ۲۰٫۰۰۰ هزار دلار در سال و بر مبنای آزمون SAT نسبت به جذب دانشجو پردازش میکند .
۳. دانشگاه اگه ازمیر ، هر سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را دارد و بر مبنای آزمون YÖS و در بعضی مواقع با آزمون ست sat نیز پذیرش میکنند (شهریه سالانه زیر ۵۰۰۰  لیر) .
۴. دانشگاه آتاتورک در شهر ارزروم، هر سه رشته علوم پزشکی را دارد با شهریه دولتی و زیر ۵٫۰۰۰ لیر که با تفاوت اینکه رشته پزشکی هم به زبان ترکی استانبولی و هم به زبان انگلیسی ارائه داده میشود . که بر مبنای آزمون یوس yos جذب دانشجو میکنند و متقاضیان میتوانند که در هنگام تکمیل ظرفیت با کارنامه آزمون ست یا SAT نیز استفاده بکنند .
۵. دانشگاه حاجت تپه ، دانشگاه دولتی میباشد که بر مبنای آزمون SAT نسبت به جذب دانشجو اقدام میکنند، اما هزینه سالانه این دانشگاه خصوصا برای رشته پزشکی (انگلیسی و ترکی استانبولی) بالا میباشد. (در حدود ۴۴ هزار لیر “TL”)
۶. دانشگاه آنکارا، واقع در شهر آنکارا هر سه رشته پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی را دارا میباشد و بر مبنای آزمون یوس نسبت به جذب دانشجو اقدام مینماید و در بعضی مواقع با آزمون sat هم نسبت به پذیرش دانشجو اقدام میکند.
۷. دانشگاههای قاضی، کاتیب چلبی و سلیمان دمیرل  جدیدا به لیست اضافه شدن و فقط رشته دندانپزشکی در وزارت بهداشت ایران مورد تائید قرار داده که دانشگاه قاضی بر مبنای آزمون ست و دانشگاه سلیمان دمیرل و کاتیب چلبی بر مبنای آزمون ست و آزمون یوس نسبت به جذب دانشجو بپردازه .

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *