آزمون YOS اولین قدم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه

آزمون YOS
آزمون های بین المللی

آزمون YOS اولین قدم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه

هر ساله به تعداد افرادی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند، افزوده می‌شود و وجود 65 هزار دانشجوی خارجی در سال 2019 نشان دهنده این موضوع است که ترکیه به یک مقصد محبوب جهت ادامه تحصیل تبدیل شده است. از دلایلی که باعث جذب دانشجو و ترغیب آن‌ها به تحصیل در ترکیه شده است؛ می‌توان به هزینه تحصیل پایین و در عین حال با کیفیت عالی اشاره کرد. البته می‌توان از بورسیه تحصیلی در ترکیه نیز استفاده کرد که باعث می‌شود هزینه اقامت و اسکان، شهریه، بیمه درمانی و هزینه‌های مسافرت برای دانشجو تبدیل به دغدغه نشود. یکی از سوالاتی که در ذهن افراد قبل از اقدام به تحصیل در ترکیه شکل می‌گیرد درباره آزمون یوس YOS (آزمون یوس) است. آزمون YOS اولین قدم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه است.

همه چیز در مورد تحصیل در ترکیه

در ابتدا لازم است اطلاعاتی کلی در مورد تحصیل در ترکیه داشته باشید تا بهتر شرایط ادامه تحصیل و زندگی در ترکیه را درک کنید.

  • پایتخت ترکیه: آنکارا
  • آب و هوای ترکیه: معتدل و سردسیر
  • زبان تحصیل: ترکی-انگلیسی
  • مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه: ۴ سال
  • مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه: ۲ سال
  • مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه: ۴ سال
  • هزینۀ تحصیل در ترکیه و در دانشگاه های دولتی در دورۀ کارشناسی: ۳۰۰تا ۸۰۰ دلار در سال (برای زبان تدریس ترکی )-۵۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار در سال (برای زبان تدریس  انگلیسی)
  • هزینۀ تحصیل در ترکیه و در دانشگاه های دولتی در دورۀ کارشناسی ارشد : ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار در سال (برای زبان تدریس ترکی )-۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار در سال (برای زبان تدریس  انگلیسی)
  • هزینۀ تحصیل در ترکیه و در دانشگاه های دولتی در دورۀ دکتری: ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار در سال (برای زبان تدریس  انگلیسی)

آزمون YOS

مزایای تحصیل در ترکیه

ترکیه با داشتن تاریخی غنی و کهن و موقعیت استراتژیک عالی، به کشورهای محبوب برای ادامه تحصیل و زندگی برای ایرانیان تبدیل شده است. ترکیه دارای گذرگاه‌های مهمی است که باعث شده این کشور موقعیت عالی داشته باشد و همچنین از سه طرف با دریا احاطه شده است. این موارد به همراه نظام جمهوری و سیستم اقتصادی لیبرالی سبب شده ترکیه به کشوری پیشرفته و رو به رشد تبدیل شود.

ترکیه عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه را نیز با خود یدک می‌کشد و دارای فرهنگی گرانبها است و گروه‌های قومی متفاوتی در کنار هم در این کشور زیبا زندگی می‌کنند. سیستم آموزشی در ترکیه دارای سبکی مدرن می باشد که سبب ایجاد اعتبار دانشگاه‌های آن شده است. از دیگر مزایای تحصیل در ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترکیه دارای استانداردهای آموزشی بالایی است

اعتبار جهانی دانشگاه‌های ترکیه در کنار آموزش با کیفیت بالا، اساتید باتجربه و موفق و سیستم آموزشی یکپارچه با سطح آموزش بالاتر از استانداردها باعث شده دانشجویان بتوانند به راحتی برای زندگی آینده و حرفه شغلی خود آماده شوند.

ترکیه دارای مدارک معتبر بین المللی است

دانشگاه‌های ترکیه دارای ارزش و اعتبار زیادی در کشورهای اروپایی، آمریکایی و .. هستند. در واقع مدرک تحصیلی اخذ شده در دانشگاه‌های ترکیه دارای اعتبار بین المللی است.

دانشگاه های ترکیه دارای پردیس‌های مجهز و مدرن هستند

دانشگاه‌های ترکیه دارای محیط آموزشی گسترده، مجهز و راحتی هستند و فرایند دسترسی دانشجویان به اطلاعات را آسان می‌سازند. دانشجویان با بهره‌گیری از آزمایشگاه‌، کتابخانه‌، انجمن‌های دانشجویی، فعالیت‌های هنری و فعالیت‌های دانشجویی دیگر، می‌توانند تحصیلات عالی خود را به پایان برسانند.

ترکیه فرصت تحصیل مقرون به صرفه و با امنیت بالا را فراهم می‌سازد

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم ترکیه در حین پیشرفته بودن، دارای امنیت بالایی نیز است و دانشجویان می‌توانند در یک محیط امن و بسیار مقرون به صرفه‌تر در مقایسه با کشورهای اروپایی با آمریکایی تحصیل کنند.

مردم ترکیه مهمان نوازند و روابط دوستانه‌ای با خارجی‌ها دارند

مسلما یکی از فاکتورهای مهم در ذهن ما ایرانی‌ها که در فرهنگی بسیار مهمان نواز بزرگ شده‌ایم همین موضوع است! روابط سرد و غیر دوستانه سبب رنجش خاطر ما خواهد شد و به سلامت روح و روانمان صدمه خواهد زد. اما خوشبختانه ترکیه یکی از کشورهای مهمان نواز است و صداقت و صمیمیت ترک‌ها همیشه زبانزد بوده است. بنابراین با خیال راحت می‌توانید در این کشور به ادامه تحصیل بپردازید.

امکانات اقامت، خورد و خوراک و حمل و نقل عمومی در ترکیه کیفیت خوب و دسترسی راحتی دارند

از ضروری‌ترین نیازهای دانشجویان در کشورهای خارجی وجود امکانات اقامت و اسکان، تغذیه و حمل و نقل است. خوشبختانه این مورد نیز در ترکیه برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته شده است و قیمت مناسبی نیز دارد.

آزمون YOS

کدام دانشگاه های ترکیه در ایران آزمون YOS برگزار می کنند؟

دانشگاه استانبول ترکیه برای آزمون YOS هزینه ۴۰۰ لیری دریافت می کند. بازه ثبت نام این ازمون از تاریخ ۱۶ دی نود و هشت آغاز شده و تا ۱۸ اسفند ماه ادامه دارد. این آزمون در بیست و سوم فروردین ماه سال ۹۹برگزار می گردد. نتایج این ازمون در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۹۹ اعلام می گردد. آزمون یوس این دانشگاه در شهر های استانبول، تهران، آدانا، ترازبون، قاضی انتپ، هاتای، شانلی اورفا و … برگزار می شود.

دانشگاه سلمان دمیرل شهر اسپارتا، بازه ثبت نام آزمون YOS را از تاریخ ۱۰ آذر ۹۸ تا اول فروردین ۹۹ اعلام کرده است. هزینه این آزمون ۳۲۵ لیر است و در تاریخ ۱۶ فروردین ماه ۹۹ برگزار می شود. نتایج این آزمون در تاریخ ۲۹ فروردین ماه اعلام می‌گردد. آزمون YOS این دانشگاه به زبان فارسی هم گرفته می شود چرا که این دانشگاه در تهران حوزه دارد.

دانشگاه قاضی انتپ نیز یکی از دتنشگاه های دیگر ترکیه است که این آزمون را برگزار می کند‌. زمان برگزاری این آزمون تا سیزدهم اسفند ماه سال ۹۸ بود. تاریخ برگزاری این آزمون ۱۶ فروردین ماه ۹۹ است و نتایج آن در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۹ اعلام می شود. هزینه این آزمون سیصد لیر است و در شهر های تهران، تبریز و … برگزار می گردد.

آزمون YOS

دانشگاه خصوصی آیدین استانبول در پنج مرحله آزمون YOS را برگزار می کند. آزمون اول در کشور آذربایجان و شهر باکو است. آزمون دوم در شهر استانبول گرفته می شود‌ آزمون سوم در شهر تاشکنت ازبکستان است. آزمون چهارم در تاریخ ۲۹ تیر ماه نود و نه در شهر قزوین ایران برگزار می گردد. آزمون پنجم ‌در تاریخ بیست و سوم مرداد ماه سال ۱۳۹۹ در شهر تهران کشور ایران برگزار می شود. هزینه این آزمون صد دلار است.

اما دانشگاه های دیگری در ترکیه هم وجود دارند که آزمون YOS را برگزار می کنند. این دانشگاه ها هنوز محل برگزاری آزمون را اعلام نکرده اند.

لیست این دانشگاه ها را برای شما آورده ایم تا بتوانید با بررسی آن ها محل دقیق آزمون را متوجه شوید. دانشگاه ۱۹ مایس ( هزینه آزمون YOS در این دانشگاه ۳۵۰ لیر و زمان برگزاری آن دهم خرداد ماه ۹۹ است. ثبت نام آزمون تا پنج اردیبهشت ماه باز است)

دانشگاه الوداغ بورسا ( تاریخ آزمون YOS شش اردیبهشت ماه است و هزینه آن سیصد لیر می باشد. ثبت نام این آزمون تا اول فروردین فرصت دارد. )

دانشگاه هاتای مصطفی کمال ( آزمون YOS این دانشگاه در تاریخ بیست اردیبهشت ماه برگزار می شود و ثبت نام آن از ۲۶ اسفند شروع شده تا پنج اردیبهشت ماه ۹۹ ادامه دارد. هزینه این آزمون هنوز مشخص نشده است.‌)

دانشگاه جمهوریت ( این دانشگاه که در شهر سیواس ترکیه قرار دارد برای این ازمون دویست و پنجاه لیر ترکیه دریافت می کند. ثبت نام این آزمون تا تاریخ هشت فروردین ماه نود و نه ادامه دارد و تاریخ برگزاری این آزمون سی فروردین ماه سال ۹۹ است. تاریخ اعلام نتایج این آزمون نوزده اردیبهشت ماه سال ۹۹ است.‌)

دانشگاه ساکاریا شهر ساکاریا ( آزمون YOS در این دانشگاه در تاریخ سی و یکم فروردین ماه سال ۹۹ برگزار می شود و هزینه آن چهار صد لیر است. ثبت نام آزمون YOS این دانشگاه تا تاریخ بیست و شش اسفند ماه سال نود و هشت ادامه دارد. نتایج این آزمون در تاریخ بیست و دوم اردیبهشت ماه سال نود و نه اعلام می شود. )

دانشگاه کارادنیز تکنیک ترابزون ( هزینه ازمون یوس در این دانشگاه سیصد لیر است. آزمون YOS در این دانشگاه به زبان های ترکی، عربی، انگلیسی، فارسی، آلمانی و روسی گرفته می شود. ثبت نام این آزمون تا تاریخ هفدهم فروردین ماه ادامه دارد. آزمون YOS این دانشگاه در تاریخ چهاردهم اردیبهشت ماه برگزار می شود و نتایج در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه اعلام می گردد.)

و دانشگاه آتاتورک (ثبت نام آزمون YOS در این دانشگاه تا تاریخ ششم فروردین ماه ادامه دارد. این آزمون در تاریخ سی فروردین سال ۹۹ برگزار می شود و نتیجه آن بیست و شش اردیبهشت ماه اعلام می گردد. هزینه این آزمون سیصد و پنجاه لیر ترکیه است. )

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان ثبت نام